APK afgekeurd op 7-8 dingen

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

APK afgekeurd op 7-8 dingen

Postby vragenvuur » FriMay08, 2009 11:13:45 AM

Mijn citroën AX 1100 TGE injection is vandaag APK afgekeurd op 7-8 dingen. APK tot 10 mei.
1)doorroesting binnenkant bij de koplampen (nooit geweten/gezien)
2) toeter werk niet (tot voor kort gegarandeerd wel)
3) achterdemper lek
4) stationair toerental niet goed (kan kloppen, laatste tijd start/afsla/brandend katalysatorlampje problemen)
5)aandrijfashoezen LINKS en RECHTS kapot ! (Gisteren er nog ondergelegen en niets kunnen ontdekken. Bovendien al 3 jaren vervangen, 4 jaar genoemd. Vorig jaar heb ik niet ingestemd met vervangen en hebben ze het daarbij gelaten. Achterdochtig wordt ik hiervan en zou bijna denken wat ze hiermee toch flikken, misschien tijdens de proefrit zonder klant erbij bijvoorbeeld?
6)remverschil
7)roest /gat zijkant dorpel, links helemaal vooraan bij voorwiel
Garage komt vandaag niet toe aan prijsopgaaf maar ik verwacht honderden euro's.

Wat zou jullie advies zijn? Ik heb geen ervaring met op zelf repareren maar zou dit best willen doen met hulp of adviezen.
Zijn het terechte afkeurpunten en is het het waard te herstellen?

[/url]
vragenvuur
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 8
Joined: SatMay02, 2009 3:01:24 PM
Location: (NBr)

Postby CitroCin » FriMay08, 2009 11:24:38 AM

Mijn advies zou zijn om hem ergens anders voor de keuring aan te bieden!

Roest achter de achterlichten moet wel heel erg zijn willen ze dat als keuringspunt hebben!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: APK afgekeurd op 7-8 dingen

Postby grietje » FriMay08, 2009 12:42:15 PM

vragenvuur wrote:1)doorroesting binnenkant bij de koplampen (nooit geweten/gezien)


kan alleen afkeur zijn als er gaten zitten binnen een straal van 10 cm van de lasnaad van de veerpoot. Ik kan me niet voorstellen dat jou AX dat heeft, mijn AX komt namelijk daar nog niet in de buurt en ik heb achter de koplampen vrijwel geen plaatwerk meer zitten.
Mijn gok: gezeik van de garage
2) toeter werk niet (tot voor kort gegarandeerd wel)

Miss hangt stekkertje los, zet er is 12v op, als dat werkt is of je schakelaar stuk (dat kan maar acht ik niet waarschijnlijk) of t draadje gebroken. Miss moet je er ff aan wurmen.

3) achterdemper lek

Tja, dat is afkeur. Voor 30e kan je bij sloperijen best mooie nieuwe dempers halen.

4) stationair toerental niet goed (kan kloppen, laatste tijd start/afsla/brandend katalysatorlampje problemen)

ff uitlezen, maar reset eerst de ECU eens, misschien is dat genoeg. Daarbij is een hoog stationair GEEN apk afkeur!
De uitstoot is dit natuurlijk wel en met een te hoog stationair kan dit niet goed zijn....

5)aandrijfashoezen LINKS en RECHTS kapot ! (Gisteren er nog ondergelegen en niets kunnen ontdekken. Bovendien al 3 jaren vervangen, 4 jaar genoemd. Vorig jaar heb ik niet ingestemd met vervangen en hebben ze het daarbij gelaten. Achterdochtig wordt ik hiervan en zou bijna denken wat ze hiermee toch flikken, misschien tijdens de proefrit zonder klant erbij bijvoorbeeld?

beetje beun garage kit het dicht en dat blijft niet echt lekker zitten, maar goed kost een 10tje en dan kom je er wel mee door de apk

6)remverschil
voor achter? voet handrem? Probeer hem eerst eens goed los te remmen. Als het achter bij zowel voet als handrem is -> remvoering los, gok ik. Beide kanten ff open maken, goed schoonmaken en terug zetten. En als de rem 'pads' los zijn van de voering tja dan moeten er wel ff andere voeringen in. Dit wil je toch, want is levensgevaarlijk als je het zo laat dan.
Vooraan is vaak paar keer goed hard remmen genoeg, dan doen die zuigers het wel weer even.

7)roest /gat zijkant dorpel, links helemaal vooraan bij voorwiel

hmm ja dat is wat lulliger. Opzich als het alleen de wielkast is en niet de dorpel zelf, mag/hoeft ie daar niet op afgekeurd te worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ZNWY4EJ-D.jpg
weet niet of t duidelijk is maar dat had de TRS. Geen afkeur...


verder is het een garage tijdens APK volgens mij niet toegestaan een proefrit te rijden. Ik ben er bijna altijd bij en ze rijden bij mij nooit met de autos. Ook mogen ze geen dingen weghalen. Zo had ik dus bij de TRS skirts over de roest, maar onze 1.0 had die roest ook een geen skirts en die is wel goedgekeurd.

Echt gaten in de dorpels is wel weer afkeur. en als hij echt grote gaten daar heeft zou ik voor t geld een andere auto kopen, roest is hardnekkig.
Maar alleen bij de wielkast -> haal alle roest weg, smeer het in met omvormer en spuit het daarna in tectiel ofzo. Dan roest het iig voorlopig niet verder.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Pascal » MonAug10, 2009 7:51:05 PM

Tsja, tis mallaise, ook in de autohandel.
En een oude auto als een AX is dan een makkelijke prooi....
Maak je niet te sappel: als je het niet vertrouwt de auto bij een ander aanbieden ter keuring.
Dit klinkt niet als een grote aderlating om de auto weer gekeurd te krijgen, dit is in een dag weer te fiksen.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby 2Black » MonAug10, 2009 10:49:51 PM

Je kunt ook gewoon een garage hebben getroffen met óf een erg strenge keurmeester (dat kan ook een pluspunt zijn...) óf een garage die de laatste tijd veel steekproeven te verduren heeft gehad.
Bij steekproeven kunnen garagehouders letterlijk strafpunten krigen die erg kostbaar kunnen zijn. Wellicht nemen ze momenteel geen risico.

Met name de roestpuntjes lijken me discutabel want er mag érg veel rot zijn voordat er APK-afkeur is.
Een keurmeester mag officieel niet meer dan roest optisch inspecteren, mag er niet aan zitten en dus eventueel de gaten verergeren.
Proefrit is onzin voor APK.
Keurmeester zit erin, controleert gordels, stoelen, controlelelampjes, verlichting, ruitenwisser+vloeistof en doet een remproef. Vaak gaat dat in 1 handeling door die hooguit 5 minuten duurt.
De rest is optische inspectie.
Emissietest doen ze vaak ook niet, ze vertrouwen er meestal gewoon op dat die goed is zolang er geen motormanagement lampje brand en lopen het risico dat een eventuele RDW-steekproef alsnog niet goed verloopt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron