Kachelradiator vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Kachelradiator vervangen

Postby Holländer » SatJan24, 2015 5:55:05 PM

Ik zag dat er nog geen HOW-TO was voor het vervangen van de kachelradiator, terwijl ze toch regelmatig lek gaan. Die van mij moest vervangen worden, dus dan maar wat extra foto's maken en direct een How-To maken. Het gaat hier om een kachelradiator met losse pijpjes
Image
Deze is voor onder de €18.- te bestellen bij Winparts.nl KLIK

Er zijn ook radiators te bestellen met vaste pijpjes erop. Ik heb altijd begrepen dat hiervoor je hele dashboard eruit moet. Met losse pijpjes hoeft alleen je handschoenenkastje eruit.
De foto's zijn niet altijd even duidelijk, ik heb de reparatie gedaan in het donker in de regen...

Voordat je begint heb je uiteraard een kachelradiator nodig, en koelvloeistof. Aan een liter of 5 moet je genoeg hebben (ik koop t bij de Action, €1.49/ltr). Ook een teiltje om je koelvloeitstof in op te vangen is niet onhandig.

Allereerst moet de koelvloeistof uit je auto. Ik heb de onderste slang van de radiateur in de motorruimte losgehaald. Wel lastig om alle koelvloeistof dan netjes op te vangen (omdat het uit je slang en uit je radiateur loopt). Iemand betere tips? Als de kvs eruit is moet het dashboardkastje eruit. Deze zit met 6 schroeven vast (bij mij 3 kruiskop en 3 torx 20).
Image

Als deze eruit is zie je aan de bestuurderskant de kachelradiator zitten.
Image

Hier zitten 2 of drie schroefjes in. Deze moeten eruit. Daarna kunnen in de motorruimte de twee koelvloeistof slangen losgehaald worden van de kachelradiator.
Image

Nu moeten de twee vaste pijpjes van de oude kachelradiator los. Omdat deze vast zitten kunnen ze niet los, dus moet je ze slopen. Ik knijp ze stuk met een waterpomptang en knip daarna met een kniptang alles door. De twee losse pijpjes kun je er dan uittrekken.
Image

Nu kun je de kachelradiator eruit halen. Deze zit met 4 klikvingers (kunststof haakjes) vast. Als je deze een beetje naar buiten buigt kun je de radiator eruit trekken.
Image

De ruimte onder de kachelradiator is vaak smerig, met blaadjes en takjes enzo. Soms staat er ook water in, haal dit eerst leeg (met een slangetje als een benzinedief) en maak de ruimte goed schoon.
Hierna kan de nieuwe radiator erin. Haal eerst de pijpjes eraf door de 2 8mm boutjes los te draaien.
Image

Haal dan het plastic beschermkapje van de radiator af (als je deze laat zitten past de radiator niet, hij wil er dan niet diep genoeg in).
Image

Plaats nu de nieuwe radiator voorzichtig in het kachelhuis. Als deze zit (bij mij wilde één van de klikvingers niet meer vast, maar dat zal niet erg zijn) kun je de schroefjes er weer indraaien. Nu moet je de de pijpjes monteren. Dit is een rotklusje, wat nogal precies komt. Eerst even de O-ring invetten en dan het pijpje door het rubber drukken. Het lange pijpje moet onder, de korte moet boven. Ik heb eerst de bovenste gedaan, die is vrij gemakkelijk. De onderste is wel lastig. Ik heb het zo goed mogelijk uitgelijnd, en heb daarna het laatste aangedraaid door het stalen plaatje aan te draaien met de boutjes. Pas wel op, je kan te veel kracht op het kunststof zetten door de boutjes, waardoor het kunststof breekt (dit was bij mij het geval).
Het pijpjes verhaal is echt een geduld verhaal. Lang pielen tot het goed zit.

Als dit klaar is kun je de pijpjes weer aansluit aan de koelslangen en kun je het dashboard kastje weer monteren. Nieuwe koelvloeistof erin en goed ontluchten (hier is geloof ik al een How-To voor).

Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom! Succes met de klus. In een kleine 2 uur moet het wel te doen zijn.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Kachelradiator vervangen

Postby JBo » SunJan25, 2015 9:17:59 AM

Nice, heb ook net in je wieiswie gepost. Die eerste foto is van mij :D

Als toevoeging: in mijn type 1 was het niet mogelijk om dat achterste boutje van de klem vast te zetten, simpelweg geen ruimte. Maar als je de klem met buisjes stevig aandrukt, kun je hem ook met een boutje vastzetten.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Kachelradiator vervangen

Postby Holländer » SunJan25, 2015 9:56:23 AM

Dat zwarte klemmetje die om de pijpjes zit heb ik helemaal weggelaten. Leek me ook lastig door weinig ruimte, en het doet verder maar weinig denk ik.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Kachelradiator vervangen

Postby Jurjenz » SunJan25, 2015 4:53:11 PM

Nachtmerries komen weer boven.. Ik kreeg in mijn geval de pijpjes niet fatsoenlijk vastgedraaid op de behuizing en het heeft uiteindelijk veel gepiel gekost om het lekvrij te krijgen. Dus denk je eraan om het 'preventief' te vervangen, niet doen.. Tenzij je lekkage hebt natuurlijk.

Bedankt voor de how-to!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Kachelradiator vervangen

Postby Jurjenz » SunJan25, 2015 4:55:34 PM

Bij mij zag het er uiteindelijk zo uit:
Image
Image
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron