doormeten lambda-sonde

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

doormeten lambda-sonde

Postby raoel » SunOct25, 2009 9:45:58 PM

Benodigdheden: een multimeter. Een lambdasonde.



De lambda heeft 2 stekkers, de kleuren verschillen nogal.

Stekker 1 heeft een weerstand van 4 Ohm. Stekker 2 was 0 of oneindig, weet niet meer precies.
Klopt dit niet? Dan is je voorverwarming kapot.

Stekker 2: een van de 2 gaten geeft signaal. Dit meet je door de plus in de stekker te steken, degene met het dunste draad eraan (de andere stekker is dikker, want die is massa).

De min van je multimeter geef je aarde (bv bij de accu).

Start de motor. De waardes moeten nu liggen tussen de 0.2 en 0.8 volt en dat blijft fluctueren. Meet je iets anders? Dan is je lambdasonde niet meer goed. Kan zelfs onder de 0 zijn.

Foto's maak ik nog wel eens....
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby nico1986 » MonNov02, 2009 5:36:42 PM

Net controle gedaan:

stekker 1, zwart bij mij, geeft een waarde van 4 ohm aan. stekker 2, blauw geeft een waarde van 1 aan dus oneindig.

Zet ik me motor aan, dan gaat stekker 2 naar 35 ohm. Wordt er flink gas gegeven dan gaat hij naar 30 ohm.

Net een stuk gereden met die stekkers eruit en rijdt bijna even waardeloos. Dus veel gesputter alleen als ik flink gas geef en dan pas koppel of hoge toeren.

Denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat me lamda sonde kapot is...

Is een lamda sonde op de sloop aan te raden?
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby raoel » MonNov02, 2009 6:08:34 PM

Volgens hbase.nl: 118 euro nieuw.

Dus ik zie 2 makkelijke opties:
- zet eens een bericht in "Gezocht" (vorige eigenaar weet vast nog wel iets van de werking)
- van de sloop halen, en vraag of je hem terug mag brengen als hij niet werkt

Wat voor voltage krijg je eigenlijk op stekker 2 als hij loopt? dat is de waarde die de ECU gebruikt.
En wat je ook nog kunt doen: de draden gaan naar de ECU, kijken of het signaal daar goed aankomt.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby nico1986 » MonNov02, 2009 8:49:27 PM

Hmm lekker dom... Heb de weerstand van de lambda sonde zitten meten...
morgen maar even de voltages meten dan.
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby Johannus » TueNov03, 2009 11:47:21 AM

Dankje voor deze howto :D

Mijn labda gaat bij een koude motor van 0,2 volt langzaam naar 0,9...

maar mijn accu voltage bij lopende motor is ook 14,8 ipv 14,5 dus zou opzich net moeten kunnen...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » TueNov03, 2009 11:48:02 AM

kan natuurlijk ook aan een onnauwkeurige multimeter liggen ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby raoel » TueNov03, 2009 12:59:24 PM

klinkt dus wel als "redelijk".. hij hoort op en neer te lopen, hij wordt constant bijgeregeld heb ik ik begrepen..


Dan kan het signaal nog niet goed bij de ECU aankomen (draden richting ECU doormeten, daarvoor heb je een dradenschema nodig, is weer wat lastiger).
Als het daar ook niet aan ligt kan het nog iets anders zijn :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Johannus » TueNov03, 2009 1:55:43 PM

hij loopt niet op en neer... wordt langzaamaan 0,9 en blijft dat..
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby raoel » TueNov03, 2009 4:26:22 PM

Dan loopt hij constant te rijk (teveel benzine / te weinig zuurstof) ... als ECU dat signaal ook binnenkrijgt, zal hij dit proberen te compenseren door minder benzine of meer zuurstof te krijgen, blijkbaar gaat dit niet goed (en je zou verwachten dat de ECU op termijn daar een storing voor zou geven, maargoed).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby nico1986 » TueNov03, 2009 11:19:47 PM

voltages gemeten: krijg uit stekker 2 niet meer dan 0.05 volt. Als de motor uit is komt er 0.03 volt uit maar die fluctueert ook weer... Zou het nog aan iets anders kunnen liggen?

En een weerstand van 30 ohm tussen je minpool op je accu en het motorblok. Is dat normaal?
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby raoel » TueNov03, 2009 11:36:27 PM

je zat echt op het motorblok? dat hoort rond de 0 ohm weerstand te zijn.

Achter het motorblok zit een aardepunt (een schroefje met wat draadjes eraan). Als die gaan roesten hebben allerlei onderdelen geen massa ( - pool ) meer.

Kun je eens schoonmaken :) (beetje schuren, evt remmenreiniger erop (1-euro-nogwat bij de action ) )
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Johannus » WedNov04, 2009 12:06:59 AM

nico1986 wrote:voltages gemeten: krijg uit stekker 2 niet meer dan 0.05 volt. Als de motor uit is komt er 0.03 volt uit maar die fluctueert ook weer... Zou het nog aan iets anders kunnen liggen?

En een weerstand van 30 ohm tussen je minpool op je accu en het motorblok. Is dat normaal?


je moet bij het meten van stekker 2, stekker 1 wel weer terug aansluiten, dat staat hierboven niet zo vermeld,maar daar kwam ik proberenderwijs ook achter ;)

anders doet je voorverwarming het niet en krijg je inderdaad maar 0,03 volt...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby nico1986 » WedNov04, 2009 1:42:51 AM

okeej bedankt!

Morgen nog een keer meten dan.

En die 30 ohm meet ik tussen de min pool en dat ophangpunt voor de motorkraan. kap om warme lucht op te vangen gaf het zelfde.
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby nico1986 » ThuNov05, 2009 5:00:24 PM

hmm, met een warme motor krijg ik 0,8 ohm weerstand. Goed dus....

Normaal zou je daar blij mee moeten zijn, maar dit is dus ook niet het probleem van mijn stotterende motor...

Kan niks meer bedenken wat het is. Zal wel een of ander stom draadje zijn wat los zit. :(
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby MBa@NL » ThuNov05, 2009 5:41:12 PM

nico1986 wrote:hmm, met een warme motor krijg ik 0,8 ohm weerstand. Goed dus....

Normaal zou je daar blij mee moeten zijn, maar dit is dus ook niet het probleem van mijn stotterende motor...

Kan niks meer bedenken wat het is. Zal wel een of ander stom draadje zijn wat los zit. :(


niet toevallig je watertemperatuur sensor die overleden is of waar de stekker van los hangt?

Image

In het midden van de foto zie je een blauw stekkertje, controleer die eens...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby nico1986 » ThuNov05, 2009 6:23:10 PM

bedoel je dat blauwe onder die bruine plug (3-polig) waar niks op aangesloten zit?

Weet iemand een topic of een howto om alle vacuum leidingen te checken? Ook nog niet gechecked namelijk. En er komt veel lucht uit mijn kleppendeksel.
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby MBa@NL » ThuNov05, 2009 6:53:25 PM

nico1986 wrote:bedoel je dat blauwe onder die bruine plug (3-polig) waar niks op aangesloten zit?


Die bedoel ik inderdaad...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby raoel » ThuNov05, 2009 8:21:55 PM

lucht uit je kleppendeksel? hoe precies, hoor je het ergens sissen? en zoja, zit er een slangetje aan? problemen met vacuum kan zeker de oorzaak zijn van motorproblemen!
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby nico1986 » ThuNov05, 2009 8:51:18 PM

Dat als ik de olie bijvuldop eraf haal dat er een lucht uitkomt. beetje op het ritme van de motor.
Grote slang van deksel naar luchtfilterhuis is schoon.

Op de achterkant van het kleppenhuis (noem het maar zo, ding onder injectiehuis) zit een tuutje waar een slang opkan, maar zit er niet op bij mij, nooit opgezeten zover ik weet. Wat hoort daarop?

Stationair zwabbert mijn motor ook trouwens. En vooral bij een koude motor moet ik niet gas geven anders valt hij uit.

Echt super bedankt trouwens voor de hulp!
citroen ax 1.1 injection plaisir
nico1986
AX driver
AX driver
 
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 7:51:44 PM
Location: delft

Postby raoel » ThuNov05, 2009 10:07:14 PM

Hmm, heb je daar een plaatje van?

Enneh, graag gedaan, ik heb net een hele zoektocht voor mijn motor achter de rug (opgelost trouwens, loszittend contact was het laatste probleem.. Vroemmmmm!) en het is fijn om nu iemand anders te kunnen helpen :) Doe maar een mooie taart op een meeting ofzo :P Of een toffee of werther's echte, vindt mijn vriendin altijd lekker :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron