Kleppen stellen (benzine)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Kleppen stellen (benzine)

Postby Joost » ThuOct26, 2006 3:34:02 PM

Hoe kan ik mijn kleppen stellen van de motor
Klik hier

Aanvullende reacties:

Fietspomp wrote:Ik heb het net iets anders gedaan,

Als 20 past, deze voelermaat eronder houden en dan de schroef vastdraaien.

Wel zorgen dat de voelermaat iets speling heeft, dattie er wel vantussen kan :)

Dan kan je met de hand die bout vastdraaien, terwijl je de schroevendraaier op de schroef houdt.

Als deze handvast zit kan je m aandraaien met een steeksleutel,
de schroef zal nu niet meedraaien.


grietje wrote:
TireShredder wrote:Even 2 vraagjes:
Als ik voor mijn motor sta, welke cilinder is dan welke? (meest links 1, links midden 2, enz., of andere volgorde?)
En met de motor rechtsom draaien, als ik dan sleutel 21 er op heb zitten, moet ik m dan naar me toe trekken of van me af duwen?
Alvast bedankt.


Naar je toetrekken, en nummer 1 is bij je ontsteking, je moet als je voor je auto staat dus even chinees tellen (rechts naar links)


denny wrote:[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40


Pgoddijn wrote:Eh... Deze info klopt maar half als ik de Haynes erbij pakt want dit geldt dan alleen voor de uitlaatklep. Als ik Cylinder 1 op tuimelen zet kan ik uitlaatklep 4 stellen maar moet ik inlaat 3 stellen. Staat niet in deze how-to.

Haynes wrote:No 1 exhaust OPEN: Adjust No 3 inlet and No 4 exhaust
No 3 exhaust OPEN: Adjust No 4 inlet and No 2 exhaust
No 4 exhaust OPEN: Adjust No 2 inlet and No 1 exhaust
No 2 exhaust OPEN: Adjust No 1 inlet and No 3 exhaust


q01z wrote:
kirric wrote:hoi,

voor de leek zoals ik: moet er nog wel een pakking tussen als je het kleppendeksel er weer op zet?


ja. de kleppendekselpakking!
als het goed is blijft deze heel bij demontage, maar als deze al lekt/zweet kan je hem beter vervangen..


Rio97 wrote:Er zijn twee manieren om de kleppen te stellen.
In de vraagbaak wordt de ene manier de tuimel methode genoemd zoals hier in de howto beschreven staat. De andere methode wordt de "uitlaatklep geheel open" methode genoemd zoals in de Haynes staat vermeld.

Klikkie voor de uitleg in de vraagbaak.

Zoals wel 's vaker voorkomt is de vraagbaak een erg nuttige aanvulling op de Haynes.
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Fietspomp » WedDec16, 2009 6:18:00 PM

raoel wrote:
Pgoddijn wrote:Eh... Deze info klopt maar half als ik de Haynes erbij pakt want dit geldt dan alleen voor de uitlaatklep. Als ik Cylinder 1 op tuimelen zet kan ik uitlaatklep 4 stellen maar moet ik inlaat 3 stellen. Staat niet in deze how-to.

Haynes wrote:No 1 exhaust OPEN: Adjust No 3 inlet and No 4 exhaust
No 3 exhaust OPEN: Adjust No 4 inlet and No 2 exhaust
No 4 exhaust OPEN: Adjust No 2 inlet and No 1 exhaust
No 2 exhaust OPEN: Adjust No 1 inlet and No 3 exhaust


houdt de haynes dan misschien andere maten aan?


Ik vind het een beetje een vreemd verhaal...

Als bv 4 op tuimelen staat, weet je zeker dat de kleppen van 1 gesloten zijn,
Omdat als ze allebei in BDP staan, nummer 4 (welke tuimelt) dus tussen uitlaat/inlaat slag staat.
Dan staat nummer 1 dus in de compressieslag en worden de kleppen niet aangeraakt door de nokkenas.
Als dit zo is, kan de speling dus gecontroleerd worden!

Misschien bedoelt de haynes het anders,
die werken niet met het BDP principe denk ik,
maar puur met een andere slag ofzo?

Maar goed, ik heb het op school altijd zo geleerd en m'n auto doet het nog steeds, en die van m'n vrienden ook :D


(Offtopic: fijn weer, die kerstsmilies.....)
Image
User avatar
Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 529
Joined: MonAug21, 2006 6:33:45 PM
Location: Vlissingen

Postby Rio97 » ThuDec17, 2009 11:36:45 PM

Er zijn twee manieren om de kleppen te stellen.
In de vraagbaak wordt de ene manier de tuimel methode genoemd zoals hier in de howto beschreven staat. De andere methode wordt de "uitlaatklep geheel open" methode genoemd zoals in de Haynes staat vermeld.

Klikkie voor de uitleg in de vraagbaak.

Zoals wel 's vaker voorkomt is de vraagbaak een erg nuttige aanvulling op de Haynes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby yup » FriDec18, 2009 12:42:40 AM

Ik heb het idee dat mijn kleppen tikken, de motor tikt permanent.

Betekent dit dat de kleppen gesteld moeten worden?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Rio97 » SatDec19, 2009 1:43:38 AM

Als de motor een tikkend geluid maakt is dat wel het eerste waar je aan zou denken ja.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Fietspomp » SatDec19, 2009 10:55:11 AM

yup wrote:Ik heb het idee dat mijn kleppen tikken, de motor tikt permanent.

Betekent dit dat de kleppen gesteld moeten worden?


Ligt eraan waar het getik vandaan komt natuurlijk :)
Sowieso kan het geen kwaad om de klepjes een keer te stellen.
Image
User avatar
Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 529
Joined: MonAug21, 2006 6:33:45 PM
Location: Vlissingen

Postby AlexanderB » WedDec08, 2010 4:45:44 PM

de motor moet afgesteld worden als het buiten 20 graden is.. dat is t nu niet (het vriest), hoe beinvloed dat de toleranties bij het afstellen van de kleppen?
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Johannus » TueJul05, 2011 7:10:55 AM

Ik kreeg de tip/waarschuwing van 3 citroenmonteurs: NOOIT aan de bout van de nokkenas draaien, NOOIT NOOIT NOOIT!!!

Hoe dan kleppen verstellen? bougies eruit, AX in z'n 4 of 5 (afhankelijk van een 4 of 5 bak ;)) en dan een stukje duwen.
Aan iets minder dan een meter ruimte voor of achter de auto heb je genoeg om alle kleppen gesteld te krijgen, achteruit duwen gaat uiteraard het makkelijkste als je ervoor staat.

maar, in ieder geval dus NOOIT aan die bout draaien! ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Wheelnut » TueJul05, 2011 8:12:04 AM

- Cilinder 1 zit bij een AX aan de versnellingsbakzijde, maar voor kleppen stellen maakt dit weinig uit,
aangezien je dan met cilinderparen werkt. (1 en 4, en 2 en 3)
Als een cilinder op tuimelen staat, stel dan de kleppen van de andere cilinder van dat paar.

Voor de duidelijkheid: "tuimelen" is het moment waarop de uitlaatklep dicht gaat, en de inlaatklep open.

-Je verdraait inderdaad niet de nokkenasbout, maar de krukasbout!
Draai je stuur naar rechts, haal in de wielkuip het stukje kunststof weg, en je kunt er zo met een ratel bij.
Verdraai de bout ten aller tijden in de draairichting van de motor. Dit is bij de AX rechtsom. Oftewel "vast" draaien.
(Je kunt wel een klein beetje heen-en-weer bewegen om de nokkenas precies op tuimelen te zetten, maar pas wel op)
Zet wel de versnelling in z'n vrij.

Van die duwmethode heb ik nog nooit gehoord! Ben je niet beet genomen door die monteurs?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Johannus » TueJul05, 2011 8:27:40 AM

Nee, want ik heb op die manier gisteren met hen de kleppen gesteld...

Is toch ook echt een miljoen keer makkelijker om even tegen de auto aan te duwen dan om een of andere bout te verdraaien waar je verdraaid lastig bij...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Johannus » TueJul05, 2011 8:29:17 AM

Je kunt ook stellen op het moment dat juist de uitlaatklep helemaal open staat, maar dat was ook al genoemd hierboven. Dat het inderdaad niet uitmaakt welke cylinder nou een of vier is is inderdaad helemaal waar, je moet gewoon naar de paren kijken...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby jk » TueJul05, 2011 2:03:18 PM

Wheelnut wrote:- Cilinder 1 zit bij een AX aan de versnellingsbakzijde, <snip>

Van die duwmethode heb ik nog nooit gehoord! Ben je niet beet genomen door die monteurs?


Het voor- en achteruit duwen is heel gemakkelijk. Zo stel ik altijd de kleppen van mijn AX.
Maar pas wel op dat de ontsteking uit staat.

Let er bovendien op dat je de motor in zijn normale draairichting laat bewegen alvorens een speling te stellen, anders meet je mogelijk valse speling.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby MNM(tm) » TueJul19, 2011 12:06:26 AM

Toch zou ik dan wel eens willen weten wat hun ernstige bezwaar is tegen het verdraaien van de nokkenas m.b.v. de nokkenas-moer.
'k Bedoel, als je de bougies eruit draait, hou je vier gapende gaten over in de cylinderkop, waardoor er vanalles aan rommel in kan vallen. Dat lijkt mij toch ook niet bepaald gewenst...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Nico » ThuJul21, 2011 9:48:55 PM

Laat ik mijn methode dan ook nog even toevoegen: Ik krik altijd 1 kant van de wagen een beetje op, zet hem in zn 4de of 5de versnelling en draai dan aan het wiel dat van de grond is om de motor rond te draaien.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Holländer » MonJan12, 2015 8:06:46 PM

Die laatst met draaien aan het wiel is slim! 8)
Ik heb sinds kort en 1.5 diesel, en vraag me af hoe kleppenstellen daarbij gaat. Uiteraard blijf je dezelfde cilinderparen houden, en gezien het een 8-klepper is gaat alles op dezelfde manier als een benzine? Alleen kan de speling afwijken van een benzine auto?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby AlexanderB » MonJan12, 2015 8:35:10 PM

Eeuh, nee. Diesel heeft geen stelschroeven, maar vulplaatjes. Die vulplaatjes kan je dr alleen uit krijgen met speciaal gereedschap. (Of door de hele nokkenas dr uit te trekken, dat is wat de dealer gaat doen voor €teveel.)

Image
Deze heb je nodig als je 't wilt doen zonder de nokkenas dr uit te trekken. Niet goedkoop.
Vulplaatjes kosten ook nog een paar euro per stuk, maar als je eerst de spelingen opmeet, kan het zijn dat je een paar plaatjes kan hergebruiken op andere kleppen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby AlexanderB » MonJan12, 2015 8:35:56 PM

AlexanderB wrote:Eeuh, nee. Diesel heeft geen stelschroeven, maar vulplaatjes. Die vulplaatjes kan je dr alleen uit krijgen met speciaal gereedschap. (Of door de hele nokkenas dr uit te trekken, dat is wat de dealer gaat doen voor €teveel.)

Image
Zo'n soort tool heb je nodig als je 't wilt doen zonder de nokkenas dr uit te trekken. Niet goedkoop.
Vulplaatjes kosten ook nog een paar euro per stuk, maar als je eerst de spelingen opmeet, kan het zijn dat je een paar plaatjes kan hergebruiken op andere kleppen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Wheelnut » WedDec30, 2015 4:40:01 PM

Even voor de duidelijkheid: Uitlaatkleppen zitten aan de kant van de uitlaat, inlaatkleppen aan de kant van de inlaat, toch?
Of kruist dat binnenin de kop? Lijkt mij onlogisch als dat zo is...

Staat nergens echt duidelijk vermeld.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby AlexanderB » WedDec30, 2015 4:53:31 PM

nee, dat is correct. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppen stellen (benzine)

Postby Wheelnut » WedDec30, 2015 5:28:49 PM

Dan heeft een of andere pipo in het verleden de klepspeling precies verkeerd om afgesteld...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron