Schakelstangetjes

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Schakelstangetjes

Postby andre69 » ThuMar26, 2009 10:49:41 PM

Hier een tip voor degene die de stangetjes vervangen moet.
Ik heb het ook gedaan en scheelt een paar euro's.

Men neme een draadstang (m6) en 2 kogelkoppelingen (m6,universeel)
Neem de lengte maat over en draai de kogelkoppelingen erop.
Klaar............


Ik heb de kogelkoppelingen bij ERIKS gehaald (nee ik werk daar niet).
De koppelingen hebben inwendig draad, dus draadeind erin draaien,borgen en klaar (5 min werk)
Ik was total 10 euro kwijt aan materiaal voor 3 stangen.

Haal je voordeel ermee.
Succes
andre69
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: TueDec02, 2008 7:23:47 PM
Location: hengelo

Postby mcdean » ThuMar26, 2009 11:15:24 PM

ideaal!

oude schakelstangen goed afstellen en je hebt de juiste maat!

kogelkoppelingen, waar te krijgen? (elke probeer het zelf zaak?)
Citroen Bx Sport mk2 (van mij)
Citroen Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 807
Joined: FriApr13, 2007 1:58:45 PM
Location: Borculo

Postby andre69 » ThuMar26, 2009 11:46:20 PM

Kopelingen te verkrijgen bij de betere materialen toko.

Ik heb de kopelingen gehaald bij ERIKS (Eriks.nl).

Maar de betere metaalwarentoko heeft die ook.
andre69
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: TueDec02, 2008 7:23:47 PM
Location: hengelo

Postby Lijntje » MonDec14, 2009 9:06:37 PM

Hai!
Is dus ook een optie, nice.
Helaas ben ik niet de monteur, dus zal het morgen 's even voorstellen eventueel.
Blij als ik weer rij!
Lijntje
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: MonDec14, 2009 8:06:51 PM

Postby raoel » TueDec15, 2009 8:59:30 AM

je kan zelf meer dan je denkt hoor :P
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby ThomasCitroen » FriJan15, 2010 7:34:36 PM

Sorry maar wat wordt bedoeld met 'oude schakelstangen goed afstellen voor de juiste maat'?
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby DuFF » FriJan15, 2010 8:34:00 PM

Die snap ik zelf ook niet.

Maar zolang je de oude schakelstang neerlegt,
en met een stuk draadeind en 2 kogelkoppelingen deze 'namaakt' en het draadeind op de juiste lengte afzaagt, ben je klaar, mischien wel nog een drupje loctite tussen het draadeind en de kogelkoppelingen.

ter inspiratie:
Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby raoel » FriJan15, 2010 9:49:12 PM

afstellen: op de foto van DuFF zie je bovenaan de stang,
Er zitten 2 moertjes op.

Draai er 1 los, en je kunt het koppelstuk naar links en rechts draaien, zo kun je wat millimeters naar links of rechts stellen, daarna moertje weer vastmaken, zit ie weer vast.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby mcdean » FriJan15, 2010 10:36:48 PM

ik bedoelde voor het opmaat maken van je draadeind. Moet wel je bestaande schakelstangen goed afgesteld zijn Dan kan je de lengte daarvan overnemen. Is het gelijk goed als het onder de auto gaat.
Citroen Bx Sport mk2 (van mij)
Citroen Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 807
Joined: FriApr13, 2007 1:58:45 PM
Location: Borculo

Postby ThomasCitroen » TueJan19, 2010 10:32:41 AM

Ok, bedankt! Dan ga ik dit maar 'ns doen dit weekend.

Overigens, zit in deze kogelkoppelingetjes ook een teflon binnenkant, net als in de originele stangetjes?

Is het anders ook mogelijk om alleen dit teflonhoesje te vervangen als je schakelstangetjes verder niet gebroken zijn?
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby DuFF » TueJan19, 2010 4:04:05 PM

ik heb group N schakelstangetjes, koste wat, maar zitten ook vergrendelpinnetjes in, waardoor de schakelstangetjes ook niet zo 1,2,3 los kunnen schieten, daarvoor ga ik dus zelf geen schakelstangetjes maken :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby ThomasCitroen » ThuJan21, 2010 2:40:58 PM

Andere vraag dan: wat moet de doorsnee van het gewrichtje zijn? 8 mm of 10 mm?

Ik kom beide maten tegen bij de M6 variant van deze kogelgewrichten.
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby ThomasCitroen » SunJan24, 2010 1:46:17 PM

Het is 8 mm. Inmiddels werkt alles weer prima. 8)
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby MC*JR » FriMay07, 2010 3:23:19 PM

Hallo,
Wij zijn bezig om de koppeling te vervangen maar we weten niet hoe we de schakel stangetjes los moeten maken op de kogelgewrichtjes. Moet dat met brute kracht?
MC*JR
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 16
Joined: TueNov18, 2008 5:11:23 PM
Location: Alkmaar

Postby DuFF » FriMay07, 2010 3:26:12 PM

zoals je een kip ontdoet van zijn poten, gewoon de kogelgewrichten 'ontploppen'

gebruik een steeksleutel oid, zet die dicht bij zo'n kogelgewricht, en 'plop' de schakelstang van de kogel af.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby ThomasCitroen » FriMay07, 2010 4:35:12 PM

Is inderdaad vrij lastig om die eruit te krijgen. Maar met steeksleutel en WD spray gaat het op een gegeven moment wel.
User avatar
ThomasCitroen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 83
Joined: ThuJul02, 2009 8:04:25 PM
Location: Arnhem

Postby MC*JR » SatMay08, 2010 9:25:17 AM

Dankjewel voor de reacties, het is gelukt de schakel stangen zitten los :D
We gaan nu verder met de koppeling te vervangen :D
MC*JR
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 16
Joined: TueNov18, 2008 5:11:23 PM
Location: Alkmaar

Postby MC*JR » TueMay11, 2010 8:55:50 PM

Hallo,
Wij hebben de versnellingsbak olie in een opening op de versnellingsbak gegoten, maar nu zien we dat andere mensen het via een plug in de zijkant onderaan hebben gedaan. Is dat ook goed of hebben wij het verkeerd gedaan?

Image

hier zie je het zwarte vuldopje dat wij hebben gebruikt
MC*JR
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 16
Joined: TueNov18, 2008 5:11:23 PM
Location: Alkmaar

Postby Bassieh » TueMay11, 2010 9:29:07 PM

Vullen moet altijd van bovenaf. Bij de plug onderaan loopt het er anders gelijk weer uit. Zelf ook van bovenaf gevuld nadat ik me koppeling had vervangen.
Bassieh
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SunAug09, 2009 10:03:25 PM

Postby Rio97 » TueMay11, 2010 10:31:37 PM

Er is een aftapplug en een bijvul / overloopplug: klik

Maar het kan ook prima van boven. Onder dat plastic dopje zit de ontluchting en dat werkt ook heel goed.
Laatste keer met een trechter en een slang bijgevuld. Kun je gewoon staand en zonder knoeien bijvullen.
Wel even beide pluggen loshalen en de binnenkant schoonmaken. Deze zijn magnetisch om ijzervijlsel uit de bak op te vangen.
De keerringetjes zijn dezelfde maat als die voor het verversen van de motorolie.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron