Ax diesel valt uit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ax diesel valt uit

Postby AlexB » TueSep28, 2010 4:41:29 PM

Mijn ax diesel 1.4 loopt wel gewoon stationair als hij koud is, echter als hij warm is loopt hij niet meer stationair en valt hij gewoon uit.

Iemand een suggestie wat dit wezen kan?
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Postby MNM(tm) » TueSep28, 2010 6:40:59 PM

Gaat het stationair toerental dan zover naar beneden dat 'ie daardoor stilvalt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby IceByte » TueSep28, 2010 8:55:17 PM

mmm klinkt vreemd, maar als het goed is moet het stationair toerental wel te stellen zijn bij een diesel, dat ie het wel goed doet als ie koud is, is niet zo gek, daarvoor zit er een koudestart op de dieseltjes, een kabel vanaf het thermostaathuis naar de dieselpomp. Combinatie van stationair stellen met afstelling van koudestart, zou het probleem moeten oplossen
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby Jongejan » TueSep28, 2010 9:19:00 PM

Zuigt de brandstofpomp misschien lucht aan?
Het membraam van de handpomp op het brandstoffilter wil wel eens lek raken.
Heb ik ook gehad met m'n XM diesel.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Jongejan » TueSep28, 2010 9:33:50 PM

Zie net op service.citroen.com dat de AX diesels zijn uitgevoerd met een handbalg in de toevoerleiding.
Probeer daar eens herhaald in te knijpen tijdens het stationair draaien.
Als ie dan wel blijft lopen, is het tekort aan brandstof en dus lucht in de brandstoftoevoer.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby IceByte » WedSep29, 2010 9:19:47 PM

Jongejan wrote:Zie net op service.citroen.com dat de AX diesels zijn uitgevoerd met een handbalg in de toevoerleiding.
Probeer daar eens herhaald in te knijpen tijdens het stationair draaien.
Als ie dan wel blijft lopen, is het tekort aan brandstof en dus lucht in de brandstoftoevoer.


DAt zou dan ook moeten optreden bij koude motor lijkt me, als er ergens een lek zit, maakt het niet uit of ie koud of warm is
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby Joost » WedSep29, 2010 11:36:59 PM

mijn ervaring is dat bij stilstand er nog veel meer lucht in komt.
makkelijkst is het laatste stukje leiding vervangen voor een transparante slang. Dan zie je het.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby IceByte » ThuSep30, 2010 10:58:02 AM

Joost wrote:mijn ervaring is dat bij stilstand er nog veel meer lucht in komt.
makkelijkst is het laatste stukje leiding vervangen voor een transparante slang. Dan zie je het.


Dat kan, maar dan zou het niet uit mogen maken of de motor warm is of koud, als je tenminste beide keren test met een stilstaande auto wel te verstaan...

Hoe dan ook, de slangen vervangen kan nooit kwaad, zeker niet als ze al wat ouder zijn, diesel is toch wel troep wat dat betreft
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » SunDec11, 2011 10:18:01 PM

Ik heb momenteel exact hetzelfde probleem als degene die ooit dit topic opende...

M'n AX 1.4D valt uit bij stationair lopen, warme motor. Kwam erachter na een snelwegrit, op de afrit viel ie uit. Alleen met blijven gasgeven kon ik thuiskomen. Later koud gestart en dan blijft ie wel lopen...

Waar kan het probleem zitten?
Staionair afstellen? Of lucht ergens?

Hoor het graag, groet!
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby MNM(tm) » SunDec11, 2011 10:30:10 PM

Moet je dan redelijk veel gas blijven geven om de motor te laten lopen (dus best wel wat toeren laten maken)?
En/of is het dat de motor zonder extra gas bijgeven gewoon te langzaam stationair loopt en daardoor stilvalt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » SunDec11, 2011 10:49:34 PM

Bedankt voor je snelle reactie :D
Ik moet veel gas bijgeven anders valt ie echt uit..
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby MNM(tm) » MonDec12, 2011 9:47:18 PM

Gaat 'ie dan erg onregelmatig lopen en bokken?
En als je dan veel gas geeft, houdt 'ie dan op onregelmatige momenten dan ook sterk in?

Zou je misschien ook een geluidsopname kunnen maken als 'ie moeilijk doet?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » TueDec13, 2011 12:11:57 AM

Da's me niet opgevallen...

Maar laatst stond ie gewoon halfuurtje stil, motor was afgekoeld inmiddels, starten en toen liep ie gewoon mooi stationair, maar zodra de motor warm na enkele minuten viel ie dus uit, sloeg gewoon af.
Met flink gas bij deed ie het gewoon, dacht zonder stotteren en inhouden.

Zal morgen even proefrijden en op eventueel inhouden/stotteren letten
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » WedDec14, 2011 2:46:07 PM

Koude start gedaan, motor loopt gewoon, ook stationair, gewoon regelmatig.
Na 5 minuten warmrijden zette ik 'm aan de kant, liet de motor stationair lopen, die begon even later wat moeilijker te lopen (geen stotteren) en sloeg toen af.
Gestart, beetje gasgeven en hij bleef gewoon lopen, kan er dus probleemloos mee rijden, alleen bij gas loslaten slaat ie direct weer af.

Geluidsopname:http://www.youtube.com/watch?v=og7sBKgn_Yg&list=UUhC0Yy5NpTKYFk25QGh3xxQ&feature=plcp

Benieuwd wat dit kan zijn, of wat ik kan uitsluiten.. :help:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby MNM(tm) » WedDec14, 2011 5:55:25 PM

Mijn gedacht:

De inspuitpomp doet ook dienst als aanvoerpomp van de diesel. Deze zuigt dus de diesel uit de tank en alles wat 'ie daarvan niet gebruikt, gaat via de retourleiding weer terug de tank in.
Het lijkt erop dat de pomp bij lage toeren niet genoeg diesel uit de tank kan trekken om te voorzien in de hoeveelheid die nodig is voor inspuiting. Wanneer is voor 't laatst het grote brandstoffilter vervangen?
Heb je deze ook al eens afgetapt (via ventiel aan onderkant van filter)?

Anderzijds lijkt het er ook op alsof 'ie te laag stationair loopt, maar In de opname is echter niet echt goed te horen hoever het toerental terugvalt bij stationair.
Bovenop de pomp zitten twee hevels. Aan 1 hevel zit de gaskabel, aan de andere zit de kabel van de koudloopregeling (kabel loopt naar het thermostaathuis).
Kijk eens wat 'ie doet als de die tweede hevel zelf aantrekt (dus in de richting van de kabel)?
Je kunt ook even een ringetje (waar je een sleufje in gezaagd hebt, zodat deze over de kabel geschoven kan worden) tussen het afstelblokje aan de kabel en de hevel steken. Daardoor trekt de koudloopregeling wat meer aan de hevel, waardoor het stationair toerental wat hoger komt te liggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » WedDec14, 2011 9:43:13 PM

Duidelijk verhaal , bedankt voor je reactie :D
Brandstoffilter is vervangen bij 326.000 dus zo'n 5000 km geleden, maar ik zal 'm es aftappen.

"Het lijkt erop dat de pomp bij lage toeren niet genoeg diesel uit de tank kan trekken om te voorzien in de hoeveelheid die nodig is voor inspuiting."
>> Dat klinkt aannemelijk... maar hoe is dan te verklaren dat bij koude motor er niets aan de hand is? Door die koudestartkabel?
Stationair loopt ie koud dus prima, totdat ie warm begint te worden... welke hevel/kabel bedoel je om een ring tussen te zitten, die aan de voorzijde vd auto (dus het dichts bij de radiateur) of die aan de voorruit-zijde?
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby MNM(tm) » WedDec14, 2011 10:34:49 PM

'k Zal proberen morgen ff een foto te maken, hoewel dat dan wel van een 1.5D is.
Maar de kabel waar 't om gaat (die vanaf de thermostaat) kun je daarmee wat makkelijker herkennen.
Wellicht kun jij ook even een foto maken van de bovenkant van de pomp (en eventueel ook een foto met daarop de pomp èn de thermotaat), zodat ik daarop kan aangeven welke ik precies bedoel.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » FriDec16, 2011 11:14:11 PM

Hier enkele foto's...
http://s33.photobucket.com/albums/d72/Donderkar-/ax/
Kan je daar wat mee?
Beide kabels zijn gaskabels, maar moet ik de onderste of de bovenste 'inkorten'?
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel valt uit

Postby MNM(tm) » FriDec16, 2011 11:44:12 PM

Ze zien er inderdaad beide uit als 'gaskabels', dat klopt. De officiële naam voor dit type kabels (a.k.a. handremkabels) is Bowden-kabel.
De rechter (grote) hevel op de foto, met daaraan de bovenste kabel is de echte gaskabel.
De linker (kleine) hevel, met daaraan de onderste kabel is de koudloopregeling.
Als je die kabel naar de andere kant volgt, kom je uit op de thermostaat.

Als ik die eerste foto eens goed bekijk, dan lijkt het er sterk op dat het blokje (met het schroefje) dat links van de kleine hevel op de kabel geklemd zit, verschoven is. Rechts van de hevel ziet de kabel er namelijk een stuk verser/glanzender uit dan de rest van de kabel. Dat zou meteen je probleem verklaren: als de motor warm wordt, zet de was in de thermostaat uit en laat de kabel dan uit de thermostaat komen. De beweegrichting van de kabel is dus naar de hevel toe. De hevel kan zich daardoor naar links verplaatsen, waardoor het stationair toerental daalt. Nu is/lijkt dat stelblokje verschoven te zijn (in de richting van 'motor is warm'), waardoor de hevel al verder naar links staat en dus het stationair toerental al vrij laag is. Als de motor nu warm is en de thermostaat de kabel meer lengte geeft, komt de hevel dus nóg verder naar links (nu dus eigenlijk té ver), waardoor het stationair toerental dusdanig laag kan worden dat de motor erdoor uitvalt.

De oplossing voor je probleem is dus simpel: schroefje op stelblokje een beetje los draaien, blokje zo'n 3mm naar rechts op de kabel weer vastzetten en klaar. De kabel trekt nu dus harder aan de hevel, maar da's geen probleem. Sterker nog: dat hoort zo. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX diesel valt uit

Postby Donderkar » SatDec17, 2011 6:35:52 PM

Je lijkt gelijk te hebben,
Stelblokje stukje naar rechts om die kabel wat strakker te krijgen, nooit geweten dat die kabel bij warmere motor meer speling krijgt maar je verhaal maakt het duidelijk :D
Vanavond lange rit, kijken of het werkt
Hartelijk dank, echt tof van je!
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron