nieuwe garage .. apk afgekeurd.. en bedankt

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

nieuwe garage .. apk afgekeurd.. en bedankt

Postby Losha » FriApr17, 2009 2:33:32 PM

Mijn vorige garage is ermee gestopt om gezondheidsredenen :| (klein familiebedrijf)
Vanmiddag met de AX naar het bedrijf gegaan welke mijn oude heeft opgeslokt.

Ik had toen ik de afspraak gemaakt had voor de APK duidelijk verteld dat ik bij het oude bedrijf er bij bleef (letterlijk meekeek) en als er punten zijn dat ik die zelf herstel (voorzover mogelijk en zin in). Was allemaal geen punt.

Kom ik daar dus, sta lekker van buietn mee te kijken :| , keurmeester vertelt me niets :? , keurt hem af :x.
Dan komt ie pas naar me toe...

Beide homokineten - afkeur
:?: afkeur ? vorig jaar precies hetzelfde, was goed, MET STEEKPROEF :shock: sindsdien heeft de ax mischien 1500km gereden!
Droge remslangen voor - afkeur (vorig jaar ook goed want canvas nog niet te zien?!)
Remverschil achter voet en handrem (wist ik eigenlijk al) remdrukverdeler stuk
en Remleiding achter stukje roest (zijn die niet van koper ??)

En nu staat ie daar :? en ik kan niets zelf doen want ik mag er immers niet mee rijden.
Wat een hufters, mooi niet vertellen toen ik de afspraak maakte.
[edit] kijk verderop voor een jaar later :lol: [/edit]
Last edited by Losha on FriApr09, 2010 4:00:28 PM, edited 2 times in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby pcrodent » FriApr17, 2009 2:47:15 PM

Had ie 'm afgemeld!? Zo ja, wat een aars...
Maar ik zou 'm gewoon ophalen en naar huis of een andere garage rijden in dat geval. Met zo'n knakker wil je geen zaken doen... Beetje auto's gijzelen :?
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby WYD » FriApr17, 2009 5:39:20 PM

Je mag er gewoon mee rijden hoor.
Je hebt volgens mij een week om de gebreken te herstellen.
Staat allemaal op de site van het rdw. :wink:

edit: Volgens mij mag je er dan maximaal 75km mee rijden ofzo, dus niet onbeperkt.
To finish first, you'll first have to finish!
User avatar
WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 300
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Postby grietje » FriApr17, 2009 5:47:35 PM

Je mag hem wel ophalen en naar huis rijden! Meer mag je er alleen niet mee rijden, en je moet wel een nieuwe afspraak (bij andere garage) maken binnen 2 weken, anders heb je zo een bon te pakken

gewoon ophalen en makkelijkere garage zoeken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Losha » FriApr17, 2009 9:00:28 PM

goed.. lekker opgefokt nu de rest van de dag al overal aan't zoeken en lezen
zal idd ook even zoeken of bij afkeur wel of niet gereden mag worden .. (zie ook iets lager)

dan nu het 'staartje' van't verhaal:

de eigenaresse van mijn oude garage, die dus is opgeslokt door "dat bedrijf" en daar nu werkt bij de administratie was het ook niet echt met hun eens en probeerde het toch netjes op te lossen.
belde ook even de rdw of ik nou wel of niet mag rijden, volgens diegene van de rdw mag ik niet meer rijden.
Ze zouden nog verder overleggen hoe nu verder, ik dus naar huis lopen (gelukkig vlakbij)

ik wacht dus de hele middag op haar telefoontje..niets ...
ondertussen maar even mijn vaste sloper gebeld (doen ook apk)
remverdeler vervanger 50,-
assen 100,-
apk 35,-

eind van de dag, maar even terug naar "dat bedrijf".
half 6, iedereen buiten aan't bier (ga maar lekker met drank achter't stuur, vind't ook erg stom gezicht voor de klanten maar goed, das maar mijn mening)
enige die binnen was was uiteraard meneer keurmeester.
ze hebben nog een hele tijd 'geruzied' en zijn er maar mee gestopt (ik lees, hij had er geen zin meer in)
door alle drukte hebben ze hem dus nog niet afgemeld.

heb met hem nog geprobeerd te praten over het feit dat de rdw keurmeester mij over de telefoon vertelde dat geluiden geen afkeur zijn maar dat er VOELBARE speling moet zijn.
zijn antwoord hierop steeds weer met zijn 30 jaar ervaring dat als je de assen hoort dat je ze dan ook voelt. (maar of ie ze ook daadwerkelijk gevoeld heeft ... :roll: )

ik heb hem vertelt dat ik even geinformeerd heb wat het bij mijn (rdw aangesloten) sloper zou gaan kosten en wat mijn opties volgens hem nu zijn, bijv. dat ik naar hun toe ga etc. :twisted: aangezien ik betwijfel dat hun qua prijs erg in de buurt zouden kunnen komen (moet wel betaalbaar blijven, het is een ax, geen porsche)
anyway.. lang verhaal kort
hij gaat morgen de offerte maken wat het bij hun kost.
als hij boven de 250 komt en dat denk ik wel (de slopers 185 + 50 apk van hun + een beetje speling) dat hij'm dan maar mag afmelden en ik lekker naar de sloper ga.

Mijn eergevoel zegt me eigenlijk sowieso al daar weghalen, maarja, hij staat er nou eenmaal al en dan dat hele gedoe afmelden, "illegaal" naar huis en volgende week naar de andere ...
is't wel makkelijk als hun het doen MITS voor een normaal bedrag.
Maar het is zeker meteen de laatste keer dat ik daar nog kom :!:
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby Guido_AXGT » FriApr17, 2009 9:16:59 PM

Je wilt het waarschijnlijk niet horen, maar als je bij zo'n keurmeester in de nek gaat staan hijgen en hem gaat vertellen dat je het allemaal wel weet krenk je z'n ego met z'n "30 jaar ervaring" :lol: Dan naait ie je gewoon net zoals vandaag is gebeurt.

Het beste is gewoon de auto af te leveren en van een afstandje toekijken en de mensen hun ding laten doen. Dit werkt voor mij het beste...
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby Mastenhose » FriApr17, 2009 9:18:21 PM

Raar dat je de auto niet mee mag nemen.
Is de APK al verlopen of zit er nog APK op? Als er nog APK opzit, mag je er gewoon mee rijden tot de keuringsdatum verstreken is. (afgezien dat het niet raadzaam is met kapotte remverdeler)

Je moet overigens wel in de gelegenheid gesteld worden om de auto te repareren, en je bent niet verplicht om dat bij hetzelfde bedrijf te laten doen als het keuringsstation dat je auto heeft afgekeurd.

Persoonlijk vind ik het een raar verhaal dat je auto 'vastgehouden' wordt, vraag me ook af of de garage daar het recht toe heeft.

Succes met het verdere verloop, erg vervelend in ieder geval!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Mastenhose » FriApr17, 2009 9:20:50 PM

Guido_AXGT wrote:Je wilt het waarschijnlijk niet horen, maar als je bij zo'n keurmeester in de nek gaat staan hijgen en hem gaat vertellen dat je het allemaal wel weet krenk je z'n ego met z'n "30 jaar ervaring" :lol: Dan naait ie je gewoon net zoals vandaag is gebeurt.

Het beste is gewoon de auto af te leveren en van een afstandje toekijken en de mensen hun ding laten doen. Dit werkt voor mij het beste...


Bij de APK probeer ik er zelf altijd bij te blijven al is het maar voor het 'leermoment'.
Natuurlijk moet je niet betweterig overkomen, maar je mag natuurlijk wel om uitleg (of advies) vragen.
Volgens mij heb ik trouwens ergens gelezen dat de topic starter er niet bij mocht zijn, ondanks dat dit wel toegezegd was.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Guido_AXGT » FriApr17, 2009 9:28:08 PM

Ja of van een veilig anti-betweterig afstandje toekijken :)
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby Losha » FriApr17, 2009 9:28:13 PM

ik was er ook niet bij, ik stond buiten door de roldeur mee te kijken (open, mooi weer)
de "ruzie" ontstond pas nadat hij klaar was en naar mij toe kwam met de gebreken. toen vroeg ik alleen maar waarom het afkeur is als ze geluid maken en of de speling voelbaar was ... toen werd ie eigenlijk al meteen pissig om de vraag alleen, ik deelde hem nog meede dat hij vorig jaar zo goedgekeurd was en dat ik steekproef had, hij zei alleen we zijn een jaar verder? ja dus ? zijn de regels verandert in dat jaar ? geen antwoord. ax heeft nog geen 1500km gereden in dat jaar, nu moeten de kineten in ene TE slecht zijn ?
lijken me vrij normale vragen bij je garage, hij werd pissed en toen waren de rapen dus gaar
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby Joost » FriApr17, 2009 9:47:07 PM

weet je wat je moet doen, een RDW herkeuring aanvragen.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... at_apk.htm

maarja dat had eigenlijk vandaag gemoeten!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby jeffrey van dal » FriApr17, 2009 9:53:55 PM

homokeneten, zijn geen afkeur als ik me niet vergis.
en je auto moet je altijd mee krijgen dus dat gewoon bulshit.
User avatar
jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 578
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen

Postby Losha » FriApr17, 2009 10:13:03 PM

ik kan nog geen herkeuring aanvragen, want hij was nog niet afgemeld, en als ik'm had meegenomen had ie dan afgemeld
en herkeuring heeft geen zin in mijn geval want het blijft sowieso afkeur door remverschil van net 30 a 32 % (ook al raar, eerst zei hij net geen 30% dat zou goedkeur zijn)

hij probeert me dik te naaien krijg ik steeds meer het idee
homokineten zijn eigenlijk geen afkeur (mits geen voelbare speling)
zegt eerst net geen 30% (ook geen afkeur)
droge remleding, canvas niet zichtbaar (geen afkeur dus)
klein roestplekje remleiding (klein plekje mag volgens rdw)

al met al had ie gewon erdoorheen gemoeten, al was't met veel maartjes

volgens wiki wat velen van jullie ook zeggen:
Afkeuring

Als een auto naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende deze maanden mag met de auto alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De reparaties moeten vóór de vervaldatum van de lopende periode worden uitgevoerd. Daarom mag de APK altijd twee maanden eerder plaatsvinden.


ik kan dit helaas nergens vinden bij rdw zelf ? zal nog even zoeken bij wegenverkeerswet

edit:
wegenverkeerswet 1994
paragraaf 4
Artikel 82

Onverminderd de artikelen 81, 86, vierde lid, en 91, vierde lid, verliest een keuringsbewijs zijn geldigheid:

* a. door afgifte van een vervangend keuringsbewijs;
* b. door het onbevoegd daarin aanbrengen van wijzigingen.

ik neem aan dat dus gewoon geld, niet goedgekeurd -> mag niet op de weg ?
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby DuFF » SatApr18, 2009 8:49:47 AM

voel je je niet goed bij die garage, ga er dan meteen weg !
zoek een andere garage.

heb ik ook gedaan, na super service bij een garage in de buurt, waren de beste monteurs opeens weg, en voor de zomervakantie wou ik me ax nog laten apk keuren + grote beurt, zodat ie klaar zou zijn voor de vakantie.
waren álle monteurs die apk mogen doen op vakantie, hoe vind je die.

ik ga nu gewoon naar de citroën, en ik vind t best zo. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MNM(tm) » SatApr18, 2009 9:09:12 AM

Ik zou zeggen: gewoon ophalen die auto!
Dat je er -blijkbaar- officiëel niet mee mag rijden, en je dus het risico loopt een prent te krijgen, is JOUW verantwoordelijkheid, NIET die van hun! Zij mogen je hooguit op de hoogte stellen van de mogelijke consequenties als je met een APK-afgekeurde auto gaat rijden!

Wat zij nu doen is retentie van de auto. Echter het recht van retentie mag alleen worden toegepast als de eigenaar van het object in gebreke is gebleven jegens de retentie-nemer. En daarvan is hier absoluut geen sprake! (Jij bent hun ten slotte NIETS verschuldigd, afgezien van het betalen van de kosten voor de keuring!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Losha » SatApr18, 2009 1:29:01 PM

nou, ik heb m terug .. maar niet van harte
zijn kostenraming kwam op 500,- , dubbele van de sloper dus.
hij is ook nog steeds niet afgemeld, doet ie denk ik ook niet meer ?!
van de week maar eens de kleine dingen doen (zoals ook de bedoelingh was, hun kijken ik fix en dan herkeur)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby grietje » SatApr18, 2009 7:27:32 PM

Goed gehandeld

idd ophalen, wat zijn zeggen is echt dikke lul! Je mag een auto gewoon LEGAAL van en naar keuring rijden hoor! Ook als ie afgekeurd is!

Dat ze hem niet afgemeld hebben is hun probleem, jammer dan. Nu moet je wel snel bij een andere garage een afspraak maken, mocht je een prent krijgen (miss geeft die garage het kenteken wel door aan de RDW....) kan je bewijzen dat er een afspraak staat. En heb je deze APK afgerekent, dus factuur van? Ook bewaren!!!!!!!

Maar maak maandag een nieuwe afspraak ergens bij een andere garage binnen 2 weken!!

remleidingen ff opschuren en tectieleren, remleiding desnoods ff vervangen.
Remverschil, ff goed losremmen helpt waarsch wel iets.
Aandrijfassen zijn geen afkeur, alhoewel ze er neem ik aan niet mee gereden hebben dus dan moeten ze het wel gevoeld hebben? of was dit al gemeld?


Oh en als laatst, ik ga ALTIJD kijken als mn auto gekeurd word, nog nooit keurmeester gehad die dat erg vond. Maja miss scheelt t dat ik onschuldige vrouw ben (6) haha. maar goed ik heb nu echt super APK station dus.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Joost » SatApr18, 2009 8:42:25 PM

afmelden kan niet meer als de auto niet aanwezig is.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Losha » SatApr18, 2009 8:59:09 PM

hey nee, klopt
afmelden kan idd niet meer :) ivm steekproef
helemaal niets aan de hand dus, op papier dan hé

roest op leiding achter was een plekej van ca 1cm oppervlakte roest
net ff opgeschuurd, wasbenzine en daarna dikke laag bumperspray (heb geen tectyl hier)

nu even kijken waarom de handrem LA vrijwel niks doet

morgen/rest van week de slangen voor even doen (uitgerekend daar zit een van de 2 ontluchtingsnippels vast :S :roll:
losremmen al tyig keer geprobeerd .. (trekt trouwens niet scheef met remmen, zit alleen zo vervelend dicht bij de 30, volgens hem net op 30/32)

en de assen .. hij heeft m binnen gereden, toen hoorde hij het
maar voelbaar aan wiel is't niet volgens mij (morgen even zelf voelen)
maar de assen moeten sowieso (zwaar irritant dat geratel in bochten), ik stel het alleen steeds uit
rotklus -> laten doen -> geld
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby MNM(tm) » SatApr18, 2009 9:02:10 PM

Om nog even terug te komen op afkeurpunt homokineten: dat trek ik ernstig in twijfel, want mijn Volcane had ook gigantisch kloppende homokineten (zeer duidelijk hoorbaar in bochten) en toch is 'ie daar twee keer probleemloos mee door de APK gekomen, en ik weet van de garage die de APK heeft uitgevoerd, dat die echt wel heel kritisch zijn!
(Mekkeren zelfs over te hoog stationair en een koplamp verstelknop die niet goed vast zit (wat in 0,05 seconden op te lossen was door de een klein beetje te draaien, zodat de borgpin weer in 't gat schoot!) :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Next

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron