Injectiehuis Magneti Marelli (1.1i) reinigen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Injectiehuis Magneti Marelli (1.1i) reinigen

Postby MNM(tm) » FriMay08, 2009 5:27:00 PM

In navolging van MBa@NL's injectiehuis reiniging voor BOSCH injectiehuizen, hier de How-To voor Magneti Marelli dat te vinden is in de 1.1i AX-en (enkele zeldzame uitzonderingen met Bosch MA2.2 daargelaten).

De foto's in deze How-To zijn gemaakt van het injectiehuis zoals ik dat aantrof in mijn '94 Volcane (die ik van de sloop heb gered).

Reden voor deze How-To waren vooral de inmiddels vaker voorkomende problemen met 1.1i motoren, zoals te hoog stationair, onregelmatig toerental, te hoog CO (bij APK 4-gas meting), hoog brandstofverbruik en gewoon smerig aanzicht van het injectiehuis.

Eenmaal uit de auto gedemonteerd zag het injectiehuis er zo uit:
Image
De rode pijlen geven de twee torx-bouten aan waarmee het injectiehuis op het inlaatspruitstuk vast zit. (Torx-30)
(Let op: de bout rechtsboven kan er NIET helemaal uit, omdat de zwarte ring in de weg zit! EERST de bout linksonder losdraaien!)

Image

Image

Image
1. Brandstof aanvoer
2. Brandstof retour
3. Vacuüm voor tankdamp-afvoer (via koolfilter)

Image
De groene pijlen geven de torx-boutjes aan waarmee de zwarte kunststof ring (waaraan de luchtkap op het injectiehuis zit) vast zit. (Torx-30)

Image
De losse kunststof ring met daarnaast de sealring.

Image
Image
Draai de twee torx-boutjes aan de zijkant los. (Torx-30)

Image
Nu kan het kabelboomje verwijderd worden.
De twee stekkertjes zitten met lipjes aan de zijkant op de connector geborgd.

Image
Vervolgens kan het bovendeel los gemaakt worden onderste deel.
De pijlen geven kunststof klikpennen aan, welke voorzichtig een beetje naar binnen geduwd moeten worden, zodat het bovendeel los komt.
Ga voorzichtig te werk, want als de ene kant ineens los schiet, breekt de andere pen af!

Image
Het bovenste deel (injector-deel), het onderste deel (gasklep-deel) en pakking tussen de twee delen.

Nu kan het grondige reinigen beginnen!
Image
Ik heb er trouwens voor gekozen om de brandstofdrukregelaar (onder de ronde kap middenonder op het injectiehuis) NIET los te maken, om het membraan niet te beschadigen.

Image
Onderzijde injector-deel. Hier is de luchtinlaattemperatuursensor reeds verwijderd.

Image
En hier is 'ie weer terug geplaatst.
De sensor zit met twee torx-boutjes vast. (Torx-10)
Let op: het kan zijn dat een van de boutjes niet gemakkelijk los wil draaien. Mijn dringend advies: [/u]NIET[/u] verder los proberen te draaien, want dan breekt het boutje af!! Gewoon terug vast draaien en sensor lekker laten zitten!

Image
De gele pijl geeft de plaats van een torx-boutje aan, waamee de borg-vork over de injector vast zit. (Torx-20)
Als je de borg-vork verwijderd hebt, kun je de injector vanaf de ONDERKANT er voorzichtig met je duim uit duwen.

Image

Image
De losse injector. Opvallend verschil met Bosch injectoren is dat de haakse connector direct op de injector vast zit.
De rode pijlen geven de twee sealringen aan.
Terugplaatsen van de injector in het injectorhuis gaat (vooral het laatste stukje) het beste met een draaiende beweging.

De onderste helft van het injectiehuis is niet zo indrukwekkend, dus daar heb ik verder geen foto's van gemaakt. Gewoon rondom lekker schoon poetsen met motorreiniger.

Wat wèl een heel belangrijk onderdeel in de onderste helft is, is de stationair-stappenmotor. Deze zit met twee torx-boutjes vast. (Torx-20)
Met een beetje subtiel wrikken komt de stappenmotor uit z'n huis:

Image
De groene pijl geeft de afsluiter aan. Vaak zit hier een dikke laag aanslag (roet, olie, vuil, whatever) op. Belangrijk is dat deze afsluiter weer goed schoon is!

Image
En ook de bodem van het stappenmotorhuis moet natuurlijk heel goed schoon gemaakt worden!!

>> Gevolgen van een vervuilde afsluiter is dat er valse lucht het inlaatspruitstuk kan. De ECU regelt normaal zelf de hoeveelheid 'valse lucht' dmv. de stappenmotor en weet door de stand van de stappenmotor precies hoeveel extra benzine er geïnjecteerd moet worden. Echter als er meer valse lucht de cylinder in gaat dan de ECU weet, klopt de mengselverhouding niet, hetgeen resulteert in een te hoog stationair (de ECU gaat meer brandstof inspuiten, omdat de lambda-sensor zeurt over te veel rest-zuurstof in de uitlaatgassen) en te hoge CO-uitstoot (als gevolg van verkeerd mengsel).

Na alles schoon gemaakt te hebben, kan alles weer terug in elkaar gezet worden.
De injector weer terug in z'n houder.
De stappenmotor terug in z'n huis.
Het injector-deel weer bovenop het gasklepdeel (vergeet de pakking niet!)
Het kabelboomje weer terug monteren.
Dan nog de zwarte kunststof ring weer bovenop het injectiehuis (past maar op 1 manier!)

Als je alles goed hebt gedaan, ziet het resultaat er zo uit:
Image

Image

Image

Image
Hier is de plaats van de stationair-stappenmotor nog eens goed te zien.

Aanvullende reacties:

Joost wrote:na het demonteren het palletje wat uit de stappenmotor komt NIET op en neer bewegen want dan ben je toe aan een nieuwe.


MNM(tm) wrote:Vergeet dat "even" maar!
Als je 't injectiehuis echt goed wilt schoon maken, moet je rekenen op zo'n 2½ uur werk! (Maar dan is 'ie ook echt weer helemaal bling-bling als je klaar bent! ;))


MNM(tm) wrote:Neuh, de enige pakking die eventueel van belang is, is die tussen het injectiehuis en het inlaatspruitstuk. Maar die blijft meestal aan de onderkant van het injectiehuis vast zitten en is zelden stuk. (Niet eraf halen dus tijdens het schoonmaken, dan kan 'ie gewoon nog jaren mee.)
Mocht die pakking echter wèl stuk zijn, neem dan een kartonnen melkpak en knip/snij daar een nieuwe pakking uit. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby yup » SatNov14, 2009 12:24:57 PM

Ik heb 2 vraagjes,

Hoe kan je het beste de afsluiter van de stappenmotor schoonmaken? Met remmenreiniger? Gewoon met schone vochtige doek afnemen? Of mag je het ding niet inwrijven ofzo?

En hoe kan je de gat waar de stappenmotor ingaat het beste schoonmaken ZONDER het injectiehuis van zijn plek af te halen? Ik wil eerst effe de stappenmotor schoonmaken want mijn injectiehuis ziet er nog vrij netjes en schoon uit van binnen.

Met wat kan je de stekkers/kabels schoonmaken eigenlijk? Contactspray ofzo?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby MNM(tm) » SatNov14, 2009 2:51:13 PM

Remmenreiniger vind ik persoonlijk veel te agressief spul (vooral ook voor je handen). Beter gebruik je een spuitbus motorreiniger. Doet zo'n beetje hetzelfde als remmenreiniger, maar maakt naar mijn idee veel beter schoon en is veel minder agressief.

Ik weet niet hoe flexibel jouw handen en/of vingers zijn, maar de binnenkant -en met name de 'bodem'- van het gat waar de stappenmotor in gaat is maar heel moeilijk bereikbaar als het injectiehuis nog op het inlaatspruitstuk zit.

Stekkers die onder de olie en smeer zitten kun je ook gewoon schoon maken met motorreiniger. Mochten de contacten van de stekkers een beetje geoxideerd zijn, dan kun je daar idd wat contactspray op spuiten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby yup » SatNov14, 2009 9:26:09 PM

MNM(tm) wrote:Remmenreiniger vind ik persoonlijk veel te agressief spul (vooral ook voor je handen). Beter gebruik je een spuitbus motorreiniger. Doet zo'n beetje hetzelfde als remmenreiniger, maar maakt naar mijn idee veel beter schoon en is veel minder agressief.

Ik weet niet hoe flexibel jouw handen en/of vingers zijn, maar de binnenkant -en met name de 'bodem'- van het gat waar de stappenmotor in gaat is maar heel moeilijk bereikbaar als het injectiehuis nog op het inlaatspruitstuk zit.

Stekkers die onder de olie en smeer zitten kun je ook gewoon schoon maken met motorreiniger. Mochten de contacten van de stekkers een beetje geoxideerd zijn, dan kun je daar idd wat contactspray op spuiten.


Wat voor motorreiniger, wat voor merk en waar koop ik dat??

Maar uhm je zou toch een oorwattenstaafje kunnen pakken en daarmee friemelen ofzo? Als dat heel moeilijk gaat moet het hele ding er maar af denk ik.

De rest is duidelijk, ik ga proberen morgen er aan te beginnen maar de uitlaat moet eerst vervangen worden.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Djoeri » FriDec25, 2009 9:43:06 AM

Image

Wat is dit voor onderdeel? En mag/kan je dit loshalen bij het reinigen?

En ik wil ook graag weten wat die motor reiniger is. Hoe ziet het eruit en waar haal je dat??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby raoel » FriDec25, 2009 10:05:52 PM

Onderdeel: misschien gasklepsensor? Ik ken dit type niet zo goed.

Motorreiniger: ik heb het volgens mij zelfs wel eens bij de Action zien staan, maar de meeste onderdelenzaken zullen daar wel wat van hebben...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby MNM(tm) » SatDec26, 2009 12:12:59 PM

Djoeri wrote:Wat is dit voor onderdeel? En mag/kan je dit loshalen bij het reinigen?

Da's idd de gasklep-positiesensor. Ik raad af om die los te halen.
Die zit toch met een pakking tegen het gasklephuis, dus daar zal geen rommel in komen.

Djoeri wrote:En ik wil ook graag weten wat die motor reiniger is. Hoe ziet het eruit en waar haal je dat??

Is gewoon zo'n zelfde (spuit-)bus als remmenreiniger, maar dan met motorreiniger. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Djoeri » SatDec26, 2009 7:03:58 PM

Ik heb vandaag mijn nieuwe (gebruikte) injectiehuis maar eens gereinigd zodat ik deze straks kan wissellen met de mijne. Ik heb het maar met ontvetter gedaan op mijn werk en deels remmenreiniger. Maar ik kwam een onderdeel (Foto 1) tegen waar ik geen flauw idee van heb wat het nou is. Het zit aan de zijkant gemonteerd (Foto 2).
Wie weet wat dit is en wat het doet???

Image


Image
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby Pascal » WedDec30, 2009 6:59:28 PM

Koude start/ "choke"..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby yup » WedDec30, 2009 10:19:13 PM

Hoe werkt dat precies?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby raoel » FriJan01, 2010 8:49:13 PM

wat het doet? het past bij koude motor de verhouding tussen lucht/benzine aan, zodat ie makkelijker aanslaat en loopt.... (ik geloof dat ie zorgt voor minder lucht).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby MNM(tm) » MonJul12, 2010 8:29:04 PM

Pascal wrote:Koude start/ "choke"..

Nope, voorverwarmer van de lucht die langs de koudestart-regelklep loopt. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » TueJul13, 2010 8:13:47 AM

de foto's zijn niet meer zichtbaar uiot de eerste post
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby MNM(tm) » TueJul13, 2010 9:24:10 PM

Daar kwam ik gister ook al achter. Blijkbaar is er een probleem met de host waar mijn webspace ondergebracht is. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby AXcellent » TueAug03, 2010 4:42:16 PM

Kan iemand zorgen dat de foto's in de begin post het weer doen?

axcellent 8)
Image
User avatar
AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 185
Joined: MonMay18, 2009 9:18:53 PM

Postby yup » WedSep15, 2010 11:13:48 PM

Mijn 106 met 1.1i motor begon steeds meer kuren te vertonen:

Als ik stationair mijn alarmlichten aandeed schommelde het stationair toerental (hoorbaar) met de lichten mee, als je een dot gas gaf viel ie uit etc.

Ik dacht bougiekabels zien er vrij oud uit, en bougies ook, effe verwisselen. TOTAAL GEEN EFFECT. Leuk 67 euro's weg. Maargoed hebben we daar ook geen omkijken naar (wil de auto langer behouden).

Daarna injectiehuis eraf gesloopt, en weer schoongemaakt. Enige wat bij mij misging is dat de middelste pakking door tweeen was gescheurd. Ik heb het voorzichtig goed gezet en voorzichtig injectiehuis inelkaar gezet en laten we hopen dat het maar goed gaat zo.

De auto startte hierna voorbeeldig. Geen geschommel met toerental, ook geen uitval of bijna uitval als je een dot gas geeft...

Ik raad IEDEREEN aan het injectiehuis schoon te maken, want mijn auto heeft pas 127.000 km gelopen maar wat een teringzooi was het daar zeg, rubbers zagen er ook erg vies uit en ik denk dat het tussen de rubbers lekte door alle zand en vuil die ertussen zat...
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Mastenhose » WedSep15, 2010 11:42:33 PM

yup wrote:Enige wat bij mij misging is dat de middelste pakking door tweeen was gescheurd. Ik heb het voorzichtig goed gezet en voorzichtig injectiehuis inelkaar gezet en laten we hopen dat het maar goed gaat zo


Waarom geen nieuwe pakking gebruikt?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MNM(tm) » ThuSep16, 2010 7:29:15 AM

...en dat mag ook gewoon een stuk op maat geknipt melkpakken-karton zijn! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby yup » ThuSep16, 2010 5:27:02 PM

Ok dat is wel dom geweest maar goed, tot nu toe geen problemen dus blijkbaar sluit die pakking toch goed af?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby joop » SatNov13, 2010 11:18:49 AM

User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron