Citroen LNA

Plaats hier alle gespotte AX 'jes en overige aanverwante zaken.

Moderator: webmasters

Citroen LNA

Postby Terminal » FriJan21, 2011 7:21:13 PM

Ik kwam vandaag wat tegen, en ik had er werkelijk nog nooit eerder van gehoord :oops:
De citroen LNA, en dat terwijl die hemelsbreed 150meter hier vandaan staat.

Image

Image

Zag er zo op het eerste oog best wel goed uit nog.
Alleen het interieur was iets minder met een gescheurde achterbank.

Schijnen er nog maar 20 van te zijn in Nederland volgens wikipedia.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Rio97 » FriJan21, 2011 7:45:42 PM

Gaaf!
Volgens mij is dit de Canelle uitvoering.

Ik vind het echt gave bakkies: het kan dus nog kleiner & eenvoudiger dan de AX!
De "kenners" spreken het trouwens uit als Ellende.

De voorganger, de LN, is vooral de geschiedenis ingegaan als de eerste PSA auto. Eigenlijk is het gewoon een peu 104 met Dyane koplampen en hetzelfde 2 cilinder boxermotortje wat ook in de Visa varkensneus zat.
Ding was letterlijk niet vooruit te branden en verkocht voor geen meter.
Later is er de LNA gekomen met een watergekoeld 1.1 blokje van Peugeot.

Staat er nu één te koop:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209357/
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby citrofenwick » FriJan21, 2011 7:49:01 PM

Toevallig, want vandaag zag ik er ook eentje! Je ziet ze idd maar erg zelden :)
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Jongejan » FriJan21, 2011 8:22:30 PM

Niet helemaal correct, ook de LNA is als tweecilinder leverbaar geweest.
Heb er nog 1 op het erf staan.
Dit tweecilinderblok is 650 cc, 50 meer als een 2CV, en levert 35 pk, 7 meer als een 2CV.
Met name de versnellingsbak van dit model is uniek, deze is gebaseerd op een GS-bak, maar dan weer zonder de remmen tegen de bak aangebouwd.
Het schakelschema is dan ook normaal en niet zo als een 2CV/Dyane/Ami.

Blok en bak van mijn LNA is het motorische hart van mijn nog te bouwen Burton.

De LN/LNA is niet gebaseerd op de Peu104 maar op de Peu104 ZS, net als de Talbot Samba.
Last edited by Jongejan on FriJan21, 2011 8:30:09 PM, edited 2 times in total.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Jongejan » FriJan21, 2011 8:25:57 PM

Ter aanvulling, dit is 'm http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206722/ en nog steeds te koop!
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Terminal » FriJan21, 2011 8:29:27 PM

Jongejan wrote:Blok en bak van mijn LNA is het motorische hart van mijn nog te bouwen Burton.


Tof! Burton word hier in Zutphen gebouwd.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Jongejan » FriJan21, 2011 8:32:28 PM

Nog wat historie van de LN/LNA http://www.citroenvisaclub.nl/historie_ln.htm
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand


Return to Gespot

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests

cron