APK afgekeurd?

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

APK afgekeurd?

Postby MonoTom » FriMar23, 2007 2:46:21 PM

Woensdag is mijn AX door de Kwikfit in Utrecht APK afgekeurd. Zit nu in Assen en heb pas net de mogelijk gehad om alles es na te checken. Had graag ff naar de betreffende vestiging gescheurd om na te vragen, maar dat is wat ver. En ik denk niet dat ze me via de telefoon kunnen helpen.

De rechtervoorband zou niet door de keuring gekomen zijn waardoor ik aan 2 nieuwe bandjes voor zit. Heb net gemeten dat er nog 3,5 mm profiel op zit en kan er verder niks vreemds aan ontdekken, geen scheurtjes ofzo. Wellicht uitgedroogd? Hoe bepaal je zoiets?

Verder zit er wat roest aan de wielkas linksachter en zit er zelfs een groot gat (ter grootte van een vuist) in het verlengde van de wielkas, achter de bumper. Vanaf de buitenkant is dat allemaal niet te zien en het was me zelf nog nooit opgevallen. Blijkbaar is zo'n gat niet toegestaan (waarom eigenlijk?) en moet ik dat laten lassen. Weet iemand of ik er ook mee wegkom als ik er een stukje plaatstaal met popnagels opzet? Of is lassen een must?

En is het makkelijk om de achterbumper los te halen? (AX 1.1i First '93)

Verder was er nog iets met de achterverlichting niet goed, massa storing oid, weet niet meer exact. Ik kan er alleen zelf niets vreemds aan ontdekken. Iemand die er iets in herkent?

Weet iemand eigenlijk hoe lang je kan wachten met de herkeuring bij de Kwikfit? (oude apk is nog tot eind april)
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SunMay07, 2006 1:40:46 PM

Postby Tommmm » FriMar23, 2007 4:51:46 PM

MMM kwik fitt, valt nog mee in wat ze gevonden hebben. Ze leven van de verkoop van banden en uitlaten, De banden heb je al zelf gemerkt denk ik. Ik weet niet of het mag maar misschien dat je gaten ook met glasmatjes dicht mag maken. Heb weleens gehoord dat mensen dit deden. Massastoring kun je waarschijnlijk zelf wel oplossen. Even het massapunt behandelen maar om hem hier nu op af te keuren.

Je kan misschien beter een kleiner garagetjes bezoeken. Deze keuren vaak meer om te keuren en minder om banden te verkopen. succes iig.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 286
Joined: SunOct23, 2005 8:41:40 AM
Location: Eindhoven

Postby Henri106 » FriMar23, 2007 6:42:24 PM

ten eerste, met een GROTE boog om de kwikfit heen rijden.

Dat scheelt weer een afkeur.

Banden, mogen scheuren inzitten mits je het canvas van de band niet kan zien (de witte koordlagen). Daarnaast mogen er geen bulten op de band zitten en moet het profiel meer dan 1,6 mm zijn IN de hoofdgroef waar ook de banden slijtage indicators zitten. En dit geld maar voor 75 procent van het loopvlak vanaf het midden van de band gemeten (daarbuiten mag hij gewoon glad zijn).

Ook is het volslagen onzin dat als er 1 band afkeur is je ze dan beide moet vervangen (moet je niet pikken). Dat getuigt al van de reinste oplichting natuurlijk.

Dat gat is ook gewoon toegestaan. Plaatwerk van de auto mag vrijwel geheel weggerot zijn zolang het geen dragend gedeelte is (en dan nog mag het een aantal percentage wegzijn afhankelijk welk deel het is).

Massa storing, kan zijn dat als je verlichting aanzet en je geeft richting aan dat de verlichting licht mee knippert (dit mag niet) even schoonmaken van het massa punt bied uitkomst.

Deze afkeur stinkt naar oplichting, en je mag bij onterechte afkeur een directe herkeuring aanvragen van een steekproefcontroleur (zijn dan verplicht mee tewerken hieraan ! ) er komt dan een controleur van de rdw controleren of de auto terrecht is afgekeurd. Zoniet dan draaien hun voor de kosten op en lopen ze kans hun apk bevoegdheid teverliezen.

Is het wel terrecht draai je zelf overigens voor alle kosten op.
Image

My Cars <98>.
User avatar
Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 470
Joined: MonJun13, 2005 6:13:13 PM
Location: Werkendam

Postby MonoTom » FriMar23, 2007 8:23:10 PM

aighty dan, bedankt voor de nuttige info!

ik heb zojuist een paar foto-tjes gemaakt van dat gat, wellicht dat je op basis daarvan kan oordelen of het iets is waar de wagen op apk afgekeurd moet worden? (Was moeilijk te fotograferen vanwege de bumper)

Image

Image

Image

zelfde kant van de wagen, roest wielkas
Image

Zo ziet de afgekeurde band er uit (+/- 3-3,5 mm profiel), ik kan echt niet ontdekken wat er mis mee is:
ImageImage

In het donker kon ik idd (na lang turen) een licht meeflikkeren van de achterlichten met de richtingaanwijzerlichten ontdekken, maar dat is z? minimaal dat je het (zelfs in het donker) echt moet weten om te kunnen zien. Nav een korte zoektocht op dit forum heb ik inmiddels gevonden hoe ik die massa schoon kan maken, das een klusje dat ik prima zelf kan doen.
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SunMay07, 2006 1:40:46 PM

Postby MonoTom » SunMar25, 2007 5:13:03 PM

kheb de bumper los kunnen halen om een betere foto te krijgen, iemand die kan bevestigen of dit wel/geen apk afkeur is? voor zover ik kan beoordelen is dit geen dragend onderdeel van de auto, toch? wil het graag zeker weten voor ik er mee terug naar de kwikfit ga!

wat is trouwens de beste manier om de plek te behandelen en verder roesten tegen te gaan?

Image

massa probleem is opgelost middels een beetje contactspray, nog geen 5 minuten werk
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SunMay07, 2006 1:40:46 PM

Postby q01z » SunMar25, 2007 6:20:14 PM

hahahahaha
sorry, schiet ff in de lag bij ht zien van je bumprsteunn..
en dan dacht ik dat ik roest had daar!

maaruhm, roest behandelen:
-haal bij de praxis een potje roestomvormer, smeer alles goed in
-neem een paar matjes glasvezel en glasvezel jezelf een nieuwe bumpersteun :)
doe een paar lagen (4/5) en dan is het super sterk!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby DuFF » SunMar25, 2007 6:38:28 PM

:shock: je bumpersteun zweeft bijna ! :shock:

indien je iemand in de vriendenkring hebt die kan lassen? maak daar gebruik van, en anders glasvezellen ja :)

dagje werk hooguit, maar je moet het wel snel aanpakken, anders gaat het verder en dan zit het niet meer verstopt achter de bumper maar komt het tevoorschijn.

succes :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Henri106 » SunMar25, 2007 9:08:40 PM

Gat achter bumper is absoluut geen afkeur !

En aan die band zie ik ook niks vreemds wat afkeur zou moeten betekenen !
Image

My Cars <98>.
User avatar
Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 470
Joined: MonJun13, 2005 6:13:13 PM
Location: Werkendam

Postby DuFF » SunMar25, 2007 9:51:18 PM

Image
:roll:
Last edited by DuFF on MonMar26, 2007 3:50:52 PM, edited 1 time in total.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MonoTom » MonMar26, 2007 1:19:24 PM

lol, moest er zelf ook om lache toen ik die foto zag staan

was me zelf nog nooit opgevallen, heb deze ook pas 2 maandjes, wel lekker dat die bumper er net voor zit

mjah, ik toch de Kwikfit maar es bellen dan, had toevallig de juiste persoon te pakken, zegt ie dat het toch een afkeur is omdat het meegeeft aan die kant als je er op drukt, itt tot de andere kant waar geen gat zit, om die reden valt het in zijn ogen onder 'dragend gedeelte'

ik weet ut echt niet meer, moet ik hier nou de RDW voor inschakelen?

weet iemand een kundige autogarage in buurt van Utrecht waar ik evt een 'third' opinion kan vragen?

**edit**
ben ff bij een garage hier in de buurt langsgegaan en daar zeiden ze dat het 99% zeker g??n afkeur is, daar hoorde ik ook dat er 100m verderop een rdw zat, dus ik daar ook nog ff heen: absoluut g??n afkeur, vanmiddag dus maar weer even langs de Kwikfit dan
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SunMay07, 2006 1:40:46 PM

Postby Tommmm » MonMar26, 2007 7:08:35 PM

en wij wachten met zijn alleen af wat kwik, kwek en kwak te zeggen hadden hierop. vind zoiets wel grappig eigenlijk.

p.s. mijn lampen knipperen al jaren mee met vanalles, radio, blowers, verwarming enz. Nooit op afgekeurd behalve door kwik. Zal ook eens die punten schoonmaken. kun je misschien pben waar ze zitten? berdankt
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 286
Joined: SunOct23, 2005 8:41:40 AM
Location: Eindhoven

Postby Edwin » MonMar26, 2007 7:15:57 PM

Tommmm wrote:Zal ook eens die punten schoonmaken. kun je misschien pben waar ze zitten? berdankt

Je bedoelt de massapunten?
Die staan hier beschreven :)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5788
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
User avatar
Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 605
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen

Postby Henri106 » MonMar26, 2007 7:26:56 PM

Het is wel duidelijk dat de kwik fit geen enkel benul heeft wat ze doen !

Zou er dan ook zeker praat van maken :evil:
Image

My Cars <98>.
User avatar
Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 470
Joined: MonJun13, 2005 6:13:13 PM
Location: Werkendam

Postby Tommmm » MonMar26, 2007 7:31:22 PM

Edwin wrote:
Tommmm wrote:Zal ook eens die punten schoonmaken. kun je misschien pben waar ze zitten? berdankt

Je bedoelt de massapunten?
Die staan hier beschreven :)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5788


ja die bedankt. en nu weer on-topic.

Laat ze bij de kwik het lekker uitzoeken. Ga naar een garage en niet naar een bandenwinkel..
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 286
Joined: SunOct23, 2005 8:41:40 AM
Location: Eindhoven

Postby MonoTom » ThuMar29, 2007 12:41:50 PM

Even een kleine update voor de ge?nteresseerden. Ik ben bij de Kwikfit langs gegaan om een herkeuring door de RDW te regelen. Dit is hoe de medewerker van de Kwikfit achter zijn desk reageerde: RWD??? (stel hierbij een zuur en gemaakt gezicht van ?ik weet niet waar je het over hebt? voor). Dus ik zeg vriendelijk: ja, de RWD. Zegt hij vervolgens: RWD??? Ik denk: lekker is dat, maar antwoord weer vriendelijk: dat klopt, de RWD. Dus hij zegt: hoezo RWD???

Njah, om een LANG verhaal kort te maken. Ik leg aan hem uit (nog steeds vriendelijk) dat ik een herkeuring wil regelen omdat ik het niet eens ben met de afkeur door de Kwikfit van het gat in mijn wagen. Hij probeert zo irritant mogelijk te blijven door vervolgens met zijn ?ikke niet begrijp gezicht? (ut was een autochtoon, voor eenieder die aanstoot aan deze zin mocht nemen) te antwoorden: je wilt dat wij je wagen herkeuren? Dus ik leg het hem n?g een keertje uiterst vriendelijk uit. Vervolgens begrijpt hij het ?ineens? wel en zegt de beste man zo zuur mogelijk dat dat niet zal gaan en dat ik het dan verder maar moet uitzoeken.

Ik was hier in de veronderstelling dat de Kwikfit contact moest opnemen met de RWD om een afspraak te maken voor een herkeuring, zo had ik het althans van de keurmeester bij de RWD waar ik langs was geweest begrepen. Dus ik maar besloten om de RWD te bellen, blijkt dat ik schriftelijk een verzoek moet indienen voor een herkeuring. Alleen als je op de dag van de keuring bezwaar maakt moet de betreffende garage contact met de RWD opnemen. Voor de schriftelijke aanvraag zou ik wel een afkeuringsbewijs moeten meesturen, maar die had ik niet gekregen. Dus ik daar om vragen, maar zij hielden vol dat ik die w?l gekregen had. In die discussie had ik geen zin, uiteindelijk heb ik alleen een lijst met reparatiepunten op een blocnote vel. Geen idee of dat genoeg gaat zijn, maar dat zal blijken. Ik ben die gasten iig flink zat en aan mij zullen ze nooit geen ene cent meer verdienen.
AX plaisir 1.1i... zonder die plaisir dan
MonoTom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SunMay07, 2006 1:40:46 PM

Postby first » ThuMar29, 2007 1:19:05 PM

goh, jij bent wel lekker afgepoeierd :shock:

Dankzij de kwikfit heeft de mijne apk. De dealer wilde hem namelijk op de meest lullige dingen afkeuren. Misschien zit je bij de verkeerde vestiging.

Als het goed is kun je je auto gewoon laten keuren bij een rdw station. wil het anders wel even navragen voor je. Er zit er namelijk een bij mij in de buurt.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
first
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 714
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Postby Daan » ThuMar29, 2007 6:35:30 PM

hmmm... naja.. ik werk ook bij een dealer en doe ook apk.. nou volg ik gewoon de regels .. maar niet afkeur is niet afkeur.. en wel afkeur is wel afkeur.. bijna alle regels van de APK zijn erg duidelijk dus daar kan t nie fout gaan.. nu ben jij gewoon "opgelicht" en daar word je niet blijer van..
maar ja.. 1 ding leer je ervan: je gaat nie meer naar de kwikshit..
groeten
Image
1.1carb 4-bak:)
User avatar
Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 270
Joined: SatApr08, 2006 5:11:01 PM

Postby first » FriMar30, 2007 7:59:39 PM

Dat het bedrijf een dealer wil ook niets zeggen. Ik ben opgelicht door een dealer :evil:

JIj zult je wel aan de regels houden, Daan, maar er zijn er ook velen die dat dus niet doen. Dat heeft niet zoveel met de kwikfit te maken. Een dealer houdt zich ook niet altijd aan de regels.

Het was laatst nog weer op tv. Garages die een eigenaar voor de gek houden en van alles verzinnen om maar geld te kunnen verdienen. We zitten in geld maatschappij en dat is naar mijn mening ook goed te zien aan autobedrijven.

Als het goed is is de RDW wel onpartijdig. Dus ik zou daar de keuringsafspraak maken.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!
first
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 714
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Postby sjeesje » MonApr30, 2007 2:41:22 PM

hoi mono tom.
ik laat mijn sjeesje altijd apk keuren bij demcars vlak bij de demka brug, daar lopen een paar turken die mij echt nooit in de steek laten ga daar is heen, als er iets stuk is is het ook niet duur of zo.
groetjes Anouk
sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: WedApr25, 2007 9:44:11 AM
Location: utrecht


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron