Type 1 of type 2? Type 3? Wat is uitwisselbaar?

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Type 1 of type 2? Type 3? Wat is uitwisselbaar?

Postby pcrodent » MonJun06, 2005 4:29:02 PM

Is deze AX een type 1 of een type 2?

Rond 1992 is de AX vernieuwd en "type 1" maakte plaats voor "type 2". De verschillen zijn behoorlijk; in dit topic vind je ze.
AX'en rond 1991 kunnen een mengelmoes van type 1 en type 2 kenmerken hebben. Vanaf ongeveer 1995 zijn er AX'en gemaakt die bekend staan als type 3. Het verschil tussen 2 en 3 is veel kleiner dan tussen 1 en 2, zowel technisch als qua uiterlijk. Dit heeft zijn weerslag op uitwisselbaarheid van onderdelen: zie onderaan bij 'compatibiliteit'.

Er zijn een aantal dingen waaraan je kunt zien of een AX een type 1 of een type 2 is: (dank q01z voor een aantal type 3-aanvullingen)
- Type 1 heeft oranje knipperlichten voor; type 2 heeft witte. Type 3 heeft ook witte maar naar verluidt weer iets andere dan type 2.
- Type 1 heeft een wit-uitziend achteruitrijlicht, bij type 2 ziet ie er rood uit. Als ze aan staan zijn ze natuurlijk allebei wit ;)
- Type 1 heeft standaard een eenspakig stuur; type 2 heeft een tweespakig stuur. De sportieve types hebben van beide types een driespakig stuur, maar dat van type 1 is iets dunner. Type 1/2 sturen zijn NIET uitwisselbaar, ze hebben een andere naaf. Type 3's hebben soms een luxe uitgevoerd stuur dat een beetje op een Saxo-stuur lijkt.
- Type 1 heeft een hoekig dashboard, type 2 heeft rondere vormen. De dashboards zijn uitwisselbaar: je kunt je type 1 dash eruit gooien en type 2 erin doen (of andersom, mocht je dat willen).
- De type 1 achterklep valt een stukje "in" de achterbumper, de type 2 klep blijft er altijd boven. Type 2 heeft ronde achterklep hoekjes en een ronding in de bumper waar de klep sluit.
- Type 1 heeft dikkere stootstrips dan type 2. Ook de groef waarin ze geplakt zitten is breder.
- De type 1 motorkap heeft chevrons aan de zijkant, type 2 en type 3 hebben de chevrons in het midden.
- De type 1 grille heeft 2 (zichtbare) "spaakjes"; de type 2 grille heeft er maar 1. Er is nog een grille, die heet type 3 (!), die heeft 1 spaakje dat laag loopt en bij de hoeken ietsje omhoog. Dit grilletje vind je op auto's vanaf 1996. Nieuw kosten ze in de 50 euro (dealer). De GT-chic en type 1 Image hebben een chromen grilletje.
- Type 3's hebben soms een vernauwing in het luchtinlaatkanaal. Deze kun je vervangen door een niet-belemmerd luchtinlaatkanaal van een eerdere AX (of een open luchtfilter).
- Type 3's hebben een ander ruitensproeiersysteem. Achter en voor worden daarbij iirc met ??n pompje bediend, terwijl eerdere AXjes hiervoor 2 pompjes nodig hadden.

Verder zijn er nog dingen die je niet kunt zien:
- Type 2 is altijd injectie. Type 3 is altijd Bosch 3.0 of Magneti Marelli-injectie.
- Type 1 deuren kunnen ook op slot als ze open zijn. Althans sommige. Type 2 deuren blokkeren dan het 'knopje'. Deuren zijn uitwisselbaar, maar type 1 heeft bredere groeven voor de stootstrips!
- De eventuele neerklapbare achterbank heeft in type 2 een neerklapbaar steuntje, in type 1 blijft het steuntje rechtop staan boven de zitting uit.
- De borgmoertjes van de fusees van type 1 zijn 8mm, van type 2 en 3 zijn ze 9mm. Vergis je hierin niet! Dat is echt zeer pijnlijk voor je auto... en mogelijk ook voor jezelf.


Compatibiliteit

Sommige dingen zijn zo uitwisselbaar tussen type 1 en 2; sommige niet:

Wel:
- Voorbumpers (alle bumpers zitten op dezelfde manier vast, dus GT-bumpers passen op elke AX)
- Deuren (maar let op de groeven voor de stootstrips)
- Motorisch spul (maar let op motorinhoud (duh) en injectie/carb (duh))
- Voorschermen
- Motorkap
- Grille
- Spiegels
- Interieur (= stoelen+bank. Let op dat je voor een deelbare achterbank een ijzertje in het midden nodig hebt dat de delen vasthoudt! Stoelen uit een Saxo of een 106 passen naar verluidt ook.)
- Knipperlichten voor
- Dashboard
- Tellerunit van het dashboard: all??n als de aansluitingen precies hetzelfde zijn (anders wordt het draadjes erbij trekken etc etc)
- Deurpanelen
- Electrische ramen
- Ramen in het algemeen
- Achterzijraampjes (3-deurs)
- Achterlichtunits (maar alleen als je het hele ding wisselt en niet alleen het kapje!)

Niet:
- Veiligheidsgordels (tenzij je ook de clips verwisselt. T1-ijzertjes zijn breed en kort, T2 smal en lang) (Glenn@nl). Gordels zijn niet uitwisselbaar tussen 3- en 5-deurs AX'en, omdat ze anders gemonteerd zitten; ze werken maar goed onder 1 bepaalde hoek, anders blokkeren ze.
- Achterbumpers/achterkleppen (tenzij je ze allebei tegelijk doet. de combinatie type 1 bumper/type 2 klep gaat goed; andersom niet)
- Stuur (andere naaf). Een type 2-stuur past niet in een type 1. Andersom kan misschien wel, maar is geen verbetering...
- Kachelradiateurs zijn niet uitwisselbaar als je niet ook de pijpjes (?) meeverwisselt. In T1-wagens kan soms al het nieuwe type kachelradiateur zitten, dus kijk alles 3x na voor je begint...
- Ruitensproeiersystemen zijn niet zomaar uitwisselbaar tussen type 1/2 en type 3.
- Achterbanksteuntjes zijn zonder aanpassingen niet uitwisselbaar tussen type 1 en 2.
- Handschoenenkastjes passen niet in dashboards die zijn geleverd zonder handschoenenkastje.

Compatibiliteit andere merken: (de niet zo voor de hand liggende dingen tenminste)
Sturen
- BX-stuur past op type 1-naaf
- ZX-stuur past op type 2-naaf
- 106-stuur past op type 2-naaf
Last edited by pcrodent on SunDec19, 2010 10:44:01 AM, edited 25 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby raoel » SunJul26, 2009 6:01:38 PM

klikbaar:
http://uploadjefoto.axclub.nl/2009/2009_07_26-16.47-27.jpg

http://uploadjefoto.axclub.nl/2009/2009_07_26-16.59-8.jpg

Deze kan ook bij het lijstje, bovenste heeft eigenlijk een pijpje, geen gat (afgebroken). Ohja, bovenste is type 1.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron