Aandrijfashoes vervangen/aandrijfas uitelkaar

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Postby raoel » FriDec03, 2010 11:52:03 AM

nee, dat is alleen het vervangen van de aandrijfas, niet de ashoes...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Aandrijfashoes vervangen/aandrijfas uitelkaar

Postby Wheelnut » SatJun04, 2011 11:11:19 AM

Ik heb zelf allebei de ashoezen van één aandrijfas vervangen.
Omdat de buitenste homokineet niet los kan, moet je via de binnenste homokineet werken. (die aan bakzijde dus)

Aan de bakzijde van de aandrijfas zit zo'n blikje. Aan de kant van de insteekas zit er een soort van groef langs de rand.
(ik zou wel een foto willen posten, maar ik ben vergeten ze te maken...)
Die groef moet je met een beiteltje of een ouwe schroevendraaier open slaan.
Als het goed is, moet je het stukje met de insteekas zonder al te veel moeite uit het blikje kunnen trekken.
Als dat niet lukt, groefje nog iets verder open slaan.

Als de insteekas er uit is (zit ook een springveer achter, opletten hoe het allemaal in mekaar steekt), dan kun je de tripode zien zitten.
Image Dit ding dus.

Die tripode moet er ook af. Hij zit geborgd met een seeger ringetje. Er zijn speciale tangen om zo'n seeger ring makkelijk te verwijderen. Er zijn twee types: Tangen die de ring inknijpen, en tangen die de ring spreiden. Je moet de laatste hebben.

Als je het ringetje verwijderd hebt (goed bewaren), dan kun je de tripode verwijderen. Ik heb hiervoor een driepoots poelietrekker gebruikt.

Als de tripode er af is, dan kunnen de hoezen zo van het uiteinde van de as glijden. Mits je natuurlijk de klemmetjes van de ashoezen verwijderd hebt, maar dat spreekt voor zich, toch?

Dan is het voor de rest een kwestie van in tegenovergestelde volgorde alles weer in elkaar zetten.
De tripode kun je met een dop van een ratel er op tikken. Dop 24 was het geloof ik.

Bij het vastzetten van de ashoesklemmen: Zorg dat je de kleine klemmetjes, die om de smalle zijden van de ashoezen gaan, om de as schuift vóór je de binnenste ashoes (met blikje) om de as schuift. 't wordt nogal een geklooi als je die klemmetjes als laatste probeert te doen.
Zet eerst de grote klem vast, om de buitenste homokineet, beweeg hem een beetje heen- en weer ("stuurbeweging") en zet dan het kleintje vast.
Het blikje zet je vast door de rand om te slaan. De insteekas aan bakzijde heeft rondom een schuin randje waar je het blikje om moet slaan. Zorgt dat de rand goed aansluit, en hij zit muurvast.



Bij mij was het zo dat de klemmen die bij de ashoezen geleverd waren, NIET pasten.
De grote klem was iets te krap, en was niet dicht te krijgen. (de diameter van de klem was 77,5 mm, en de diameter van de as iets van 78mm.)
De kleine klemmen waren juist weer iets te ruim (24 mm als ik het me goed herinner), waardoor de ashoes niet helemaal afsloot, en ging verschuiven. Ook kwam er vet door naar buiten.

Dit heb ik opgelost door slangenklemmetjes te gebruiken.
Zorg dus dat je een paar van die dingen achter de hand hebt voor je alles uit mekaar sloopt...
En meten = weten. Dus meet voor de zekerheid de dikte van je as + ashoes er omheen op.


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is... Als iemand foto's weet te vinden, graag!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Previous

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron