Moderators: MBa@NL, webmasters
aokhuisen wrote:Hoi, bij het vervangen van de remblokken, wat is dan de dikte van de doorslag? Kan ik desnoods ook een passende spijker ofzo gebruiken?
Groet
Bram
Henk Wilmink wrote:Wat is het specefieke reden dat jij wat rem vloeistof eruit heb laten lopen? Ik heb hetzelfde gedaan zonder te laten lopen, en heb nergens last van gehad...
mesang wrote:Oppompen bedoel je mee -> aantal keer intrappen tot deze weer normaal aanvoelt en weer remt, of is hier nog een bepaalde werkwijze voor?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
grietje wrote:meestal moet je de zuiger dan nog verder terug duwen. Die moet echt helemaal in namelijk.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
grietje wrote:remblokken schuiven heen en weer dus alles heeft ruimte
en de klauw kan ook heen en weer zodat de afstand links/rechts van schijf ruimte heeft.
Overigens zit het bewegingsmechanisme van de klauw vaak SUPER vast. Dit hoort gewoon met de hand te kunnen maar is niet vaak het geval Gaat meestal nog stroever dan de zuiger
jk wrote:Onlangs heb ik de voorremblokken van mijn 1.1i ph.2 vervangen.
Mijn auto heeft Até remklauwen (een ander toegepast fabrikaat is Bendix).
Daarbij viel mij het volgende op.
- Vaak wordt de borgveer verkeerd gemonteerd hetgeen tot scheef afslijten van de remblokken kan leiden.
De juiste manier bij de Até remklauwen op mijn 1.1i is (in de richting van veerpoot naar wiel): veer, binnenste remblok, remschijf, veer, buitenste remblok, en dat alles op zijn plaats gehouden met de twee borgpennen.
- De borgschroef van de remschijf is wel degelijk essentiëel.
Bij mijn auto was aan beide kanten de schroef niet volledig aangedraaid waardoor de remschijf niet volledig vastzat. Na het aandraaien van nieuwe borgschroeven waardoor de schijven wel vastzitten, zijn de voorwieltrillingen bij rijden en remmen volledig verdwenen.
(De remschijf wordt ook op zijn plaats gehouden door de wielbouten; blijkbaar is dan niet voldoende om de remschijf spelingsloos aan te drukken tegen de naaf).
- Remmenreiniger verwijdert binnen weinige seconden de aanslag op de remzuiger, waardoor deze zonder verdere demontage langzaam kan worden teruggedrukt en de nieuwe remblokken kunnen worden gemonteerd.
- Voor het vervangen van de remschijf is het niet nodig de remklauw los te nemen van de veerpoot.
N.B.: Toen ik eerder het vervangen van de remblokken wilde laten uitvoeren bij een bekende grote Citroëndealer wilde men ook de remschijven vervangen (hoewel die nauwelijks een halve mm versleten zijn, nieuw is 8mm, vervangen wordt door Citroën geadviseerd bij 6 mm dikte). Toen ik dit weigerde, werden de remblokken niet vervangen "wegens te weinig tijd".
Mijzelf kostte het nog geen half uur per wiel, langzaam werkend, want ik had het nog nooit zelf gedaan.
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests