Koppelingskabel ...

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Koppelingskabel ...

Postby MikeR » SatMar28, 2015 9:41:37 PM

Gisteren is volgens mij m'n koppelingskabel gebroken.
Symptomen:
Toen ik wilde opschakelen van 2 naar 3 hoorde ik een soort van pang, vervolgens viel alle druk op het koppelingspedaal weg en kon ik het pedaal tot aan de plank induwen, en daar bleef ie staan. Auto stond (of sprong) in zijn vrij en rolde rustig uit. Motor bleef gewoon lopen, alles deed het, maar geen aandrijving, want in vrij.

Klinkt voor mij als een gebroken kabel.

Vragen:
- is die kabel makkelijk te vervangen ? Maw: terwijl de auto op straat staat en dus niet op een brug. Bij een motorfiets is dat zo gebeurd, maar bij een auto is het me nog niet overkomen.
- De autozaak wist niet helemaal welke kabel het moest zijn: een korte of een lange versie. De auto is uit 1986.

Groet, Mike
MikeR
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatOct26, 2013 8:29:16 AM

Re: Koppelingskabel ...

Postby AlexanderB » SatMar28, 2015 10:56:22 PM

kijk eerst eens onder de motorkap of ie afgebroken is, of dat je de drukgroep moet gaan vervangen ipv de koppelingskabel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koppelingskabel ...

Postby MikeR » WedMay20, 2015 3:04:08 PM

Ondertussen is de kabel al lang weer gemaakt.
Ging vrij eenvoudig: accu loshalen en de nieuwe kabel inklikken.
En dit weekend brak ie weer.....
Ik dacht eerst dat ik hem verkeerd had gemonteerd, maar volgens de wegenwachter was dat niet zo. Koppeling hoefde je ook niet zwaar in te trappen. De oorzaak lag in slecht materiaal: het afgebroken deel was het 'oogje' van plastic wat aan het koppelingspedaal wordt gehaakt. Was dus gewoon in tweeen gebroken. Hij heeft er toen een binnenkabel met een metalen oog opgezet, met het advies die gewoon te laten zitten. Ik weet nog dat toen ik de 'originele' kabel monteerde ik het vreemd vond dat dat oog van kunststof was. En terecht dus....

Voor de pechonderweggers: de kabel is vrij eenvoudig zelf te vervangen. Accu weghalen (of het luchtfilterhuis) en je kunt er bij. Moet je natuurlijk wel zo'n ding bij je hebben. Maar als je gewoon een binnenkabel met haak hebt (wel de goede natuurlijk) neemt die niet zoveel plaas in.
MikeR
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatOct26, 2013 8:29:16 AM


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron