Distributie vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Distributie vervangen

Postby grietje » MonFeb23, 2009 8:59:51 PM

Zoals beloofd,

Als ervaringsdeskundige hem nog eens wil bekijken dat ik geen domme fouten heb begaan, ;)

klikkk voor download (PDF)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Happytree » MonFeb23, 2009 9:20:55 PM

Mooi gedaan duidelijke fotos erbij, ga het morgen zien of het voldoende is :wink:
Happytree
AX Master
AX Master
 
Posts: 1446
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Postby MNM(tm) » TueFeb24, 2009 9:23:51 PM

Wanneer mogen de blokkeerpennen eruit? ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby grietje » TueFeb24, 2009 9:34:40 PM

MNM(tm) wrote:Wanneer mogen de blokkeerpennen eruit? ;)


haha:D
goede, zal ik ff aanpassen :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby MNM(tm) » TueFeb24, 2009 9:39:40 PM

Ga je 't verwijderen van de blokkeerpennen vóór of ná het op spanning brengen van de riem zetten?

Persoonlijk -en logischerwijs- zou ik zeggen: eerst blokkeerpennen eruit , daarna pas op snanning brengen. Zonder blokkeerpennen wordt de spanning meteen over de gehele riem verdeeld.
Als de blokkeerpennen er nog in zitten, wordt alleen het deel tussen de krukas-waterpomp-spanrol-nokkenas op spanning gebracht, maar doet het rechte stuk tussen nokkenas en krukas niet mee. En dat lijkt mij dus echt niet logisch!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby grietje » WedFeb25, 2009 8:46:26 AM

MNM(tm) wrote:Ga je 't verwijderen van de blokkeerpennen vóór of ná het op spanning brengen van de riem zetten?




Ik laat ze erin zitten totdat de riem gespannen is, want:

als ik ze eruit haal spant ie het stuk tussen kruk en nokkenas zoiezo niet mee, er zitten immers tandjes aan die riem en als er tandjes zouden wisselen zit je D-riem dus niet meer goed....

Daarbij als ik die blokkeerpennen eruit haal voordat ik de riem goed op spanning heb gebracht, en ik draai de spanrol los wil alles nog wel eens weer loslaten.. dan ligt de riem eraf zonder dat ik geblokkeerd heb!

Ik span de riem dus op met vierkante gat loodrecht onder het boutgat, dan haal ik de blokkeer eruit, draai de motor met de hand een stukkie en check dan offie tussen nok en krukas goed op spanning zit...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Henk Bats » WedFeb25, 2009 12:09:37 PM

Romy, zeer duidelijke How-To hulde hiervoor.

Een paar kleine kanttekeningen van mijn kant;
- passende blokkeerpennen gebruiken b.v. 10mm bout voor nokkenaswiel.
- Om de paspennen te plaatsen heb ik de bougies verwijderd (gemakkelijk ronddraaien geen compressie) en door middel van het draaien aan de krukas en niet aan de nokkenas.
- Spanrol ligt met de hand aanspannen en vast zetten daarna paspennen verwijderen en op spanning zetten volgens voorschrift (hevel 80mm en 1,5kg) Zelf heb ik een tooltje gemaakt KLIK HIER en scrol even door de foto's en je ziet wat ik bedoel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby denny » WedFeb25, 2009 1:06:54 PM

Henk Bats wrote:Romy, zeer duidelijke How-To hulde hiervoor.

Een paar kleine kanttekeningen van mijn kant;
- passende blokkeerpennen gebruiken b.v. 10mm bout voor nokkenaswiel.
- Om de paspennen te plaatsen heb ik de bougies verwijderd (gemakkelijk ronddraaien geen compressie) en door middel van het draaien aan de krukas en niet aan de nokkenas.
- Spanrol ligt met de hand aanspannen en vast zetten daarna paspennen verwijderen en op spanning zetten volgens voorschrift (hevel 80mm en 1,5kg) Zelf heb ik een tooltje gemaakt KLIK HIER en scrol even door de foto's en je ziet wat ik bedoel.

Groetjes, Henk


Op spanning zetten zonder pennen id.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby homiethomie » SatMar07, 2009 10:07:45 AM

goede howto:)

alleen nog een vraag:
ik hoor wel eens dat mensen de tandjes tellen zodat hij er weer goed op komt.

maar als je het lange rechte stuk er op legt dat hij strak staat, hoeft dat dus niet? dat komt overeen met de zelfde hoeveelheid tandjes?
User avatar
homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 565
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Postby grietje » WedMar18, 2009 4:01:37 PM

ik tel geen tandjes, laat ik t zo zeggen


verder: ik heb een aanvuling ontdekt!

Stel je waterpomp wil er niet uit en je hebt een alu onderblok....

tip van demaand: schroef je waterpomp huis gewoon los!!

4 bouten vanaf de achterkant 2x dop 16 en 2x dop 13, ze zitten in een vierkantje.
Wel eerst je blok even een krikonderzetten omdat je je motorsteun even los moet draaien maar dit is echt 4 min werk.
Motorsteun zit met 4x dop 16 vast.

Maak die wel pas los nadatje je d-riem eraf hebt.

dan kan je op je gemakt de waterpomp vervangen en zorgen dat ie er goed in zit, aandraaien, en dan t geheel pas terug ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

hele kleine aanvulling

Postby shineslikesun » MonAug10, 2009 9:35:44 PM

Heb flink gevloekt met loskrijgen van middelste kapje. Veel te krap daar. Kreeg hem er uiteindelijk uit door een van de plastic uitsteeksels van dat kapje in een van de gaten van de krukaspoelie te laten vallen. Als je daarna een draai geeft aan de nokkenas duw je dat kapje er zo tussenuit.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Postby Elsje » FriJul16, 2010 1:59:19 PM

goeie tip voor het spannen van je spanrol :-)
in plaats van een passend item in dat vierkante gat te doen en dan trekken kun je ook een steeksleutel als hefboom gebruiken en de spanrol naar beneden 'duwen'. ideaal!

duidelijk? of moet er een foto komen
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Elsje » FriJul16, 2010 2:01:26 PM

oh nee.
de kapjes zitten er al op :(

(waarom kan ik niet doen ' edit' in deze rubriek)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Jongejan » SunAug01, 2010 9:10:43 AM

Ik heb afgelopen week de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen van mijn AX 14 met KDY-motor.
De waterpomp is in dit geval alleen naar achter toe te verwijderen, hiervoor moet wel de complete rechter motorsteun (2 delen) verwijderd worden.
Als je een Gates-riem monteert, staan daar twee witte strepen op.
Deze komen overeen met een merkteken op het krukastandwiel (groef) en het nokkenastandwiel (centerpunt op zijkant).
Nog een extra controlemogelijkheid of de boel op tijd staat.
Bij het spannen alleen de paspen bij de nokkenas verwijderen, dan span je de hele riem in 1 keer.
Na het spannen kan je nogmaals met de paspen in het nokkenastandwiel alles controleren.
Daarne altijd even met de hand tornen (dop 22 op krukas) om te zien of alles goed gaat.
Ook even na montage van de kappen en voor montage van de V-snaarpoulie om te controleren dat er niets aanloopt.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Rio97 » ThuDec29, 2011 8:59:04 PM

Handig overzichtje van Jongejan hoeveel tandjes de distributieriem nodig heeft in jouw AX:

Jongejan wrote:Even opgezocht op service.citroen.com

101 tanden 1.4 met gietijzeren onderblok,
104 tanden 1.0, 1.1 en 1.3 met alu-blok en
108 tanden 1.4 met alu-blok

en voor de diesels 143 tanden voor de 1.4D en 136 tanden voor de 1.5D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Distributie vervangen

Postby Samaey_pedro » FriDec30, 2011 6:24:36 PM

Ik sluit mij aan bij Henk voor de goede montage.
En zeker nooit aan de bout van de nokkenas draaien deze span je dan nog wat aan en de kans dat je het aanspan koppel overschreid is zeer groot met ale gevolgen.
misschien wel nog even bijvoegen.

Als je de riem vervangd best even de waterpomp ook bij vervangen meestal begeven deze er een tijdje er na.
En aangezien de riem er af is best de borage van de krukas ook even vervangen want meestal na 17000km lekt deze en aangezien je toch de riem vervangd na 12000 km is werk gespaard zou ik zeggen.
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron