WAARSCHUWING en wat algemene tips

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

WAARSCHUWING en wat algemene tips

Postby pcrodent » ThuSep07, 2006 9:53:54 AM

:!:Waarschuwing:!:
Sander heeft ooit historische wijsheden vastgelegd in het Technisch-forum. Gebaseerd hierop en gecopy-paste van die tekst het volgende:

:arrow:Allereerst het belangrijkste.
We zijn helemaal nergens verantwoordelijk voor. Als je je auto sloopt is dat je eigen stomme schuld. Denk voor je doet. Als je iets niet snapt vraag het dan. Als je iets niet kunt, laat het dan door een ander doen.

:arrow:Voor de rest een paar waarschuwingen
Je bent met een auto bezig. Die dingen zijn nogal zwaar en als ze op je vallen doet het pijn. Mocht het ooit gebeuren dat jij je onder je auto bevindt, zorg dan dat ie niet op je terecht kan komen. Ondersteun nooit de auto of een deel daarvan met alleen een krik maar gebruik assteunen of desnoods een stapel stoeptegels.

Alle vloeistoffen die in je auto zitten zijn nogal schadelijk voor het milieu en jezelf dus vang het op en drink het niet op ofzo. Laat het ook niet staan waar kids en dieren het kunnen vinden en opdrinken.

Benzine en olie zijn licht ontvlambaar. Pas dus op met vuur, vonken en sigaretten. Zorg voor een geschikte brandblusser.

Als je gaat sleutelen, maak dan foto's. Altijd makkelijk als je de boel weer terugbouwt, en dan kun je gelijk een howto maken als je klaarbent :D

Voordat je weer gaat rijden check en dubbelcheck of je echt alles weer op de goeie manier in elkaar gezet hebt. Als je schroefjes overhoud zoek dan uit waar ze vandaan komen.

Koop goed gereedschap. Dan voornamelijk een passende doppenset en sleutelset. Bedenk dat die franzen hartstikke knettergek waren toen ze die auto bedachten. Overal vind je torxboutjes en meer van die ongein.

Haal altijd de accu los bij groter werk of elektro sleutelen. ALTIJD als eerst de minpool los en als laatste de minpool vast. Als de minpool-klem vast zit is namelijk je hele auto ??n grote minpool. Dat is hoe massa werkt. En als jij dan dus per ongeluk de pluspool ?n je auto tegelijk aanraakt kun je een klap krijgen.

:arrow:Tot slot
Heel veel succes met het sleutelen; als je iets niet snapt kan je altijd mailen naar:
sanderzwirs@hotmail.com
lambrechtsdenny@hotmail.com
Posten op het forum mag natuurlijk ook :)
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: WAARSCHUWING en wat algemene tips

Postby DLS » SatJun13, 2009 9:32:58 PM

pcrodent wrote:Haal altijd de accu los bij groter werk of elektro sleutelen. ALTIJD als eerst de minpool los en als laatste de minpool vast. Als de minpool-klem vast zit is namelijk je hele auto ??n grote minpool. Dat is hoe massa werkt. En als jij dan dus per ongeluk de pluspool ?n je auto tegelijk aanraakt kun je een klap krijgen.



Ik zit dit stuk eens door te lezen en toen viel me de bovenstaande quote op. Ik heb het gevoel dat daar ergens niet in klopt.

Je moet dus als eerste of als laatste de -pool doen??

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Re: WAARSCHUWING en wat algemene tips

Postby MBa@NL » SatJun13, 2009 10:26:42 PM

DLS wrote:
pcrodent wrote:Haal altijd de accu los bij groter werk of elektro sleutelen. ALTIJD als eerst de minpool los en als laatste de minpool vast. Als de minpool-klem vast zit is namelijk je hele auto ??n grote minpool. Dat is hoe massa werkt. En als jij dan dus per ongeluk de pluspool ?n je auto tegelijk aanraakt kun je een klap krijgen.



Ik zit dit stuk eens door te lezen en toen viel me de bovenstaande quote op. Ik heb het gevoel dat daar ergens niet in klopt.

Je moet dus als eerste of als laatste de -pool doen??

gr


Dit maakt dus niets uit, zodra een van je accuklemmen los is dan is er geen gesloten circuit meer en of je dan eerde de min en dan de plus of andersom los haalt dat maakt niets uit.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Browny » SatJun13, 2009 10:45:50 PM

Wat je zegt klopt deels wel, deels niet michel.
Als je de minpool vast heb zitten, zit die op je circuit en dus is ook het plaatstaal aan de voorkant van de auto waar je staat verbonden met die min. Als je die dan aanraakt door het leunen oid sta jij daarmee in verbinding.
Raak je vervolgens zoals Sander schetst de pluspool aan, dan is het circuit weer verbonden, maar daarmee sta jij ertussen..
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby Mastenhose » SatJun13, 2009 10:49:51 PM

Moet zeggen dat ik nooit een opdonder gehad heb hoor, op bovenstaande manier!
Wel een keer van een bougie, dat was wel een vervelend gevoel! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » SatJun13, 2009 10:51:44 PM

Browny wrote:Wat je zegt klopt deels wel, deels niet michel.
Als je de minpool vast heb zitten, zit die op je circuit en dus is ook het plaatstaal aan de voorkant van de auto waar je staat verbonden met die min. Als je die dan aanraakt door het leunen oid sta jij daarmee in verbinding.
Raak je vervolgens zoals Sander schetst de pluspool aan, dan is het circuit weer verbonden, maar daarmee sta jij ertussen..


Je eigen weerstand is te groot daarvoor om dat in dit verhaal van toepassing te laten zijn en daarbij komt dat 12 volt een aanrakingsveilige spanning is.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Browny » SatJun13, 2009 10:54:05 PM

ok, van die weerstand klinkt aannemelijk.

Ook 220 is gewoon veilig aan te raken hoor ;-)
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby MBa@NL » SatJun13, 2009 10:55:55 PM

Browny wrote:ok, van die weerstand klinkt aannemelijk.

Ook 220 is gewoon veilig aan te raken hoor ;-)


Als je geïsoleerd opgesteld staat wel :P
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron