Achterruitverwarmingstimer uit een phase 2 in een phase 1

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Achterruitverwarmingstimer uit een phase 2 in een phase 1

Postby MBa@NL » SatDec26, 2009 2:33:37 PM

Achterruitverwarmingstimer uit een phase 2 in een phase 1

Foto's en schema's om het verhaal te verduidelijken wordt aan gewerkt!

In deze HOWTO wordt beschreven hoe je een achterruitverwarming relais uit een phase 2 vanaf modeljaar 1994 kan inbouwen in een phase 1 AX. Simpel het relais uitwisselen is er namelijk niet bij helaas.

Voordat we verder gaan, waarom zou je het om willen bouwen? In een phase 1 AX heb je een schakelaar zitten welke je aan en uit kan zetten. Vaak gebeurt het dat je een paar uur moet rijden voor je op je bestemming bent en dat je de achterruitverwarming continue aan laat staan terwijl na een minuut of tien je ruit echt wel uit gewasemd is. Dit is opzich niet zo'n ramp maar het zo zonde voor de levensduur van de weerstandslijnen in de achterruit. Dit is op te lossen door het of gewoon goed in de gaten te houden of het op te bouwen zoals dit in een phase 2 zit vanaf modeljaar 1994. Hierin kun je nog steeds de achterruitverqarming aan en uitzetten maar zodra je deze aanzet gaat hij na ongeveer 12 minuten weer uit.

Benodigdheden materiaal

1x schakelaar achterruitverwarming
1x relais (oranje blok)
1,5 mtr draad 0,5mm²
1x stekker
1x aftakverbinder
1x draadbrug 8mm

Benodigdheden gereedschap

platbektang
zijkniptang
kabelstripper (of als je kan aanstrippen met een zijkniptang is dit niet nodig)
combinatietang of waterpomptang
soldeerbout
soldeertin met harskern
kleine platte schroevendraaier

Hoe de benodigdheden te verzamelen

Hoe de onderdelen te verzamelen

Schakelaar achterruitverwarming

Deze schakelaar is te vinden in elke phase 1 AX, let op dat er "luxe" en "niet-luxe" schakelaars zijn. Het s geen probleem voor de werking waar het voor bedoelt is maar de werking van het lampje kan afwijken. Heb je een luxe AX dan heb je half brandende dashboard verlichting en zodra je schakelt is de verlichting vol. Een luxe schakelaar in een niet-luxe AX zetten heeft geen effect er mist dan wat bedrading. Let dus op het aantal pootjes dat de huidige schakelaar heeft en de eventuele nieuwe. Uiteraard is het ook mogelijk om de huidige schakelaar te gebruiken maar mocht het verbouwen later in deze HOWTO mislukken dan kun je het niet gelijk weer even terugbouwen.

Relais (oranje blok)

Dit relais is te vinden in het zekeringkastje linksonder het stuur in iedere AX van 1994 en later. Het is een oranje blok met 5 aansluit pootjes. Hieronder zijn bekende relais nummers te vinden.
G. CARTIER - 12VRéf.02446
VALEO - (moet even opgezocht worden)

Draad 0,5mm²

Wanneer je de voorgaande spullen op de sloop haalt is het misschien wel makkelijk om dan ook maar een stuk draad mee te nemen en anders verkoopt de bouwmarkt het wel.

Stekker

Deze stekker is samen met het draad nodig een vaste plus aan te sluiten op het relais. Deze stekker is te vinden in iedere relaisvoet. Het mooiste is om deze stekker zolang mogelijk af te knippen zodat je vanaf de originele relais plaatst (rechts achter het dashboard) naar de zekering kast kan komen. Het benodigde stekkertje is te verwijderen door aan de kant waar het relais ingestoken wordt met een kleine platte schroevendraaier tussen de plastic stekkervoet en de dikke zijde van het stekkertje te stekken en heb er aan de andere kant van die voet uit te trekken. met een beetje wrikken moet dit lukken.

Aftakverbinder

Bij iedere bouwmarkt te koop voor een paar cent en anders bij een AX met trekhaak achter het linker achterlicht. Als je weet hoe ze werken dan is het heel simpel om ze los te halen en her te gebruiken.

Draadbrug 8mm

Er ligt vast nog wel ergens een weerstand of condensator los of als je veel met elektronica werkt bewaar dan een stuk uiteinde wat je afknipt.

Schakelaar ombouwen

Om te beginnen gaan we de schakelaar ombouwen. momenteel is het een echte aan en uit schakelaar maar het moet een pulsdrukker worden. Om te beginnen trekken we het lampje eruit en daarna gaan we het zwarte kapje eraf halen waar gezandstraald het achterruitverwarmingslogo opstaat. Nu deze er af is moet het nu zichtbare witte plateau eruit. Deze zit met weerhaakjes aan twee zijkanten vast welke er met een platte schroevendraaier uitgewipt kunnen worden. Let wel dat er onder dit plateau een veer zit waardoor alles zou kunnen wegspringen. Nu het witte blok er uit is en ook de veer verwijderd is zien we een soort stangetje zitten, deze zorgt er voor dat deschakelaar ingedrukt blijft. Dit stangetje zit met een stukje metaal in de schakelaar vast, trek dit stuk metaal er met een platbektang uit zodat ook het stangetje mee gaat. Deze twee onderdelen hebben we niet meer nodig.

Nu de schakelaar is omgebouwd tot pulsdrukker gaan we voor dat we hem weer in elkaar zitten nog zo aanpassen dat ook het lampje werkt. Pen 5 en pen 8 zullen door verbonden moeten worden. Dit kan op de volgende manier.
trek met een platbektank de pennen 5 en 8 uit de schakelaar (onthoudt hoe ze er in zaten.). Maak nu tussen maar de gaten waar de pennen uitkomen een inkeping in het plastic zodat je straks de schakelaar weer goed in het stekkerblok kan plaatsen. Plaats nu een draadbruk van bijvoorbeeld een restantje van een weerstand/condensator of wat dan ook. Plaats nu de pennen weer terug, dit zal wat zwaar gaan wat alleen maar gunstig is want dan maakt het goed contact. Indien nodig even met een hamertje aantikken zodat ze er weer goed inzitten.

Zet nu de schakelaar weer in elkaar.

Relaisvoet ombouwen

We gaan nu bezig met de relaisvoet. Hal eerst het oude relais uit de auto. Om er achter te komen welk relais het is zet je het contact aan en schakel je met de ene hand je achterruitverwarming en met de andere hand voor je op de relais welke er opkomt. Als alles nog origineel zit dan is het rechts achter het dashboard boven het aflegplankje de meest linkse. Trek deze eruit en draad met een kwartslag ook de relaisvoet los. Als dat gelukt is heb je een relaisvoet met 4 draden waarvan de middelste (pen 4) nog ongebruikt is en een groen relais welke de voorraad in kan. Als dit alles klopt gaan we ons bezig houden met het maken van de bedrading.

Als je al de bedrading hebt met de juiste stekker en ongeveer een 1,5 mtr draad sla dan deze alinea over zoniet lees dan gewoon verder. Je hebt dus geen stekker al aan je draad zitten... De stekkers zijn met een beetje oefenen goed het te gebruiken. Zet je kniptang op het einde tussen de gevouwen stukjes en probeer deze open te krijgen, dit zal de eerste keer wat lastig zijn maar als je het eenmaal door hebt dan snoei je met een halfuur alle stekkers uit een kabelboom. Knip de bedrading nu helemaal af zodat er geen isolatie meer aanwezig is. Het beetje koper wat chterblijft onder het voorste dichtgevouwen stuk mag gewoon blijven zitten. vertin het stuk aan de bovenkant waar de koperadres nog onderzitten, dit kan wel eens even duren. Als dat gebeurd is nog even de draad aanstrippen en vertinnen. De draad soldeer je nu op de stekker waar je het zojuist vertint hebt. Als laatste nog even de opengevouwen vleugeltjes om de draad heen knijpen en je heb een mooie stekker welke zo in het relaisvoetje kan.

Plaats nu in de auto de stekker met draad in de middelste (pen 4) opening van de relaisvoet. even opletten hoe die moet zitten. Leg deze draad naar het bakje met zekeringen toe (makkelijkste is om het tellerhuis even te verwijderen om er goed bij te kunnen. Knijp de kabel met de kabelaftakverbinder bij een zekering welke geschakeld wordt via het contact.

Plaats nu de relaisvoet weer weer terug en daarna kan het nieuwe relais erin (het oranje blokje)

Schakelaar inbouwen

Met twee duimen kun je het kapje wat om achterruitverwarmings- en gevaarlichtschakelaar heen zit omhoog duwen en verwijderen. De knop kan er met een schroevendraaier uitgewipt worden (let op de de stekker er niet afvalt!). trek nu de schakelaar uit de stekker en plaats nu de omgebouwde pulsdrukker. Bou het weer in elkaar en de pulsdrukker is geplaatst.

Werking

Als je alle stappen goed hebt doorlopen zou het als volgt moeten werken.

Bij contact uit: Geen enkele mogelijkheid de achterruitverwarming te schakelen.
Bij contact aan: Lampje is uit (of brand zwak in de luxe versies). Een maal drukken, de verwarming gaat aan het het lampje brand fel. Nogmaals drukken lampje gaat uit (of brand zwak) en de verwarming is uit.

Als de verwarming aan staat en je zet het contact af gaat ook de verwarming uit, doe je dan het contact weer aan blijft de verwarming ook uit.

Na 12 minuten sinds de laatste keer dat je de verwarming aan zet gaat deze automatisch uit, druk je dan weer op de schakelaar dan gaat de verwarming weer aan.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Johannus » MonMar14, 2011 12:03:18 PM

Er zijn dus ook Type 2 AXen die geen timer hebben.

Wil je daar wel een timer inbouwen, dan is het redelijk eenvoudig:

Je hebt een door het startslot geschakelde 12V nodig die je ergens aftapt en naar de middelste pin van je relaisvoetje laat gaan. (beste kun je op de sloop een relaisvoetje halen en daar een pinnetje uithalen, die zitten namelijk ook op talloze andere franse auto's)

Dan moet je natuurlijk het oranje relais hebben, en een drukknop ipv aan/uit schakelaar.

Daar komt dan het tricky gedeelte, bij de phase2 axen is ook de pinout van de verschillende knoppen anders, maar een knop ombouwen gaat niet.

Wat wel gemakkelijk gaat is de pinout van de stekker veranderen door de pinnetjes eruit te klikken en op een andere manier in de steker terug te klikken. en dat doe je dan volgens onderstaande illustratie:

Image
(C, D en G zitten hier niet aangesloten)

Image
(ook hier zitten C, D en G niet aangesloten, maar de kabels zitten op een andere plaats, er hoeven dus geen kabels aangelegd of doorgeknipt te worden)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Achterruitverwarmingstimer uit een phase 2 in een phase

Postby NickySchelfaut » SunApr17, 2011 3:51:50 PM

en in een phase 2 uit 1993, geld dit daar ook voor ? of kan je het daar wel gewoon uitwisselen?
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: Achterruitverwarmingstimer uit een phase 2 in een phase

Postby Johannus » SunApr17, 2011 8:38:42 PM

als het daar niet standaard in zit, dan geldt bovenstaande beschrijving.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests