Sensoren-FAQ

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Sensoren-FAQ

Postby pcrodent » TueSep27, 2005 8:13:13 AM

Sensoren-FAQ (verzoek van Bixie)
Hierin wordt per sensor behandeld:
- Waar ie zit
- Hoe ie eruit ziet
- Wat ie meet
- Wat voor storing ie kan veroorzaken
- Wat verder belangrijk is om op te merken

Algemene info over sensoren vind je hier: (dank TTF)
http://www.zawm.be/download/Sensor-n.pdf


De sensoren...
Ik weet niet genoeg over motoren etc om hier iets heel zinnigs van te maken, dus veel input van andere forummers is gewenst en nodig! :)
*clicky here*

Als je iets wilt toevoegen, gebruik dan liefst de volgende opmaak
Naam sensor
Klein tekstje
Waar zit ie
Tekst (foto's mogen natuurlijk ook overal!)
Hoe herken je 'm
Tekst
Wat meet ie
Tekst
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Tekst
Verder belangrijk:
Tekst

Lambdasensor (a.k.a. labdasensor)
Toch misschien wel de bekendste van het stel...
Waar zit ie
Je uitlaatspruitstuk komt uiteindelijk uit in een enkele pijp (downpipe). Daarin zit een gat met schroefdraad, en daarin zit de sensor. Als je voor je auto staat en je kijkt langs de motor naar beneden kun je 'm zien zitten.
Hoe herken je 'm
Aan de plaats waar ie zit ;)
Wat meet ie
Hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen.
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Bij sommige AXen slaat de rijcomputer alarm als een rare labdawaarde wordt gemeten. Als ie stuk is hoeft dat echter niet het geval te zijn...
Verder belangrijk:
Motoren gaan best wel raar doen als de lambdasensor stuk is...
Probleem met te hoog CO gehalte (APK)
Bij een APK keuring faalde de auto voor een te hoog CO. Een nieuwe lambdasensor voor de AX kost ca. 90 euro. Wat casanovar gedaan heeft is de lambdasensor in een bakje terpetine gelegd. Na 2 uur eruit gehaald, teruggeplaatst en de APK nogmaals uitgevoerd. Nu was het CO zelfs minder dan normaal. Scheelt je veel geld en werkt perfect. Vaak zit er aanslag in de sensor. Ik (= casanovar) heb me laten vertellen dat het vaak is bij auto's die veel langzaam rijden. Als je dan eens de autobaan pakt met 180, dan brand je hem weer schoon.

Voorverwarming van de lambdasonde-sensor (dank u RichardRR)
Komt niet naar voren bij het uitlezen van de ECU!
Waar zit ie?
Volgens mij bij de lambdasonde erin.
Wat meet ie en hoe herken je 'm?
Zie onder lambdasonde.
Wanneer stoort ie en/of hoe herken je dat?
Inhouden bij koud, en warm wanneer de motor even heeft afgestaan. Oorzaak, de VOORVERWARMING van de lambdasonde sensor kapot. De motor gaat niet in een noodloop, omdat ie denkt dat de lambda de goeie waarden doorgeeft. Het mengsel wordt daardoor bij een afgekoelde lambda veeeel te arm.

Gasklepsensor (a.k.a. gaskleppotentiometer, gaskleppotmeter)
Waar zit ie
In of bij het gasklephuis
Hoe herken je 'm
Uhm...
Wat meet ie
Hoever de gasklep open staat(?).
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Uhm...
Verder belangrijk:
Als ie stuk is kun je 'm niet in z'n eentje vervangen, dan moet je hele gasklephuis eraan geloven...

Thermoswitch Radiator Fan (Kakelbont)
Bereikt de motor een bepaalde temperatuur (normaal ong 97 graden) schakelt deze de ventilator aan die tegen de grote radiateur zit. Deze blijft draaien totdat de sensor 'voelt' dat de temp een aantal graden is gezakt.
Waar zit ie
Aan de zijkant van de radiator. Rechts als ik het goed heb.
Hoe herken je 'm
Er past een sleutel 30 op en heeft 2 stekkertjes.
Wat meet ie
Temperatuur.
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Stationair laten draaien, gaat de fan na 10 minuten niet draaien niet aan, of de motor begint te koken en hij draait nog niet, issie waarschijnlijk stuk.
Verder belangrijk:
Kost nog geen 2 tientjes bij brezan. (of nog minder)

Achteruitrijlicht sensor (Kakelbont)
Simpel. Als je achteruit gaat rijden gaat er een lampie branden die je laat zien waar je heen moet. Deze sensor schakelt em aan.
Waar zit ie
Bovenop de versnellingsbak.
Hoe herken je 'm
Kijk tussen accu en blok naar beneden. Sensor die verticaal in de versnellingsbak steekt, naast het koppelingshandel.
Wat meet ie
Gewicht van de bijrijder.
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Achteruitrijlicht doet het niet.
Verder belangrijk:
Richting aangeven voor elke bocht. :P

Luchttemperatuursensor
Waar zit ie
Volgens m'n Duitse vrienden hier in je injectiehuis:
Image
Wat meet ie
Temperatuur van de ingelaten lucht
Wanneer stoort ie en hoe herken je dat?
???
Verder belangrijk?
???

Temperatuursensor (koelwater) (dank u Glenn@nl)
In het motorblok steken 2 (bij een singlepoint injectiemotor) of 1 (bij een carburateurmotorblok) temperatuursensors die de temperatuur meten van de koelvloeistof.
Eentje is bestemd voor de ECU (mits aanwezig), de andere is voor de gebruiker (voor het dashboard; lampje "Koelvloeistof te heet" en het temperatuurmetertje, mits aanwezig).

Waar zit ie
De sensoren zitten in je motorblok aan de bakzijde (in de "kop"), op of in de buurt van de thermostaat.

De Thermometer voor de gebruiker (voor meter en lampje op dashboard)
DIESEL-modellen: op het thermostaathuis
BENZINE-modellen (injectie): in de cylinderkop, vlakbij het thermostaathuis
BENZINE-modellen (carburateur): op het thermostaathuis
De stekker (en contact) van deze sensor is blauw, en dat is ook het enige zichtbare van de thermometer. (De kleur blauw staat ook voor het aantal graden waarbij het koelvloeistoftemperatuur-lichtje gaat branden)

De Thermometer voor de ECU
BENZINE-modellen (injectie): op het thermostaathuis
Bij andere modellen niet aanwezig.
De stekker van deze thermosensor is groen, en is aangesloten op de injectiecomputer.


Ter illustratie (AX 1.0i)
Image
Links is de stekker zichtbaar (Groen) van de sensor voor de ECU, rechts (in blauw) de stekker voor het dashboard.


Hoe herken je 'm
Aan de blauwe (voor temperatuurmeter dashboard) of groene (voor ECU) kleur van de stekker.
De aansluiting van de sensor zelf is OF lichtblauw/grijs-achtig (voor de ECU) OF donkerblauw (voor dashboard)
Om de stekker van de sensor af te halen druk je de 2 ijzeren palletjes samen, en trek je de stekker eraf. Of je moet een ijzeren ringetje indrukken, en hem er tegelijkertijd af schuiven.

Er zijn qua werking twee verschillende versies van de temperatuurmeter: Je heb een sensor die alleen kan doorgeven of een bepaalde temperatuur is bereikt (als schakelaar); deze is aanwezig bij AXen die alleen een waarschuwingslicht hebben voor de koelvloeistof. (er is dan maar 1 van de 2 aansluitingen gebruikt op de connector; bedrading voor de andere aansluiting is wel vaak aanwezig).
Bij AXen die ook een temperatuurmeter hebben, verzorgt de sensor zowel de temperatuurmeting als het aansturen van het koelwater-waarschuwingslichtje. Bij deze versie zijn beide aansluitingen in gebruik.

Sensor tbv ECU:
Image

Sensor tbv temperatuurmeter + lampje:
Image

Wat meet ie
Temperatuur van het koelwater.

Wanneer stoort ie en hoe herken je dat
Als hij defect is, of ongeijkt.

In het geval van de sensor tbv gebruiker:
- Defecte meter; niet werkend waarschuwingslichtje. Let erop dat er meerdere oorzaken kunnen zijn die een niet werkend metertje of lichtje kunnen veroorzaken.
Je kan de sensor laten testen bij Citroen (zij hebben daar speciale apparatuur voor), of je kan 'm zelf in een bakje kokend water proberen (natuurlijk wel aangesloten laten zitten..).

In het geval van de sensor tbv ECU:
- Bij een vreemd signaal of geen signaal stapt de ECU automatisch over op een backup-waarde (een noodwaarde). Dit kan weinig kwaad, en de motor blijft hierdoor gewoon lopen, echter wel met een mindere verbrandings-efficiency. Als de temperatuursensor defect is, gaat ook het lichtje branden van het motormanagement op het dashboard. (Aangeraden wordt naar de dealer te gaan, zij kunnen de ECU uitlezen, en vervolgens de sensor testen op goede werking)

MAP-sensor (aangepast van MNM(tm)
Waar zit ie
Een 1.4i met Bosch MA2.2 computer heeft inderdaad GEEN MAP-sensor!
De enige motor die een losse MAP-sensor heeft, is de 1.1i (met Magneti Marelli computer). Die sensor zit links naast het injectiehuis, tegen de onderkant van de parafaan bevestigd.
Bij de GTI (1.4i multipoint) zit de MAP-sensor IN de computer.
Wat meet ie
MAP staat voor Manifold Absolute Pressure.
Oftewel: die meet de absolute (onder)druk in het inlaatspruitstuk.
De uitgangsspanning is recht evenredig met de gemeten luchtdruk.
De onderdruk (vacuüm) in het inlaatspruitstuk schijnt (in combinatie met de gasklep-posisitesensor) een maat te zijn voor de motorbelasting.


Prijs:
(Citroen-dealer prijzen:)
Sensor voor ECU (lichtblauw/grijs); Artikelnummer 0242.46 --> ?33,61

Sensor voor dash (donkerblauw); Artikelnummer 0242.85 --> ?26,92
(er zijn verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de temperatuur bij welk het temperatuurlampje moet gaan branden, te herkennen aan een gekleurd ringetje dat bij de aansluiting zit.)
Last edited by pcrodent on SunJul26, 2009 3:21:22 PM, edited 12 times in total.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby casanovar » ThuMar01, 2007 6:18:08 PM

Mooie topic, voeg dit even toe.
Probleem met te hoog CO gehalte.
Bij een APK keuring faalde de auto voor een te hoog CO. Een nieuwe lambdasensor voor de ax kost ca. 90 euro. Wat ik gedaan heb is de lambdasensor in een bakkie terpetine gelegd. Na 2 uur eruit gehaald, terug geplaatst en de APK nogmaals uitgevoerd. Nu was het CO zelfs minder dan normaal. Schilt je veel geld en werkt perfect. Vaak zit er aanslag in de sensor. Ik heb me laten vertellen dat het vaka is bij auto's die veel langzaam rijden. Als je dan eens autobaan pakt met 180, dan brand je hem weer schoon.
casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Postby pcrodent » ThuMar01, 2007 6:23:02 PM

Thanx, toegevoegd!
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby MartijnZ » WedMar28, 2007 10:10:14 PM

Is er een manier om bij de temperatuursensors de 2 soorten uit elkaar te houden? Dus kan je het verschil zien tussen eentje voor alleen het waarschuwingslampje en eentje voor het tempmeter ?n lampje?

Misschien wel een waardevolle toevoeging aan de FAQ.
Martijn

AX 1.1i First Impression '94
User avatar
MartijnZ
AX driver
AX driver
 
Posts: 35
Joined: MonMar19, 2007 4:06:22 PM
Location: Hillegom

Postby Glenn@nl » WedMar28, 2007 10:31:03 PM

Yep.. het aantal contactjes...

Degene voor enkel het lampje heeft maar 1 contactje, degene met t lampje en de meter heeft 2 contacten :D
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby MNM(tm) » SatAug18, 2007 8:13:40 PM

Onder de vacu?mpomp van m'n diesel (1.5D) zitten ook 2 stekkertjes in sensoren op 't blok (thermostaathuis?).
De linker is blauw en de rechter is groen.
De groene heeft 2 contacten, de blauwe 1.
Zijn dit ook beide temperatuursensoren?

edit: ff foto's gemaakt:

Image

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby MNM(tm) » SunAug26, 2007 11:24:29 AM

Even wat voor-aanzicht tekeningen van de twee sensoren die op 't blok zitten (ben er nog niet zeker van wat die groene op 't dieselblok nou precies doet, want aangezien daar het nokje bovenop ontbreekt, lijkt het mij waarschijnlijk dat die dus NIET hetzelfde is als de groene sensor die bij benzine-motoren op 't blok zit!)

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Glenn@nl » MonOct22, 2007 7:13:06 PM

Ben je er al uit Marco? Die blauwe zal (als t een temp-sensor is) iig voor de tellerbak wezen, maar die ander...?

hieruit maak ik iig al op dat het dieselblok significant verschilt :lol:
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby MNM(tm) » MonOct22, 2007 7:22:46 PM

Die blauwe is 100% zeker voor de waarschuwingslampje en de meter in de tellerbak. Nu 't Volcane dash (compleet met originele kabelboom) in de diesel zit, werkt 't perfect!
(De tellerbak had ik al eerder vervangen door die van de Volcane en de sensor had ik al vervangen door 'n type met 2 contacten).
Ben er echter nog steeds niet achter waar die groene sensor nou voor is.
Ook bij de Citroën garage konden ze 't me niet vertellen. :o
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby kevin.broke » TueOct23, 2007 7:39:37 AM

is het geen druksensor? Sommige AXen hebben nl. een lampje wat op basis van overdruk de vitaliteit van het koelsysteem weergeeft...
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Lambda sonde

Postby Losha » WedAug20, 2008 9:04:49 PM

Lambda sonde kun je zelf uitlezen / meten / testen

trek de stekker met de 2 witte draden los, meet de weerstand over die 2, moet ca 4ohm zijn, zoniet -> voorverwarming stuk

stekker terug

trek de hoes van de andere eraf, laat de stekker erin zitten
start de motor, een van de 2 (groene) kabels moet nu ca 0,5volt geven t.o.v. massa (chassis/ accu min. )
na ca. 30 seconden is de lambda op temperatuur en moet dan wisselen van 0,2volt (arm) tot 0,8volt (rijk)
als je gas geeft moet ie ook naar 0,8volt (rijk) gaan
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby raoel » FriApr16, 2010 5:47:09 PM

weet iemand misschien de weerstand van een temperatuursensor voor ECU bij huiskamertemperatuur (~20 graden) ?

Ik heb er ooit een overzicht van gezien, maar die ben ik kwijt.


En ik heb een *blauwe* gekregen van de materialenhandel hier, ik heb in de computer meegekeken en er stond bij "voor ECU zonder Airco" artikelnr 06.60184.

Ik twijfelde maar heb 'm maar meegenomen (moest al een dag wachten tot ie binnen was). Maar volgens mij moet ik morgen weer terug :-?
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby raoel » FriApr16, 2010 9:01:21 PM

de plaatjes zijn niet allemaal beschikbaar meer, maar:

Image


dit is zeker de verkeerde? :-?

linkje
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby MBa@NL » FriApr16, 2010 9:49:38 PM

Die jij op het plaatje hebt staan is de watertemperatuur sonde welke onder het ontstekingshuis zit...

Wat betreft weerstandswaardes... een stukje WPH betreft fout codes en hoe verder te handelen...

Code: Select all
                                                                     AX (0) 16 13/18



                               CONTROLE VAN DE ORGANEN


CONTROLE VAN DE ELEKTRISCHE ORGANEN


┌───────┬────────────────────┬───────────────┬─────────────────┬───────────────────┐
│CODE   │    ORGANEN         │ AANSLUITINGEN │  AANSLUITINGEN  │     WAARDEN       │
│STORING│                    │ STEKKER       │  ORGANEN        │                   │
│       │                    │ COMPUTER      │                 │                   │
├───────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│ 13    │ Sonde t° Lucht     │ 14 - 25       │                 │ à - 10°C:         │
│       │                    │     of        │                 │ R = 8200 à 11000 Ω│
│       │                    │      6        │                 │ à - 20°C:         │
│       │                    │               │                 │ R = 2250 à 2750 Ω │
│       │                    │               │                 │ à + 50°C:         │
│       │                    │               │                 │ R = 760 à 910 Ω   │
├───────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│ 14    │ Sonde t° Water     │ 2 - 25        │                 │ à - 10°C:         │
│       │                    │     of        │                 │ R = 8200 à 11000 Ω│
│       │                    │      6        │                 │ à + 20°C:         │
│       │                    │               │                 │ R = 2250 à 2750 Ω │
│       │                    │               │                 │ à + 80°C:         │
│       │                    │               │                 │ R = 290 à 370 Ω   │
├───────┼──────────┬─────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Regelaar │ Motor   │23 - 24        │                 │ R = 5,5 Ω         │
│       │ stat.    ├─────────┼───────────────┤                 ├───────────────────┤
│       │ Toerental│ Stat.   │ 3 - 25        ├─────────────────┤ gasklep gesloten: │
│       │          │ Contact │               │                 │ R = 0             │
│       │          │         │               │                 │ Gasklep open:     │
│       │          │         │               │                 │ R = ∞             │
├───────┼──────────┼─────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│ 33    │          │ Voeding │               │                 │ U = 4,5 à 5,5 v   │
│       │          │         │               │                 │                   │
│       │          ├─────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Potmeter │ 1e      │ 8 - 25 of 6   │                 │ Gasklep in werking│
│       │          │ wst.baan│        of 1   │                 │ U = 1 à 5,5 v     │
│       │          ├─────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Gasklep  │ 2e      │ 18 - 25 of 6  │                 │ Gasklep in werking│
│       │          │ wst.baan│               │                 │ U = 0 à 4 v       │
├───────┼──────────┴─────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Verstuiver         │               │                 │ R = 1,4 Ω         │
│       │                    │               │                 │                   │
├───────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Extra              │               │                 │                   │
│       │ Weerstand          │               │                 │ R = 3 Ω           │
├───────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Elektroklep        │ 12 - 1        │                 │ R = 40 Ω          │
│       │ Koolstoffilter     │ relais 731    │                 │                   │
├───────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────────┼───────────────────┤
│       │ Elektroklep        │  3 - 1        │                 │ R = 28 Ω          │
│       │ Onderbreking       │ relais 731    │                 │                   │
│       │ Vervroeging        │               │                 │                   │
└───────┴────────────────────┴───────────────┴─────────────────┴───────────────────┘


Onder "Aansluiting organen" behoren plaatjes te staan maar op welke pen je moet meten lijkt mij redelijk duidelijk en anders plaats ik het er nog wel eens bij :)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby raoel » FriApr16, 2010 9:59:25 PM

Image


Deze heb ik ondertussen gevonden, ik meet bij 20 graden 2600 ohm. Lijkt erop alsof ik er 1 heb voor disbobine?

Hmmm, heel gek, op hbase vind ik 1 sensor bij schakelaars en 1 bij sensoren. Bij mijn kenteken.
Ik heb die van de schakelaars, maar er staat bij dat ie voor ECU is. Volgens mij moet ik die van sensoren hebben (ander bestelnummer, de mijne is 06.60184).

Puzzel :-?

edit: morgen gewoon maar proberen... volgens jouw plaatje klopt de weerstand gewoon...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby raoel » SatApr17, 2010 10:22:23 AM

loopt prima, warm laten worden en blijft 't gewoon doen :) 't is dus 'n goeie :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby raoel » WedJul21, 2010 7:45:04 PM

Na uitgebreid vergelijk tot de conclusie gekomen dat je toch echt een lichtblauwe moet hebben voor een Bosch 2.2 injectiesysteem.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Jongejan » ThuSep09, 2010 12:02:51 PM

Er worden in dit topic sensoren genoemd, die eigenlijk schakelaars zijn. Het contact van een schakelaar is open of gesloten, een sensor geeft een variabele waarde (weerstand, spanning, stroom enz).
De achteruitrijschakelaar en de temperatuurschakelaar in de radiateur zijn dus geen sensoren.
Soms zitten beide functies in 1 component, zoals de temperatuursensor/schakelaar voor het koelwatermeterje/lampje in het dashboard.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby pcrodent » ThuSep09, 2010 12:12:33 PM

Jongejan, in de enge zin van het woord heb je vast gelijk, maar ze worden toch in dit topic "gedoogd" omdat ze een sensorwerking vervullen, als in "een manier voor de auto of de bestuurder om te weten wat de staat van een bepaald onderdeel of bepaalde functie is".

Schakelaars die direct door de bestuurder worden gebruikt (achterruitverwarming, knipperpookje, etc) vallen hier niet onder (die heten zelfs in de volksmond namelijk "schakelaar"), schakelaars die als bijwerking van een actie van de bestuurder contact maken (achteruitrijschakelaar, deur-open-schakelaar, etc.) wel.
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests