Remblokken en schijven vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Remblokken en schijven vervangen

Postby Joost » ThuOct26, 2006 3:26:38 PM

Werd de laatste tijd geplaagd door trillingen in het stuur tijdens het remmen dus....


tijd voor het serieuzere werk, remschijven en remblokken vervangen.
Remmen zijn het belangerijkste onderdeel van je auto. mijn mening? niet op bezuinigen!! je leven heb je niet aleen in je handen maar ook in je rechtervoet :D :D

ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons

:twisted: ineens brembo schijven :twisted:
Image
before :cry:
Image
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
Image
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
Image
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak :o
Image
zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
Image
blokken eruit
Image
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
Image
opschuren, NIET INVETTEN
Image
past zo in de cd speler :D :D :D
Image
nu ik toch bezig ben
Image
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
Image
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
Image
?t vo?la les blokskes
Image
zo passen ze erin
Image
alles gemonteerd
Image
en vergeet vooral je remmen nadien niet op te pompen en het remvloestofniveau op peil te brengen!

Kostprijs: 90 a 110 ?

ps: REMMEN NADIEN OPPOMPEN
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

remmen

Postby aokhuisen » WedMay28, 2008 7:56:48 PM

Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram
Drive easy!
aokhuisen
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: SatMay05, 2007 7:10:56 PM
Location: waverveen

Re: remmen

Postby Joost » WedMay28, 2008 8:21:50 PM

aokhuisen wrote:Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram


dikke spijker maar toch zeker het liefst zonder punt!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Henk Wilmink » ThuJun19, 2008 12:13:20 PM

Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...
Stop the excessive shopping and masturbation.
Quit your job. Start a fight. Prove you're alive.
User avatar
Henk Wilmink
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: SatJun10, 2006 11:34:10 AM
Location: Meppel

Postby Joost » ThuJun19, 2008 4:11:03 PM

Henk Wilmink wrote:Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...


(heb de how to niet zelf gemaakt, al lijkt het zo van wel)

als je in de tijd ooit olie hebt bijgevuld en je moet nu de zuiger terug drukken (aangezien de remblokken weer dikker zijn)

kan het zijn dat je tankje overstroomt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby mesang » TueMar17, 2009 1:42:18 PM

Oppompen bedoel je mee -> aantal keer intrappen tot deze weer normaal aanvoelt en weer remt, of is hier nog een bepaalde werkwijze voor?
mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 77
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM

Postby Mastenhose » TueMar17, 2009 4:36:24 PM

mesang wrote:Oppompen bedoel je mee -> aantal keer intrappen tot deze weer normaal aanvoelt en weer remt, of is hier nog een bepaalde werkwijze voor?


Precies zoals je 't beschrijft.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby statusquo » TueMar17, 2009 6:00:55 PM

kopervet achter de remblokjes helpt tegen piepen van de remmen.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Postby DuFF » TueMar17, 2009 8:19:30 PM

ga eerst een rustig testritje maken na het oppompen.
pas goed op en ga niet meteen volle bak scheuren.
en zeker niet volle bak remmen, je schijfjes en remmen moeten nog op elkaar inslijten.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Rock's » ThuMay21, 2009 2:44:38 PM

Ben momenteel bezig mijn schijven en blokken te vervangen ...

Tot nu toe ben ik erg trots op mezelf :lol: .... maar ik kom nu op het punt dat ik met geen mogelijkheid mijn oude schijf los krijg ... hij zit gewoon onwijs vastgekoekt ...

iemand tips ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby v.andriessen » FriMay22, 2009 10:21:24 AM

HELE GROTE HAMER!!! :twisted:

moet ik komen helpen???
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby mister_bizniks » ThuJun11, 2009 8:30:39 AM

Hoi allemaal,

wat een leuke forum, heb niet lang hoeven zoeken om te vinden wat ik zoek.

ik zit nu met een klein probleempje, ik wil ook mijn remschijven en remblokken vervangen. remblokken verwijderd zuiger naar achter geduwd, ging vlot, plaatste de nieuwe remblok aan de zuigerkant, wilde ook aande andere kant een remblok plaatsen en wat blijkt nou, of de remblok is te dik of ik ben iets vergeten te doen, het lijkt mij wel sterk dat het niet past.

ik heb een citroën ax, bj 1992, de nieuwe remblokken zijn ongeveer 1 cm dik
mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 8:10:00 AM

Postby grietje » ThuJun11, 2009 9:43:11 AM

meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby IceByte » ThuJun11, 2009 10:10:12 AM

grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.


Mocht het met de hand moeilijk gaan, dan kan je ook altijd een kleine lijmklem erop zetten en deze voorzichtig aandraaien, wel uitkijken dat de stoefhoezen niet klem ertussen komen.
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby mister_bizniks » ThuJun11, 2009 12:05:45 PM

grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.


als ik hem helemaal induw dan zou de andere kant wat meer ruimte hebben?
mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 8:10:00 AM

Postby grietje » ThuJun11, 2009 12:07:50 PM

remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby mister_bizniks » ThuJun11, 2009 12:13:56 PM

grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:


dan is dat het probleem bij mij denk ik, hoe kan ik het beste oplossen?
mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 8:10:00 AM

Postby mister_bizniks » ThuJun11, 2009 12:16:15 PM

grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte ;)

en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.

Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval ;) Gaat meestal nog stroever dan de zuiger :roll:


zuiger gleed wel makkelijk erin.
mister_bizniks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: ThuJun11, 2009 8:10:00 AM

Postby jk » TueAug31, 2010 1:44:43 PM

Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).

Daarbij viel mij het volgende op.

- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.

- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.

- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.

- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.

N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby jk » TueAug31, 2010 1:49:55 PM

jk wrote:Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).

Daarbij viel mij het volgende op.

- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.

- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
(De remschijf wordt ook op zijn plaats gehouden door de wielbouten; blijkbaar is dan niet voldoende om de remschijf spelingsloos aan te drukken tegen de naaf).

- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.

- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.

N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests