apk afgekeurd waslijstje

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

apk afgekeurd waslijstje

Postby kleutscher » ThuMay14, 2009 4:40:36 PM

vandaag mij auto laten keuren en afgekeurd :( 500 euro voor reparatie.

belangerijkste punt van afkeur is dat hij links en rechtsvoor doorgeroest is zie fotos
de garage houder vertelde mij dat het lassen heel duur is.

rechtsvoor:
Image

linksvoor:
Image

- achter nieuwe banden op
-remverschil rechts achter
-handrem rechts achter niet voldoende
-dimlicht links en rechts te laag
-stadslicht lv en rv kapot
-accupool vastzetten
-koplamp l/r zitten los
-bumper rechts achter moet vastgezet worden
-uitlaat lekt
-nieuwe handremkabel
-remleiding links voor ontroesten

wat vinden jullie ervan?
kost dit daadwerkelijk 500 euro hij zegt zelfs dat het normaal nog duurder is maar dat hij het voor 500 euro wel wil doen.
dat het lassen vooral duur is a 400 euro.
wat is jullie mening?
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Re: apk afgekeurd waslijstje

Postby Happytree » ThuMay14, 2009 5:01:24 PM

kleutscher wrote:vandaag mij auto laten keuren en afgekeurd :( 500 euro voor reparatie.

belangerijkste punt van afkeur is dat hij links en rechtsvoor doorgeroest is zie fotos
de garage houder vertelde mij dat het lassen heel duur is.

rechtsvoor:
Image

linksvoor:
Image

- achter nieuwe banden op(ja het is niet anders)
-remverschil rechts achter(de boel even losremmen)
-handrem rechts achter niet voldoende(DOH)
-dimlicht links en rechts te laag(Stellen ze dat geen eens even voor je?)
-stadslicht lv en rv kapot(repareren)
-accupool vastzetten(repareren)
-koplamp l/r zitten los(even kijken wat er precies stuk is is het het gat woor het bolletje inmoet word het even knutselen met wat lijm of setje complete lampen scoren)
-bumper rechts achter moet vastgezet worden (pfff zeurpieten)
-uitlaat lekt(Pasta erop)
-nieuwe handremkabel(hij is heel of hij is stuk dus snap niet waarom dit een apk punt is)
-remleiding links voor ontroesten(staalborstel en hamarite)

wat vinden jullie ervan?
kost dit daadwerkelijk 500 euro hij zegt zelfs dat het normaal nog duurder is maar dat hij het voor 500 euro wel wil doen.
dat het lassen vooral duur is a 400 euro.
wat is jullie mening?


ps en een ander Apk aderes zoeken!
Happytree
AX Master
AX Master
 
Posts: 1446
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Postby kleutscher » ThuMay14, 2009 5:13:25 PM

leg uit?:)

zijn deze gaten niet zo erg als hij me verteld of is het laten lassen van dit gewoon niet zo duur?
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby michel21 » ThuMay14, 2009 5:40:33 PM

het is geen dragend deel dus mogen ze niet afkeuren ..
en dan nog a 400 voor het lassen ziek ..

dus gewoon ander apk station zoeken
auto afgekeurt op las werk of wil je het gewoon goed hebben pb me
User avatar
michel21
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 255
Joined: ThuFeb28, 2008 8:13:05 PM
Location: enschede

Postby Henk Bats » ThuMay14, 2009 6:40:57 PM

Dit is absoluut GEEN APK afkeur punt.

Zoals als eerder geschreven een ander keurstation opzoeken.

Sterkte gewenst.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Guido_AXGT » ThuMay14, 2009 7:29:36 PM

Saxo kopen :wink:
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby Donderkar » ThuMay14, 2009 7:32:07 PM

Inderdaad ander keurstation zoeken en deze op een zwarte lijst zetten, wat een knuppels :?
Overige punten zijn allemaal kleinigheden :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 253
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Postby kleutscher » ThuMay14, 2009 7:54:27 PM

bedankt,

ik had al zo een raar voorgevoel.
ik weet dat er geen roestgaten op dragende delen mogen zitten + niet ongeveer 10 cm bij een naad van een dragend deel.

maar ik wist niet zeker of dit een dragend deel was, blijkbaar niet.

ik zet zaterdag de auto bij een kennis die autos repareert.
hij gaat de lijst nalopen en vond deze roest punt pure opzetterij.

ik laat zaterdag wel meer horen. hier word ik gelukkig van:)
want 500 euro was mij teveel en had ik mijn ax weg moeten doen wat ik totaal niet wil.
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby kleutscher » ThuMay14, 2009 8:29:08 PM

ik lees dit net op een forum.

"De roestproblemen die hij beschrijft zijn grootdeels van toepassing op de AX'en tot 1992


Vanaf toen (ongeveer met de introductie van de AX Phase 2) is de AX qua roestbestendigheid aanzienlijk verbeterd. Echter.. de roestplekken/gaten achter de koplampen zijn gebleven (9,5 van de 10 AX'en heeft hier roestvorming). En roest is ook regelmatig nog achter de achterlampen te vinden. Maar wie kijkt daar nou? "

wie heeft dit dan nog meer hier:P
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby MNM(tm) » ThuMay14, 2009 8:47:55 PM

kleutscher wrote:En roest is ook regelmatig nog achter de achterlampen te vinden. Maar wie kijkt daar nou?

wie heeft dit dan nog meer hier:P

Die laatste vraag gaat specifiek over roest achter de achterlicht-units?
Tjah, dat hoekje onderin aan de zijkant is vaak een zwak puntje, maar dat kun je van buitenaf, zónder demontage van de unit ook wel zien.

Voor wat betreft de roestgaten achter de koplampen: tjah, welke AX heeft daar geen last van?! :roll:

Wat remmerij achter betreft: de boel uit mekaar halen en een revisie-kit erin zetten (= nieuwe remvoeringen en -schoenen en veren) en goed nakijken of de remcylindertjes niet lek zijn.
Misschien dat 't probleem (deels) veroorzaakt wordt door een brakke handremkabel. Als de boel toch open ligt, zou je die ook ff kunnen vervangen door nieuwe (kosten twee tientjes, als ik het goed heb).

Los zittende koplampen zullen ongetwijfeld ook de oorzaak zijn dat 't dimlicht te laag staat. Meestal is de oorzaak daarvan te ver verrotte stelnokjes en/of uitgelubberde/afgebroken klikbusjes. Die zijn evt. ook los te krijgen, maar die zijn DUUR!. Voor dat geld heb je ook twee NIEUWE imitatie koplampunits!

Lekke uitlaat: afhankelijk hoe / waar / hoe groot het gat is, zou je met gungum aan de gang kunnen gaan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5970
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby kleutscher » FriMay15, 2009 9:38:06 AM

de uitlaat hoefte alleen wat pasta erop dus dat scheelt weer.

is het verstandig om deze gaten dicht te lassen?
en hoeveel % zeker weten jullie dat de auto niet op deze roestgat afgekeurd mag worden?

ik ben van plan om de reparaties door iemand anders te laten uitvoeren en dan weer terug naar het apk station te gaan om de rest te regelen is dit verstandig?
wat kan hij(apk stationhouder) mij maken als ik de gaten niet dichtlas?

en wat kan ik ondernemen tegen deze apk station als het 100% zeker is dat hij me probeerde aftezetten.
want dit geintje van hun kost mij extra geld vanwege meer te betalen aan de NS om naar mijn werk te komen 13 euries extra per dag dat ik mijn auto niet kan gebruiken.
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby Drake » FriMay15, 2009 9:58:36 AM

kleutscher wrote:
wie heeft dit dan nog meer hier:P


Je kan beter de vraag anders stellen: "wie heeft die niet ? :lol: "
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby MNM(tm) » FriMay15, 2009 2:48:45 PM

kleutscher wrote:is het verstandig om deze gaten dicht te lassen?
en hoeveel % zeker weten jullie dat de auto niet op deze roestgat afgekeurd mag worden?


1000000000% zeker!!!

Dichtlassen is wel verstandig, maar niet van essentiëel belang voor de APK. 't Is meer om te voorkomen dat 't nog erger wordt en het over een paar jaar wèl een probleem wordt! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5970
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby kleutscher » FriMay15, 2009 3:18:10 PM

laat hem zowieso dichtlassen maar wel een maandje later als mijn financieen het weer toelaten (lang leve belastingterugave en vakantiegeld :D )

betekent iig dat ik mijn ax kan behouden en een jaar plezier mee kan beleven:D dat maakt me gelukkig:P
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby kleutscher » SatMay16, 2009 8:52:19 AM

heb mijn auto bij iemand weggezet.

hij vraagt 300 max voor alles. lassen nieuwe banden etc.
het kan zijn dat het goedkoper word maar geeft nu 300 euro aan zodat het iig niet duurder word.

we zullen het zien.
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby kleutscher » SatMay23, 2009 10:52:49 PM

het is 300 euro geworden.
2 nieuwe banden plus laswerk en rest.
maandag herkeuring ben benieuwd.
als goed is een jaartje erbij:D
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby grietje » SunMay24, 2009 9:34:14 AM

kleutscher wrote:bedankt,

ik had al zo een raar voorgevoel.
ik weet dat er geen roestgaten op dragende delen mogen zitten + niet ongeveer 10 cm bij een naad van een dragend deel.

maar ik wist niet zeker of dit een dragend deel was, blijkbaar niet.


AX heeft een zelfdragende carosserie dus inprincipe is alles een dragend deel.
Maar voor de roest gaat dit niet n(helemaal) op.

Sowieso mag bij roest dan niet meer doorgerot zijn dan zoveel % van het aanwezige plaatwerk daarzo.

Maargoed, Die plekken achter de koplampen zijn afkeur op het moment dat ze binnen 10cm rond de lasnaad van de veerpoot-plaatwerk komen. Maar hier moet je erg je best voor doen, aangezien mijn GT dat niet eens heeft en die heeft toch echt de meest extreme roestgat op die plek heeft dan alle andere AXen die ik ken ;)

Lassen?
Tja, waarom zou je. Je hebt er geen last van en als je het goed behandeld roest het ook niet verder. Als je het last (verkeerd last vooral) rot het daarna net zo hard weer.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby kleutscher » MonMay25, 2009 9:59:50 AM

net herkeuring weer afgekeurd:S

uitlaat nog lek klein lekje net ff gungum eringedrukt.
plus wat bleek dat ik de koplampen ff moest dichtkitten ipv van vastzetten in de klemmen:S
net even ruitenkit erin gesmeert.

hoelang moet die gungum minimaal drogen voordat ik weer terug kan naar die keuring zou dat vandaag nog kunnen???
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby Pgoddijn » MonMay25, 2009 10:59:53 AM

Hmm, ook lekker... Gungum moet eigenlijk een nachtje uitharden, maar als je de motor even warm laat worden (en dus ook de uitlaat) door stationair te draaien (geen gas geven, druk je de gungum er weer mee uit!!!) gaat het een stuk rapper. Kun je met een paar uurtjes weer terug, denk ik...

Check heel goed of het echt dicht is (gewoon starten en bij de gaatjes goed luisteren), anders blijf je bezig. En, als ie dan wel goedgekeurd wordt, gewoon vanavond goed dubbelchecken en misschien nog een keer. Dan kan ie vannacht lekker uitharden en zit je voorlopig wel goed.

Hoe dan ook, succes!!!
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby kleutscher » MonMay25, 2009 12:06:03 PM

en goedgekeurd :rave

kan er weer een jaartje tegenaan.

de gungum was net genoeg uitgehard hebben ze hem maar goedgekeurd.

ik blij:P
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Next

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest