Carterplaat onder een ax

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Carterplaat onder een ax

Postby citrofenwick » MonJun18, 2012 7:26:57 PM

Voordelen:
- vangt klappen op bij het diep afsnijden van bochten
- beschermt je carterpan
- geeft veel extra sterkte aan de neus

Nadeel:
- mijn montagemethode achteraan is enkel bruikbaar voor axjes met een GTI-stabilisatorstang. (of geen)

Mijn carterplaat heb ik moeten maken volgens regelment. De belangrijkste regel was, dat ik enkel bestaande gaten/bevestigingspunten mocht gebruiken om ze mee vast te hangen. Voor mensen die niet veel zin hebben om de koets zelf aan te passen is dit dus een goeie oplossing.

Benodigdheden:
Jullie zijn vrij welke materialen, en afmetingen jullie exact gebruiken. Ik geef jullie enkel die van mij door.
Ik heb de plaat zelf vrij letterlijk gekopieerd van een andere carterplaat die onder een 106 hoort. Je kan de vorm eigenlijk wel iets anders maken als je wil. Met een dik stuk karton kan je al veel te weten komen.
De bevestiging hebben we zelf 'ontworpen'.

- Dikke alu plaat van 6mm dik (of nog dikker als je echt offroad wil gaan rijden), met als afmetingen: +- 76x72cm
- Vooraan: Rechthoekige buis van ongeveer 82 cm lang. (en ongeveer 4x2cm, maar dit is niet zo exact) Je meet dit best even na bij je eigen ax. (scheelt soms :P) Deze moet komen te zitten tussen de vorenste sleepogen.
- Achteraan: 2x Rechthoekige buis van 20x8x2.5cm. Deze komt onderaan op het subframe. Je kan eens kijken of het mogelijk is buis te nemen met een kleinere hoogtemaat zodat de plaat iets dichter bij het subframe komt te hangen. Bij ons is de 8cm afstand niet storend, maar de ax is quasi niet verlaagd. Let wel, hoe dichter je komt, hoe dichter bij je carterplan.
- Een 6-tal M10 lasmoeren, of als je die niet hebt volstaan gewone moeren ook.
- Een 6-tal M10 bouten.
- 4 lange M10-bouten die het rechthoekig profiel op het subframe vast moeten zetten.
- Een klein beetje dik plaatwerk. (2mm+)
- Lasapparaat, slijpschijf, iemand die je alu-plaat kan plooien (doe je zelf niet), klokboor voor de koelingsgaten, ...
- Tijd

De plaat zelf:

Achteraan zie je de aangeboute profielen/rechthoekige buizen. Deze worden op hun beurt vastgebout op het subframe waar de gaten voorzien zijn voor een niet-GTI stabistang. Daar zit gewoon netjes schroefdraad in :)
Image
Image
Ik kan jullie aanraden, als je hevig met de plaat gaat schuren kan het soms aan te raden zijn om er onderaan een paar dunne stroken alu plaat op te lassen. Dan slijt je die stroken af ipv je plaat :)

Hier bevestig je ze dus:
Image

Voor de schuine kant zou ik wat extra cm's nemen. Daarin waren wij wat bedrogen bij het plooien toen wij onze maten opgaven.
Image
Image

Als je de schuine kant iets langer maakt, zal deze afstand iets hoger zijn:
Image

Nu heeft onze plaat wel al eens getrild tegen het motorblok na wat klappen. Met wat meer afstand zou dit beter moeten zijn.

Vooraan zit de rechthoekige buis tussen de sleepogen gebout. Beide zijkanten van de buis zijn toegelast met een M10-moer er achter. Aan de onderkant van de buis hebben wij 2 M10-moeren gelast waarmee we de plaat tegen de buis kunnen bouten.
Image
Image
Image

met aangeâste draagarmbrug
Image
Deze howto is enkel hoe je het kan doen. Maak er gerust je eigen ding van. Het was ook de eerste keer dat wij zoiets gemaakt hebben, dus ons ontwerp is zeker niet perfect.
Ik kan wel zeggen dat de extra sterkte dat deze plaat toedraagt aan het chassis niet te overzien is. Zonder deze plaat gingen wij na ons ongeval anders waarschijnlijk een nieuwe koets nodig gehad hebben. Dit vind ik dus een echte aanrader :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests