Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby q01z » WedJan22, 2014 9:19:19 AM

Benodigd gereedschap:
-klepveertang
-kleine waterpomptang
-polijstpasta +polijststokjes (stokjes met zuignapjes eraan) of een accuboor

tijdsduur afhankelijk van ervaring;
1-2.5u

Zoals ik al zei, van de week kwam de kop gevlakt en al terug. Nu die er toch uit is, ook alle kleppen maar even poetsen. Gelukkig had pa dit al vaker gedaan bij andere auto's en kon die via via nog weer aan handig gereedschap komen:
Image
Een must have als je met je kleppen bezig bent. Opdraaien, klep-spietjes eruit en het hele zooitje komt zo los. Over die klep-spietjes (halve maantjes) gesproken, is al veel over geschreven, maar nog nooit heb ik er een foto van kunnen vinden. Voor het nageslacht dus:
Image
En die zitten in de bovenkant van je klepveer, geklemd op je klepsteel.

Afijn, waar was ik. Oja, kleppen demonteren, schoonmaken, klepseal en klep weer in elkaar polijsten en het zooitje weer in elkaar flansen. Tussendoor ook nog de klepseal vervangen. Afijn, klinkt makkelijker dan het is. Alhoewel, echt moeilijk is het niet, je moet alleen even je kop erbij houden zodat je net gevlakte kop niet aan gort gaat of dat je je klep-spietjes kwijt bent. Afijn, wij hadden er met zijn 2en toch gemiddeld tussen de 30 en 45 minuten per cilinder voor nodig, dus zeg 2,5 uur werk.
Die kleppentang zet je met de onderkant op je klep (het platte deel) en het andere deel schuift over de veer. Zo ongeveer:
Image

Beetje draaien en met een ploink komt je veer los. Nog verder doordraaien, voorzichtig je klep-spietje eruit halen en dan weer voorzichtig loslaten. Dan kan je de klep eruit duwen. De klep maak je schoon, hier is het gedaan met een staalborstel, en dan mag hij er weer in. Klepdeals natuurlijk wel even vervangen. Voordat je de kleppen zet, moet je ze even polijsten, klep en klepseal. Waarom? Hierom:
Image

Bij het polijsten schuur je ze vlak in elkaar, zodat alles past en weer dicht aansluit. Je ziet daarna ook een glimmend randje:
Image
Na het polijsten haal je natuurlijk wel het polijstmiddel weg middels een doekje en daarna een vochtig puntje terpetine ofzo.

Hier beide kleppen, de een is gedaan, de ander is nog niet gedaan. Let op het verschil tussen de klepseals en de klepzitting (het randje) van de in en uitlaatklep. Inlaat staat links, overigens.
Image

Deze moeten natuurlijk allebei glimmen en vooral schoon zijn.
Image

Afijn, dan hebben we nog de klepseals, die eruit zien als hoedjes. Die zitten dus aan de andere kant van het blok. En denk nou niet, ik trek ze er aan het rubber uit, want die scheur je af. Klein waterpomptangetje en heel voorzichtig met beleid trekken. Links zit er nog geen een op, rechts zit er een nieuwe op. Het duwen op rubber is trouwens lastig, gelukkig had mijn pa het geniale idee om een 6 kant metrische dop 11 te pakken, die viel er precies overheen zonder klemmen, en hem hiermee aan te duwen op het metalen randje. Waarom het een must is om ze te vervangen, zul je spoedig lezen.
Image

Na cilinder 1 dacht ik wel klaar te zijn met de foto's. Immers, 4x hetzelfde karwei. Totdat we de inlaatklep van cilinder 2 zagen. Het was al opgevallen dat de kleppen een andere kleur hadden, maar ik zie nu een verband:
Image
Heel erg vies met aangekoekte olie. Maar ik zie een verband, zoals ik al zei:
Image
Deze foto hebben we eerder gezien en ook hier zien we olieresten op de bougie van cilinder 2. Die komen dus van binnenuit.

Toen de klep eruit getrokken word, sprong de klepseal half los. Het rubbertje was dus gaar en was gescheurd:
Image
En dan dicht ie niet meer af. :wall Dus kan de olie vanuit de kop zo de cilinder inlopen.

Nogmaals de klep. Het is geen roet, want het is de inlaatklep en in de AX tijd bestond het leed dat EGR heet nog niet.
Image

En een goede boenbeurt later. Kudo's voor mijn pa voor zijn klepschoonmaaktalenten.
Image

Aangezien wij geen zuignapje hebben om vanaf onder druk uit te oefenen tijdens het draaien van de klep met het polijsten, hebben we het iets anders opgelost. Een accuboormachine eraan gehangen en die heel zachtjes laten draaien. Iedere paar seconde de draairichting veranderd. Vervolgens met de duim druk blijven uitoefenen op de klep om te zorgen dat het in elkaar slijt. Zie ook mijn vaders hand, zo rechts.
Image

Nog 1x foto's, nu van de cilinder waarin het lek zat. Kleppen er net uit. Vies en bruinig, tijd voor de grote schoonmaak.
Image

Een schoonmaakbeurt van beide en van de inlaatklep ook al de polijstbeurt verder. Voor de vergelijking heeft de uitlaatklep dit nog niet gehad.
Image

En dan zijn ze allemaal gedaan en ziet je kop er een stuk schoner uit. Zeg nou zelf, dit is toch veel netter:
Image

Dan dit (telrichting is van boven naar beneden en is op die manier gelijk aan van voor naar achter):
Image

Afijn, wat advies:
Kleppen voorzien van een drupje motorolie tijdens het plaatsen. Niet duwen, maar voorzichtig indraaien om zo je klepseals heel te houden. En zorg verder voor iemand die het vaker gedaan heeft. Al is het alleen maar om het extra paar handen dat erg praktisch is (lees: Het is voor diegene met ervaring erg praktisch een paar extra handen te krijgen).

Laurent
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby Wheelnut » WedJan22, 2014 6:54:28 PM

Mooie how-to, maar wat een spraakverwarring weer!
(Sorry, ik erger me eraan :oops: )

Even voor de techneuten:
"Halve maantjes" = Klepspietjes (1 spie, 2 spies)
"Klepseals" = klepzittingen
"Klephoedjes" = klepseals
"Kleprandjes" = eh... Die heten toch ook "klepzitting"?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby q01z » ThuJan23, 2014 9:10:33 AM

Wheelnut wrote:Mooie how-to, maar wat een spraakverwarring weer!
(Sorry, ik erger me eraan :oops: )

Even voor de techneuten:
"Halve maantjes" = Klepspietjes (1 spie, 2 spies)
"Klepseals" = klepzittingen
"Klephoedjes" = klepseals
"Kleprandjes" = eh... Die heten toch ook "klepzitting"?


had het natuurlijk niet 1:1 moeten kopiëren.. heb het aangepast Anton! bedankt voor de feedback
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby Wheelnut » ThuJan23, 2014 5:48:05 PM

Image
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby Nico » SunMay04, 2014 8:59:35 PM

Nog even een aanvullende tip voor als je de kleppen wilt polijsten met een accuboor: in plaats van de accuboor direct op de klepsteel te zetten, schuif je een passend stukje benzineslang o.i.d. op de klepsteel en zet dat vast in de accuboor (of je schuift hem over een bitje of ander staafje dat je weer in de accuboor zet). Zo heb je een flexibele verbinding tussen de accuboor en klepsteel. Op die manier weet je zeker dat de klep altijd vlak in de zitting zit, zonder dat je de accuboor precies recht hoeft te houden. Maak het stukje slang ook weer niet te lang, want dan gaat hij wokkelen (of hoe je dat ook noemt).
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Cilinderkop + kleppen schoonmaken (door Laurent)

Postby Willemke » MonMay05, 2014 8:47:36 AM

Nog enkele aanvullingen als het mag.
- Verwijder voor het schuren de klepseals, je vernieuwd ze toch en zonder seal draait de klep makkelijker.
- Zorg dat elke klep weer in dezelfde klepgeleider terug komt. Niet verwisselen dus, omdat ze op elkaar ingesleten zijn.
- Ben zuinig met schuurpasta, zodat het niet tussen klepsteel en geleider komt.
- Als je twee soorten pasta gebruikt, begin dan met de grofste.
- Geef de schuurpasta de gelegenheid tussen klep en zitting te komen. Vaak de klep een beetje lichten dus.
- Schuren doe je bij voorkeur met een zuignap op een steel en die steel rol je tussen je handen heen en weer. Met een accuboormachine schuren kan, maar dan constant van draairichting veranderen.
- De afdichting controleren kan vrij eenvoudig. Zet op drie plaatsen op de afdichtrand van de klep met een krijtje een streepje. Duw de klep in de kop en verdraai hem ongeveer 45 graden. Als de krijtstreepjes overal op dezelfde manier weg zijn , was het passchuren succesvol.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron