Massa maken

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Massa maken

Postby Rio97 » MonDec14, 2009 11:32:39 PM

Vandaag in de howto gaan we massa maken!

Vanwege massa problemen heb ik laatst de massa aansluitingen van mijn AX bij de accu grondig aangepakt en er een paar foto's bij gemaakt ter lering en vermaak.
Veel elektrische problemen bij de AX hebben hun oorzaak in slechte massa. Een typisch AX kwaaltje.
De massa punten raken geoxideerd en maken daardoor slecht contact. Achterlichten die met de richtingaanwijzers mee staan te knipperen zijn een bekend voorbeeld.
Echter, behalve het schoonmaken en opschuren van de diverse massapunten is het ook erg belangrijk dat het motorblok en de carrosserie van een goede massa worden voorzien bij de accu.

Vanaf de min-pool op de accu lopen er twee draadjes. De ene zit aangesloten op de versnellingsbak en de andere op de carrosserie, net achter de accuklem. Deze laatste is door Citroën in een erg smal kabeltje uitgevoerd.

Halen we de accu weg dan komen wel al snel de bevestiging op de carrosserie tegen:

Image

Bij mij was het bestaande massapunt helemaal vastgeroest en al snel gaf ik het op om deze ooit nog los te krijgen. Er vlak onder zat al een ander gaatje wat we mooi konden gebruiken voor een nieuwe, aanmerkelijk dikkere massakabel. Even de staalborstel er over heen gehaald om goed contact te maken en met een dikke ring de nieuwe massakabel vastgedraaid.

Iets meer naar links en naar beneden is de massa-aansluiting op de versnellingsbak te vinden:

Image

De oude massakabel hebben we hier vervangen door een ingekorte pluskabel van een kabelboom van een sloop AX'je.

Nieuwe massakabels aan de min accupool bevestigd, meteen een mooie overzichtsfoto:

Image

En het hele zaakje weer aangesloten:

Image

(Dit is trouwens een Amerikaanse accu, daar zitten de plus en min omgedraaid ten opzichte van Europese accu's.)
De nieuwe bruine massakabel is hier wel een beetje erg dik uitgevallen. Iets dunner kan ook wel, maar deze hadden we nog liggen.

Aanvullende reacties:

Djoeri wrote:Duidelijke uitleg zo met de foto's, maar je zou er misschien wel even bij moeten zetten dat je het kaal gemaakte stukje waar de nieuwe kabel opkomt wel even moet inspuiten met tectyl of een soort van anti corrosiespul, anders zal de kabel wel goed zijn maar de plek eromheen wegrotten. :D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron