Howto: Remmen checken voor de APK

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Howto: Remmen checken voor de APK

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 1:17:42 AM

Nou, ik kan ff niet slapen, al die mooie AXjes op m'n achtergrond :P
Dus maar ff een howto remmen op 't forum knallen. Aangezien ik er binnenkort toch weer mee bezig ga.

Er zijn een aantal delen die belangrijk zijn voor een goede werking van je remsysteem:

:arrow: Algehele remwerking (remkracht en of je auto links of rechtsaf slaat bij hard remmen of rechtdoor rijdt)
:arrow: Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
:arrow: Staat van je remslangen
:arrow: Remvloeistofniveau
:arrow: Staat van je remleidingen
:arrow: Werking van de handrem
:arrow: Staat van je remvoeringen (i.g.v. trommels achter, de meesten dus)

Als je die dingen zelf naloopt, zal een geldige APK je op dit gebied niet ontnomen worden.

Algehele remwerking
Een simpele test: Stap in je voiture, ga een stukje rijden, check of er niemand achter je zit en of je ruimte hebt om uit te wijken, en trap het langzaam geleidelijk aan steeds krachtiger in. Uiteindelijk moeten er wielen gaan slippen (liefst tegelijk), anders heb je niet genoeg remkracht. Als er meteen wielen gaan slippen en er zit geen gevoel in je pedaal heb je een kapotte hoofdremcilinder. Het pedaal moet dus ook voldoende te doseren zijn, en mag niet tot op de grond in te trappen zijn.
Als dit gelukt is mag je dezelfde test nog eens doen, dit maal met het stuur losjes in de hand. Als de auto tijdens het remmen ineens besluit de berm of de tegengestelde baan op te duiken, remt je auto niet gelijk. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een weigerend remklauwtje voor of losgelaten voeringen/vastzittend stelmechanisme achter. Als de auto ook al afwijkt zonder remmen, moet je het niet in je remsysteem zoeken :)

Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
Tsja... en als je dan weer thuis aangekomen bent begint het lastige klussen: De voorwielen moeten eraf!
Denk er wel aan dat je eerst de auto ff opkrikt en het liefst op bokjes zet, zodat je 2 kanten in 1x kan doen en het geheel ook wat stabieler is.
Achter die voorwielen vind je een ronde schijf (je remschijf) met aan de voorzijde een zwart geval erop. Dat zwarte geval is je remklauw, en in die klauw zitten je remblokken.
We kijken eerst naar de remblokken: Dat is een "sandwich" van een grondplaatje en het werkelijke blok. Als je vanaf de voorkant in de remklauw kijkt kan je zien hoe dik dat blokje nog is, kijk je vanaf de andere kant dan kan je zien of ie gelijkmatig is afgesleten of niet. Beide zaken zijn van belang: Een scheef afslijtend remblok is meestal slecht nieuws over je remklauw, een op remblok betekend uiteindelijk einde remschijf, remklauw en remwerking. Ik houd als minimum meestal een mm of 2-3 aan voor dikte van de remblokken. Dat is dus exclusief de onderste plaat.
Dan de schijven: Als je je remblok bekijkt zie je dat die niet de hele schijf beslaan, maar slecht zo'n 80% van het loopvlak. Als je dan op de schijf gaat kijken zie je (tenzij je vrij nieuwe schijven hebt) dat die ook aan het slijten is, en dus op het loopvlak van de remblokken dunner is. Als dit teveel wordt (zeg bijv. 2mm of meer), is de remschijf te dun. De exacte waarde hiervoor kan je van de fabrikant van je remschijven krijgen. Je kan er ook voor kiezen om de hele dikte op te meten, voor een AX 1.4D is het minimum 8mm.
Hierna kan je checken op algemene lekkages: Remmen die besmeurd zijn met kleurloze vloeistof (geen water) zijn niet de bedoeling. Als je twijfelt is het aan te raden om de boel schoon te maken met remmenreiniger, dan de auto starten, en een aantal keer stevig op de rem trappen. Als er daarna weer vloeistof verschijnt is het niet goed; zo niet, check dan de komende tijd regelmatig het niveau.

Staat van je remslangen
Als dit allemaal goed is kan je verder gaan met het controleren van je remslangen: Deze moeten nergens tegenaan lopen en dus eigenlijk vrij van zowel veerpoot als wiel als binnenscherm onder de auto hangen (ze zijn vrij stijf). Ook moet je controleren of ze nergens beschadigd zijn - haarscheurtjes of zichtbaar canvas zijn bad news.

Remvloeistofniveau
Laat die wielen er nog maar even af... maar de motorkap mag open! Eigenlijk had dit voor de testrit gemoeten, maar goed, we gaan ervan uit dat het in orde was ;) Draai het remvloeistofreservoirtje zo dicht mogelijk bij het stuur open en kijk of er nog voldoende vloeistof in zit. Het hoort ook min of meer doorzichtig te zijn, een rare kleur schijnt ook slecht nieuws te zijn maar heb ik nog nooit gezien.
Als het goed is hoef je dit spul NOOIT bij te vullen! Zo wel... dan lekt je remsysteem ergens. Het werkt nl. hydraulisch, de olie weerstaat dus hoge drukken, kan niet vervliegen en ook niet samengeperst worden.
Mocht je dus remvloeistof tekort hebben of verliezen: Kijk alle componenten grondig na op sporen van lekkage.

Staat van je remleidingen
Dat zijn die 4 metalen of koperen buisjes die onder het reservoirtje zitten, met de moertjes eromheen.. Deze leidingen zal je (helaas!) moeten volgen naar waar ze heen gaan, dus naar beide voorwielen (daar zitten ze aangesloten op de remslangen die we net gecheckt hebben), en naar de achterwielen (let op: de leiding naar rechtsachter gaat via linksachter. Je hebt dus 5 remleidingen onder een AX). Een lastig eerste puntje is dat deze leidingen elkaar nergens mogen raken (ivm mogelijke wrijving/vochtophoping en de slijtage die daarvan een logisch gevolg is).
Daarnaast mogen de leidingen wel roestig zijn, maar een soort van reli?f mag niet! Dat heet nl. putcorrosie.
Je kan twee dingen doen als je dit toch tegenkomt:
a) opschuren en met Hammerite eroverheen, of
b) de remleidingen (laten) vervangen
Puur voor de APK kies ik nog weleens voor optie A, maar meestal duurt het dan niet lang voordat de leidingen vervangen worden. Realiseer je dat als zo'n leiding te dun wordt en besluit te breken, je nog niet jarig bent - je hebt dan nl. gewoon GEEN remmen meer!

Werking van de handrem
Nou... mag je eindelijk die voorwielen terughangen, moeten de achtersten er weer af! Met de wielen erop kan je echter nog even de werking van de handrem testen. Doet ie het ?berhaupt? Da's alvast geluk hebben, de mijne nl. niet :lol:
Dan zet je je auto in de versnelling, en krik je 'm achter op. Wat ik dan meestal doe is een lastig klusje waar je hulp voor nodig hebt: Even kijken of beide remmen achter ongeveer gelijk remmen. Dus: Beide achterwielen een zetje geven zodat ze ronddraaien, en iemand heel rustig de handrem op laten trekken. Als de wielen tegelijk stoppen met draaien is het goed; zo niet, dan moet je waarschijnlijk je stelmechanisme gangbaar maken.

Staat van je remvoeringen
En dit is echt een lastig klusje, vooral voor de beginner. Als je dus niet ervaren bent kan je beter zorgen dat je iemand bij je hebt die het w?l is, anders gewoon ff bij de garage laten doen (doen ze meestal trouwens toch wel).
Om die reden wil ik dit maar kort beschrijven: Maak je remtrommels open (niet met de hamer Drake, maar gewoon door het stelnokje terug te duwen ;) :lol:), check de staat van je remvoeringen, kijk ook even of er geen stukken remvoering los onder in de trommel liggen, bekijk of het loopvlak nog enigszins levend is en schuur het zonodig op. Vergeet ook niet het automatische stelmechanisme schoon en gangbaar te maken.
Kijk goed of je lekkage kan ontdekken aan de remcylinders en trap de rem even in om te kijken of ze goed naar buiten komen.

En als de boel dan weer dicht zit kan je (wat dit betreft!) veilig naar de keurmeester crossen. Vergeet niet je achterste velgen weer te monteren ;)

Succes!

Kev.
Last edited by kevin.broke on MonMay22, 2006 8:28:45 AM, edited 2 times in total.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 1:34:33 AM

Oh ja, tis al laat... Als ik fouten gemaakt heb, graag commentaar, dan verander ik het ff.
Duurzaam geplaatste foto's ook welkom.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Re: Howto: Remmen checken voor de APK

Postby pcrodent » MonMay22, 2006 6:22:51 AM

kakanox wrote:Realiseer je dat als zo'n leiding te dun wordt en besluit te breken, je nog niet jarig bent - je hebt dan nl. gewoon GEEN remmen meer!


Dan heb je dankzij het gescheiden remsysteem toch nog altijd 2 remmen die het doen?
Open deur: en je handrem/noodrem doet het dan ook nog. ;)

Maar ik ben het met je eens dat je dan in ieder geval de sigaar bent :D

Mooi verhaal btw!
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Howto: Remmen checken voor de APK

Postby denny » MonMay22, 2006 8:21:34 AM

pcrodent wrote:Dan heb je dankzij het gescheiden remsysteem toch nog altijd 2 remmen die het doen?


Ik sinds kort niet meer. :S. heb nog maar 1 remleiding naar achter lopen hahahaha :P:P. vanwege beschadigingsgevaar heb ik die ook maar meteen binnen in de auto gelegd.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Howto: Remmen checken voor de APK

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 8:26:59 AM

pcrodent wrote:Dan heb je dankzij het gescheiden remsysteem toch nog altijd 2 remmen die het doen?
Open deur: en je handrem/noodrem doet het dan ook nog. ;)


Dan pomp je 'm dus als nog met 2 of 3x remmen leeg, als 't niet al eerder is... Als je de kapotte leiding af zou knijpen kan het wel.

De noodrem... tsja.. daar trek je ook geen sporen mee :)
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby pcrodent » MonMay22, 2006 10:52:23 AM

Juist wel, die blokkeert je achterwielen voor je 't weet :D
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 10:53:52 AM

pcrodent wrote:Juist wel, die blokkeert je achterwielen voor je 't weet :D


ja ok, maar als je stil wil staan moet je dat juist niet hebben :)
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby pcrodent » MonMay22, 2006 10:59:21 AM

Ik heb je stukje trouwens ook geknipt-en-geplakt naar de APK-FAQ. :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 11:01:13 AM

pcrodent wrote:Ik heb je stukje trouwens ook geknipt-en-geplakt naar de APK-FAQ. :)


cool :) Dacht eerst in die van Sander, maar los in de FAQ staat ie prima. Al zou je miss beter linkjes kunnen doen?

Ik plan nog meer howto's te maken en hier komen nog foto's bij..
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby pcrodent » MonMay22, 2006 11:26:25 AM

Hooguit een linkje naar het brontopic (deze) als je dat graag wilt. Maar heel erg overzichtelijk maakt dat het niet.
Maar de FAQ had ik juist bedoeld als een verzameling info, niet een verzameling links. In de FAQ staat namelijk ook alles samengevat zodat je niet het hele topic hoeft te lezen dat achter de link staat.
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby TwoTone » MonMay22, 2006 3:23:40 PM

Klinkt goed! Maar voor de apk hoef je niet per se de remtrommel te verwijderen om naar de voeringen te kijken ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 3:25:54 PM

TwoTone wrote:Klinkt goed! Maar voor de apk hoef je niet per se de remtrommel te verwijderen om naar de voeringen te kijken ;)


Klopt! Maar ik doe het meestal wel ff, heb al een aantal keer losgelaten voeringen geconstateerd..

Hoe doe jij dat dan?
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby TwoTone » MonMay22, 2006 3:37:26 PM

Als de remwerking verder goed is, en hij dus aan zijn vertraging ed komt, is het voor de apk prima :D
Maar meestal merk je al dat ze lisloggen als je de wielen ronddraait.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 3:44:45 PM

TwoTone wrote:Als de remwerking verder goed is, en hij dus aan zijn vertraging ed komt, is het voor de apk prima :D
Maar meestal merk je al dat ze lisloggen als je de wielen ronddraait.


Dat hoor je oid? Hoe klinkt het? Kan je het iets duidelijker beschrijven?
Dan verbeter ik mijn howto ff. Tis mij nl. nog nooit opgevallen :)
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby TwoTone » MonMay22, 2006 5:31:17 PM

Als de voeringen los zijn van de remzadels, hoor je een schurend geluid.
Dat hoor je wel vaker, maar het moet niet te gek klinken ;) Als een rem zowiezo zwaar draait, is het verstnadig om het ff los te maken en te kijken wat er mis is.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby kevin.broke » MonMay22, 2006 11:16:26 PM

TwoTone wrote:Als de voeringen los zijn van de remzadels, hoor je een schurend geluid.
Dat hoor je wel vaker, maar het moet niet te gek klinken ;) Als een rem zowiezo zwaar draait, is het verstnadig om het ff los te maken en te kijken wat er mis is.


Hmm dan kan i khet beter laten staan zoals het is lijkt me? Rare geluiden horen soweiso niet.. of ja.. alhoewel :)
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby bad_my84 » MonMay22, 2006 11:43:44 PM

Maarre, met nauwelijks werkende achterremmen kom je toch ook door de APK, ik wel tenminste. Mijn handrem werkt ook maar aan 1 kant :roll:

Het staat wel in de planning om het maar eens te gaan maken, kijken of het erg moeilijk is en als het dan eindelijk zover is zal ik er proberen aan te denken om foto's te maken van de trommelremmen.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
User avatar
bad_my84
AX Master
AX Master
 
Posts: 1750
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Postby TwoTone » TueMay23, 2006 6:44:33 PM

Bij de handrem is het voor wat de apk geldt weer een heel ander verhaal.
De handrem moet aan beide wielen werken, en tesamen opgeteld moeten ze aan een bepaalde vertraging voldoen. Als de ene kant dus veeel minder werkt, maar nog wel een beetje remt, en je haalt de vertraging, is hij voor de apk goed :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests

cron