ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

Postby pcrodent » WedJun08, 2005 3:06:20 PM

ECU/Rijcomputer Vragentopic

Waarvoor staat ECU?
Electronic Control Unit.

Waar zit m'n ECU?
Zie het plaatjestopic; nummertje 10.
Als je een carburateurmotor hebt heb je geen ECU.

Welk type ECU heb ik? (met dank aan Browny)
Het type ECU hangt mede samen met de rest van het injectiesysteem.
Er zijn er 3 in omloop op AX'en:
- Bosch A2.2: type 1 AX'en
- Magneti Marelli G6: type 2 AX'en
- Bosch MA3.0: type 2 AX'en
Op een sticker op je ECU kun je het merk zien dat je hebt (foto van mijn eigen..):
Image

Hoe reset ik de ECU? (Sander)
- De stekker van de ecu eruit trekken en weer terugstoppen. Hij is dan meteen gereset en je hoeft je radio niet opnieuw in te stellen.
- Motor starten en overal vanaf blijven (beslist geen gas geven). Als ie afslaat gewoon weer proberen.
- Je hoort nu de motor af en toe bijregelen. Het toerental gaat wat op en neer.
- Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld. Het duurt ongeveer 10 minuten voor het zover is.
- Ecu reset kan ook door de accu zo'n 10 minuten los te gooien. MAAR: ga er niet met een stopwatch naast zitten voor die 10 minuten. Gewoon je olie verversen of een andere reparatie gaan doen, tegen de tijd dat je klaar bent is ie dan wel klaar om weer ingelezen te worden :)

Alternatief: Sneller gaat het resetten via de uitlees-stekker: 25 seconden met een draadje het contactje in de uitlees-stekker met het chassis verbinden en klaar. Het is een groene 2 polige stekker die losbungelt ergens onder je ECU tafel.
Als je contact 2 daarvan 'kortsluit' met massa reset ie ook. Gewoon alle 2 even proberen; in 90% van de gevallen staan er geen nummertjes bij en moet je dus alsnog gokken. Eentje is als t goed is nergens op aangesloten dus kwaad kan het niet.
Uiteraard de grote stekker wel op de ECU laten zitten, anders is er überhaupt geen enkele elektrische verbinding met de ECU (dus óók niet vanaf de diagnose-stekker!).

Hoe lees ik de ECU uit?
Dit verschilt per injectiesysteem en staat beschreven in Vraagbaak of Haynes. In grote lijnen maak je een schakelaar vast aan een stekkeraansluiting die bij je ECU vandaan komt. het andere uit einde verbind je met de massa van de auto. Je zet de auto op het 2de contact en dan zet je de schakelaar 3 seconden op aan. Je motorstoringslampje knippert dan een aantal keren om aan te geven wat er eventueel aan de hand is. Het begint en eindigt altijd met een start en stop signaal.

Is chiptuning de moeite waard?
De moeite waarschijnlijk wel, maar of het het geld waard is... Meestal kost het namelijk een euro of 400. Het loont het meeste als je de rest van je motorische gebeuren al flink hebt aangepast. Verslagen van het nut van chiptuning lopen uiteen van 'weinig nuttig' tot 'sneller en zuiniger'. Doe eens navraag op het forum met je complete set-up erbij, en informeer eventueel naar de kosten bij verschillende bedrijven.

Overige vragen die niet Frequently Asked zijn maar wel over de ECU gaan
Vind je hier :)
Last edited by pcrodent on SunJul26, 2009 3:43:26 PM, edited 4 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Uitlezen van storingscodes

Postby TwoTone » ThuFeb15, 2007 8:11:23 PM

Uitlezen van een Ecu.
Voor een hoop mensen nog een soort van VooDoo, maar ik hoop dat het na het lezen
van dit stuk alles een beetje duidelijker wordt.


Vaak zijn electrische storingen die met de motor te maken hebben terug te vinden in de Ecu.
Meestal gaat er bij zo'n storing een , je raad het al, motorstoringslampje branden.

Dan is het dus aan te raden de storingen uit te lezen.
Dat gaat bij een Ax door middel van een knippercode, die je kunt aflezen op je dashboard.

Het is vrij eenvoudig, al is het handig als je er een "gereedschapje" voor maakt.

Daarvoor heb je nodig, een stuk electro snoer, met aan het uiteinde een schakelaar,
die de 2 draden met elkaar verbind als je de schakelaar indrukt.Maak het snoer wel tenminste
2 meter ;)


Image


Voor de 2 draden aan de andere kant hebben we een andere bestemming.

De ene draad, verbind je met massa.
De andere draad moet je d.m.v. een kabelschoentje/ampje aansluiten aan de stekker die naast of
onder de Ecu te vinden is. Het is een stekker die 2 aansluitingen heeft. Je gebruikt het
aansluitpunt aangegeven met 2.

Image




Als je de aansluitingen hebt gemaakt, ga je met de schakelaar lekker in de auto zitten.
Zit je lekker?
Stap dan maar weer uit :P Het is wel zo handig als je de foutcode's kan opschrijven, dus pak een
pen en een blaadje erbij :P

1. Zet het contact van je auto op stand 2( dus dat alle lampjes branden)
2. Druk de schakelaar +- 3 seconde in.
3. Dan gaat nu het motorstoringslampje knipperen.
4. 1 keer knipperen, een korte pauze, en dan 2 keer snel achter elkaar, als het goed gaat.
Daarmee is de uitleesprocedure gestart.
5. Druk vervolgens weer 3 seconde op de schakelaar.
6. Er gaan weer lampjes knipperen, maar dan bijv. 5 keer achter elkaar.. dan een korte pauze
en dan weer 2 keer.
7. Dat betekent storingscode 52
8. Daarna kan je weer 3 seconde de schakelaar indrukken, net zolang je de code 11 te zien krijgt.
Dus 1 keer knipperen, dan een korte pauze, en nog 1 keer kort knipperen.
9. Dat is de knippercode voor einde uitlezen.


Dan de lijst met alle storingscode's
Het kan zijn dat er code's tussenstaan die niet van toepassing zijn op Ax'en, maar het is een lijst
van Citro?ns in het algemeen.

Identificatie storingscode
_____________________________________________________________
11 Einde identificatie
12 Begin identificatie
13 Temperatuursensor luchtinlaat
14 Temperatuursensor koelvloeistof
15 Relaismodule/brandstofpomprelais
21 Stationair-toerentalschakelaar Bosch Mono-Jetronic A2.2
21 Gaskleppositiesensor Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2
22 Stationair-toerentalschakelaar Bosch Mono-Motronic MA3.0
22 Klep luchtregeling stationair toerental/ Alle systemen
bedieningsmechanisme regeling stationair
toerental
23 Klep luchtregeling stationair toerental -
stationair toerental onjuist
25 Regelsoleno?de lucht inlaatspruitstuk 1
26 Regelsoleno?de lucht inlaatspruitstuk 2
27 Wagensnelheidssensor
31 Mengselregeling, cilinderrij 1 Fenix 4
31 Mengselregeling Behalve Fenix 4
32 Mengselregeling, cilinderrij 2 Fenix 4
32 Mengselregeling Behalve Fenix 4
33 Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2
33 Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2
34 Klep actieve koolstoffilter brandstofdamp-
afzuigsysteem
36 Verwarmingsrelais lambdasonde
41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
42 Injector(s) Behalve Bosch MP3.2/Fenix 3B/4
42 Injector/brandstofpomp Bosch Mono-Motronic MA3.0
43 Klopregeling
44 Klopsensor 1
45 Bobine 1 - cilinder 1 en 4
46 Vuldrukregelklep turbocompressor
47 Regeling vuldrukregelklep turbocompressor
51 Verwarmde lambdasonde 1
52 Mengselregeling cilinderrij 1 Fenix 4
52 Mengselregeling Behalve Fenix 4
53 Accuspanning
54 Motorregelmodule
55 Potentiometer mengselregeling Bosch MP3.1 multipoint
56 Gecodeerd toetsenbord
57 Bobine 2 - cilinder 2 en 3
62 Klopsensor 2
63 Verwarmde lambdasensor 2
64 Mengselregeling cilinderrij 2
65 Nokkenaspositiesensor
71 Injector 1
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4
75 Injector 5
76 Injector 6


Aan de had van deze code's kun je dus zien waar jouw storing dus eventueel aan kan liggen.

Ik hoop dat ik het wat duidelijker heb kunnen maken.
foto van de uitleesstekker
Image
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Glenn@nl » SunNov18, 2007 11:55:16 AM

1.0i/1.1i/1.4i DISbobine versus 1.1i/1.4i met verdelerbobine


[quote="Glenn@nl"]Verdelerbobine (Is dat kastje rechts naast de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis)
Image

Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Image
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Glenn@nl » SunNov18, 2007 2:00:07 PM

mag ik even aanvullen/wijzigen :oops:

Bosch A2.2: monopoint injectie voor 1.1i en 1.4i (tot ongeveer 1993 gebruikt), ALTIJD met verdeelkap
Magnetti Marelli G6: monopoint injectie voor 1.1i (vanaf ongeveer 1993), ALTIJD met DIS ontsteking
Bosch MA3.0: monopoint injectie voor 1.0i en 1.4i (vanaf ongeveer 1993), ALTIJD met DIS ontsteking

Bosch MP3.1: multipointinjectie voor 1.4i (GTI); ALTIJD met DIS
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Joost » TueDec16, 2008 4:29:51 PM

Elsje wrote:zijn alle gemelde storingen actueel ?
of kan het zijn dat iets al verholpen is maar dat ie de eerstvolgende keer dat je uitleest die melding toch nog geeft..

alle storingen blijven staan totdat je een reset geeft.
Dit doe je door minimaal 20 sec de knop in te drukken.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby MBa@NL » WedDec24, 2008 11:32:54 PM

chrono wrote:ik heb het ook geprobeerd, maar ik denk dat ik de juite stekker bij de comp niet kan vinden.
Er hangt wel een groene, maar die heeft geen genummerde code, en functioneerd ook niet.......

Ik neem toch aan dat de stekker uit de comp. komt?


Ergens rechts naast de ECU hang een stekker, beetje vaag ding... twee aansluitingen heeft ie waarvan er 1 is aangesloten. schijnt wel eens niet op de goeie nanier gemonteerd te kunnen zijn (als ik het werkplaatshandboek mag geloven) dus even allebij de aansluitingen proberen (kan geen kwaad want 1 van de twee is niet eens aangesloten).

De bewuste stekker behoort trouwens los te hangen en dus nergens aan vast te zitten.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby grietje » ThuDec25, 2008 10:14:46 AM

chrono wrote:ik heb het ook geprobeerd, maar ik denk dat ik de juite stekker bij de comp niet kan vinden.
Er hangt wel een groene, maar die heeft geen genummerde code, en functioneerd ook niet.......

Ik neem toch aan dat de stekker uit de comp. komt?


Het is meestal wel een groene 8-)

Heb je wel zeker weten een goed aardpunt? Dat was de eerste keer bij mij een beetje gezeur namelijk...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby MBa@NL » SunDec28, 2008 10:48:55 PM

chrono wrote:Ik ga het opnieuw proberen.

Ik had/heb geen stekker en heb dus een puntje aan het draadje gedraaid en in de groene stekker gedouwd (beide gaatjes om de beurt, fijn om te weten dat het geen kwaad kan :? ) en die andere aan de accupool (leek mij aarde genoeg).


makkelijkste is om het touwtje naar binnen te halen (de buitenste rand van je sigaretten plug is ook massa)... op je dashboard gebeurd het allemaal... daar kun je aan het KAT lampje de codes zien.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby chrono » MonJan05, 2009 2:01:24 PM

Zo heb ik het geprobeerd.
Is dit de goede stekker?
Er zitten wel 2 draden in, er lijkt er niet eentje "loos"te zijn.
Voorin het beeld is het schakelkastje nog te zien (met dank aan mijn broer!)

Image
chrono
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 52
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Postby lekkersimpel » SatMar14, 2009 12:34:10 AM

De witte stekker van een oude (kapotte) lampda sensor past er in, hier heb ik aan aansluiting 2 een draad gemaakt van ongeveer 2 meter welke ik tegen de buitenrand van de sigaret aansteker aan kan houden, goedkope en degelijke manier van werken lijkt mij.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Postby lekkersimpel » WedApr08, 2009 1:08:03 AM

WYD wrote:Kan iemand nog antwoord geven op de vraag van chrono?
Ik zie namelijk ook alleen maar die stekker die hij op z'n laatste foto laat zien.
Ook bij mij wil het uitlezen niet lukken. Ik krijg geen enkel knipperend lampje te zien, behalve de lampjes die standaard continue branden op contactslotstand 2.


De stekker hoort op een soort namaak stekker die op de grondplaat van je ecu vast zit, dit als stof afdichting, hij komt samen met die witte weerstand de draadboom uit,
Ik heb nog geen internet dus type dit op tel. Heb je meer hulp nodig pm je nummer dan bel ik je, ik heb mijn draadboom zelf gemaakt !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Postby Joost » WedApr08, 2009 9:41:55 AM

WYD wrote:Kan iemand nog antwoord geven op de vraag van chrono?
Ik zie namelijk ook alleen maar die stekker die hij op z'n laatste foto laat zien.
Ook bij mij wil het uitlezen niet lukken. Ik krijg geen enkel knipperend lampje te zien, behalve de lampjes die standaard continue branden op contactslotstand 2.



ja die stekker is het
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Henk Bats » WedApr08, 2009 6:37:23 PM

WYD wrote:Oke thnx!
Dan ga ik maar eens kijken of mijn motormanagementlampje het überhaupt wel doet :D


Simpele controle, kontakt aan, lampje aan :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby grietje » ThuApr30, 2009 11:02:21 AM

Ik zal nog ff wat extra ervaringen bijvoegen ;)

Wijhebben net zowel de 1.1 allure (magnetti) en de 306 (multipoint bosch) uitgelezen.

Bij de allure wou het eerst niet lukken, maar:

Je constact moet gewoon op het laatste standje voor starten. Het motormanagement lampje moet dan al branden (oranje waar een K in lijkt te staan)

Doe dan een draadje tussen de - pool accuklem, klem weer goed vast draaien, dan heb je zeker weten goede aarde.
Het andere draadje prop je in 1 van de gaatjes van die groene uitlees stekker (altijd groene stekker met paarse binnekant)
Er stonden idd geen getalletjes op, zowel niet bij de 306 als de AX.

Die draadjes neem je mee naar binnen, wel ff draadjes strippennatuurlijk, allemaal.

Dan zet je hem op contact (NA dat je alles hebt aangesloten, anders werkt het dus niet!)
en dan moet het management lampje branden. Dan druk je die 2 draadjes met de hand tegen elkaar aan, goed stevig.
Hou 3 sec vast en dan los, dan gaat het manamgement lampke uit.
Daarna gaat ie knipperen. zoals beschreven in de eerste post.

Als ie nu niet uitgaat, probeer dan nog ff t andere gat. Dus van contact af, draadje in andere gaatje proppen en weer naar binnen -> op contact.
Bij de allure werkte het daarna ook! Na dat ik dus echt zorgde dat contact eraf was tijdens draadjes verwisselen

Als ie na de '1 0 1 1'code meteen '1 0 1' geeft heb je geen storingen.

De 306 gaf trouwens ook 52. Wat betekent dat toch? Hij heeft deze storing met warme doorstart de eerste 10 seconden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby ThomasCitroen » SunOct25, 2009 3:10:14 PM

Hallo!

Op een of andere manier werkt dit niet bij mij. Ik heb beide uitgangen van de ECU stekker geprobeerd, het andere uiteinde tussen de min pool van de accu geklemd, en vervolgens goed aangedraaid.

Daarnaast heb ik het ook geprobeerd door de ECU stekker eraf te halen en mijn apparaatje direct aan de kabels te maken.

Wat doe ik verkeerd? :dontknow:
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby grietje » SunOct25, 2009 4:29:43 PM

staat hij pas op contact als je alles goed heb aangesloten? en druk je de draadjes goed stevig tegen elkaar aan?

Gaat het lampje wel uit als je de draadjes tegen elkaar aandrukt? Anders heb je zoiezo de verkeerde pool of je hebt hem op contact laten staan als je de draadjes vast maakt...
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

Postby Wheelnut » MonSep26, 2011 4:58:43 PM

In m'n handboek staat dat het het contact met het groene draadje moet zijn.
Bij mij was dit ook zo.

Misschien helpt dit in de zoektocht naar het goede contactje?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

Postby Mastenhose » TueSep27, 2011 1:19:55 AM

Wheelnut wrote:In m'n handboek staat dat het het contact met het groene draadje moet zijn.
Bij mij was dit ook zo.

Misschien helpt dit in de zoektocht naar het goede contactje?


Bijna 2 jaar na dato en ThomasCitroen z'n AX is inmiddels total loss.. :(
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

Postby q01z » TueSep27, 2011 7:28:31 AM

maar toch goed dat je nog ff antwoord geeft natuurlijk :D
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: ECU / Rijcomputer + uitlezen van de storingscodes

Postby Wheelnut » TueSep27, 2011 5:57:57 PM

Was me niet opgevallen... Sorry... Ik hou me bek al...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Next

Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron