Audio-FAQ

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Audio-FAQ

Postby pcrodent » MonJun06, 2005 9:31:08 PM

Audio-FAQ (verscheidene toevoegingen van X-TroniC)
Dit onderwerp behandelt veelgestelde vragen over de audio in je bolide.

HIER KOMT INFO OVER SPEAKERS OP PLEK FLESSENHOUDERS.

Hoedenplankmakerij
Als je speakers in je hoedenplank wilt, moet je eerst van je standaard-hoedenplank af, daarin speakers maken wordt niets. Dus: een nieuwe hoedenplank.
Opmerking: sommigen hangen toch speakers in de standaard-hoedenplank en ondervinden geen last. Het is aan te raden een stuk bitumen aan te brengen om hinderlijk geluid van het meetrillen van de plank met de speakers tot een minimum te beperken. Bitumen is ook goed te gebruiken als je deurpanelen meetrillen. Tochtstrip is ook voorgesteld door clubleden, maar volgens anderen gaat het om de massa van het gebruikte materiaal (zwaar materiaal laten meetrillen is moeilijker dan licht materiaal laten meetrillen, vandaar) dus zou bitumen een betere oplossing zijn.
De standaardplankjes blijken vrij sterk te zijn en doorzakken wordt alleen een issue als je er subwoofers in wilt gaan hangen ofzo. (het in de hoedenplank aanbrengen van subs is sowieso geen aanrader).

Waarvan maken?
MDF is geschikt, neem een goed dik stuk. 18 mm is niet overdreven, hoewel het erg dik lijkt als je er in de houthandel mee in je handen staat. Sommigen zweren zelfs bij 21.
Dunnere planken ondersteunen je speakers vaak ook wel, maar als je er dingen op gaat leggen (flessen cola, e.d. op vakantie bijvoorbeeld) heb je kans op doorzakken.

Hoe groot?
37x103cm moet je halen. Zaag 'm vervolgens thuis op de maat van je oude plankje.

Wat hang je erin?
Speakers! Volledig naar eigen inzicht. Duur, goedkoop, iedereen heeft een andere mening, vraag er gerust naar. Ikzelf heb naar volle tevredenheid Sony-speakers van de kringloopwinkel voor ?7,50 en ze gaan prima :D

Heb ik een versterker nodig?
Als je een subwoofer wilt: ja.
Als je exorbitant veel geluid in je AX wilt: ja.
Als je exorbitant mooi geluid wilt: ja. (een versterker voegt volgens de diehards "dynamiek en detail" toe)
Als je gewoon muziekje wilt luisteren: nee. Een AX is zo klein dat een radiootje met 4x11 of 4x22 Watt op half vermogen al zat herrie produceert om goed boven je motorgeluid uit te komen, plus nog wat meer.

Ik wil toch een versterker. Hoe sluit ik die aan? (Browny)
Er zitten (meestal) vier soorten aansluitingen op:
- Speakeraansluitingen
Er zitten een aantal speakeraansluitingen op, ligt eraan hoeveel kanaals versterker het is. Zoveel speakeraansluitingen zitten er ook op. Er zit ook een ingang in waar het geluid moet binnenkomen vanaf je radio, dit zijn tulpaansluitingen. Neem bij voorkeur geluid van de preamp-uitgang (ook wel line-out) van je radio.
- 12V
Op 12V moet je een pluskabel aansluiten, die trek je vanaf je accu met een goede zekering (glaszekering) ertussen.
Let ondanks de zekering op dat je een stroomdraad neemt die dik genoeg is! Volgens de natuurkunde gaat er door dat draadje namelijk (VermogenVersterker/12VoltVanDeAccu) = HeleboelAmpere (reken zelf uit voor je versterker) doorheen; dunne draadjes worden dan warm en gaan stuk enzo...
- REM (ookwel Remote/R/)
REM is de remote kabel vanaf je radio, kan simpel draadje zijn, komt alleen heel zwak signaaltje door.
- GND
GND is de Ground, daar moet een kabel op vanaf een -punt van je auto. Je chassis dus. Je kan in de achterbak makkelijk de gordelbouten gebruiken.

Hoe krijg ik de genoemde stroomdraad de auto in? (Popmart)
Er is een vrij uitgebreid topic geweest over het doortrekken van de stroomkabel vanuit de motorruimte naar binnen. Ik heb het zelf in beide AX-en verschillend gedaan.:
Bij mn GT (type 1) lukte het om de stroomkabel naast de KMtellerkabel naar binnen te lopen.
Bij mn 1.1 (type 2) lukte dat niet, en heb ik een gat geboord dat achter bij het handschoenen kastje uitkomt. Vanuit de motorruimte is ook een soort vlakje te zien in het schutbord. Als je daar boort, kom je achter het handschoenenkastje uit.
Als je niet wilt boren kun je je draad achter je linker voorscherm langs trekken en hem dan door een met een flexibel rubbertje afgedopt "gat" bij je voorportier naar binnen halen. Rechts kan natuurlijk ook maar is minder handig: je draad gaat dan helemaal door je warme motorruimte. (pcrodent)

Hoe moet ik een versterker "bridgen"? Wat is dat eigenlijk? (Browny)
Sommige versterkers kun je bridgen. Als ie 2x150W is bijvoorbeeld kun je er ook 1x (>=2x150) watt van maken. Dan moet je je speakerdraad aansluiten op de linker+ en de rechter- of andersom.
Kijk in het boekje van je versterker of ie bridgeable is (!).
In schema:
Image
LET OP: Lees je handleiding om te ontdekken hoeveel het gebrugde vermogen van je versterker is v??r je je spullen aansluit. Anders blaas je misschien per ongeluk je speakers of subs op en dat zou zonde zijn...

Mijn speakers storen! Ik hoor mijn toerental!
Oei oei oei. Probeer goed/beter afgeschermd signaaldraad, en leg het altijd gescheiden van je voedingsdraden. Zorg ook voor een goed massapunt!

Nuttige link
http://www.12vhifi.nl/
Last edited by pcrodent on FriSep22, 2006 5:04:38 PM, edited 5 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby joochem » WedJun13, 2007 1:27:12 PM

ik vroeg mij eventjes twee dingen af:
ten eerste of de informatie over speakers op plek flessenhouders nog wordt aangevuld, en ten tweede hoe ik het beste speakerdraden naar mijn kofferbak kan trekken. alvast bedankt

edit:

heb hier verder alles gevonden over die flessenhouders:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=4477
Last edited by joochem on WedJun13, 2007 2:41:24 PM, edited 1 time in total.
joochem
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 15
Joined: MonMay14, 2007 2:37:27 PM
Location: Leeuwarden

Postby Browny » WedJun13, 2007 2:19:35 PM

Door de plastic platen leggen die onder de deur zittne.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby Djoeri » FriNov14, 2008 7:25:36 AM

Mijn radio gaat bij een hoger volume, vooral bij een cd met muziek waar wat bas inzit, knipperen, het display dan. Het is een wat oudere Pioneer radio geen gekke dingen ertussen (versterker/subs e.d.) is dit een bekend probleem? Ben er pas achtergekomen na vv van mijn dynamo, deed dit hiervoor ook al maar dan ging de rest waar verlichting zat ook mee knipperen (dimlicht/dashbord) Radio is origineel aangesloten netjes met ISO stekkers. Als het plusdraadje te dun is heeft iemand misschien een schema van het elektriciteit systeem van een AX? Dan zou ik deze op de originele manier kunnen vervangen.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron