Aandrijfas vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Wheelnut » SatMay14, 2011 8:18:22 AM

Tip over het herkennen van het type as, zonder je halve ophanging uit elkaar te hoeven trekken:

-De conische as met het lange schroefdraad heeft een brede naafmoer,
-De rechte variant heeft een smalle naafmoer.

(Brede naafmoer is zeker 5 cm breed)

Tenminste, dit is mijn ervaring.
Dit betekent dus dat je alleen je wiel hoeft te demonteren om te zien wat voor as je hebt.

Het conische gedeelte houdt je wiellager tegen, dus een rechte as in een conische naaf is geen goed idee.
(Is mij verteld door twee ervaren monteurs, ook wel: mijn leraren op school.)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Joost » TueMay17, 2011 7:35:08 AM

En volgens mij heb je gelijk.
De Vos autodemontage (citroen/peugeot) keek ook enkel naar de moer.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Aandrijfas vervangen

Postby joop » WedMar19, 2014 10:19:33 AM

wou na vervangen van een as even mijn bevinden delen

Hier worden heel vaak fouten mee gemaakt, zo ook bij mij, de 1 zegt dat de linker een as is voor 1.0 en 1.1, en de rechter voor een 1.4

Dit klopt denk ik. Op de sloop lagen bijna alleen maar assen van het rechter type, en aangezien de meeste AX'en 1.1 zijn lijkt me dat die hierbij horen. Deze zaten ook onder mijn AX. Ook de kerels die daar werkten zeiden tegen me dat het rechter type op de 1.1 hoort.

alle 1.1/1.0 hebben dezelfde assen. Deze hebben een langere spie en korter schroefdraad aan naafzijde

dit klopt dus niet. Lijkt me ook minder logisch aangezien een langere spie meer kracht over kan brengen op het wiel en eerder bij de zwaardere uitvoeringen hoort.

-De conische as met het lange schroefdraad heeft een brede naafmoer,
-De rechte variant heeft een smalle naafmoer.
(Brede naafmoer is zeker 5 cm breed)


Link

Image

da's toch geen 5 cm?!?! :-| Die platte kant is 2cm en de hele moer is 3cm............ hierdoor heb ik aanvankelijk straal de verkeerde assen van de sloop gehaald..

In het kort deze as (lange schroefdraad, korte naaf, konisch) zat onder mn 1.1 en die lagen ook in bossen op de sloop:
Image
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Aandrijfas vervangen

Postby joop » WedMar19, 2014 10:22:19 AM

Dit klopt denk ik. Op de sloop lagen bijna alleen maar assen van het rechter type, en aangezien de meeste AX'en 1.1 zijn lijkt me dat die hierbij horen. Deze zaten ook onder mijn AX. Ook de kerels die daar werkten zeiden tegen me dat het rechter type op de 1.1 hoort.


ik bedoel linker. Mijn 1.1 had de linkse op de foto.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Wheelnut » WedMar19, 2014 6:21:37 PM

Da's toch geen 5 cm?


Eh, sorry. Ik had het niet opgemeten. :oops:
Ik dacht dat het ongeveer de breedte van twee (van mijn) duimen was...

Was ook meer om aan te geven dat je wel héél duidelijk ziet of een moer "breed" is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Aandrijfas vervangen

Postby joop » ThuApr10, 2014 11:09:29 AM

Je hebt gelijk, ik had ook meteen kunnen zien welke as het moest zijn dus is mijn eigen schuld hoor, gelukkig kwam alles goed!
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Aandrijfas vervangen

Postby joop » ThuApr10, 2014 11:53:08 AM

Ik kon trouwens bestwel goed voelen welke assen verrot waren en welke nog goed. Ik weet niet goed hoe je dit uitlegt maar als je het uiteinde aan wielkant maximale hoek laat maken t.o.v. het stuk in het midden, dus helemaal 'ingestuurd' , en je draait de as rond met je handen terwijl je die hoek zo houdt dan merkte ik:
- goeie assen gaat soepel zonder tikjes of wat dan ook
- slechte assen blijft hij vaak 'steken' en kan je niet verder draaien. Hij wil dan ook niet meer lekker in één keer helemaal recht gaan staan.

Als je de naaf aan wielkant in 1 hand en middenstuk met andere vast houdt, je maakt de as helemaal recht, en je probeer zachtjes de as in elkaar te drukken en uit elkaar te trekken dan merk je
goeie as heeft geen speling
slechte as kan je net een millimeter ofzo speling voelen.

Helpt als je naar de sloop gaat en wil weten welke de goeie assen zijn!
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Previous

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron