koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » SatJan05, 2013 9:23:31 AM

Zeer goede timing: net voor de APK heeft een van mijn koplampverstellingen het begeven. De lamp is losgeraakt van de verstelling. Ik kan de lamp in elke gewenste stand vastplakken op de verstelknop (tapen kan ook, maar dat lijkt me zeker niet APK-waardig), maar ik denk niet dat ik op tijd een nieuwe verstelknop op de kop getikt heb. Weten jullie of de lampen voor de APK verstelbaar moeten zijn, of gewoon goed moeten staan afgesteld? Ik las ergen wel dat als er een verstelknop voor is 'in de auto, dat die moet werken. Mijn knoppen zitten achter de lampen zelf, onder de motorkap. Of dat in de auto is...

Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Rock's » SatJan05, 2013 9:29:48 AM

Ik denk dat ik er nog wel 1 heb liggen ...

Maar mogelijk is hij niet kapot maar gewoon losgeraakt :roll: dan kan je hem weer fixen ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » SatJan05, 2013 9:34:26 AM

Ondanks de zoekfunctie had ik dit topic gemist: viewtopic.php?f=40&t=25098
Duidelijk dat de knoppen moeten werken, en wellicht ook mogelijke oplossing (tiewrap als het om de nokjes gaat, koplamp als daarbinnen iets stuk is). Dat gaan we gauw proberen voor het einde van de week!

Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Rock's » SatJan05, 2013 9:42:33 AM

Mocht je iets nodig hebben ... ik heb denk ik van die versteldingen liggen ... complete koplampen of van die montagenokjes (waar dat balletje in valt)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby pcrodent » SatJan05, 2013 9:59:38 AM

Volgens mij hoeft ie niet verstelbaar te zijn, ze hoeven alleen goed te staan. Maar de APKers draaien altijd een beetje aan die lampen met hun afstelapparatuur, dus als je knutselt zorg dan wel voor een min of meer verstelbare oplossing...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Holländer » SatJan05, 2013 10:22:04 AM

ik weet zeker dat ik nog een paar van die dingen heb liggen. Zowel de vaste als de verstelbare. Ook heb ik nog 2 koplampen liggen, waarvan 1 wel een barst in het glas heeft (dit zal wel apk afkeur zijn). alle nokjes op deze lampen zijn nog wel goed.

als je iets nodig hebt hoor ik 't wel.

Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » SatJan05, 2013 10:28:42 AM

Bedankt voor de tips en de spullen. Ik zoek even uit wat er nu precies stuk is (koplamp of verstelknopuiteinde), en zal de benodigde spullen hierboven wel kunnen vinden.

Groeten!
Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » SatJan05, 2013 11:29:52 AM

Lijkt inderdaad losgeraakt, al zien de bevestigingspunten er allemaal erg versleten uit. Teruggeduwd, tiewrap erom en het lijkt het weer te doen. Valt mee! Nogmaals dank, en tot een volgende keer, als ik de moed heb die oude bevestiging te vervangen :-)
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Wheelnut » SatJan05, 2013 5:35:38 PM

pcrodent wrote:Volgens mij hoeft ie niet verstelbaar te zijn, ze hoeven alleen goed te staan. Maar de APKers draaien altijd een beetje aan die lampen met hun afstelapparatuur, dus als je knutselt zorg dan wel voor een min of meer verstelbare oplossing...


Als er een verstelinrichting gemonteerd is, moet deze goed werken. Met de knop in standje 0 moeten de koplampen goed staan.
Dus als je de hele stelinrichting met kabels en al weghaalt, en de bevestigingen van niet-van-binnenuit-verstelbare koplampen monteert, dan is het voor de APK goed. Als de lampen goed afgesteld staan natuurlijk...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » WedJan09, 2013 3:01:05 PM

De lampen zijn door de APK, maar de rest nog niet. Remmen en banden voor, handrem en misschien een stuurkogel...

Handrem vind ik wat merkwaardig, omdat ik die vrijwel niet gebruik, en deze een jaar of 5 geleden nog helemaal vervangen is. De garagemeneer vertelde dat dat bij het loshalen van de boel voor het repareren van de handrem, bij een AX de kans erg groot is dat er andere dingen stuk gaan en ook de remmen achter vervangen moeten worden. Klinkt dat geloofwaardig?

Ennuh, toevallig iemand in regio Utrecht met 2 apk-waardige bandjes? ;-)

Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Wheelnut » WedJan09, 2013 3:13:05 PM

De handrem gebruikt de remvoeringen van de achterste voetrem, en kunnen met normaal remmen verslijten.
Of dat ook in vijf jaar kan gebeuren hangt echt af van je rijstijl. Maar het is niet onmogelijk.

Ook zouden de remcilinders achter kunnen gaan lekken, en de remvloeistof tast dan de remvoeringen aan.
Dit kun je testen door met een hamer achterop de ankerplaat te slaan (de achterkant van de achterremmen, zogezegd. Waar de leidinkjes aan vast zitten). Als er fijne stof uitkomt, is de remcilinder niet lek. Als er klontjes prut uitkomen, dan wel.

Ook kan na verloop van tijd de lijm die de remvoeringen vasthoudt loslaten.

Als er "andere dingen" stuk gaan, dan is het onkunde van de monteur. Ik heb al zeker een keer of tien AX-remmen (of gelijkwaardig) open gehad, en ik heb nog nooit iets anders hoeven te vervangen dan dat ik van plan was...

Wat is er trouwens mis met de handrem? Is er remverschil, of doet de handrem het helemaal niet?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » WedJan09, 2013 3:20:32 PM

Dank! Dat is te snappen.

De handrem doet het links(achter dus) niet meer. Ik ga straks leenauto ophalen, zal dan meer info vragen over wat er precies versleten is, en hoe eventueel herhaling te voorkomen.
Enig idee of het inderdaad lastig is aan de handrem te sleutelen zonder achterrem te slopen?


Ahum... goed lezen blijft een kunst...
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby Wheelnut » WedJan09, 2013 4:54:23 PM

Zoals ik al zei: het ligt aan onkunde als er iets kapot gaat doordat je aan de rem sleutelt.
Vooral aan trommelremmetjes zoals op een AX zitten is het heel makkelijk.

Als bij één kant alleen de handrem niks doet (0%), en de voetrem wel gewoon goed werkt, dan denk ik meteen aan een gebroken handremkabel.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby AlexanderB » ThuJan10, 2013 1:36:29 PM

mezhaheleena wrote:De lampen zijn door de APK, maar de rest nog niet. Remmen en banden voor, handrem en misschien een stuurkogel...

Handrem vind ik wat merkwaardig, omdat ik die vrijwel niet gebruik, en deze een jaar of 5 geleden nog helemaal vervangen is. De garagemeneer vertelde dat dat bij het loshalen van de boel voor het repareren van de handrem, bij een AX de kans erg groot is dat er andere dingen stuk gaan en ook de remmen achter vervangen moeten worden. Klinkt dat geloofwaardig?

Ennuh, toevallig iemand in regio Utrecht met 2 apk-waardige bandjes? ;-)

Heleen

Eh, Delft is niet helemaal regio utrecht, maar ik heb eventueel nog wel 2 banden (op velgen)

Handrem die het niet doet is 100% de handremkabels die vastroesten, zeker bij weinig gebruik.. Komt op n gegeven moment vocht in, en dan roest de kabel vast in zn voering..
Vervangen moet je inderdaad ff voorzichtig doen, ik heb ook wel eens een lekker remcylinder gehad, die begon ineens te lekken tijdens het vervangen van de kabel.. (Voornamelijk door onoplettendheid mijnerzijds, maar misschien was ie ook wel al gewoon oud.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koplampverstelling kapot - vlak voor apk uiteraard

Postby mezhaheleena » WedFeb13, 2013 3:55:41 PM

Oei, ik heb jullie wel heel lang op een update laten wachten he... Nu alsnog maar even.
Het werd al met al een heel lijstje: remkit, schijven, blokken (dat was vóór), wiellager, stuurkogel en twee tweedehands bandjes. Met uitlijnen en balanceren enzo had ik er net zo goed een andere AX van kunnen kopen. Maar niet zo'n mooie natuurlijk :D
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron