trekhaak bevestiging

Alles over de Tjaffer. (voor zover het geen AX techniek betreft) De motor en het onderstel zijn AX gerelateerd.

Moderators: Rocks, moderators

trekhaak bevestiging

Postby xantharel » WedSep02, 2015 9:35:52 PM

Ik wil een trekhaak onder mijn Tjaffer monteren en zie dat de Rechter aansluiting met een bout door de (holle) balk heen moet Tja als ik die strak aandraai druk ik de balk samen en dat zal de bedoeling niet zijn
Nu kan ik wel oplossingen gaan bedenken maar kan iemand mij zeggen hoe dat origineel bevestigd hoort te zitten ?
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: trekhaak bevestiging

Postby AlexanderB » ThuSep03, 2015 3:06:45 AM

Dr hoort een busje in zodat ie inderdaad niet de balk kan platdrukken.. Wil bij 2ehands trekhaken nog wel eens kwijt zijn.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: trekhaak bevestiging

Postby Rock's » ThuSep03, 2015 6:12:57 AM

Volgens mij zaten er bij mij geen bussen in, het gegalvaniseerde staal is best dik en stevig, vast is vast en als je borgbouten gebruikt dan blijft dit ook vast.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: trekhaak bevestiging

Postby Wheelnut » ThuSep03, 2015 10:33:21 AM

Er komt best wel wat kracht op zo'n trekhaak te staan, waardoor die stevige balken na verloop van tijd toch gaan vervormen.
Vooral als je wel eens net-wat-te-zware aanhangers of fietsendragers eraan hangt.
Door die vervorming krijg je speling, waardoor de boutgaten uit kunnen gaan scheuren.

Ik zeg niet dat het niet kan zonder buisjes, maar ik weet niet hoe lang het ook heel blijft.
Stukje gasbuis o.i.d. ertussen doen ofzo?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: trekhaak bevestiging

Postby Rock's » ThuSep03, 2015 11:26:34 AM

Wheelnut wrote:Er komt best wel wat kracht op zo'n trekhaak te staan, waardoor die stevige balken na verloop van tijd toch gaan vervormen.
Vooral als je wel eens net-wat-te-zware aanhangers of fietsendragers eraan hangt.
Door die vervorming krijg je speling, waardoor de boutgaten uit kunnen gaan scheuren.

Ik zeg niet dat het niet kan zonder buisjes, maar ik weet niet hoe lang het ook heel blijft.
Stukje gasbuis o.i.d. ertussen doen ofzo?



de achterzijde van de tjaf trekhaak zit horizontaal tegen de achterbalk gemonteerd dus de verticale kracht op de buizen zal minimaal zijn
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: trekhaak bevestiging

Postby xantharel » TueMar01, 2016 4:22:02 PM

Haha wil ik reageren op de vraag van hoe de trekhaak te bevestigen, blijkt dat mijn eigen vraag te zijn................
Zo heb ik het gedaan :
Ik heb er uiteindelijk (na ook wat navraag gedaan te hebben bij trekhaakboeren) een busje in gedaan, geen stukje gasleiding ! maar een dikwandige en die dan net zo lang is dat hij aan één kant binnenin tegen de balk aan zit en aan de andere kant er doorheen gaat en het uiteinde gelijk zit met de buitenkant v d balk, een ruime ring en door het geheel dus een bout (sterkte 8.6) die zo stevig aangedraaid kan worden,
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: trekhaak bevestiging

Postby Rock's » TueMar01, 2016 6:07:32 PM

Heb jij zelf een trekhaak gemaakt of een originele ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: trekhaak bevestiging

Postby kermit » WedMar02, 2016 10:32:11 AM

Heb in 2006 bij garage ELVRO in Boekel (NB) door Louis een "echte" MEGA trekhaak laten monteren. Het was de laatste? Er staat als merk BOISNIER op. Koste toen 220 euro (excl montage)!
NB Garage ELVRO bestaat nog steeds, maar doet NIETS MEER met TJAFFERS (en heeft ook niets meer....!)
KERMIT
een tjaffer is een "mega-mehari AX
kermit
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: FriOct10, 2008 8:54:45 PM
Location: driebergen

Re: trekhaak bevestiging

Postby kermit » WedMar02, 2016 10:32:32 AM

Heb in 2006 bij garage ELVRO in Boekel (NB) door Louis een "echte" MEGA trekhaak laten monteren. Het was de laatste? Er staat als merk BOISNIER op. Koste toen 220 euro (excl montage)!
NB Garage ELVRO bestaat nog steeds, maar doet NIETS MEER met TJAFFERS (en heeft ook niets meer....!)
KERMIT
een tjaffer is een "mega-mehari AX
kermit
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: FriOct10, 2008 8:54:45 PM
Location: driebergen


Return to Tjaffer

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron