Roest: wat, hoe en waarom

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Roest: wat, hoe en waarom

Postby pcrodent » FriAug19, 2005 9:24:47 AM

De roest-FAQ

Hoe kom ik aan een roestplek op m'n AX? (q01z)
Waar roesten AX'jes vaak?
Roest kan door meerdere problemen ontstaan. Vaak ontstaat het op dezelfde plekken, bij axjes bijvoorbeeld achter de koplampen, bij de achterlichten (altijd links??) en vlak onder de zijruitjes (3-deurs)... Dit komt steeds omdat er vocht blijft staan!
TIP: Als je hier nog geen roest hebt, is het slimste wat je bij je achterlichten/koplampen kunt doen, een klein gaatje boren(wel netjes in de menie zetten en een rubberen doorlaat dopje ofzo inzetten) zodat het water weg kan en het dus niet gaat roesten.
Bij je zijruitje kun je er weinig aan doen, hier hoopt zich vocht op (condens) en dat gaat nou eenmaal van binnenuit roesten.. (behandelen met roestomvormer en het valt misschien nog te redden, geloof me.. het roest bij jou ook ;))
Vaak zie je ook roest op de meest bizarre plekken, op de lasnaden van je dorpel bijv. Da's meestal geen goed teken, dat doet hij namelijk alleen als hij een flinke opdonder gehad heeft (dus te hard over een hobbel ofzo) en dus beetje geknikt is. Kan verder geen kwaad, maar wel behandelen!
Meest voorkomend is toch wel roest door kleine schades... Deukjes of krassen gaan vroeg of laat echt roesten!

Hoe kom ik van een roestplek af?
De korte samenvatting is:
- Schuren
- Plamuren
- Aflakken

Een stappenplan dat ooit door Lees op het forum is gezet is heel netjes (maar ook heel veel werk...):
Lees wrote:1 Schoonmaken met dreft oid
2 Opschuren met P240
3 Ontvetten met wasbenzine oid
4 Spuitplamuur op spuiten
5 Nat schuren met P800
6 Spuitplamuur op spuiten
7 Nat schuren met P1000
8 Plastic primer opspuiten
9 Nat schuren met P1000
10 Spuiten met een bus Motip
11 Nat opschuren met P1000
12 Ontvetten
13 Stap 10 tot en met 12 herhalen tot een mooi resultaat
14 Spuiten met een bus blanke lak
15 2 weken laten uit harden
16 Polijsten met Commandant

NB: P400 wil zeggen schuurpapier met korrel 400. Als je eenmaal in je doehetzelf-zaak loopt zie je vanzelf schuurpapier met verschillende korrels. Een hoger getal = een fijnere korrel = schuren duurt langer maar resultaat gladder.

Er zit een gat in m'n auto!
Dan noemen we het geen roestplek meer, dan heet het doorgerot. Daartegen moet je meer (andere) maatregelen nemen:
- Als het geen dragend deel van de auto betreft (deur ofzo), zorg je dat het gat dicht wordt gemaakt (stukje plastic of metaal erachter bevestigen), maak de boel strak met plamuur en zorg dat je er zo min mogelijk van ziet. Met andere woorden: Lees' stappenplan, maar dan met een stukje plastic of metaal erachter.
- Als het wel een dragend deel (dorpel of chassisbalk bijvoorbeeld) is heb je een iets groter probleem, dan moet je namelijk zorgen dat het deel met het gat weer stevig wordt (voor de duidelijkheid: een gat telt niet als stevig ;)), meestal door het te (laten) lassen. Hierover weet ik zelf niet zo bijster veel (geen ervaring mee...), dus als iemand iets toe te voegen weet, graag!
Tommmm was bijvoorbeeld voor het fiksen van zijn dorpels ?70 per dorpel kwijt.
Last edited by pcrodent on FriMar10, 2006 8:07:43 AM, edited 3 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

roestvraagje

Postby pocketmech » FriMay15, 2009 9:19:40 PM

Is er nog een verschil tussen de bouwjaren?? :roll:
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: roestvraagje

Postby MBa@NL » FriMay15, 2009 9:28:16 PM

pocketmech wrote:Is er nog een verschil tussen de bouwjaren?? :roll:


de latere jaren zullen over het algemeen (nog) minder last hebben van de roestduivel als de oudere...

echter een AX van het laatste uur die ergens al jaren bij het strand staat (zoute zee lucht) zal eerder roesten als een AX van het eerste uur die al jaren verder het land in staat ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby NickySchelfaut » FriDec31, 2010 8:22:58 PM

misschien handig om voor echte nieuwelingen er even bij te zetten

wat is menie precies,

Ik hoor vaak dingen over bitectyl, menie, roestomvormer e.d maar wat het nou eigenlijk is... en wanneer je wat moet pakken
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Postby AlexanderB » FriDec31, 2010 11:08:44 PM

- menie is een (vroeger loodhoudende) grondverf die heel goed hecht.
- tectiel(/bitumen) is een teerachtige verf die voor de onderkant van de auto gebruikt word omdat ie beter bestand is tegen steenslag (en dus roest door krassen voorkomt aan de onderkant)
- roestomvormer is een grondverf met een chemische stof dr in die roest (ijzeroxide) weer in ijzer veranderd, het probleem is alleen dat alleen de buitenste laag 'omgevormd' word, dus als het een dikke laag roest is, het van binnen weer kan gaan roesten...
:)
oh, en voor de compleetheid, bitumenmatten zijn een soort teer/asfaltachtige plakken die je aan de binnenkant tegen de panelen/vloer/brandschot van je auto aan kleeft voor geluidsdemping.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron