Mijn AX is afgekeurd

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » FriSep09, 2011 2:31:11 PM

Vandaag is mijn AX gekeurd. Zojuist even gebeld met de garage wat de schade zou zijn aangezien ik wel wat verwachtte.
Nu heeft de garage het helemaal afgekeurd op diverse punten zoals lekke remcilinders achter, fuseekogel, niet goed werkende handrem,wat roest her en der,etc. :(
Als ik het zou laten repareren, zou ik rond 1000euro kwijt zijn bij de garage.

Zometeen ga ik mijn AX ophalen en het keuringsrapport goed doorlezen.
Waar het kan wil ik het zelf wel gaan repareren. Misschien kan een van jullie mij daarbij helpen.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Bossie » FriSep09, 2011 2:36:51 PM

Zet even je woonplaats in je profiel, dan weten we tenminste waar je woont en waar we moeten zijn om te helpen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby wilfred » FriSep09, 2011 2:37:10 PM

altijd vervelend als je auto wordt afgekeurd. Hopen dat het punten zijn die je zelf een beetje eenvoudig kan herstellen.
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » FriSep09, 2011 2:38:03 PM

Bossie wrote:Zet even je woonplaats in je profiel, dan weten we tenminste waar je woont en waar we moeten zijn om te helpen.

Ok,ik heb het aangepast.
De AX haal ik zo op en zet ik bij mij thuis neer.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Terminal » FriSep09, 2011 3:44:04 PM

1000euro is een klap geld en dat kan echt voor veel minder!

Fuseekogel is prima zelf te doen, alleen het ompersen moet je even laten doen bij de garage of nieuwe draagarmen kopen ( 75e het stuk? ) Kogel zelf 10e.
Remcilinders zijn ook de kosten niet... zolang je het zelf doet dan, check goed waar ze hem op afkeuren op roest, zolang het geen dragend deel is maakt het weinig uit en mag je het dichtmaken met glasvezel! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » FriSep09, 2011 4:22:55 PM

Net AX opgehaald en meer te weten gekomen over de afkeuring.

Voor 557euro (incl. BTW,onderdelen en arbeidsloon) kan ik mijn AX laten repareren.

De reparaties die dan gedaan worden zijn de volgende
Handremkabels links en rechts vervangen.
Nieuwe fuseekogel links voor
Nieuwe remvloeistof
Nieuwe remcilinder rechtschter
Nieuwe ashoes rechtsvoor
Reparatie voorremmen (remslang niet goed,etc)
Complete nieuwe trommelremset voor beide kanten

Wat dan open blijft staan en door mij zelf te repareren
Koplamp/hoogte afstelling
Massa achterlichten en kentekenverlichting
Schakelstang ligt eraf
Uitlaat voorpijp lekt iets.

Verder niet nodig voor APK maar wel aanbeveling: uitlaat zit tegen hitteschild aan bij de tank (paar cm er vanaf). Dat moet verder weg. Dat wist ik wel, want zelf uitlaat vervangen en toen ori onderdelen gekocht maar toch kreeg ik het niet anders.

Ook geconstateerd maar (nog) niet voor APK belangrijk:
Koppakking lekt lichtjes
Roest op rechter dorpel en achter de koplampen
Lichte speling rechts op achteras

Dus ja wat is nu wijsheid? Ik wil er graag aan sleutelen maar heb weinig gereedschap.
Vind het eigenlijk nog zonde om deze weg te doen. Er zitten nog veel goede onderdelen op en 155k op de teller.
Last edited by Revz on FriSep09, 2011 5:26:04 PM, edited 1 time in total.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby AlexanderB » FriSep09, 2011 4:53:35 PM

ja, wegdoen is zonde natuurlijk, dat is echt wel goedkoper te maken, prijzenlijstje:

Revz wrote:De reparaties die dan gedaan worden zijn de volgende
Handremkabels links en rechts vervangen. 2x€15
Nieuwe fuseekogel links voor €10 + kratje bier voor de garage waar je de kogel in de arm laat persen
Nieuwe remvloeistof €10
Nieuwe remcilinder rechtschter €20
Nieuwe ashoes rechtsvoor €?? weet niet zeker, zal niet meer dan 15-20 euro zijn bij de brezan, als je de tijd zou hebben zou je zo'n setje voor slechts 3-5 euro online kunnen kopen. tis wel n prutswerkje, alternatief is n nieuwe of gereviseerde as...
Reparatie voorremmen (remslang niet goed,etc) ja.. geen idee, droogtescheurtjes in de remslangen? of wat? kan nooit duur zijn.

[b]Wat dan open blijft staan en door mij zelf te repareren

Koplamp/hoogte afstelling
Massa achterlichten en kentekenverlichting
Schakelstang ligt eraf
Uitlaat voorpijp lekt iets.
[b]= allemaal gratis[/]

ik kom op zo'n 100-125 euro aan parts en n goede dag werk met n paar clubleden, mocht je die weten te strikken :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Terminal » FriSep09, 2011 5:01:21 PM

Revz wrote:Net AX opgehaald en meer te weten gekomen over de afkeuring.

Voor 557euro (incl. BTW,onderdelen en arbeidsloon) kan ik mijn AX laten repareren.

De reparaties die dan gedaan worden zijn de volgende
Handremkabels links en rechts vervangen. 35euro
Nieuwe fuseekogel links voor 20euro
Nieuwe remvloeistof 15euro
Nieuwe remcilinder rechtschter 30euro
Nieuwe ashoes rechtsvoor 15euro
Reparatie voorremmen (remslang niet goed,etc) 15euro remslang


130e exbtw, 155e incbtw 400e arbeidsloon is ook zo gek nog niet eigenlijk.. (prijzen op Hbase gebaseerd ;)

Werk is wel zelf te doen maar enig gereedschap is wel vereist, zit er geen DHZ garage in de buurt? Daar kun je vaak gereedschap lenen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » FriSep09, 2011 5:19:07 PM

Bij de uit te voeren reparaties voor dat bedrag was ik vergeten om een complete nieuwe trommelremset te vermelden! Dat kost bij de garage 120euro en is dus groot aandeel in de 557euro. :?
Links en rechts achter remvoering op.

AlexanderB wrote:ik kom op zo'n 100-125 euro aan parts en n goede dag werk met n paar clubleden, mocht je die weten te strikken :lol:

Haha, wie o wie? :P Ik wil er best een sleutelmeeting van maken incl. hapjes en drankjes maar ik heb helaas geen loods of zo waar gesleuteld kan worden dus dat moet buiten op straat.

@Terminal: Er is wel een DHZ garage in de buurt.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Terminal » FriSep09, 2011 5:49:08 PM

Complete set voor beide zeiden, inclusief voering, veren en remcilinders is 130e exbtw :)
Wel het makkelijkste, geen gek*t met veren overzetten :)

Ik ga trouwens gewoon uit van Brezan prijzen, als je de tijd hebt dan kun je rustig rondzoeken op ebay.co.uk voor goedkope parts :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby AlexanderB » FriSep09, 2011 5:54:13 PM

klopt, ik wou net zeggen, n setje voeringen kost €37 op ebay, incl verzenden, moet je alleen de veren overzetten...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Bossie » FriSep09, 2011 6:21:34 PM

Kijk voor je remdelen gewoon even op http://www.autopartsonline.nl. Daar heb je de onderdelen voor een scherpe prijs (zelfde niveau als op ebay) en je besteld bij een betrouwbaar adres met goede servive. Je hebt je onderdelen dan ook snel binnen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » FriSep09, 2011 9:51:46 PM

Terminal wrote:Complete set voor beide zeiden, inclusief voering, veren en remcilinders is 130e exbtw :)
Wel het makkelijkste, geen gek*t met veren overzetten :)

Ik ga trouwens gewoon uit van Brezan prijzen, als je de tijd hebt dan kun je rustig rondzoeken op ebay.co.uk voor goedkope parts :)

De complete set is 120euro voor beide zijden he! Dus dat vind ik dan niet zoveel duurder bij de garage.
Op het kostenlijstje staat de set met code Citroen GSK1109.
Fuseekogel kost bij de garage 18.50e
Handremkabel per stuk 17,50e. Uurloon is 55e.

@Bossie: Het gaat me niet niet zo om die onderdelen goedkoper bestellen maar meer het monteren en de tijd en middelen.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » SatSep10, 2011 8:28:30 AM

Ik was even aan het bedenken hoe het moet met de schakelstang die eraf ligt en een voorpijp die wat lekt.
Voor schakelstang moet ik wrs onder de auto zijn en met beetje pech nieuwe schakelstangen nodig of zo.
Die voorpijp weet ik niet precies waar het lekt maar kan ik dat niet dichten met vloeibare pakking?
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Bossie » SatSep10, 2011 9:28:51 AM

Revz wrote:
Terminal wrote:Complete set voor beide zeiden, inclusief voering, veren en remcilinders is 130e exbtw :)
Wel het makkelijkste, geen gek*t met veren overzetten :)

Ik ga trouwens gewoon uit van Brezan prijzen, als je de tijd hebt dan kun je rustig rondzoeken op ebay.co.uk voor goedkope parts :)

De complete set is 120euro voor beide zijden he! Dus dat vind ik dan niet zoveel duurder bij de garage.
Op het kostenlijstje staat de set met code Citroen GSK1109.
Fuseekogel kost bij de garage 18.50e
Handremkabel per stuk 17,50e. Uurloon is 55e.

@Bossie: Het gaat me niet niet zo om die onderdelen goedkoper bestellen maar meer het monteren en de tijd en middelen.


Er wordt hierboven verwezen naar ebay voor je onderdelen, ik wil aangeven dat je de onderdelen ook online bij gerenomeerde webshops kunt kopen voor vergelijkbare prijzen. Ik bestel zelf regelmatig via ebay, maar een nederlandse webshop prefereer ik toch boven ebay.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby AlexanderB » SatSep10, 2011 10:27:13 AM

Revz wrote:Ik was even aan het bedenken hoe het moet met de schakelstang die eraf ligt en een voorpijp die wat lekt.
Voor schakelstang moet ik wrs onder de auto zijn en met beetje pech nieuwe schakelstangen nodig of zo.
Die voorpijp weet ik niet precies waar het lekt maar kan ik dat niet dichten met vloeibare pakking?

losse schakelstang kan je bij als je onder de auto ligt (maar eeuh, als ie los zit kan je nu dus niet schakelen?)
ik heb m iig eens vast moeten zetten toen we op een gravelweggetje in belgie stonden, samen met Cedderzz (Cedric).. dat was weer een grappig avontuur, gelukkig waren we achteraf met n half uurtje weer klaar. zonder gravel had het in 15 minuten ook wel gekund :)

klein lekje aan de uitlaat kan je zowat altijd wel dichtmaken met 'Gun Gum' oftewel uitlaatklei. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Revz » SatSep10, 2011 5:20:32 PM

AlexanderB wrote:
Revz wrote:Ik was even aan het bedenken hoe het moet met de schakelstang die eraf ligt en een voorpijp die wat lekt.
Voor schakelstang moet ik wrs onder de auto zijn en met beetje pech nieuwe schakelstangen nodig of zo.
Die voorpijp weet ik niet precies waar het lekt maar kan ik dat niet dichten met vloeibare pakking?

losse schakelstang kan je bij als je onder de auto ligt (maar eeuh, als ie los zit kan je nu dus niet schakelen?)
ik heb m iig eens vast moeten zetten toen we op een gravelweggetje in belgie stonden, samen met Cedderzz (Cedric).. dat was weer een grappig avontuur, gelukkig waren we achteraf met n half uurtje weer klaar. zonder gravel had het in 15 minuten ook wel gekund :)

klein lekje aan de uitlaat kan je zowat altijd wel dichtmaken met 'Gun Gum' oftewel uitlaatklei. :)

Dat de garage zei dat "de schakelstang eraf lag" verbaasde mij nogal,want ik kan nog gewoon schakelen. Wel merkbaar ietsje minder vloeiend de laatste tijd maar qua gevoel niet veel verschillend. :?

Gun Gum is wel een goede tip van je! :)
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Re: Mijn AX is afgekeurd

Postby Terminal » SunSep11, 2011 1:06:07 AM

Gungum is leuk voor even, maar echt geen blijvende oplossing... beter is even een andere zoeken, of als het bereikbaar is van onder de auto even dicht tikken met een lasapparaat :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron