Waneer aan je katalysator gaan twijfelen ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Waneer aan je katalysator gaan twijfelen ?

Postby lekkersimpel » FriMar04, 2011 1:51:41 AM

Wie kan mij vertellen waneer je katalysator moet worden vervangen ?

Ik heb namelijk het idee dat mijne al een tijdje vol zit, maar ze zijn me iets te veel aan de prijs om zomaar te vervangen :?

Ik heb op google al eens gezocht, maar wordt daar niet veel wijzer.

Waarom ik denk dat hij nog wel eens vol kan zitten is dat er al ruim 239.000 km op de teller staat en ze schijnen maar 150.000 km mee te gaan las ik ergens.
Tevens heb ik er een blok in gehad die aardig heeft staan roeten door dat er is door gereden met een kapotte lamdasensor.
Hierna heb ik er een ander blok in gehangen maar de kat. is blijfen zitten.
De auto wordt ook elke dag amper warm gereden en is dan al op plaats van bestemming, dit schijnen ze ook niet leuk te vinden.
De stukjes die hij rijd komt hij zelden boven de 80 km/u

Nu valt het me op dat mijn auto heeeeel veel koppel heeft, ik kan echt (te) lui zijn met schakellen, 50 in zijn 4 lijkt het blok heerlijk te vinden, hij draait dan net 2000 toeren maar trekt hem hier ook zo weer uit zonder moeite.

Ik heb het oude blok van mark er in leggen, dus dat is geen bijzonder blok, gewoon een 1.4 8 klepper met dis, het enige wat anders is is de ecu, die schijnt een ander programma te hebben, maar die werkt volgens mij pas mee voorbij de 4000 toeren, want daar geeft hij je een "zetje" dus dat het vermogen los komt.

Wat me ook op viel is dat ik laatst dat het nog goed vroor ruim 200 km moest rijden, op de snelweg de motor warmer werdt dan normaal, tegen rood aan, ik had toen ook lekage op de radiateur, zat op het minimum wat ik aan koelwater mag hebben, dus het kan ook daar door zijn geweest, maar de kat schijnt dat ook te veroorzaken als die vol zit.

Dus nu mijn vraag, kan ik het testen, kan ik het zien, kan ik het....... ?

Alvast weer vele malen dank voor de hulp ! :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Postby Pascal » FriMar04, 2011 3:41:34 PM

Een volle of kapotte kat merk door 'lui' motorgedrag, alsof er geen puf/ trekkracht inzit terwijl je volgas geeft.
Motortemperatuur wordt inderdaad daardoor oook veel hoger; de motor werkt wel, maar kan zijn gassen niet kwijt -> héét!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Waneer aan je katalysator gaan twijfelen ?

Postby lekkersimpel » WedNov30, 2011 3:07:51 AM

Vandaag de kat. plus middendemper vervangen omdat deze afgescheurt waren op de flens.
Het motor gedrag is duidelijk veranderd, de motor loopt rustiger en soepeler, het vermogen lijkt iets te zijn toegenomen al zou dit ook zo kunnen lijken omdat hij soepeler draait en vooral onbelast veel vlotter op het gas reageerd.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron