Aandrijfas vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Aandrijfas vervangen

Postby Rio97 » SatNov11, 2006 11:34:18 PM

HOWTO aandrijfas vervangen

Waarom?
Omdat ik zin had om een stukje te tikken en recent weer wat nieuwe foto's had gemaakt ;)

De gemiddelde AX heeft in de praktijk vaak een langere levensduur dan de aandrijfassen. En aangezien je aandrijfassen de krachten van de motor overbrengen naar de wielen zijn ze toch wel een essentieel onderdeel van uw AX. Scheelt bij een 1.1 toch al snel 60 pk!

Kosten
Een aandrijfas kost tussen de 75 en de 130 eu, afhankelijk van de leverancier. Zoek op het forum voor tips omdat niet alle leveranciers even goede kwaliteit leveren.
Laatst kwam deze deze tip voorbij voor goede gereviseerde assen:
Automaterialen, M v.d.Woude, Barendrecht, 0180-699350
Let ook op of er een moer bij zit.
Verder nog 2 liter bakolie 75W80; 20,-
En een bakolie keerring 6 a 7,-.

Tijdsduur
Zonder de keerring te vervangen kan het in drie kwartier. Maar doe je het voor het eerst pak er dan twee uur voor.

Moeilijkheidsgraad
Medium, tenminste, ben je zo'n type die vroeger op zondag voor zijn lol de scooter uit elkaar trok, dan is het zo gebeurd. Anders is het een leuke uitdaging.

Combinatie met andere werkzaamheden
De meningen zijn verdeeld of de bakoliekeerring ook vervangen moet worden. Op zich is het vaak niet nodig, zeker als het pas de eerste keer is dat de as vervangen wordt.

De howto

Als de AX nog gewoon met de handrem op de grond staat de wielbouten een slag los draaien en de aandrijfasmoer losdraaien met dop 30 of 32, afhankelijk of het een type1 of type2 is.
Eventueel de borging lostikken.
Als je dit zo doet met een T-stuk:
Image

dan kun je daar ook een pijp overheen zetten zonder dat er duur gereedschap wordt gesloopt.
Dit dus NIET doen met je ratel!! :!:
Image

Wij hebben het ook wel 's zo gedaan, hoekstaaltje met een wielbout er door heen. Werkt ook erg goed:
Image

Als alle moeren handvast zitten de AX opkrikken en een assteuntje eronder zetten.
Vervolgens het fuseeboutje verwijderen. Dop en sleutel 16 of 17 bij een type 2 geloof ik, bij een type 1 wat smaller.
Image

Dan lekker met de beun methode een stalen pijp of de krikarm over de draagarm schuiven en afsteunen tegen dat rubber doppie onder de auto en het fusee naar beneden hefbomen om 'm eruit te lepelen.
Image

Inmiddels wordt het ook tijd om een bakje te plaatsen onder de aansluiting van de as met de versnellingsbak, hier gaat toch wel een anderhalve liter bakolie uit stromen.
Vervolgens het wiel een beetje naar binnen draaien en de veerpoot is eenvoudig van de aandrijfas los te halen.
Het hele zaakje los:
Image

De aandrijfas is er nu eenvoudig uit te trekken.
Zit de keerring (het gat waar de aandrijfas uitkwam) er nog netjes bij, voornamelijk recht, dan zou deze niet vervangen hoeven te worden.
Om de oude te vervangen demonstreert de AX clubmonteur hoe de oude verwijdert moet worden:
Image

Waarbij het voornamelijk gaat om de houding van de bovenste lip van de waterpomptang, druk tegen de bovenkant en trekken aan de onderkant, komt ie zo los. Kevin vertelde mij dat hij daarvoor een oude schroevedraaier voor had omgebogen.
De nieuwe keerring moet er vlak worden ingezet! Gebruik hiervoor een plankje, conservenblikje, of weet ik wat, zolang de keerring er maar recht in zit.
De nieuwe as er met een draaiende beweging inzetten.

Image

Op deze foto zit de nieuwe as er nog niet in, maar deze is wel zo duidelijk wat betreft de bakoliepluggen.
Om de pluggen los te draaien is wel een vierkante 8mm 'imbus' nodig.

Image

Belangrijk!!: de asmoer goed aandraaien ( zie de eerste foto's) en de borging er weer goed inzetten.
Als de AX weer op zijn eigen wielen staat de bakolie bijvullen tot dat deze overstroomd bij de bijvulplug.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby simsken » SunNov12, 2006 6:42:04 PM

Een belangrijke toevoeging!

Kijk goed welke as je nodig hebt, hier zit namelijk een verschil in!!

Zie de foto:
Image

Hier worden heel vaak fouten mee gemaakt, zo ook bij mij, de 1 zegt dat de linker een as is voor 1.0 en 1.1, en de rechter voor een 1.4

MAAR ik heb een 1.4 en toch zit er de linker as onder!

Goed op letten dus!!
simsken
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 140
Joined: MonApr18, 2005 3:56:08 PM
Location: De Heurne

Postby simsken » SunNov12, 2006 6:47:48 PM

En nog een tip om fusee los te maken.

Deze kunnen nog wel eens goed vast zitten, makkelijkste is om met zijn 2en te zijn. 1 iemand drukt het draagarm naar beneden met een lange pin, pijp, wat er maar tussen past, en goed lang. Goed naar beneden drukken en onder spanning houden, dan de ander (of jezelf) met een hamer het draagarm naar beneden kloppen. vooral het laatste stukje kan nog wel eens tegenvallen :wink:
simsken
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 140
Joined: MonApr18, 2005 3:56:08 PM
Location: De Heurne

Postby Rio97 » SunNov12, 2006 10:01:16 PM

simsken wrote:Een belangrijke toevoeging!

Kijk goed welke as je nodig hebt, hier zit namelijk een verschil in!!


En wat ik zelf ook vergeten ben:
Als de AX in een bocht naar rechts tikt is het de linkeras met een versleten homokineet, de linkeras wordt dan belast.
En andersom natuurlijk!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby KMvrtr » TueNov14, 2006 4:43:13 PM

simsken wrote:Een belangrijke toevoeging!

Kijk goed welke as je nodig hebt, hier zit namelijk een verschil in!!

Zie de foto:
Image

MAAR ik heb een 1.4 en toch zit er de linker as onder!


Dat kan kloppen. Die linkse zit ook op een 106 GTI

Ik dacht ook dat de conische aansluiting voor de zwaardere motoriseringen was, inclusief de diesel.
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Elsje » TueNov14, 2006 9:24:46 PM

Rio97 wrote:En een bakolie keerring 6 a 7,-.


het gaat hier dus om twee keerringen, elke kant een.
en dan zijn ze ook nog eens niet even groot,
die ene aan de bestuurderskant is groter (en makkelijker eruit te krijgen) dan die andere.

tip van sander: draai een schroefje in de keerring en trek met een tang aan het schroefje.

als je van plan bent je assen vaker te vervangen ( :roll: ) kun je het ook nog zo doen dat zodra 1 iemand de oude as eruit trek nr. 2 de nieuwe as er zo snel mogelijk in draait. (je vervangt dan geen keerringen, uiteraard) je verliest dan bijna geen bakolie, dat scheelt geprul

en dat is fijn
want.. bakolie ruikt heerlijk en doet wOnderen voor je haar..
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Simpele Ziel » WedDec20, 2006 2:01:53 PM

Tip: Haal bakolie bij de peugeot dealer. Ik was 12 euro voor 2 liter kwijt.
Mijn totale aswissel kwam dus op 99euro voor een linkeras van een GTI(AS+keerring+olie)
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
User avatar
Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 686
Joined: SatSep03, 2005 3:14:17 PM
Location: 040-079-073

Postby Rio97 » SunFeb18, 2007 11:22:07 PM

Recent heb ik wat tips van oa een Citroen garagist ontvangen:

De keerringen op de bak hebben universele maten. Er is hierin geen verschil tussen 1.1, 1.4, GT, GTI etc. Dat is allemaal hetzelfde. Het enige verschil is bestuurderszijde (grote keerring) en passagierszijde (kleine keerring).
Citroen is later overgestapt op keerringen met witte tandjes. De originele hebben dat niet. De keerringen met witte tandjes gaan minder snel lekken na een swap.
Bij het aanbrengen van de borging op de asmoer: deze aan een kant intikken. Als dat borgringetje op de asmoer slechts aan een kant is geborgd mag deze nog een keer hergebruikt worden, anders nieuwe kopen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby remcotje » SunDec23, 2007 7:35:50 PM

je kan ook om de as moer los te halen een op de rem gaan staan en de ander hem losdraaien!

Greetz :P
Groetjes:)
remcotje
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 66
Joined: MonSep03, 2007 8:40:18 PM
Location: middelharnis

Postby arnie » SunDec23, 2007 9:58:25 PM

remcotje wrote:je kan ook om de as moer los te halen een op de rem gaan staan en de ander hem losdraaien!

Greetz :P


Of 1 wielbout erin draaien en tussen die bout en naaf een stukje plaat of breekijzer op de grond klemmen en draaien maar...
Freude am Fahren.
User avatar
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6111
Joined: SunSep14, 2003 8:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam

Postby Woutervanderlaan » SunJan13, 2008 2:49:06 PM

simsken schreef:
Een belangrijke toevoeging!

Kijk goed welke as je nodig hebt, hier zit namelijk een verschil in!!

Zie de foto:


MAAR ik heb een 1.4 en toch zit er de linker as onder!


Dat kan kloppen. Die linkse zit ook op een 106 GTI

Ik dacht ook dat de conische aansluiting voor de zwaardere motoriseringen was, inclusief de diesel.


Is er iemand die meer duidelijkheid kan geven over de verschillen tussen deze aandrijfassen en op welke uitvoeringen / types welke aandrijfassen zitten? Ik ga zelf de aandrijfassen vervangen maar ik moet van tevoren goed weten welke ik moet hebben om niet voor verrassingen te komen te staan...!

Ik koop mijn (gereviseerde) aandrijfassen trouwens bij v/d Woude in Barendrecht (54 euro p/stuk) ---> thanks voor de tip!
Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 299
Joined: MonApr09, 2007 8:53:45 PM
Location: Zeist

Postby grietje » SunJan13, 2008 3:28:24 PM

Ik weet het alleen van de benzine uitvoeringen:

alle 1.1/1.0 hebben dezelfde assen. Deze hebben een langere spie en korter schroefdraad aan naafzijde

de 1.4 axen voooor half 89 hebben ook 1.1 assen, je kan het zien aan de remmen (238 schijven is meestal 1.1 assen)

1.4 uitvoeringen na half 89 hebben 1.4 assen. Deze hebben een spie en schroefdraad die ongeveer even lang zijn. Dit gaat vrijwel altijd gepaard met 247 remmen

Maar het blijft citroen, dus assen eronder vandaan halen en kijken is de enige ECHT goede manier.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Henk Bats » SunJan13, 2008 6:46:06 PM

grietje wrote:.........Maar het blijft Citroën, dus assen eronder vandaan halen en kijken is de enige ECHT goede manier.


Kan ik volmondig beamen is echt de enige manier om de juiste assen te kunnen bepalen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Woutervanderlaan » TueJan15, 2008 10:14:35 AM

Ik heb 238mm schijven..

Toch ben ik niet zeker, de aandrijfassen zijn een keer vervangen door een garage die vaker niet zo goed werk heeft geleverd... En die assen kwamen weer van een andere AX, dus het zou me niets verbazen als het toch weer andere zouden zijn..

Balen, want ik wil ze gewoon bestellen en vervangen, niet eerst openmaken etc... Is het ook te zien zonder de hele partij los te halen??
Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 299
Joined: MonApr09, 2007 8:53:45 PM
Location: Zeist

Postby grietje » TueJan15, 2008 10:46:03 AM

Woutervanderlaan wrote:Ik heb 238mm schijven..

Toch ben ik niet zeker, de aandrijfassen zijn een keer vervangen door een garage die vaker niet zo goed werk heeft geleverd... En die assen kwamen weer van een andere AX, dus het zou me niets verbazen als het toch weer andere zouden zijn..

Balen, want ik wil ze gewoon bestellen en vervangen, niet eerst openmaken etc... Is het ook te zien zonder de hele partij los te halen??


Ze kunnen echt niet zomaar andere assen monteren, want dan past het niet in de naaf ;)

238 is wel praktisch zeker 1.1 assen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby grietje » TueJan15, 2008 10:47:34 AM

KMvrtr wrote:
simsken wrote:Een belangrijke toevoeging!

Kijk goed welke as je nodig hebt, hier zit namelijk een verschil in!!

Zie de foto:
Image

MAAR ik heb een 1.4 en toch zit er de linker as onder!


Dat kan kloppen. Die linkse zit ook op een 106 GTI

Ik dacht ook dat de conische aansluiting voor de zwaardere motoriseringen was, inclusief de diesel.


De linker IS een 1.4 as!

Wouternogwat, ik zie nu pas, je hebt een 1.1 volcane, die is zeker weten gewoon 1.1 assen. Geen twijfel over mogelijk. De rechter op die foto dus!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Woutervanderlaan » TueJan15, 2008 10:49:27 AM

De linker IS een 1.4 as!

Wouternogwat, ik zie nu pas, je hebt een 1.1 volcane, die is zeker weten gewoon 1.1 assen. Geen twijfel over mogelijk. De rechter op die foto dus!


Ik heb een beetje een lange naam... ha ha, niet zo slim geweest toen ik m'n profiel aanmaakte..

Maar ehm, dank je voor de tip, dan ga ik m bestellen.. Moet goed komen! Ik vond die rechter trouwens ook veel mooier! :P
Woutervanderlaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 299
Joined: MonApr09, 2007 8:53:45 PM
Location: Zeist

Postby denny » WedJan16, 2008 10:24:59 AM

Woutervanderlaan wrote:
De linker IS een 1.4 as!

Wouternogwat, ik zie nu pas, je hebt een 1.1 volcane, die is zeker weten gewoon 1.1 assen. Geen twijfel over mogelijk. De rechter op die foto dus!


Ik heb een beetje een lange naam... ha ha, niet zo slim geweest toen ik m'n profiel aanmaakte..

Maar ehm, dank je voor de tip, dan ga ik m bestellen.. Moet goed komen! Ik vond die rechter trouwens ook veel mooier! :P


zal ik maar zeggen dat onder mijn 1.1 ook de linker zat.

Volgens mij zit het zo. alle driegaats naven hebben origineel de rechter as. Dus die met het konische gedeelte. Daar is de naaf nl voor gemaakt. Alle 4-gaats onderstellen hebben iig de platte rechter versie. Ik ben het nog niet tegen gekomen dat op een drie gaats de rechter rechte soort zat. Echter kan het geen kwaad dat de rechter op een drie gaats naaf komt maar andersom kan het zeker wel kwaad aangezien je dan een minieme speling op je wiellagers krijgt. Verder heb ik aan een kant nu het probleem dat de konische linker as niet in de naaf gaat (alleen met grof geweld willen de spieen schuiven) terwijl als ik de rechter rechte as erin stop deze zonder moeite gaat. Dit is bij mij aan 1 kant het geval na 4-gaats ombouw. Er zit dus waarschijnlijk ook nog verschil in de spie maten van de assen.

gegroet

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby grietje » WedJan16, 2008 10:40:01 AM

Denny ik volg je ff niet :oops:

Bedoel je met rechts in je verhaal rechts op de foto?
Volgens mij is het namelijk precies andersom als dat jij zegt.... Alleen het kan zijn dat het bij type 1 anders is, dat ze toen wel 1.1 autos met 1.4 assen hadden.....


Hier mijn eigen ervaring
Image

De eerste (linker dus; ze liggen hier precies andersom als die andere foto!!) komt onder een 1.1 TGE '91 type 2 vandaan.

Als je deze as in een 1.4 naaf stopt, krijg je speling. ten eerste omdat de as kan schuiven en ten tweede omdat je de naafmoer niet aankan draaien omdat de spie langer is en het schroefdraad korter.

De tweede ( de rechter, ze liggen hier precies andersom als die andere foto) komt van een Furio (1.4 type 2)
Deze past niet in een 1.1 naaf want door het conische randje drukt ie niet goed in de wiellager en krijgt dat speling.

Maar nu heb ik inderdaad zelf ook gehoord dat er een type 1 GT is waarbij het conische randje weggeslepen moest worden (bossie?) Dus dat vind ik vreemd.....

Mijn 1.4 TRS uit '89 heeft ook de 1.4 assen. De GTI '92 van q01z heeft ook de 1.4 assen, de sport '89 die tijdelijk bij q01z gestaan had, had ook de 1.4 assen.... Ook de GT carb (cupje) had de 1.4 assen......

De 1.0 heeft de 1.1 assen....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Bossie » WedJan16, 2008 12:17:16 PM

grietje wrote:
Maar nu heb ik inderdaad zelf ook gehoord dat er een type 1 GT is waarbij het conische randje weggeslepen moest worden (bossie?) Dus dat vind ik vreemd.....



Zo vreemd is dat niet. De rechter past in een type 1 GT naaf. Mijn GT is echter omgebouwd naar 4 gaats en wel door gebruik te maken van de naaf van een 106 Rallye. Deze naaf heeft geen conische rand en daardoor past de as niet goed. Door de conische rand van de aandrijfas af te slijpen, past het wel.

Voor aanpassen:
Image

Na aanpassen:
Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron