koppakking vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Postby jk » WedMar03, 2010 1:03:56 PM

(Om een of andere reden kan ik mijn bovenstaande bericht niet wijzigen/aanvullen).

Hetl is van belang dat een cilinderkop niet alleen met het juiste aanhaalmoment wordt aangetrokken, maar vooral ook dat hij rondom gelijkmatig vastzit.

Dat geldt overigens ook voor wielen, vooral lichtmetalen wielen.
Ongelijkmatig aantrekken veroorzaakt vervorming en daardoor onbalans.
Wielen dus bij voorkeur ook altijd met een momentsleutel aanhalen.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby grietje » WedMar03, 2010 3:48:25 PM

jk wrote:
grietje wrote:Ja ik weet dat alu lichter is, maar mij lijkt dat in 2 stappen gewoon altijd beter is. ook voor gietijzer.

Mij lijkt de kans dat de kop krom trekt bij aandraaien kleiner is als je het in kleinre stapjes doet...

Afijn, ik doe het altijd in 2x maar heb ook alleen maar alu blokken.


Sorry, misverstand, jij hebt het feitelijk over in 3 stappen aandraaien gezien het bovenstaande.

Ik vermoed dat het bij gietijzer in 2 stappen aandraaien in plaats van in 3 te maken heeft met het gedrag van het materiaal c.q. de wrijving in de schroefdraad.


Ja de eerste vind ik geen stap. Handvast altijd eerst, en dan begin je pas met aandraaien ;)

Waarbij voor giet ijzer 1x 250 en voor alu 2x 120 staat.

Maar goed, de volgorde is zeer belangrijk, maar als je de middelste zegmaar in 1x 250 graden doet, is het verschil met de nog niet aangedraaide bouten zeer groot.

Maak je kleinere stapjes is het verschil kleiner tussen wel/niet aangedraaide bouten en dat lijkt mij persoonlijk beter voor de kop..
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby MBa@NL » WedMar03, 2010 3:57:42 PM

Henk Bats wrote:Bij gietijzer is het 20Nm en één keer 240 graden


grietje wrote:Waarbij voor giet ijzer 1x 250 en voor alu 2x 120 staat


240 graden is het altijd in totaal...

Zoals het in de werkplaatshandboeken, de Haynes en de ATH Vraagbaak staat:

2x120 voor alu
1x240 voor gietijzer
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby jk » WedMar03, 2010 4:14:01 PM

Maar het komt natuurlijk niet zo nauw dat het precies 240° 0' 0" moet zijn.
Het is 2/3 cirkel.

Het belangrijkst is het geleidelijk aan gelijkmatig samendrukken van de koppakking, te beginnen in het midden van de cilinderkop, met een beweging die je kan omschrijven als een spiraal: je werkt van het midden geleidelijk aan naar buiten zodat je de koppakking a.h.w. naar buiten toe aanwalst. Als je zo werkt vervorm je de ook cilinderkop het minst.
Demontage gaat vanzelfsprekend in omgekeerde richting.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Pascal » WedMar03, 2010 4:29:47 PM

Voor de niet-WTB-ers onder ons:

alu heeft een heel ander vloeiingspatroon dan gietijzer, zeg maar de elastische rek is anders.
Daarom moet je alu blokken in meerdere stappen doen: als je het in één keer zou aantrekken (zoals bij gietijzer), trek je het materiaal plaatselijk /schroefdraad over z'n elastische rek -> het eindmoment op de kopbouten is lager.
Heel moeilijk verhaal, komt erop neer dat je wilt voorkomen dat het alu onderblok een te groot deel van de boutvoorspanning op zich neemt en dat daardoor de voorspanning op de koppakking te laag wordt.
Mmm...nog steeds een moeilijk verhaal... :lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby MBa@NL » WedMar03, 2010 4:35:14 PM

jk wrote:Maar het komt natuurlijk niet zo nauw dat het precies 240° 0' 0" moet zijn.
Het is 2/3 cirkel.


dat snap ik... maar de volgende keer maakt iemand er 260 van, dan wordt het weer 270... en uiteindelijk zitten we een keer bij de 360... je snapt m'n punt denk ik wel ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby jk » WedMar03, 2010 4:41:43 PM

MBa@NL wrote:
jk wrote:Maar het komt natuurlijk niet zo nauw dat het precies 240° 0' 0" moet zijn.
Het is 2/3 cirkel.


dat snap ik... maar de volgende keer maakt iemand er 260 van, dan wordt het weer 270... en uiteindelijk zitten we een keer bij de 360... je snapt m'n punt denk ik wel ;)


Ik begrijp je heel goed - op een gegeven moment hoor je een harde knal en knappen gloednieuwe cilinderkopbouten en kan je opnieuw beginnen met aanhalen, met nieuwe bouten en een nieuwe koppakking...
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby grietje » WedMar03, 2010 5:31:20 PM

Sorry, typo, 240

Maar waarom zou je dan hij gietijzer niet ook 120 en 120 doen?
is de cilinderkop niet altijd van aluminium?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby MBa@NL » WedMar03, 2010 6:47:02 PM

grietje wrote:Maar waarom zou je dan hij gietijzer niet ook 120 en 120 doen?


Omdat het niet zo voorgeschreven staat...

Dit is een discussie die al meerdere malen in diverse topics gepost is. Citroën heeft dit destijds niet voor Jan L*l zo in de werklaatshandboeken gezet. Als bij gietijzer 2x120 zou kunnen had dat er wel bij gestaan maar kennelijk is er een reden voor om dat niet te doen.

Het zal allemaal best wel goed gaan maar nogmaals... een producent zet het niet voor niets zo op papier...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby degene » WedMar03, 2010 10:32:41 PM

Misschien omdat de eigenschappen van gietijzer zo zijn dat het naar buiten walsende effect dat je wil bereiken alleen lukt als je het midden meteen bam strak zet.
Gietijzer is wat minder flexibel lijkt me. Dus als ie van binnen naar buiten overal halfbakken aan is gedraaid (de 1e 120 dus) heeft dat materiaal helemaal nog niet het idee gekregen dat ie een een walsje moest maken.
Dat moet wat harder ingepraat worden:
Walsen met je ***! Hop! 240!

Alu is flexibeler, die heeft aan een hint van 120 genoeg om aan de verwachtingen te voldoen.

Verder: wat (Sint) Michel zegt: omdat het staat geschreven :lol:
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby Losha » TueMay25, 2010 8:13:57 PM

heel leuk 2 bladzijdes discussie over 1x240 en 2x120
alleen klopt wat jullie zeggen niet

het is namelijk:

2stage voor alu:
dus 20nm
dan 1x240

3stage voor ijzer:
dus 20nm
1x120
1x120

precies andersom dan jullie zeggen .. mischien topic even schonen voor het bij iemand fout gaat (zoals ik dus nu ook foutief mijnes met 2x120 gedaan heb ipv 1x240) :roll:
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Postby Losha » TueMay25, 2010 8:22:28 PM

kleine kanttekening erbij
alu kan/"moet" waarschijnlijk in een keer omdat het materiaal zacht is, kan dus de kracht opvangen (dus ja, 2x120 kan geen kwaad)
gietijzer daarentegen is bros en kan snel breken, daarom moet je de kracht spreiden door het in 2x aan te trekken
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

kop zit vast

Postby Nico » SatFeb05, 2011 4:35:35 PM

Ik ben mn koppakking aan het vervangen, heb alle kopbouten los, maar ik krijg de kop er niet af. Haynes heeft het erover dat je twee stalen pijpen in de twee buitenste boutgaten moet doen en dan loskloppen. Ik heb niet echt passende pijpen bij de hand, ik het er twee 10mm inbus sleutels ingestoken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand een tip?
Nico
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Postby Nico » SatFeb05, 2011 4:37:55 PM

Ik heb trouwens een aluminium blok.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Postby Nico » SatFeb05, 2011 4:51:50 PM

Het is al gelukt. Gewoon wat enhousiaster trekken :D
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Previous

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron