Waar komt de naam Tjaffer vandaan?

Alles over de Tjaffer. (voor zover het geen AX techniek betreft) De motor en het onderstel zijn AX gerelateerd.

Moderators: Rocks, moderators

Waar komt de naam Tjaffer vandaan?

Postby Citromobile » SatMay07, 2011 1:59:44 PM

Hallo,

Met enige regelmaat zie ik hier de naam Tjaffer langskomen, weten jullie wat Tjaffer eigenlijk betekend??? Heb al eens gezocht op Internet maar kon het niet vinden......

Groetjes
Edwin
Live, vanaf de Citromobile 2010 stand!
Citromobile
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: SatMay01, 2010 10:11:52 AM

Re: Waar komt de naam Tjaffer vandaan?

Postby kermit » SatMay07, 2011 10:06:49 PM

de naam Tjaffer heeft Jaap v/d Broek (hij heeft ca 100 van deze karretjes geimporteerd) bedacht.
Het heeft iets met het kappen van een boom te maken (tenminste in de omgeving van Nieuw Leusden ?)
een tjaffer is een "mega-mehari AX
kermit
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: FriOct10, 2008 8:54:45 PM
Location: driebergen

Re: Waar komt de naam Tjaffer vandaan?

Postby vanveller » SunMay08, 2011 11:23:35 AM

He wat jammer, gelijk al het goede antwoord....

Het is inderdaad een afgeleide van het geluid dat het kloven van hout maakt, TJAF.. Bij Jaap vd Broek thuis gingen ze nooit hout kloven maar hout tjafferen. Met dit woord in gedachten is de naam Tjaffer gekozen voor de MEGA. De naam Tjaffer is ook alleen in Nederland gebruikt.

Edwin
vanveller
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 3
Joined: SatMay01, 2010 8:40:34 PM
Location: Harmelen

Re: Waar komt de naam Tjaffer vandaan?

Postby xantharel » WedAug03, 2011 10:45:54 AM

Ik vond het al zo raar dat jij, Edwin, naar de herkomst van de naam Tjaffer vraagt (en dat dan ook nog op internet gaat opzoeken ?!) Het blijkt ook wel dat je dat wist maar kennelijk probeer je (ook) het Tjaffer forum iets te verlevendigen
want, helaas, gebeurt er niet zo heel erg veel op.
In ieder geval, ik kende de herkomst niet, wel dat Jaap vd Broek die naam bedacht heeft
maar zoals veel mensen denken dat een Tjaffer een amfibievoertuig is, dacht ik, dat die Jaap misschien wel iets met de zeilsport te maken heeft en dat het daar ergens een afgeleide van zou zijn (naam analoog aan een kunststof boot, zoiets)
Tijdje geleden zag ik in zijn showroom trouwens echt een kunststof amfibie voertuig staan (met Xantia Diesel blok erin)
nog aparter dan een Tjaffer, lijkt me.
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo


Return to Tjaffer

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests