verstelbare stoel

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

verstelbare stoel

Postby robindejong » FriOct26, 2012 6:14:51 PM

mijn stoeltjes zitten met een home made frame vast op de bodem.
nou hoorde ik dat de bestuurders stoel verstelbaar moet zijn voor de apk.
de collega wist het zeker want zijn vader keurde ook dus ik kwam er niet tegen in.

nou vraag ik me toch af of dit egt waar is.
op mijn ouwe stage keurde ik zelf namelijk ook (zo goed als).
en heb dit nog nooit van mijn leermeester gehoord dat dit moest.

weet iemand dit anders moet ik nog even mijn interieur ombouwen.

gr robin
robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 94
Joined: TueApr10, 2012 2:59:49 PM
Location: nieuwegein

Re: verstelbare stoel

Postby AlexanderB » FriOct26, 2012 8:34:31 PM

2 minuten google levert op:
stoel hoeft niet verstelbaar te zijn. maar als er een verstelfunctie op de rail zit moet deze in alle posities goed vergrendellen en op werking getest worden.

de zin is echter nogal krom geformuleerd in de apkregels waardoor het dus vaak voorkomt dat keurmeesters denken dat de stoel altijd verstelbaar moet zijn.


Ze moeten wel naar voren klappen als je in een 3drs nog de achterbank dr in hebt, maar als je die, plus de gordels achter dr uit haalt, mag je gewoon vaste kuipjes aan de vloer geschroefd hebben.

[edit:]
RDW te Veendam wrote:Geachte heer Van Woerkom,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De APK regelgeving beperkt zich tot de permanente eisen. Het voertuig is reeds toegelaten tot de openbare weg.

De apk regelgeving stelt niet als eis dat de stoelen verstelbaar moeten zijn. Het gaat erom als er verstelmogelijkheden zijn dat hij automatisch vergrendeld. Er staat het volgende:

De zitplaatsen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Bij personenauto's die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten:
a. verschuifbare zitplaatsen in elke mogelijke stand automatisch zijn vergrendeld,
b. verstelbare rugleuningen van zitplaatsen in elke mogelijke stand kunnen worden vergrendeld. Onderdelen a en b visuele controle. Indien de vergrendeling in twee standen werkt blijft verdere controle achterwege.
c. de voorste zitplaatsen, indien zij scharnierend zijn, dan wel de rugleuningen van de voorste zitplaatsen, indien zij scharnierend zijn, in de normale stand automatisch zijn vergrendeld. Visuele controle. Zo nodig wordt de vergrendeling gecontroleerd tijdens een remproef.

Over de gordels staat het volgende:

7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.Toelichting:Daar elke beschadiging de sterkte in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Visuele controle waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
8. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te rukken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.

Dus als de bevestiging deugdelijk is kan deze constructie gebruikt worden.


Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: verstelbare stoel

Postby robindejong » FriOct26, 2012 8:47:10 PM

mijn dank is groot.
dan laat ik mijn stoeltje lekker zitten.

gr
robindejong
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 94
Joined: TueApr10, 2012 2:59:49 PM
Location: nieuwegein


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron