Originele spoiler monteren

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Originele spoiler monteren

Postby Svaan » WedAug08, 2012 10:28:13 PM

Enkele weken geleden heb ik op m'n Ax een originele achterspoiler gemonteerd. Omdat de eerste poging niet geheel vlekkeloos verliep en ik hier niet zo snel een HOWTO topic kon vinden, probeer ik het hier zelf uit te leggen.

Als eerste; dit is hoe ik het gedaan heb. Zelf uitvoeren is geheel op eigen risico. Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade welke voortvloeit uit het navolgen van onderstaande beschrijving :wink:
Lees eerst de beschrijving in z'n geheel door (zodat je weet waarop je moet letten) en begin vervolgens stapsgewijs bij het begin.

Wat heb je nodig?
- het makkelijkste is om even iemand erbij te halen die je af en toe kan helpen met vasthouden etc
- 2 stukjes rubber of schuim, ik heb zelf fietsband gebruikt. Ruitenkit zou ook kunnen
- dopsleutel, maar weet ik ff niet.
- platte schroevendraaier
- bezem (of een andere stok :P)

Hoe ga je te werk?
Ik ben begonnen met het maken van een rubber (2x) wat tussen de spoiler en de ruit komt. En dan de maat van de voetjes van de spoiler aanhouden. En een gat op de plek waar de schroef doorheen moet
Dit rubber was volgens de dealer niet meer te bestellen. Dus zelf naar een oplossing gezocht. Ik had 2 stukken rubber, maar die bleken bij montage te dik te zijn waardoor de schroef niet meer pakte. Uiteindelijk een stuk oude fietsband op maat geknipt/gesneden en dat gaat prima. Je zou misschien ook ruitenkit kunnen gebruiken.

Vervolgens echt aan de slag:

1. Gasveren los
Als eerste de gasveren losgedraaid, beide kanten. Door aan de veer te draaien, kun je ze bij de achterklep loshalen.
Nu is de druk bij de schanieren een stuk minder. Om de klep omhoog/open te houden heb ik een bezem gebruikt die ik eronder zette; tussen de klep en de kofferbak, maar dat ligt aan de lengte van de bezem.

2. Schanier losdraaien
Vervolgens de beide schanieren één slag!! losdraaien met een dopsleutel. Nu zit de ruit niet meer strak aangedraaid en heb je iets meer speling om de klep te bewegen.

Daarna aan één kant beginnen met helemaal losdraaien. Pas op: de klep kan nu losschieten, dus houd hem vast!
Schroefje met ringetje eruit en in de kofferbak leggen. Ook zit er een (rechthoekig)rubber tussen de ruit en het schanier. 't Kan zijn dat ie vast zit aan één van beide kanten. Als deze aan het schanier zit, lekker laten zitten, anders eraf halen en naast je schroef in de kofferbak leggen.

3. 'Dop' eraf
Er zitten 2 'doppen' op je achterruit. Die moeten eraf. De spoiler heeft een eigen 'dop' en die vervangt de huidige.

Ik heb ze eraf gekregen door ze aan de binnenkant met een kleine schroevendraaier aan te duwen door het gat waar de schroef zat. Voorzichtig steeds iets verder en vervolgens kun je er aan de buitenkant dan onderkomen.
Let op: er zit ook hier een rubber aan vast. Deze moet je hergebruiken! Dit rubber loopt van de bovenkant van de ruit, door de ruit naar de onderkant. Zo heb je dus aan beide kanten van de ruit een rubber zitten welke als een buisje door de ruit loopt.Waarschijnlijk zal deze loskomen als je de dop eraf haalt. Het is dan verstandig dit rubber aan de binnenkant van de ruit eerst voorzichtig los te maken zodat het niet stuk gaat als je de dop eraf haalt.

4. Rubber van de dop
Nu de dop eraf is, moet je voorzichtig het rubber eraf halen. Ik heb dit met een kleine platte schroevendraaier en mesje gedaan. Als je deze los hebt moet je hem terug in/op de achterruit plaatsen. Hij moet dus ook weer door het gat van de achterruit heen en aan beide kanten moet er een rubber ''ring'' zitten.

5. Spoiler plaatsen
Nu het rubber terug op z'n plek zit door de achterruit en de dop eraf is kun je de spoiler plaatsen.
Plaats tussen de ruit en spoiler het rubber dat je gemaakt hebt. Druk de spoiler aan en aan de andere kant zet je het schanier goed. Ook aan deze kant (de binnenkant) moet je zorgen dat het rechthoekige rubber tussen de ruit en het schanier zit.
Vervolgens druk je de schroef met ring er door en draai je deze aan.
Ter controle; van boven naar beneden zie je dus: de spoiler, het zelfgemaakte rubber, het ronde rubber dat door de ruit gaat, de ruit zelf met aan de onderkant de andere kant van het zelfde rubber, het rechthoekige rubber met het schanier, een ring en de schroef.
Het kan zijn dat de schroef niet meteen ''pakt'', beweeg dan de spoiler/achterklep een klein beetje zodat de schroef goed in de spoiler gedraaid wordt.
Draai het de schroef een paar slagen aan, niet muurvast!!

6. Andere kant
Doe stap 2 t/m 5 nu ook aan de andere kant.

7. Afwerken
Nu zit de spoiler erop en redelijk vast. Draai nu beide schroeven aan, maar vast is vast. Draai dus niet enorm strak, want dan heb je kans dat je achterruit breekt.

Doe de achterklep dicht en kijk of hij goed in het slot valt en hij recht zit. Als dit niet het geval is, kun je de schroeven weer een slag los draaien en de klep stellen. Draai vervolgens de schroeven weer vast. En wederom geldt; vast is vast, te strak en je hebt kans dat je ruit breekt.

Als laatste moet je de gasveren weer op de punten vastdraaien. Begin met eentje, maak een beginnetje en doe vervolgens de ander. Draai ze beide goed aan.

En voila, u heeft zojuist een spoiler op de achterkant van een AX gemonteerd :D



Dit is hoe ik het gedaan heb, mochten er betere/andere manieren zijn, plaats ze dan hieronder in het topic.
Mocht ik dingen vergeten zijn of niet goed hebben gedaan, ook dan hoor ik het graag.

Succes!
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Originele spoiler monteren

Postby AlexanderB » WedAug08, 2012 10:39:01 PM

je kan de gasveren beter losmaken van hun bolletje, das een stuk minder omslachtig dan het bolletje uit de klep schroeven ;)
meestal zitten ze met een metalen clip, of met een plastic borgpennetje vast op het bolletje, beide zijn met een platte schroevendraaier prima te verwijderen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Originele spoiler monteren

Postby Svaan » WedAug08, 2012 10:45:17 PM

Ik heb gewoon aan de veer zelf gedraaid. Aan de dikke stang zegmaar...
Er zit bij mij een schroefdraad in en dan blijft alles gemonteerd zoals het was, aan het einde draai ze ook zo weer in elkaar ;)

Dus niks losgeschroefd. Bolletje blijft in de klep, de veer liet ik gewoon naar beneden hangen.
Of bedoelen we nu hetzelfde?
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Originele spoiler monteren

Postby AlexanderB » WedAug08, 2012 11:02:49 PM

...geen idee.. maar je kan ze dus gewoon lostrekken van het bolletje af zonder draaien :) alleen ff t borgje eerst losmaken met n schroevendraaier. :)

oh, en een alternatieve methode voor doppen uit t glas krijgen, het schroefje waarmee de klep bevestigd word gewoon weer terug in de dop draaien (zonder de schanier dr tussen), op n gegeven moment daait het schroefje niet verder (omdat je op de bodem van de dop zit) en draai je dus met de steek/ringsleutel de dop, waardoor het rubber zn grip verliest en de dop zo loskomt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Originele spoiler monteren

Postby Svaan » WedAug08, 2012 11:14:42 PM

Dat is dus ook een mogelijkheid! ;)

Dat van die doppen is misschien wel een handige, want zoals ik het begrijp blijft het rubber dan ook op z'n plek tussen de ruit zitten :) Ik zat daarna nog te klooien om dat rubber van die doppen te krijgen en vervolgens weer netjes in/op/tussen de ruit zelf :lol:
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron