AX phase 2 naar 1.3i Rallye kabelboom

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

AX phase 2 naar 1.3i Rallye kabelboom

Postby Bas_S » WedMar10, 2010 10:05:29 PM

Ik ben bezig een conversiestekker aan het maken om een 1.3 kabelboom op m'n AX aan te sluiten.
Op de nummers van de pinnetjes staan links/rechts op de stekker.
Ivan had gelukkig nog een 106 motor-ruimtekabelboom over (we dachten eigenlijk dat het een AX motorkabelboom was)
Image


Doorgemeten samen met Paul:

AX kabelboom

Image

1 Startmotor
2 Olie druk
3 -
4 -
5 Achteruit-sensor linkerdraad
6 -
7 Oliepijlsensor rechterdraad
8 Watertempsensor blauw Linkerdraad
9 Toerental (ecu pin 6, kan verschillen)
10 Achteruitrijsensor rechterdraad
11 Oliepijl Linkerdraad
12 Dynamo Sturingslampje (spanningsregelaar)
13 Watertempsensor blauw rechterdraad
14 -

106 1.3 Rallye

Image

1 Pin 14 dubbelrelais/Contact
2 Dynamo Sturingslampje (spanningsregelaar)
3 Watertemp Rechterdraad(groen)
4 Startmotor
5 Olie druk
6 Achteruit sensor linkerdraad(wit)
7 Achteruit sensor rechterdraad(rood)
8 Toerental (ecu pin 5)
9 -
10 Watertemp linkerdraad(blauw)
11 Oliepijl linkerdraad(wit)
12 Oliepijl rechterdraad(rood)
13 Olietemp in carter linkerdraad(geel)
14 -
15 -
16
17
18
19
20
21
22 Motorstoringslampje
23 Watertemp grijze stekker (rechterdraad)
Pin 13 Dubbel relais/brandstofpomp


Nu komt het; conversie van 106 en hoe aan te sluiten op de AX:
Ik mis nog een aantal dingen dus;

Aansluiting Rallye kabelboom op de AX stekker.
106 > AX Functie

1 > ? Moet nog ergens op aangesloten worden
2 > 12 Dynamo Sturingslampje (spanningsregelaar)
3 > 13 Watertempsensor rechterdraad
4 > 1 Startmotor
5 > 2 Oliedruk
6 > 5 Achteruit sensor linkerdraad
7 > 10 Achteruit sensor rechterdraad
8 > 9 Toerental
10 > 8 Watertempsensor Linkerdraad
11 > 11 Oliepijl linkerdraad
12 > 7 Oliepijl rechterdraad
13 > nvt
14 >
15 >
16 >
17 >
18 >
19 >
20 >
21 >
22 > Motorstoringslampje
23 > ? Moet nog ergens op aangesloten
Op de 3 polige stekker onder de ECU kunnen ook een aantal dingen aangesloten worden oa. het motorstoringslampje(denk ik).

Iemand tips ed. om de boel verder aan te sluiten?
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby MNM(tm) » ThuMar11, 2010 9:40:36 AM

Motorstoringslampje loopt bij een AX niet over de ronde stekker boven de bak, maar idd via de 3-polige stekker onder de ECU (die deel uit maakt van de verlichtingskabelboom voorzijde).

Heb je misschien ook de Haynes voor de 106 (in PDF formaat)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX phase 2 naar 1.3i Rallye kabelboom

Postby Drake » ThuMar11, 2010 3:21:07 PM

Bas_S wrote:Iemand tips ed. om de boel verder aan te sluiten?


Sowieso beide schema's van de moterkabelboom erbij houden en controleren of het injectierelais b.v wel alle plussen krijgt e.d.

Eigenlijk is het handiger de boel "on the fly" te doen (ofwel in de auto zelf) zodat je snel kan controleren of iets wel/niet functioneerd voordat het daadwerkelijk gaat solderen. Niet omdat het ingewikkeld is maar meer omdat die fransen zo onlogisch als de pest werken.

MNM(tm) wrote:Motorstoringslampje loopt bij een AX niet over de ronde stekker boven de bak, maar idd via de 3-polige stekker onder de ECU (die deel uit maakt van de verlichtingskabelboom voorzijde).


Jup, en idem voor de + van de brandstofpomp (geel).
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Bas_S » ThuMar11, 2010 3:38:12 PM

Het idee is juist om de modificaties logisch te maken, zodat anderen er ook nog wat aan hebben.
Tot nu toe vind ik de schema's wel logisch. Ik zal ze vanmiddag even posten.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Drake » ThuMar11, 2010 6:14:07 PM

Jup dat hadden wij ook, tot we erachter kwamen dat er een stuk of 3 verschillende varianten aan 16v kabelbomen waren :+ en dan is dat per merk (peug/citr)

De 1.3 rallye boom is aanzich simpel, daar is maar 1 versie van zover ik weet, dus daarvan kan je opzich makkelijk een how-to van te maken.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Rooney » ThuMar11, 2010 8:44:54 PM

Meten = weten :) Blijkt inderdaad bij de 16v nog al verschil in de kabelbomen te zitten :? 1.3 Rallye's naar mijn weten gelukkig niet.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby Bas_S » ThuMar11, 2010 10:30:13 PM

Nu heb je bij een 106 ook een extra zekeringenkastje, daar gaan deze stekkers in;
Image

Zwart hoort een constante plus op te staan
Blauw doorverbinden
Grijs doorverbinden

Bij een AX heb je nog dat extra stekkertje:
Image
Blauw (Links) > is verbonden met pin 8, 11 en 15
Groen (midden) > Motorstoringslampje (pin 6 op de 106 ecu)
Geel (Rechts) > verbonden met pin 13 op het dubbelrelais, gaat naar de benzinepomp (via grijze stekker)

Blauwe draad zal wel een constante plus zijn.

106 = AX
Grijze stekker = kabel geel
Blauwe stekker snap ik niet helemaal wat 'ie doet, volgens mij voeding voor een aantal sensoren.
Zwarte stekker = blauwe draad
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Drake » ThuMar11, 2010 10:46:06 PM

Blauwe draad is inderdaad een constante plus, die heb ik derwijze laten vervallen (gezien bij de 16v boom de constante plus via de aansluiting bij de startmoter e.d gaat).
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Bas_S » ThuMar11, 2010 10:50:22 PM

Schema Peugeot 106 1.3 Rallye:
Image
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Drake » ThuMar11, 2010 11:39:58 PM

122-> 123 zal een aparte zekering nodig hebben (voorverwarming lambda). En het draad voor de benzinepomp 121->120. BB10 zal namenlijk ontbreken gok ik.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Bas_S » FriMar12, 2010 10:50:12 AM

Ik heb idd het zekeringenkastje niet, 122 en 123 is bij een AX volgens mij ook ongezekert? Weet je welke zekering er in hoort? Deze past namelijk ook direct in de stekker :lol:
Last edited by Bas_S on FriMar12, 2010 11:01:01 AM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Drake » FriMar12, 2010 10:54:45 AM

Voor de lambda was dacht ik 15A.
De benzinepomp heeft 30A

122>123 was bij een ax dacht ik wel gezekerd maar waar exact weet ik zo 123 niet (zou op het schema moeten staan).

Ik heb gewoon beide een aparte zekeringshouder gegeven.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Bas_S » SunMar14, 2010 12:03:57 AM

Als je je verveelt moet je eens de motorstekker doormeten en nummeren (Dit is de kant vd auto)
Image

Image
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby q01z » SunMar14, 2010 12:44:11 AM

Nu kan ik natuurlijk heel vervelend zijn en de nummertjes gaan omwisselen.. Aangezien die stekker hier nu met allemaal tapejes op de grond naast me ligt...

Maar ik zal het toch maar niet doen :)
lekker bezig geweest Bas, met een beetj geluk haal je malmedy wel!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Bas_S » WedMar17, 2010 7:57:51 PM

update:

van 106> AX
pin 1 > Pin 4 Komt uit op pin 14 dubbelrelais (Geschakelde+ via contactslot)

van 106> AX
Pin 23 > Pin 13 op het dubbelrelais en is de voeding voor de benzinepomp.
Deze moet bij de AX op de gele kabel(links) op het stekker bij de ECU.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AX phase 2 naar 1.3i Rallye kabelboom

Postby v.andriessen » SunMar21, 2010 9:53:57 PM

Bas_S wrote:'
106 > AX Functie

1 > 4 Pin 14 dubbelrelais (geschakelde+ via contactslot)
2 > 12 Dynamo Sturingslampje (spanningsregelaar)
3 > 13 Watertempsensor rechterdraad
4 > 1 Startmotor
5 > 2 Oliedruk
6 > 5 Achteruit sensor linkerdraad
7 > 10 Achteruit sensor rechterdraad
8 > 9 Toerental
10 > 8 Watertempsensor Linkerdraad
11 > 11 Oliepijl linkerdraad
12 > 7 Oliepijl rechterdraad
13 > nvt
14 >
15 >
16 >
17 >
18 >
19 >
20 >
21 >
22 > Motorstoringslampje
23 > 13 op het dubbelrelais en is de voeding voor de benzinepomp.Deze moet bij de AX op de gele kabel(links) op het stekker bij de ECU


Op de 3 polige stekker onder de ECU kunnen ook een aantal dingen aangesloten worden oa. het motorstoringslampje(denk ik).

Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby Bas_S » MonMar22, 2010 10:18:41 AM

Ik zal de beginpost zo 'ff updaten :)

De benzinepomp en motorstoringslampje heb ik vanaf de 106 stekker naar de AX stekker die onder de ECU ligt, blauwe kabel is niet aangesloten.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby v.andriessen » MonMar22, 2010 10:46:19 AM

Bas_S wrote:Ik zal de beginpost zo 'ff updaten :)

De benzinepomp en motorstoringslampje heb ik vanaf de 106 stekker naar de AX stekker die onder de ECU ligt, blauwe kabel is niet aangesloten.


loopt ie al weer wat beter??
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby Bas_S » MonMar22, 2010 11:21:20 AM

Heb ik nog niet naar gekeken, ga ik vanavond 'ff doen. Er ook even een luchtfilter opzetten ed.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Bas_S » MonMar22, 2010 11:09:14 PM

Overbodig kabeltjes achterop de 106 aansluiting:

2 (zijn 2 draadjes aangesloten op pin 2)
9 (niet verwarren met pin 1 :lol: )
13
15
16
17
19
20
21
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron