APK Keuring Afsprakenkaart

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Revz » FriAug26, 2011 5:30:09 PM

Vandaag een brief op de mat van de RDW dat mijn AX voor 5 oktober APK gekeurd moet zijn.

In de brief heeft de RDW het over een afsprakenkaart die ik kan gebruiken om misverstanden te voorkomen.
http://www.apk.nl/afsprakenkaart

Dat lijkt me wel handig, omdat de garage, waar ik het laat keuren, nog niet ken. (eerste keer ooit dat ik een auto van me moet laten keuren)

Heeft iemand weleens gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Mij lijkt het wel handig, omdat ik vermoed dat er wat dingen afgekeurd/vervangen moeten worden. Wat het is zeg ik natuurlijk niet tegen de APK keurmeester. :wink:
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Terminal » SatAug27, 2011 12:40:27 PM

Wat is er mis met gewoon afspraken maken als je de auto weg brengt? Alles tot 50euro extra mag je zo doen, anders in overleg :)
Heb je toch geen extra kaart voor nodig?
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Revz » SatAug27, 2011 8:42:20 PM

Ok ok haha :lol:

Al heb ik in het verleden weleens slechte ervaringen met bedrijven als je ze teveel de vrijheid gaf en onverwacht stevige rekening kreeg. :roll:
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Mastenhose » SunAug28, 2011 1:25:02 AM

Revz wrote:Ok ok haha :lol:

Al heb ik in het verleden weleens slechte ervaringen met bedrijven als je ze teveel de vrijheid gaf en onverwacht stevige rekening kreeg. :roll:


Je ging toch voor het eerst naar een keuringsstation voor je auto?!
Gewoon duidelijke afspraken maken, of vragen of je erbij mag blijven...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Revz » SunAug28, 2011 3:15:21 PM

Mastenhose wrote:
Revz wrote:Ok ok haha :lol:

Al heb ik in het verleden weleens slechte ervaringen met bedrijven als je ze teveel de vrijheid gaf en onverwacht stevige rekening kreeg. :roll:


Je ging toch voor het eerst naar een keuringsstation voor je auto?!
Gewoon duidelijke afspraken maken, of vragen of je erbij mag blijven...

Ja, met mn auto voor het eerst. Wat ik zei over het verleden is gebeurt met andere bedrijven die voertuigen/producten repareren.
Destijds ook duidelijke mondelinge afspraken gemaakt die na afloop niet werden nagekomen en ik dus niks kon bewijzen toen ik bezwaar maakte.
Deze kaart ga ik daarom dus mooi wel gebruiken. Erbij blijven kost me weer halve vrije dag.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby j0achim » WedAug31, 2011 12:52:19 PM

Dat is weer precies RDW, lekker je afsprakenkaart printen, kost je een half inktpatroon, omdat ze een groot oranje vlak met zo'n blije bakkes erop willen printen.

Maar ik maak altijd een afspraak daar waar ik keur dat er alleen gekeurd wordt, kost je 2 tientjes ofzo. Bij afkeur krijg ik de auto plus lijst wat er mankeert. Dit fix ik en breng de auto weer weg om te keuren (binnen 3 dagen) en betaal weer 2 tientjes voor keuren en af melden. Ze keuren in mijn geval de tweede keer alleen de punten van het lijstje, maar dat is het risico wat dit bedrijf neemt, maar blijkbaar vertrouwen ze me.
Dingen die je echt niet zelf kan (zijn die er bij een AX?), die kan je dan altijd nog laten doen.

Je kan zelf natuurlijk ook al wat dingen doen, zitten je stoelen vast, doen je gordels het, doet alle verlichting het, staan je lampen goed, heb je voldoende profiel op je banden, hoe zijn je ashoezen, zijn je spiegels goed, etc. Je kan al heel veel zelf. Ik heb namelijk de afspraak dat ze helemaal niks doen, is er dus alleen een lampje stuk moet ik deze vervangen en weer 20 euro betalen om te keuren. Mijn andere auto en motoren zijn hier echter wel helemaal in onderhoud.

Maar voor mij is dit altijd de meest fijne manier geweest van keuren. Je moet ook bedenken dat de meeste autobedrijven niet graag werken aan oudere auto's. Alles zit vast, is verrot of dol, als je ergens aan begint weet je nooit waar je tegenaan loopt. Daarnaast is er nog een stukje garantie op het werk wat ze dan gewoon liever niet geven. Dit is op zich ook terecht, want een AX welke wordt afgekeurd op banden, remmen en een ashoes is economisch total loss.

In je profiel staat niet waar je woont, maar ik denk dat er bij iedereen in de omgeving wel een bedrijf is wat hiervoor open staat. Gewoon even zoeken.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby MBa@NL » WedAug31, 2011 6:37:16 PM

j0achim wrote:Dat is weer precies RDW, lekker je afsprakenkaart printen, kost je een half inktpatroon, omdat ze een groot oranje vlak met zo'n blije bakkes erop willen printen.


Dat was dus ook mijn eerste idee betreft dat *.PDF bestand...

Maar zoals hier al meerdere malen is aangegeven... gewoon de auto afleveren en erbij vertellen dat je GEEN reparaties wenst of tot er bijvoorbeeld eerst een telefoontje vooraf gegaan is.

Of doe het zoals wij het doen... pak een enveloppe, zet daar je gegevens op met de melding dat er geen reparaties gedaan moeten worden en doe daar je sleutel en papieren in... dan heb je het netjes op papier gezet en hebben zijn iets wat ze wel gelezen MOETEN hebben. ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby Revz » FriSep02, 2011 10:52:48 AM

Gister ben ik bij een kleine Citroen garage bij mij in de buurt geweest. Er stonden daar best wat Saxootjes,Xantia's,etc. Niet alleen het nieuwe spul van Citroen in tegenstelling tot een andere Citroen dealer aan de andere kant van de stad.

Even babbeltje gemaakt, de baas vertelde in het verleden vele AX-en te hebben gedaan en pakte er nog even een uitgave van CITROExpert bij met daarin special over de AX. :D

Nu heb ik afgesproken dat mijn AX alleen maar APK gekeurd gaat worden en ik op basis van het keuringsrapport zelf aan de slag ga. De garage maakt er dan een voorkeuring van als er afkeurpunten aan het licht komen in plaats van directe afkeuring.

Vrijdag 9 september is mijn AX aan de beurt. Ben heeel benieuwd. :?
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby MBa@NL » FriSep02, 2011 8:42:00 PM

Revz wrote:Nu heb ik afgesproken dat mijn AX alleen maar APK gekeurd gaat worden en ik op basis van het keuringsrapport zelf aan de slag ga. De garage maakt er dan een voorkeuring van als er afkeurpunten aan het licht komen in plaats van directe afkeuring.


Dan heb je bij deze een échte garage gevonden die niet alleen aan zichzelf denkt maar ook aan de klant! :D Staat mij zo gauw iet van bij dat als ze hem echt melden bij RDW je gelijk aan dat bedrijf vastzit voor de herkeuring en je ook nog maar twee weken hebt (ongeacht de verloop datum die misschien pas over 2 maanden is) om alles in orde te krijgen.

Misschien kan iemand dit gelijk even bevestiging (of zelfs ontkrachten) maar dit is zoals ik het altijd begrepen heb...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: APK Keuring Afsprakenkaart

Postby AlexanderB » SatSep03, 2011 8:25:27 PM

ja en nee:

-je zit niet "vast" aan een bedrijf, in die zin dat je je auto ook elders, binnen en buiten die 2 weken bij een ander bedrijf mag aanbieden, maar dan word ie weer helemaal vanaf 0 gekeurd, niet (gratis) herkeurd in de zin dat alleen de eerder geconstateerde gebreken nogmaals nagelopen worden.

word de auto afgekeurd dan mag je dr niet meer mee rijden, in de zin dat je sowiso niet mag rijden in een auto die gebreken heeft die apk-afkeur zijn. hij mag wel gewoon langs de weg staan totdat het probleem is opgelost. maar de oude vervaldatum blijft gewoon in het systeem staan, dus tenzei je ter plaatse gecontroleerd word en er gebreken worden gevonden, kunnen ze dr niet zoveel aan doen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron