Dashboardlampjes vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Dashboardlampjes vervangen

Postby Joost » ThuOct26, 2006 3:16:16 PM

Hoe vervang ik mijn dashboardlampjes.

1, 2) Draai de 2 torxboutjes aan de binnenkant van het dashboard los.
Image
Image
3) Draai de 2 torx vijsjes los.
Image
4) Trek de stekker van de snelheidsmeter eruit.
Image

5) Trek alles naar achter.
6) De lampjes draai je met een kwartdraai los.
Image
7) Trek de lampjes uit het sokkeltje en vervang ze.
Image
Alles terug samen in omgekeerde volgorde en klaar is kees.
Laat je geen lampjes met sokkel aansmeren die zijn veel duurder.
Image
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Glenn@nl » TueOct31, 2006 4:33:46 PM

Ik plaats 'm ook maar even hier:

En voor al de type 2 eigenaren die met onverlichtte tellerplaten rondrijden:

Ik heb een howto-tje gemaakt voor het vervangen van de dashboardlampjes. Uitgebreid geillustreerd met foto's, en daarom is het document (PDF) redelijk groot.

Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- High resolution (6MB)

Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- Low resolution (600KB)
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby pcrodent » TueApr15, 2008 2:19:57 PM

Aanvulling op deze howto:

Er zijn T1 AXen waarbij het dashboard niet met 4 Torxjes vastzit maar met een kliksysteem. Er zijn vier klikkertjes in totaal en je moet ze allevier tegelijk induwen en dan kun je de tellerbak naar je toe trekken. Dan heb je dus twee problemen:
- je hebt geen vier handjes (hoop ik), en
- als je de klikkertjes hebt ingedrukt zitten de schroevendraaiertjes in de weg en kun je je tellers niet naar je toe halen.

Oplossing: hele dunne schroevendraaiertjes of paperclips ofzo pakken, telkens met eentje het klikkertje induwen (omhoog c.q. omlaag) en dan een andere ertussen schuiven zodat ie niet weer terugklikt. Je kunt ze zo allevier blokkeren en 'm in één keer pakken, maar als je niet genoeg schroevendraaiers bij de hand hebt kan het ook als je eerst de ene kant (links/rechts) zo loshaalt en dan aan de andere kant begint.

Verder kun je een stuk makkelijker bij de lampjes als je de stekkers achterin je tellerbak loshaalt. Wel voorzichtig doen hè, de elektronica op de achterkant van die tellerbak zien er best teer uit :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Mathijs » FriMay01, 2009 3:21:58 PM

Dank voor de howto's, mijn AX heeft het kliksysteem... niet echt ideaal, heb wel een par krassen moeten maken om hem eruit te krijgen :( Vervangen van de lampjes ging soepel.

Tip: wanneer het oude lampje vastzit in de sokkel, gewoon het lampje kapot knijpen met een tangetje, en vervolgens met hetzelfde tangetje aan het draadje eruit trekken.
User avatar
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 186
Joined: SunApr12, 2009 1:49:10 PM
Location: Groningen

Postby Bassieh » SatOct03, 2009 11:27:51 AM

Hey,
Ik heb hier nog een vraagje over. Heb zelf ook het systeem met de 4 klikkertjes (ph1). Maar hoe zit de KM kabel vast? Kan je deze zo lostrekken of zit deze met schroefdraad?

Alvast bedankt
Bassieh
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SunAug09, 2009 10:03:25 PM

Postby raoel » SatOct03, 2009 2:13:31 PM

Eerst in knijpen, dan kan ie eraf.

Kan soms best lastig gaan, ben wel eens 10 min bezig geweest en *opeens* ging ie los.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby JWB » SunOct31, 2010 7:48:17 PM

Glenn@nl wrote:Ik plaats 'm ook maar even hier:

En voor al de type 2 eigenaren die met onverlichtte tellerplaten rondrijden:

Ik heb een howto-tje gemaakt voor het vervangen van de dashboardlampjes. Uitgebreid geillustreerd met foto's, en daarom is het document (PDF) redelijk groot.

Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- High resolution (6MB)

Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- Low resolution (600KB)


Heeft iemand deze nog? Ik ga ze binnenkort vervangen en dat gaat vast sneller met de howto.
Image
JWB
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuJul05, 2007 9:19:48 PM
Location: Amsterdam

Foto's kilometerkabel demontage

Postby rayblom » MonNov01, 2010 12:08:26 AM

Ik ben ook bezig geweest met de dashboard verlichting, maar man man, wat een gedoe met die kilometer kabel!
Ik heb wat foto's toegevoegd ter verduidelijking.
Mijn AX is een 1.4i TGS van 01-1995

De kabel
De kabel zit achter de teller vast als een soort klik klem. Geen schroefdraad en ook geen bajonet fitting.
Je kunt erbij via het zekeringenklepje, en nu komt het, je moet de klem inknijpen, dan trek je hem er zo af.

Image
Image

Mocht je nou echt de kabel er zo niet af krijgen, maar de cockpit komt er niet ver genoeg uit om er met je hand achter te komen, denk dan aan het volgende:
De kilometerkabel is 2-delig.
1. Het stuk van de teller naar het motorcompartiment, waarbij de kabel dus door het schutboord gaat. (aan het einde zit een koppelstuk met schroefdraad)
2. Het stuk gekoppeld aan de schroefdraad van het eerste stuk, maar dan richting de versnellingsbak.

Als je het koppelingetje losschroeft en de kabel zover mogelijk naar binnen duwt of van binnenuit naar binnen trekt, geeft dat je net genoeg ruimt om achter de teller te komen en de kabel los te maken.

Image
Image
rayblom
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 1
Joined: SunOct31, 2010 11:22:42 PM

Postby Donderkar » WedDec15, 2010 7:04:55 PM

Wil Glenn@nl hier even bedanken voor de duidelijke howto,
Was never, nooit op 't idee gekomen dat de stuurkolom moest zakken voor deze klus.
Overigens is het aan te raden om die nieuw lampjes eerst te testen voor je de hele zooi weer monteert, dan hoef je 't niet twee keer te doen :oops:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Postby Tijntje » MonJan24, 2011 10:07:04 PM

Ik heb een poging gedaan om bij mijn ax uit 1990 de lampjes te vervangen, aangezien er nog maar 1 lampje brandde waardoor slechts een klein deel van het dashboard verlicht is. Na deze tutorial leek het me wel te lukken. Heb de versie met de 4 clipjes, deze zijn ondertussen kapot :')

Probleem is alleen dat ik niet verder kom omdat het stuur in de weg zit. Stuurkolom is niet beweegbaar bij deze versie, dus nu vraag ik me af of het stuur er echt af moet? Ik heb de bout in het midden van het stuur losgedraaid, maar het stuur blijft enorm vast zitten..

Het laatste lampje dat het nog deed werkt nu ook niet meer, daar kwam ik nog bij vanaf het zekeringenkastje.. :roll:
Tijntje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: MonJan24, 2011 10:00:55 PM

Postby Bossie » MonJan24, 2011 10:15:36 PM

Ja, je moet het stuur er wel af halen. Draai de moer weer een paar slagen terug. Ga vervolgens met je vuist lekker op het stuur slaan. Tegen de kant waar je tegenaan kijkt als je op de stoel zit. Sla er lekker op los, lekker rondom. Probeer nogmaals het stuur los te trekken. Als dit lukt merk je gelijk waarom je de moer weer een paar slagen vast moest draaien. Heb je de moer niet terug gedraaid, dan heb je waarschijnlijk net een stuur tegen je kin gekregen. Draai de moer er nu af en pak het stuur weg.

Nu kun je verder met je dashboard.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Cees » MonJan24, 2011 10:20:00 PM

Als de moer los is , HEEEEEL hard trekken :lol: :lol: :lol:
En oppassen voor je tanden als hij los komt :roll:
je zal niet de eerste zijn die moet uitleggen waar de scgade aan je gezicht van daan komt .


Gr Cees ( OPAGT )
ER IS WEER EEN Image. C 1
Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 821
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM

Postby Donderkar » ThuJan27, 2011 8:49:00 PM

Stuur hoeft niet los, tenminste bij mij niet. Als je de stuurkolom laat zakken heb je voldoende ruimte om de tellerbak naar je toe te trekken :idea:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Postby Tijntje » WedFeb02, 2011 3:39:29 PM

Het is ondertussen gelukt.. :D

Beetje jammer alleen dat het lampje waar we al bij kwamen ook tevens het enige verlichtingslampje is.. na deze vervangen te hebben door een nieuw exemplaar is er wel wat meer licht.

Bij het terugplaatsen van het stuur stond de richtingaanwijzer blijkbaar nog uit, pinnetje afgeknapt waardoor hij niet meer automatisch terug gaat.. gelukkig zit er een sloop in de buurt waar nog een axje stond met het benodigde onderdeel :P
Tijntje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: MonJan24, 2011 10:00:55 PM

Postby Djoeri » MonFeb07, 2011 7:22:56 AM

Nog een alternatief als je je km-tellerkabel niet loskrijgt t.h.v. je klok, Ik heb laatst mijn lampjes vv (type 2) en kreeg de kabel bij mijn klok niet los dus heb ik de kabel (Voorzichtig!!!) losgehaald bij de versnellingsbak, ik heb hem uit de fitting getrokken en kreeg daardoor meer ruimte om de klok naar voren te trekken en kon zo wel de tellerkabel loshalen aan de achterzijde.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby degene » MonFeb07, 2011 1:32:21 PM

Bij een ph2? Srsly? Die krengen hebben toch zo'n lompe bal in het midden dat in het schutbord vastgeklemd zit?
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby Djoeri » TueFeb08, 2011 6:15:44 AM

Je bedoelt dat doorvoerrubber? Ja klopt die is bij mij iets ruimer omdat ik er een paar extra dingen op heb zitten en er nu ook bedrading door heen loopt. Maar volgensmij kun je die kabel er wel door heen krijgen v/d kmteller. desnoods spuit je het een beetje in met WD40 ofziets.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby shineslikesun » TueFeb08, 2011 7:57:29 PM

Vandaag ook een paar lampjes vervangen. Leuk klusje stelt weinig voor.

Het onderstaande is voor velen misschien waarschijnlijk overbodig, maar ik zou het toch prettig hebben gevonden om iets dergelijks te lezen voor ik zou beginnen. Al is het maar om het minder moeilijk te laten lijken.

- Stuur los, flink wrikken.

- kapje onder de stuurkolom loshalen.

- daarna framepje van richtingaanwijzer/ruitenwisser losschroeven(drie keer torx)

- Daarna dit frame en het bovenste kapje min of meer tegelijkertijd loshalen.

- Twee knoppen aan weerszijden instrumentenpaneel lostrekken.

- Dan de 'binnenkant' van het dashboard, datgeen dat het instrumentenpaneel op zijn plek lijkt te houden.

- instrumentenpaneel losschroeven.

- instrumentenpaneel naar voren halen, wordt aan de bovenkant tegengehouden door twee uitsteeksel aan het dashboard.

- tellerkabel uiteinde inknijpen, loshalen.

- Eventueel andere kabels loshalen.

Het viel me wel op dat het circuit achter op het dashboard er nogal fragiel uitziet. Was opgelucht dat na montage alles het gewoon weer deed.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dashboardlampjes vervangen

Postby Plensnart » WedSep24, 2014 11:48:45 AM

Welke lampjes worden gebruikt voor de verlichting? Als iemand het weet mag je ook een linkje naar een webshop sturen.
Alvast bedankt,
Lennart
Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: ThuMay01, 2014 12:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Dashboardlampjes vervangen

Postby Lex_Michdeax » TueNov25, 2014 4:20:04 PM

Ik heb eigenlijk ook wel dezelfde vraag. Ik lees dat het T5 zou zijn, maar elders lees ik weer dat het T10 moet zijn en op de foto's zie ik dan weer heel iets anders (soort van mini-mini-bayonet?). En ook of de kleur van de lampjes enige invloed gaat hebben?
Lex_Michdeax
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 81
Joined: TueNov25, 2014 1:38:58 AM
Location: Heerlen, Limburg

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron