even de belangrijkste aanpassingen voor de apk vanaf 1 mei
-Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op de aanwezigheid van de snelheidsmeter. De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt.
-Eisen kruiskoppeling aandrijflijn vervallen. de eis is nu geworden dat alle onderdelen van de aandrijflijn deugdelijk moeten zijn en deugdelijk bevestigt moeten zijn.
-Wanneer er op de banden een draairichting staat aangegeven deze ook op de juiste richting moeten liggen van de velg.
-Op een as moet dezelfde maat banden gemonteerd zijn.
-Bij een apk keuring mag er geen noodwiel gemonteerd zijn.
-De stuurbekrachtiger moet goed werken.
-De remschijf mag niet te dun zijn.
-Het maximaal toegestane remverschil van de bedrijfsrem in alle gevallen 30% moet zijn.
Bij een personenauto en een lichte bedrijfswagen is een remproef op de weg niet meer nodig, als het verschil op de vooras tussen de 20% en de 30% bedraagt.
-De onderdelen van het abs systeem moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem. Dat betekent bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het abs-systeem niet afgebroken mogen zijn, ook als het controle lampje van het abs goed werkt
-Controle waarschuwingsinrichting remvloeistof reservoir vervallen.
Er moet nog wel gecontroleerd worden of er voldoende remvloeistof aanwezig is.
-Deuren moet nu van binnen en buiten te openen zijn. met uitzondering van de deuren in de laadruimte.
-Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn, als ze van fabriekswege zijn gemonteerd.
Ook het controle lampje moet werken. Indien de airbag is verwijdert of het controle lampje blijft branden moet hiervan een reparatie advies worden gegeven op het apk keuring rapport.
-Als de dimlichten gasontlandingslampen hebben (Xenonverlichting) moet er een goed werkend koplamp sproei installatie aanwezig zijn. ook mag het dimlicht niet uitgaan bij inschakelen van het grootlicht. Reden hiervoor is dat het even duurt voordat een gasontlandingslamp op volle sterkte brand.
-Als een voertuig een handmatige verstelling voo het dimlicht heeft, moet deze werken.
-Als een voertuig meer lichten bevat dan de verplichte lichten en de toegestane lichten, dan mogen deze bij de keuring niet werken
-Het milieu boek is komen te vervallen. voor de auto’s waarop het milieu van toepassing was geldt een co-percentage van 4,5% of 3,5% welke van deze twee percentages is afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto.
-Geen emissie eisen voor hybride. Wel moet er gecontroleerd worden op de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde.
-De eisen van de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzine motoren, zijn verandert. Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31 december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde hebben. Bedrijfswagen lichter dan 3500kg en een datum eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een katalysator en een lambdasonde hebben.Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfswagens toegelaten na 31 december 1994 moet een viergastest worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.
-Bij auto’s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagement worden uitgelezen. Als hierin geen fouten (p-codes) zitten en de readiness is afgerond, hoeft bij stationair toerental geen co-percentage meer gemeten te worden. De viergastest, bij verhoogt toerental, moet nog wel met de viergastester worden gedaan.
-De stabilatoren van personenauto’s en bedrijfswagens moeten goed vast zitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.
-Bandenspanning moet op de juiste spanning hebben.
-Personenauto’s die zijn ingericht als kampeerwagens, lijkwagen of ambulance moeten een remvertraging van ten minste 4,5m/sec. de pedaaldruk daarbij mag niet hoger zijn dan 700N. dat is dus anders dan een gewone personenauto, waarvan de remvertraging ten minste 5,2m/sec moet zijn en de pedaaldruk niet hoger dan 500nm mag zijn.
Bron: Vw forum
http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=81296&highlight=apk