Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Holländer » MonAug27, 2012 1:13:31 PM

wat wil je precies weten?

ik zou bijvoorbeeld uitzoeken (misschien dat iemand op dit forum het weet) of de standaard waterpomp hier sterk genoeg voor is gezien de slangen heel veel langer worden. Verder zal ik gewoon een rekje maken waar die in kan, en er misschien een grotere ventilator opzetten. Of gewoon een radiator van een Xantia of XM nemen (die hebben dubbele ventilatoren) en een van een Peugeot 306 (die heeft een grotere ventilator).

Je kunt je kachelventilator afdoppen (doorverbinden) maar die kun je er ook in laten zitten (dashboard moet er wel uit neem ik aan?) voor extra koeling.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » MonAug27, 2012 1:28:39 PM

Die pomp zit wel goed, daar zit bestwel kracht achter (als de de ontluchting losdraait spuit het water n meter hoog, stationair..)

Je moet dus vooral een rekje bouwen achterin voor de radiator, en 2 lange, dikke slangen regelen, die geschikt zijn voor heet water..

en daarna de voorkant verstevigen...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Phenominal » SunSep23, 2012 1:55:40 PM

Na aandachtig dit hele topic doorgespit te hebben, heb ik eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag. of ik lees eroverheen :shock:

vorige week maandag een AX 1.4D gekocht met "Lekke kop", kop gedemonteerd en deze was sowiso aan vervanging toe, kleppen ed waren ingevreten.

hier op het Forum een andere kop geregeld via IceBytes. deze kop is afgeperst en gevlakt en zou in theorie dus goed moeten zijn.
kop gemonteerd met nieuwe pakking en oude bouten (mogelijk volgens auto data) en netjes zoals het hoort vast gezet. in volgorde 60nm, alles 360Gr. los, 20NM 2x 160Gr.

auto was starten lopen, vervolgens koelsysteem aangesloten en kvs bijgevuld en motor gestart. slangetje bij kachel open (hoort deze op de bovenste of onderste aansluiting van de kachel radiateur?), kwam veel lucht uit, later bijna alleen nog vloeistof soms een beetje lucht. thermostaat ging open en rad ed werd warm. auto aflaten koelen, en bijgevuld tot halverwege de vulbuis (ter hoogte van de niveau sensor zegmaar).

blok om wezen te rijden, alles werkt, alles koelt. alleen ging mijn niveau lampje branden, naar huis gereden, en kvs iets bijgevuld. tevens alle ontluchtingen gecontroleerd, maar ik blijf elke keer lucht houden. waar komt al deze lucht weg.

kvs is helder blauw, geen mayonaise, geen etc etc etc.

wie o wie kan mij helpen.
Phenominal
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 15
Joined: TueSep18, 2012 5:54:26 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » SunSep23, 2012 2:08:47 PM

Uit de kop en uit de kachelradiator. Je kan de radiator gewoon vullen tot vlak voor de bocht in de vulhals trouwens, tijdens het ontluchten kan je m volgooien tot aan de dop, zakt vanzelf nog wel wat naar beneden.. De niveausensor is eigenlijk het minimum-niveau.. Heb je ook via het thermostaathuis ontlucht? Daar wil meestal nog erg veel lucht zitten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Phenominal » SunSep23, 2012 2:22:30 PM

Nog niet, jullie hebben het erover dat daarop een imbus moet zitten, maar die kan ik niet vinden, wel een 6 kant dop (17oid) naast de sensor in het thermostaathuis.
Phenominal
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 15
Joined: TueSep18, 2012 5:54:26 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » SunSep23, 2012 3:06:10 PM

de dieselversie heeft een ander thermostaathuis..

Image
Dit is die van de diesel, je zou nummer 7 of 8 kunnen proberen, maar ik weet niet zeker of dat niet de ontluchting van de KVS, maar van de brandstof.. (als het goed is zit er naast nummer 7 een slang aangesloten terug naar ergens, dus dat zou moeten helpen met ontluchten..)

Het alternatief is inderdaad de dop (5) even los draaien en kijken of dr lucht uit komt als je radiator tot de rand toe vol staat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Fatality » ThuJan31, 2013 12:11:20 AM

Hallo allen, ik ben nieuw hier en heb afgelopen maand de AX van Holländer overgenomen. Hij deed het fantastisch totdat ik afgelopen weekend anderhalf liter KVS erbij heb gegooid, omdat ik niet goed het niveau van de vloeistof kon waarnemen. Nu spuugt mijn AX echter KVS uit alsof het vergif is. Vandaag 5 liter bijgevuld, en hij is weer leeg.

Symptomen
- plas onder auto
- plotseling uitvallen verwarming
- overuren maken door de fan
- leeg koelvloeistofreservoir

maar geen witte rook of rare prut in de olie.

Wel merk ik dat er een fonteintje vloeistof uit het volgende ventiel komt tijdens stationair draaien,

Image
Weet iemand waar dit voor dient, en bovendien, waarom dit open is? Moet daar geen dop op?

Mijn eerste gok gaat uit naar ontluchten, maar ik vraag me af of, het realistisch is dat een luchtbel het probleem is, aangezien werkelijk alle KVS eruit wordt gegooid (vandaag 2x keer bijgevuld in totaal 5 liter).
Desalniettemin wil ik ontluchten wel proberen, maar ben ik nog opzoek naar 1 van de 3 ventielen, de volgende 2 heb ik wel gevonden:
Image
Waar zit dus die derde, of is dat nu juist het ventiel uit het vorige plaatje?
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Fatality » ThuJan31, 2013 12:11:54 AM

Hallo allen, ik ben nieuw hier en heb afgelopen maand de AX van Holländer overgenomen. Hij deed het fantastisch totdat ik afgelopen weekend anderhalf liter KVS erbij heb gegooid, omdat ik niet goed het niveau van de vloeistof kon waarnemen. Nu spuugt mijn AX echter KVS uit alsof het vergif is. Vandaag 5 liter bijgevuld, en hij is weer leeg.

Symptomen
- plas onder auto
- plotseling uitvallen verwarming
- overuren maken door de fan
- leeg koelvloeistofreservoir

maar geen witte rook of rare prut in de olie.

Wel merk ik dat er een fonteintje vloeistof uit het volgende ventiel komt tijdens stationair draaien,

Image
Weet iemand waar dit voor dient, en bovendien, waarom dit open is? Moet daar geen dop op?

Mijn eerste gok gaat uit naar ontluchten, maar ik vraag me af of, het realistisch is dat een luchtbel het probleem is, aangezien werkelijk alle KVS eruit wordt gegooid (vandaag 2x keer bijgevuld in totaal 5 liter).
Desalniettemin wil ik ontluchten wel proberen, maar ben ik nog opzoek naar 1 van de 3 ventielen, de volgende 2 heb ik wel gevonden:
Image
Waar zit dus die derde, of is dat nu juist het ventiel uit het vorige plaatje?
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby JBo » ThuJan31, 2013 12:25:39 AM

Fatality wrote:Wel merk ik dat er een fonteintje vloeistof uit het volgende ventiel komt tijdens stationair draaien


Het zal best nog wel harder spuiten op hogere toeren. :jump:

Fatality wrote:Image
Weet iemand waar dit voor dient, en bovendien, waarom dit open is? Moet daar geen dop op?


euhhhh... best wel eigenlijk. Dit is namelijk het hoogste ontluchtingspunt, dus das best handig als dat dicht zit. Er zit een dopje op, wat lijkt op een ventieldop van een autoband (maar is het niet).

Ik gok dat je deze verloren bent.. dit punt mag alleen open staan als je gaat ontluchten. Het is dan ook niet zo gek dat je alle kvs kwijt raakt als je een fonteintje hebt.. Dopje op de sloop halen, zaakje goed ontluchten en klaar.

Fatality wrote:Waar zit dus die derde, of is dat nu juist het ventiel uit het vorige plaatje?

gevonden dus :)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Fatality » MonFeb04, 2013 9:06:20 AM

Dankje,

Iemand enig idee wat de juiste methode is om de ontluchtingsdop op de radiator los te krijgen. Die van mij zit muurvast, na een kwartslag draaien en voordat ik het met geweld ga doen hoop ik elegantere methodes te vinden.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » MonFeb04, 2013 9:37:01 AM

Kwartslag draaien, klein beetje indrukken en nog n stukje verder draaien, dan zou ie dr onder z'n eigen initiatief wel af moeten komen...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby q01z » MonFeb04, 2013 9:59:04 AM

in veel gevallen heb je daar wel een tang voor nodig...
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Fatality » FriFeb08, 2013 2:14:56 PM

Heb hem inmiddels bijgevuld, en ontlucht, kreeg radiatordop er met geen mogelijkheid af, ook met tang niet. Desalniettemin lijkt het systeem het goed te doen.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

temp meter doet raar in bochten...?!

Postby Joep-Meloen » SatOct15, 2016 1:25:22 AM

Na 7 pagina's spitten en lezen over KVS heb ik denk ik een nieuwe gekke vraag.

Het KVS temp-metertje van de AX gti schommelt bij mij tussen de 90/100 graden.so far, so good. Vreemde is echter dat in een bocht naar links de temperatuur ineens zakt (85/90) en in een bocht naar rechts de meter boven de 100 uitslaat (102/103).

Reageert de meter nou ivm middelpuntvliegende kracht? Hebben meer mensen dit?

Gr
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » SatOct15, 2016 2:41:36 AM

Mechanisme van de meter is nogal licht gebouwd, dus die naald reageert inderdaad een beetje op zijwaartse krachten. :)

Zit een spoel in wat een dun blikken plaatje (de achterkant/contragewicht van de naald) naar zich toe trekt. Geen veer of niks, dus het is puur de balans tussen de zwaartekracht die de naald omlaag trekt en de magneet die de naald omhoog trekt. Onder invloed van zijwaartse krachten kan dat dus een beetje uit balans raken, waardoor de naald wat anders aangeeft dan de werkelijkheid..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Joep-Meloen » SatOct15, 2016 5:20:33 PM

Thanks Alex, duidelijke uitleg !
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

problemen na vervangen kvs

Postby bast1aan » WedJul26, 2017 6:00:20 PM

Hallo,

Sta momenteel met mijn mooie AX 1.0i in Frankrijk, slang van koelsysteem onderweg gescheurd. Boel is gefixt door Citroën garage in Metz, en voorzien van nieuwe koelvloeistof.

Helaas dient zich sindsdien het volgende probleem voor: als de motor flink warm is geworden, en je zet 'm uit, dan gaat er ergens bij de radiator of het reservoir iets koken (hoorbaar) en spuit vervolgens bij de reservoirdop bovenin koelvloeistof uit, via het overdruksysteem. De eerste keer is er zo'n 2 liter koelvloeistof uitgelopen op de parkeerplaats. Ik heb dit daarna gelijk weer aangevuld.
Probleem doet zich nog steeds voor, ondertussen ontdekt dat zodra je de motor weer start, het spuiten stopt. Alsof de waterpomp de boel dan weer doorstroomt en het koken stopt...

Iemand een mening over wat dit is? Ik dacht zelf aan niet goed ontluchten van de radiator, of verkeerde koelvloeistof. De ventilator slaat overigens 'gewoon' aan, dus dat werkt (al zou de thermostaat voor dat ding stuk kunnen zijn natuurlijk)

Groeten, Bastiaan
bast1aan
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatJan02, 2016 6:22:27 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » WedJul26, 2017 9:08:25 PM

100% niet goed ontlucht. Heb je een imbussleuteltje om het ontluchtingspunt boven de thermostaat los te draaien?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby bast1aan » ThuJul27, 2017 10:42:36 PM

dank voor reactie. duidelijk. helaas geen gereedschap mee, doos op laatste moment niet meegenomen, zal je altijd zien.. zal hier eens op zoek. imbus zit trouwens op motorblok, bij radiator zit eoa plastic dopje moet een platte kant, waar overigens met de hand totaal geen beweging in te krijgen is.
bast1aan
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatJan02, 2016 6:22:27 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » FriJul28, 2017 10:20:55 PM

Dopje op de ratiator kan je met een tangetje pakken, moet een kwartslag ofzo gedraaid, en dan opgetild worden..

Qua volgorde eerst het 'ventieldopje' bij de kachelradiator, dan het imbusje op de motor, en als laatste het dopje op de radiator, en met lopende motor ontluchten, dan helpt de waterpomp om de lucht eruit te duwen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron