Injectiehuis (grondig) reinigen (Bosch)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Injectiehuis (grondig) reinigen (Bosch)

Postby MBa@NL » TueApr29, 2008 6:11:59 PM

Het (grondig) reinigen van het injectiehuis heeft bij mijn AX geleidt tot het rustiger lopen van mijn AX en ook het beter oppakken van het gas.

De storing was dat mijn AX erg hoog in toeren bleef hangen, nu was dit een samenspel van gasklep potentiometer en injectiehuis maar ook na het vervangen van de potentiometer bleef de motor vrij hoog in toeren. Na het echt grondig reinigen van het injectiehuis was het volledig verholpen.

    Benodigdheden:
  • torx 15
  • torx 20
  • dopje 10mm
  • dopje 12mm (alleen nodig als je een 1.4 hebt.)
  • hamer(tje)
  • 2 kleine schroevendraaiertjes (plat)
  • steek-/ringsleutel 13 (of een bahco)
  • bus remmenreiniger
  • emmer sop (geen zeep waar een soort van zand of iets doorheen zit!)


Hint van Lucske: O-ringen schoonmaken met WD40 i.p.v. remmenreiniger, met remmenreiniger is de kans zeer goed aanwezig dat de ringen uitdrogen.

Image

We beginnen dus met een vuil injectiehuis (deze is al redelijk schoon omdat ik deze een aantal dagen geleden al eens met remmenreiniger te lijf ben gegaan maar inwendig is er nog genoeg te vinden)

Image

We beginnen maar eens met bovenstaande O-ring te verwijderen van de grote plastic ring.

Image

Nu komen we drie van deze moeren tegen, deze moeten er alle drie af om de grote zware ring te kunnen verwijderen. Losdraaien gaat met een 10mm dop.

Image

En als je die drie moeren er dus af hebt kan je werkblad er zo uitzien...

Image

Onderop de zwarte ring zit een zelfde O-ring als je eerder al los hebt gehaald. deze kun je VOORZICHTIG met een klein schroevendraaiertje loshalen. Let op dat je NIET in de O-ring "prikt".

Image

En de O-ring is los.

Image

Nu kan de stekker er af. Beste is om onder de lipjes aan weerszijde een schroevendraaier te plaatsten, hierdoor kun je met 1 hand het metaal vasthouden en met de andere hand de aansluiting lostrekken.

Image

Van de zijkant gezien moet je schroevendraaiertje er dus zo onderzitten.

Image

Met een beetje heen en weer gewurm krijg je hem er op een gegeven moment af.

Image

Nu nog even wurmen om de draden uit het clipje te krijgen. makkelijkste is 1 draad tegelijk.

Image

Als het goed is ligt je werk er ongeveer net zo bij als op bovenstaande foto

Image

Nu kun je deze schroef losdraaien met torx 20

Image

Wanneer je dat gedaan hebt kom je dus het volgende tegen. Bij het injectiehuis wat ik heb schoongemaakt waarbij de motor hoog in toeren bleef hangen zat dit vol met olie en was het blauwe niet eens zichtbaar. Op dit injectiehuis liep de motor opzich goed dus blijkbaar zit daar ook de grootste boosdoener.

Image

Nu draaien we het spulletje om en komen we het volgende tegen.

Image

Nu gaan we daar HEEL VOORZICHRTIG met de hamer niet op slaan maar "schrik tikken" geven. Door de jaren heen zijn de O-ringen deels vast gaan zitten en deze moeten door een "schikreactie" los komen.
AANVULLING: bij de 1.4 is de injector groter en deze kun je niet direct met een hamer lostikken, hier kun je het beste een dopje 12 omheen zetten met de zeskank-kant naar de injector toe en dan dus de tikken geven op de dop.

Image

Als de injector er dan op een gegeven moment uitkomt dan kan het zijn dat je gelijk lekker onder de olie zit.

Image

Nu we de injector er uit hebben kan het stuk wat de toevoer en retour van de brandstof regelt open geschroefd worden. we beginnen door het plastic clipje los te trekken.

Image

Wanneer de clip er af is kun je bij alle vier de schroeven (torx 15) en mogen deze los geschroefd worden. Zoals je voelt zitten deze niet echt verschrikkelijk vast. zo vast moeten ze met monteren ook weer.

Image

Wanneer de 4 schroeven er af zijn kan stuk metaal er af.

Image

Nu komen we dus het volgende tegen. Nu kun je proberen om die metelen "deksel" met en schroevendraaier los te halen maar dan beschadig je meer als dat het je oplevert.

Image

Beste is dus om ook hier weer een "schrikreactie" te veroorzaken. Je moet hierbij niet gaan rammen maar rustig "tikken". probeer een tik te geven en tegelijkertijd ook omhoog te slaag waardoor je het kapje als het waren "optilt". Waarschijnlijk zal je een aantal keren een tik moeten geven. Wanneer het kapje loskomt moet je goed opletten, onder het kapje zit een veer die dus alle kanten op kan schieten.

Image

Wanneer je het kapje er af hebt kom je een rubber pakking tegen die behoorlijk vastgeplakt zit, deze moet je VOORZICHTIG met een schroevendraaiertje aan de kant van een schroefgat optillen. let op dat je niet in de pakking gaat zitten prikken.

Image

En als alles er uit is dan moet het als alles goed is met de brandstoftoevoer er zo uitzien. Als dat niet het geval is dan is er iets mis met de brandstof toevoer!

Image

Als je toch aan het slopen bent kunnen deze er ook wel af. Ik heb hier een bacho gebruikt omdat ik geen steek-/ringsleutel 13 heb die een beetje lang is.

Image

En na wat brute kracht toepassen komt hij dan eindelijk los.

Image

En even later zijn ze er beide uit. Zo zie je dat als jet het echt grondig wilt schoonmaken deze er dus ook af moesten.

Image

eerst maar eens met remmenreiniger te lijf gaan.

Image

Ne de remmenreiniger heb ik gekozen om hem ook te laten weken in het sop. Als je het niet aandurft kun je het ook alleen bij de remmenreiniger houden.

Image

Ik durfde het echter wel aan en heb hem zo een goed half uur laten weken. en ben ik ondertussen de rest gaan schoonmaken

Image

Eerst dit deel maar eens, goed met remmenreiniger te lijf gegaan en met een doek afgedaan.

Image

Zo, ook weer een schone veer.

Image

Ook dit stuk goed met remmenreiniger te lijf gegaan.

Image

Bij deze ging het niet maar er zijn er bij waar je zit stukje hars kan wegkrabben en de schroef eronder met torx 15 kan losdraaien. Deze zat geen schroef onder. Het is wel aan te raden als er een schroef is om het los te halen want ook daaronder zit een hoop olie.

Image

goed opletten dat je de rondingen aan de goede kant doet.

Image

Deze ring kan ook schoon.

Image

De O-ringen ook lekker met remmenreiniger afdoen en daarna weer droogmaken met een doek.

Image

Zoals je ziet ken deze dus ook schoon.

Image

Na het weken in het water en goed afspoelen met heet water en alles droogmaken zag dit stuk er dus zo uit. hoekjes waar je niet bij kan kun je met bijvoorbeeld een satéprikker schoonmaken. Het opbouwen kan dus weer beginnen.

Image

Als eerste kan dit stuk er weer in. aan de onderzijde moet het stuk zit waar een klein soort plaatje zit met een kogeltje en bovenop moet de veer precies in passen.

Image

Nu de veer er dus weer in.

Image

Kapje er op.

Image

metalen plaatje erop.

Image

En aandraaien met de 4 schroeven (torx 15). let op dat je ze net zo vast zet als dat ze eerst zaten.

Image

Zoals je ziet zit er nog wat ruimte tussen.

Image

Als je goed kijkt zie je dat er aan de rechterkant van de aansluitpunten minder ruimte is als aan de linkerkant, hierdoor kan de injector er maar op 1 manier in. je hoeft dus niets te forceren.

Image

hier zie je dat het gat overeenkomt met de aansluiting van de injector.

Image

Nu zet je de twee delen in elkaar.

Image

Goed positioneren in het gat.

Image

En nu met dezelfde tikken weer in het gat terugslaan als dat je hem er ook uitgehaald heb.

Image

En als het dan goed is sluit hij weer netjes aan.

Image

torx 20 schroef er weer in.

Image

De in en uitgangen voor de brandstofleidingen kunnen er weer op.

Image

Vergeet de ring niet die er tussen moet.

Image

Goed strak aandraaien.

Image

Dit clije er weer opklikken.

Image

Stekkeraansluiting weer op z'n plaats drukken en de draden weer goed leggen.

Image

Deze ring weer aan de onderkant voorzien van de O-ring.

Image

de ring weer teug plaatsen op z'n plek.

Image

Met dop 10 de moeren weer aandraaien.

Image

De buitenste O-ring weer terugplaatsten.

Image

En als je dus al deze stappen hebt doorlopen dan heb je een grondig schoon gemaakt injectiehuis.

Ik had inderdaad nog meer foto's kunnen maken maar ik was bang dat de openingspost dan zo vol zou worden :lol:

Als er vragen zijn ver het injectiehuis graag een nieuw topic openen als je vragen hebt specifiek over het schoonmaken dan kun je ze hieronder stellen en zal ik (of andere clubleden) deze beantwoorden.
Last edited by MBa@NL on SunMay04, 2008 8:49:31 PM, edited 3 times in total.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby DuFF » TueApr29, 2008 8:17:10 PM

schoonmaken injectiehuis heb ik geen opmerkingen over.

verwijderen van de injector kan ook via boven met een tang, en hoef je dus niet via onder eruit te tikken.

verder kun je de injector nooit schoonmaken door 'm schoon te spuiten met remmenreiniger.

een injector moet sonisch gereinigd worden.

:idea: :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MBa@NL » TueApr29, 2008 8:22:34 PM

DuFF wrote:verwijderen van de injector kan ook via boven met een tang, en hoef je dus niet via onder eruit te tikken.


lijkt me niet verstandig want dan moet je aan de pennetjes gaan trekken met de kans dat ze afbreken, of aan het plastic met de kans dat dat beschadigd. Paar beschaafde tikken leken mij daarom ook beter.

DuFF wrote:verder kun je de injector nooit schoonmaken door 'm schoon te spuiten met remmenreiniger.

een injector moet sonisch gereinigd worden.


injector zelf wel idd, maar in de injector kan in principe weinig misgaan en als dat wel het geval is dan kun je beter een andere zoeken in plaats van deze nog een tweede kans geven.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby DuFF » WedApr30, 2008 12:31:30 AM

MBa@NL wrote:lijkt me niet verstandig.


vandaar, ik heb het geleerd van die beste anwb-man die als eerste mijn injector eruit haalde omdat ie verstopt was.

nadat ik deze sonisch heb laten reinigen, was alles weer in orde. :)

@ Romy, reinigen van een GT Carb ? ...begint met een M en eindigd op arc. :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MNM(tm) » SunJul06, 2008 7:15:35 PM

Opmerking van mijn kant: de injector kun je er -naar mijn bescheiden mening- veel subtieler uit halen dan met een hamer (ook al zijn het zachte tikjes): neem een klein metalen plaatje, leg dit vlak op de opening van de injector en duw met je duimen de injector uit 't huis. Als er eenmaal beweging in heeft gezeten, kun je 'm er aan de andere kant zonder veel moeite verder uit trekken.

De injector terug in 't huis doen kan evenzo zonder hamer-geweld: eerst -zoals al aangegeven- de injector in de zwarte houder steken en dan het geheel terug in 't huis steken. Ook hier de zwarte houder met beide duimen stevig aanduwen. Let echter wel goed op dat 't gat waar de bevestigingsbout doorheen moet, goed uitkomt met 't gat in 't injectiehuis.

Daarnaast wil ik nog even opmerken dat remmenreiniger op 't membraan van de brandstofdruk-regelaar niet zo'n goed plan is: remmenreiniger is agressief spul en daar kan 't speciale kunststof waar 't membraan van gemaakt is, volgens mij niet echt goed tegen (n.v.v.t. uitdrogen en scheuren kunnen het gevolg zijn!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby DuFF » SunOct25, 2009 8:59:09 AM

om het injectiehuis los te halen moeten eerst de brandstof toe en afvoerslangen nog losgehaald worden, moet er daarbij nog ergens op gelet worden ? logisch om ze af te doppen terwijl je ze lostrekt denk ik ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby DuFF » SunOct25, 2009 9:04:43 AM

om het injectiehuis los te halen moeten eerst de brandstof toe en afvoerslangen nog losgehaald worden, moet er daarbij nog ergens op gelet worden ? logisch om ze af te doppen terwijl je ze lostrekt denk ik ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby raoel » SunOct25, 2009 11:07:50 AM

DuFF wrote:om het injectiehuis los te halen moeten eerst de brandstof toe en afvoerslangen nog losgehaald worden, moet er daarbij nog ergens op gelet worden ? logisch om ze af te doppen terwijl je ze lostrekt denk ik ?


Doekje erbij, je *gaat* iets lekken. Er komt wat uit, er staat meestal nog wat druk op, en dat moet er nog ff uit, dus afdoppen hoeft niet per se....


Ik heb 't trouwens ook een keer gedaan door er een bakje onder te leggen (de dop van de remmenreiniger).

Toevoerslang lekt het meest...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Mathijs » SunJun13, 2010 12:27:22 AM

Ik heb het injectiehuis van mijn vorige AX schoongemaakt en dat wilde ik bij mijn nieuwe AX ook doen, alleen ik krijg hem niet los :S

Heb de drie boutjes en de vier torxschroeven losgedraaid maar hij blijft vastzitten op het "blok" waar de gaskabel aanzit... vergeet ik ditmaal iets?
User avatar
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 186
Joined: SunApr12, 2009 1:49:10 PM
Location: Groningen

Postby Johannus » SunJun13, 2010 8:22:44 AM

Toevallig 1.4 met Bosch systeem?

Daar hadden wij dat laatst ook bij, daar zit het gasklephuis (blok) vast aan injectiehuis en kan er niet van af... Bij mijn 1.1 Bosch ging dat wel...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Mathijs » SunJun13, 2010 11:24:27 AM

Nee, wel een 1.1...

Heb het nu maar een beetje schoon proberen te maken terwijl hij er nog opzat
User avatar
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 186
Joined: SunApr12, 2009 1:49:10 PM
Location: Groningen

Re: Injectiehuis (grondig) reinigen (Bosch)

Postby ElReciclador » ThuAug20, 2015 11:34:11 PM

Ik heb het injectiehuis ook eens goed gereinigd en de gasklep potmeter opgeknapt vanwege inderdaad af en toe stotterend wegrijden en soms afslaan.
Alleen ontdek ik nu een slangaansluiting op het gasklephuis (zie foto) waar ik geen slangetje nog voor over heb.
Weet iemand waar deze aansluiting voor dient? Of wat erop hoort?

[img]/Users/macbook/Desktop/FOTO’s/IMG_1046.jpg[/img]
[img]/Users/macbook/Desktop/FOTO’s/IMG_1047.jpg[/img]
ElReciclador
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: ThuJul09, 2015 11:36:47 PM

Re: Injectiehuis (grondig) reinigen (Bosch)

Postby AlexanderB » FriAug21, 2015 10:08:19 PM

Je moet je foto's wel ff op internet zetten zodat we ze kunnen zien..

Gokje zonder foto: slangetje van de MAP sensor? (Onder de rand van 't schutbord geschroefd.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Injectiehuis (grondig) reinigen (Bosch)

Postby CitroenZetiX » MonAug24, 2015 11:45:54 AM

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik deze DIY heel hard nodig ga hebben.
Bedankt voor je moeite en duidelijke uitleg. :D
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron