by Pascal » TueNov22, 2011 4:43:49 PM
Mmm...volgens mij klopt er iets niet in je berekening, maar goed: heb maar een jaar wiskunde gegeven..:
Benzine:
-verbruik 1 op 18 (geef je zelf aan) bij 12000km/jaar
-> 12000 : 18 = 667 l à €1,59 = €1060,50 brandstofkosten/ jaar.
Mrb à €12,- = (12 x 12) €144,- MRB/ jaar
-> totaal (excl. verzekering en onderhoud) €1204,50/jaar.
LPG:
- verbruik (+/-15% hoger) -> 1 op 15
-> 12000 : 15 = 800 l à €0,70 = €560,-brandstofkosten/ jaar.
MRB blijft in geval van G3 gelijk aan benzine dus €144,-/ jaar (G1/G2 wordt €576/ jaar...)
Inbouw installatie + herkeur G1/ G2 = €900, G3 = €1500.
Die gasinstallatie moet je dus afbetalen van een verschil van 500 euri in het gunstige geval (G3), dus minimaal 3 jaar.
In drie jaar tijd heb ik de gasprijs zien oplopen van 48ct naar 70ct nu, benzine van 142ct naar 159ct nu...maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat de prijzen de komende drie jaar bevriezen....(keep dreaming dear...).
Een G1 of G2 installatie moet je dus terugverdienen van (500 (verschil brandstof) - 432 (verschil MRB) =) ommenabij 7 tientjes.....die verdient zichzelf dus nooit nimmer ooit terug.
Tel daarbij het hogere onderhoud (oude TU-types vinden LPG hélemaal niet fijn, ik heb al zóveel kapotgedraaide 1.4-BX-kopjes gezien..brrr)...kassa!!
Geloof me: het is de moeite niet bij een dergelijk gunstig verbruik als een gewone AX normaal gesproken heeft.
Pas bij 1 op 10~12 op benzine wordt LPG ècht interessant....bij een dergelijk jaarkilometrage dan.
Just my two cents..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82