Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby maxharing91 » SatAug11, 2012 1:37:55 PM

Dag iedereen, ik ben nieuw op dit forum maar ik deel graag mijn ervaringen met jullie.
Ik ben nu sinds een paar weken in het bezit van een (3 deurs) AX en heb er meteen maar centrale deurvergrendeling ingebouwd. Het is even priegelen door de smalle gaatjes in de deur, maar ik heb een manier gevonden die het best gemakkelijk maakt.

Benodigdheden:
2x Inbus m5x12
2x m5 moer
2x popnagel (5x10mm geloof ik)
2x ring m5 groot
2x ring m5 klein
4x ‘klemverbinders’
En natuurlijk je deurvergrendeling set.

Allereerst haal je de deurpanelen van de deuren af, dit wijst zichzelf neem ik aan.
Vervolgens schroef je de raamgeleider, aan de kant van het slot los. Hiervoor zitten twee boutjes onder de folie aan de binnenkant van de deur en één torx op de kopse kant van de deur. Nu deze steun weg is kun je makkelijk bij het slot. Schroef deze los en haal hem er in z’n geheel uit. De handgreep aan de binnenkant schuift naar voren om deze los te krijgen.

Vervolgens kun je de motor van de deurvergrendeling op het slot monteren. Op de volgende manier:

Image
Image
Image

één gat kun je bij, hier gebruik je de inbus bout. Het andere gat kun je niet bij, hier pop je de strip vast met een popnagel en de ringetjes. Het grote ringetje zit dus helemaal aan de andere kant van de popnagel.

Nu kun je de sloten met motoren terugplaatsen. Vervolgens is het een kwestie van kabels trekken en netjes wegwerken. De voeding voor het systeem kun je aftappen bij de sigarettenaansteker. Hiervoor kun je het asbakje even losschroeven. Voor het aftappen gebruik ik de ‘klemverbinders’. Deze zijn gewoon te krijgen bij de bouwmarkt. Als laatste kun je nog de richtingaanwijzers aansluiten. Deze kun je met de klemverbinders op kabeltje 6 en 7 van de gevarenlicht knop zetten. De nummers staan op de stekkers.

Alles netjes terugschroeven en wegverken en voila!
AX 1.1I VOLCANE 1995 | wishlist: nieuwe mistlampen, bumper/skirt set zwart, motorkap rood, 'dat dingetje dat de deur open houdt'
User avatar
maxharing91
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: ThuJul19, 2012 9:27:25 PM

Re: Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby JBo » MonAug13, 2012 10:53:58 AM

Dank voor het delen, ik moet zeggen dat ik je creativiteit bewonder. De meeste mensen pakken de originele deurmotor'tjes uit een ax of saxo, deze kun je namelijk gewoon op de sloten klikken, maar dit is ook goed opgelost. Ik ben benieuwd welk setje je hebt gebruikt (en hoe duur natuurlijk:).

Ik zou alleen als toevoeging willen geven om het te proberen aan te sluiten achter zekering F4. Dit is een 25 ampere zekering waar Citroen het voor bedoeld heeft, de sigarettenaansteker is "slechts" 20 ampere en heeft nog andere functies. Zou misschien problemen kunnen geven..

grt Jorrit
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby maxharing91 » TueAug14, 2012 2:51:06 PM

Mooie toevoeging Jorrit, echter is het volgens mij lastig om achter het zekeringenhuis te komen en zo de goede kabel te vinden, niet?
Deze set had een vriend van mij nog liggen maar volgens mij kost zo'n setje een euro of 30 op marktplaats (nieuwe set).

Ik ging er van uit dat de originele motoren lastig aan te komen zijn.
AX 1.1I VOLCANE 1995 | wishlist: nieuwe mistlampen, bumper/skirt set zwart, motorkap rood, 'dat dingetje dat de deur open houdt'
User avatar
maxharing91
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: ThuJul19, 2012 9:27:25 PM

Re: Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby Bossie » TueAug14, 2012 3:17:21 PM

Originele motortjes is niet zo moeilijk aan te komen. Ze zijn in behoorlijk wat andere auto's van het PSA concern geleverd, net zoals de bijbehorende module. Het lastigst om te vinden is het mechanisme voor de achterklep aangezien deze wel specifiek is. Maar als je enkel de deuren wilt, dan is dat geen probleem ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby MauricevanMourik » SatDec28, 2013 8:10:23 PM

Is de originele vergrendeling trouwens ook makkelijk uit te breiden met een afstandsbediening?
En dan niet die die af-fabriek zat ingebouwd waar je zo onhandig voor moest richten....
MauricevanMourik
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 17
Joined: ThuDec12, 2013 7:31:11 PM

Re: Universele centrale deurvergrendeling inbouwen

Postby JBo » SatDec28, 2013 11:51:36 PM

Is prima en goedkoop te oden, als je een beetje kunt solderen.

Image

Image

Setjes zijn 10 euro op ebay, ik heb het met een tussenstekker gemaakt.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron