Versnellings(bak)vragen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Versnellings(bak)vragen

Postby pcrodent » MonJun06, 2005 9:38:30 PM

Versnellings(bak)vragen

Hij schakelt soms niet goed naar 1 of achteruit. Aargh!
Juh kan gebeuren. Hebben nieuwe auto's soms ook nog. Niets om je zorgen over te maken. (Als je je toch zorgen blijft maken, ga langs de garage of plaats een topic op het forum, misschien dat we je kunnen helpen.)
Laat de koppeling in vrij opkomen en probeer het nog eens.

Ik kan m'n pook in het rond roeren en hij schakelt helemaal niet meer!
Waarschijnlijk is je schakelstang los. Die loopt onder je auto van je pook naar je versnellingsbak (je kunt 'm niet missen). Soms kun je 'm dan nog met tie-wraps vastmaken om thuis te komen, maar eenmaal thuis kun je 'm beter vervangen...
Als je je schakelstang inspuit met WD-40 gaat je auto mogelijk soepeler schakelen. Het is het proberen waard. Teflonspray beloof een nog beter resultaat; dat is minder snel "weg" dan WD-40. Een stang met WD-40 erop kun je ook invetten zodat ie langer soepel blijft

Stinkt versnellingsbakolie echt zo?
Ja. Tip: niet op je handen krijgen!

Bakverhoudingen

Wat wil dat zeggen, m'n bakverhouding? (met dank aan TTF)
Het bepaalt onder andere je toerental in een bepaalde versnelling en bij een bepaalde snelheid.
Bijvoorbeeld:
Code: Select all
originele AX 4bak: 120 km/u @ 4000 rpm
originele AX diesel bak: 120 km/u @ 3200 rpm
originele BX bak: 120 km/u @ 3600 rpm
originele 1.1 TRS bak: 120 km/u @ 3750 rpm
originele GT/gti bak: 120km/u @ 4000 rpm
originele saxo vts 1.6 bak: 120@ 3500 rpm
originele 1.3 rallye/ AX sport? bak: 120 @ 4500 rpm
originele 1.6 rallye bak: 120 @ 4100 rpm

Zoals je ziet bepaalt het voor een deel je verbruik: de ene bak draait voor dezelfde snelheid meer toeren! De genoemde toerentallen kun je berekenen aan de hand van je bakverhoudingen, maar gewoon even proberen is natuurlijk makkelijker...

Wat zijn mijn bakverhoudingen? (met dank aan Glenn@nl)
Dat hangt ervan af wat voor bak er in je auto zit :P In het algemeen hangt het af van je bouwjaar en type AX (motorinhoud etc) en zijn de verhoudingen in Vraagbaak, Haynes of ATH te vinden.

3.417 : 1 betekent dat per rondje van de wielen de motor 3.417 toeren draait. 0.810 : 1 is dus zuiniger (4e versnelling 4-bak). Vergelijk het met een fiets: in een lage versnelling trap je meer rondjes, ga je langzamer, maar kom je makkelijker weg dan in een hoge versnelling. Zo werkt het ook in auto's :)

Final drive is in het Nederlands "eindreductie". Meer info hierover is welkom want dat weet ik zelf allemaal niet :)

Vier-versnellingsbak (MA4):
Code: Select all
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.130 : 1 (31/35 teeth)
4th .............. 0.810 : 1 (43/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.588 : 1 (17/61 teeth)


Vijf-versnellingsbak (MA5; BENZINEmodellen):
Code: Select all
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)


Vijf-versnellingsbak (MA5; DIESELmodellen):
Code: Select all
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.276 : 1 (29/37 teeth)
4th .............. 0.975 : 1 (40/39 teeth)
5th .............. 0.767 : 1 (43/33 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.938 : 1 (16/63 teeth)

(Uit de Haynes Service and Repair Manual for Citroen AX)
Last edited by pcrodent on TueDec27, 2005 9:17:50 PM, edited 3 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby denny » ThuJul17, 2008 8:56:33 AM

Heeft er iemand al een antwoord op de vraag of de 6-bak past van de PSA/BMW samenwerking. Dat blok heeft nl nogal wat TU basis.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby jeffrey van dal » ThuJul17, 2008 11:25:59 AM

kan iemand mijn helpen en zeggen wat de overbrenging van een 2ca75 bak is?
kan zelf dat handboek niet geopend krijgen.

groeten Jeffrey
User avatar
jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 578
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen

Re: Versnellings(bak)vragen

Postby raoel » SatJul23, 2011 4:50:49 PM

Even wat links die ik op het forum vond hier centraal brengen..

Alle bakcodes + verhoudingen:
http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... egory_id=2

Deze pagina bevat een calculator waarmee je de snelheid voor een bepaald toerental kunt berekenen:
http://www.205gti.com/techgearboxUK.htm
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Versnellings(bak)vragen

Postby Wheelnut » SunJul24, 2011 11:48:19 AM

De eindreductie is precies hoe het klinkt.
Een laatste vertraging tussen de uitgaande as van de versnellingsbak en het differentieel.
(vertraging = van klein tandwieltje naar groot tandwiel. Oftewel: Veel toertjes in, weinig toertjes uit)

Je hebt dus tussen de motor en de wielen 2 vertragingen zitten. Die van de versnelling, en die van de eindreductie.
Zelfs als je versnelling een overdrive is (uitgaande as versnelling draait meer toeren dan de motor), dan kan de eindreductie die alsnog opheffen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron