LPG

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Postby Drake » WedMar09, 2011 1:45:40 PM

De goedkoopste manier is denk een wegenbelastige vrije golf diesel te nemen. Igg heb ik nog geen manier gezien om goedkoper te rijden.

Maargoed rijplezier is ook heel wat waard dus voorlopig blijven beide 16v's braaf lekker volgetanked worden :wink:
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Holländer » ThuMar10, 2011 8:05:36 AM

tjsa... een webenbelastingvrije Golf diesel is natuurlijk een oplossing, maar velen van ons zullen dat niet als dé oplossing zien ;-)

Nu we het toch weer over diesel hebben... Biodiesel schoot me gister ineens in het hoofd. Hier al wat op internet naar gezocht, maar veel verder dan wikipedia kom ik niet... :|

Wikipedia zegt:
Het voordeel van biodiesel ten opzichte van pure plantaardige olie is dat de viscositeit ervan goed overeenkomt met die van conventionele dieselolie. Daardoor kunnen de meeste motoren er zonder aanpassingen op lopen :) . Echter voor permanent biodieselgebruik moeten brandstofleidingen en pakkingen van een materiaal zijn dat zich niet laat aantasten door de hogere zuurgraad van biodiesel. Dit vraagt in veel gevallen om aanpassing :( Een nadeel is dat biodiesel een iets lagere energiewaarde heeft dan diesel, m.a.w. je komt minder ver met een volle tank.

Hier komen natuurlijk weer heel veel vragen naar boven, zoals: hoeveel procent gaat je auto meer gebruiken op biodiesel, wat kost biodiesel, waar is biodiesel überhaubt te krijgen, wat kosten dan die aanpassingen om op biodiesel te rijden, wat gebeurt er met de wegenbelasting, enz enz.

Iemand ervaring mee :?:

p.s. ik heb nog steeds niks gehoord van de LPG inbouw bedrijven... :(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby JBo » ThuMar10, 2011 9:55:15 AM

Het verbruik bij biodiesel is iets hoger, maar dat weegt niet op tegen het prijsverschil. Oudere dieselmotoren, zoals die in een ax, kunnen zonder aanpassingen op biodiesel lopen.

Ik weet als je echt puur op zonnebloemolie zou gaan lopen, dat je op de lange termijn het een en ander aan moet gaan passen. Een mengverhouding van 50% normale diesel en 50% zonnebloemolie moet foutloos kunnen. Probleempjes met een koude start blijven dan achterwegen.

Nu over e85. Ik heb een het verleden een ax omgebouwd om op ethanol te kunnen laten lopen, maar dit is 20x lastiger dan het gebruiken van bio-diesel. (het is wel gelukt overigens)

Er zijn nog wel vervelende eigenschappen aan ethanol ten opzichte van benzine. Namelijk de verdampingswarmte en het vlampunt.

In een notendop; je zult je ontsteking moeten vervroegen, je mengverhouding brandstoflucht moeten veranderen. En inderdaad als je het lang wilt gaan gebruiken, je brandstofleidingen vervangen. (de tank zou het wel aan moeten kunnen) Je zou dat dus alleen kunnen doen met een carb blok met stroomverdeler. Het nadeel is als je dat doet, dat hij dan alleen op e85 (goed) kan lopen.

E85 werkt eigenlijk alleen goed met auto's met brandstofsensoren die daarmee de ontsteking, kleptiming & mengverhouding kunnen varieren.

Maar het kan. Als je meer wilt zien of weten over dat ax ethanol project;

http://www.youtube.com/watch?v=ZNnf-JKZM-8
http://batssoft.nl/AX/ethanol%20project/index-2.html

Jorrit
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Postby Holländer » ThuMar10, 2011 11:40:59 AM

Maar ik neem aan dat als je gewoon 50% zonnebloemolie door je diesel gooit (en dus ruikt naar een frietkraam) je een fikse boete kunt krijgen als ze je pakken (ruiken :wink: )

Ook lijkt me zonnebloemolie per liter niet echt heel veel voordeliger dan diesel toch?

Bovendien rij je dan dus illegaal op een alternatieve brandstof, wat je dus geen wegenbelasting voordeel geeft.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een legale manier van goedkoper rijden...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby JBo » ThuMar10, 2011 11:55:06 AM

Holländer wrote:Maar ik neem aan dat als je gewoon 50% zonnebloemolie door je diesel gooit (en dus ruikt naar een frietkraam) je een fikse boete kunt krijgen als ze je pakken (ruiken :wink: )


Biodiesel wordt gemaakt uit dierlijke en voornamelijk plantaardige olien, zoals koolzaadolie, zonnebloemolie, palmolie of sojaolie. (het wordt nog is behandeld met methanol, maar forget about that) Het onderscheid tussen biodiesel van de pomp en de tanken zonnebloem olie van de sligro zal moeilijk worden kunnen gemaakt.

Je doet aan alleen belastingontduiking als je zonnebloemolie uit de winkel in je auto gooit, daar staat idd een fikse boete op.

Het is aan jezelf of je 50% diesel & 50% zonnebloemolie in je auto gooit of 50% biodiesel. Het maakt voor de motor niet uit.

Dus als je legaal goedkoper wilt rijden moet je voor de laatste optie gaan
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Postby Holländer » ThuMar10, 2011 11:57:20 AM

maar weet je ook wat er dan met je wegenbelasting gebeurd? of blijft dat met bio diesel gewoon gelijk?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby JBo » ThuMar10, 2011 12:13:28 PM

Holländer wrote:maar weet je ook wat er dan met je wegenbelasting gebeurd? of blijft dat met bio diesel gewoon gelijk?


Blijft gelijk, je auto veranderd technisch namelijk niet.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Postby Holländer » ThuMar10, 2011 12:21:33 PM

Maar is het niet zo dat de overheid alternatieve brandstoffen probeert te promoten door daar subsidies voor te geven? (denk aan hele zuinige citroën C1, Toyota Prius, en zelfs zuinige diesels hoeven geen WB meer te betalen)

Uiteraard dit allemaal om het milieu te sparen (of dit effectief is, is een heel andere kwestie).

Als je dan dus (gedeeltelijk) op bio-diesel gaat rijden, zal dat in de ogen van de overheid beter voor het milieu zijn, en dus zal je in aanmerking kunnen komen voor vermindering/kwijtschelding van wegenbelasting toch?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Rio97 » ThuMar10, 2011 12:48:30 PM

Het kwijtschelden van de wegenbelasting voor oa de C1 en de Prius heeft niks te maken met alternatieve brandstoffen maar met de beperkte uitstoot.
Het is puur een fiscale prikkel om het broeikaseffect te beperken.

Biodiesel in plaats van aardolie-diesel beperkt de uitstoot niet echt.
Het vermindert alleen het gebruik van fossiele brandstoffen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby AlexanderB » ThuMar10, 2011 1:27:48 PM

en ook dat niet echt, biodiesel word vornamelijk gebruikt van landbouwproducten, en zoals je weet lopen landbouwtractoren ook op diesel. daar ik te lui ben om bronnen te zoeken, mag je dat zelf doen, maar het schijnt dat een liter plantaardige olie produceren bijna n liter diesel kost. je schiet dr dus niet zoveel mee op.
wat? en hoe zit het dan met die dierlijke vetten en andere afvaloliën die ervoor gebruikt kunnen worden? goede vraag. goed antwoord ook, die worden normaal gebruikt voor onder andere veevoer, waar bij gebrek aan dat afval, weer verse olie gebruikt zal moeten worden. netto hetzelfde resultaat, als je biodiesel(/WVO) of PPO gebruikt, word er ergens anders in de keten bijna net zo veel gewone diesel verstookt om dat te compenseren..

ethanol is daarentegen wat minder schadelijk, omdat dat veel makkelijker uit vergisting van gft afval, of uit algen te maken is. de impact van algenfarms op de zee staat nog n beetje ter discussie, maar is in ieder geval minder schadelijk dan maar gewoon meer zonnebloemen kweken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby 2Black » ThuMar10, 2011 2:59:38 PM

Ook bij de plantaardige oliën hebben we inmiddels het grote probleem van prijs en beschikbaarheid.
Een liter zonnebloemolie kostte een jaar of 6-7 geleden ongeveer €0,35-0,40 per liter maar door de enorme vraag naar dit soort producten (vooral ook palmolie) door allerlei vreemde stimuleringsmaatregelen (vooral in de VS, daar gaat nu meen ik de helft van de maïsoogst richting de biobrandstof productie en dus niet beschikbaar voor consumptie) die eigenlijk vooral ten koste gaan van voor consumptie beschikbare plantenolie is de prijs geëxplodeerd. Een litertje kost nu al tegen de €0,80 en is dus vrijwel oninteressant geworden.

Logisch alternatief is het hergebruik van bijvoorbeeld frituurvetten etc. uit de voedingsmiddelen industrie en horeca. Maar dat lukt ook al vrijwel niet meer vanwege de huidige regelgeving waarin exact moet worden bijgehouden wat voor vetten/oliën een bedrijf in- of uitgaan. Frituurvet van de cafetaria wordt bijvoorbeeld vrijwel overal door speciale bedrijven opgehaald en staat dus geregistreerd.
Zelf olie gaan zuiveren is dus ook een vrijwel onmogelijke opgave terwijl het eigenlijk de makkelijkste manier is. Bij Renard heeft René het een tijdje geprobeerd in z'n busje met frituurvet van de cafetaria tegenover z'n huis.
Was een hele operatie. Elke week zo'n 30liter achterover drukken en dan eerst filteren, daarna 2 bezinkingsvaten en uiteindelijk zo schoon mogelijk de auto in met een ca. 70-30% verhouding.
Kostte erg veel tijd, veel moeite en leverde elke week ca. 20 liter brandstof op. Frituurvet was gratis, dat wel.

Nee dus... gaat hem niet zijn.
Je moet trouwens vaak toch voor de zekerheid een filteringsysteempje in je diesel maken én een voorverwarmings-mogelijkheid is een groot voordeel. Het is nu eenmaal minder brandbaar en koud minder vloeibaar dan 'echte' diesel.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Re: LPG

Postby Drake » SunApr03, 2011 9:14:23 PM

Toch blijft in alle zin een ax uit bv 96 met een lpg g3 inbouw het goedkoopst om mee rond te tuffen e.d. Mits het echt perse een ax moet zijn.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: LPG

Postby Holländer » ThuApr07, 2011 10:12:37 AM

ja dat is zeker zo! maar ik zie een beetje tegen een investering van €1000-1200.- op voor een ax van 1996... En als je er dan 2 jaren in rijd (of mss wel eerder) dan heb je het er wel uit maar toch...

btw ik heb ook niet even €1200.- op mn rekening staan die ik aan een LPG installatie kan uitgeven...

heb trouwens niks meer gehoord van de LPG bedrijven... zullen weer uit de crisis zijn en werk genoeg hebben?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: LPG

Postby AlexanderB » FriApr08, 2011 12:26:26 AM

ik zie trouwens dat dr n vette tikfout in mn speadheet zat waardoor dr niks van de waardes klopte. Dit is beter...
blijkt dat als ik n beetje meer nog ga rijden per maand, ik beter wel op lpg overstap :roll: met mn huidige gebruik heb ik de installatie binnen 2 jaar dr al uit, rij ik net ff wat meer per maand, dan begin ik na n jaar al te besparen.. (uiteraard duurt t weer langer mochten de brandstofprijzen omlaag gaan, maar dat zal wel weer niet..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: LPG

Postby Holländer » FriNov18, 2011 10:14:51 AM

hehe het heeft even geduurd, maar heb eindelijk antwoord gekregen van 2 bedrijven over het inbouwen van LPG G3 in mijn ax. En hou je vast, want mijn €1000-1200 was behoorlijk optimistisch...

LANDI VGI LPG G3 gasinjectie systeem
Schakelaar met tankinhoud aanduiding
Lpg tank tegen achterbank gemonteerd, 60 liter
Plaatsing buitenvulling in overleg
Alles netjes ingebouwd en goed afgewerkt
Lpg keuring RDW inclusief
2 jaar garantie op onderdelen en arbeid

Inbouwtijd 2 dagen

Er is een gratis leenauto aanwezig
Prijs: 1500,00 euro incl. BTW

en deze:

Bedankt voor uw aanvraag!



Wij kunnen voor uw auto een G3-installatie monteren voor €1547,- incl. BTW, montage en keuring
G1 is niet van toepassing.

Op het systeem zit twee jaar garantie en het kan op korte termijn ingebouwd worden.


Dus €1500.- is gewoon het minimale bedrag wat je gaat betalen voor een LPG G3 installatie. Ik had ze ook gevraagd of het mogelijk was een G1 installatie in te bouwen (is veel goedkoper, en omdat ax zo ligt is valt het qua WB ook nog wel mee) maar dat kan niet (duh, injectie ipv carburateur)

als je dan opnieuw het rekensommetje gaat maken heb ik het er alsnog wel in 1 a 1.5 jaar uit, maar €1500,- investeren in een auto die ik voor een paar 100 heb gekocht... voelt toch niet goed...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: LPG

Postby Terminal » FriNov18, 2011 6:50:59 PM

G1 kan prima...mits je er voor kiest 100% op gas te gaan rijden.
Maar kwa kosten kom je niet heel ver onder het wat de bedrijven rekenen vind het zelfs niet eens echt heel duur namelijk!

Grote probleem is dat voor de rdw keuring er bij alles een certificaat bij moet zitten dat het goedgekeurd spul is en blablabla.
Daardoor word het een stuk duurder, je verdamper, carburateur, tank, afsluiter en echt alles moet gekeurd zijn.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: LPG

Postby AlexB » FriNov18, 2011 7:10:50 PM

Als je van plan bent je Ax nog een paar jaar te houden kan het een leuke investering zijn toch.
Alleen dan wel eest even 1500 euro lappen :D
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: LPG

Postby Holländer » FriNov18, 2011 10:11:19 PM

ik zit er ook serieus over na te denken want het is een goede investering (er vanuit gaande dat ik mijn auto niet snel total-loss rijd ;-))

maar die €1500,- houd me n beetje tegen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: LPG

Postby AlexanderB » FriNov18, 2011 10:32:52 PM

vul je mn calculatortje in en dan zie je hoe lang t duurt voor je t terug hebt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: LPG

Postby Holländer » MonNov21, 2011 11:16:54 AM

Wegenbelasting voor een LPG G3 installatie blijft gelijk! Alleen G1 & G2 is duurder.

Daarbij rijd mijn ax nu ongeveer 1:18-19 een een diesel 1.4 ongeveer 1:22-23. Een 1.6-1.8 diesel zal ook zoiets lopen. Als ik op gas ga rijden zal ik ongeveer 1:15-16 gaan rijden. Maar omdat een liter diesel ongeveer €1,30 kost, en een liter gas €0.70 is het altijd goedkoper om op gas te gaan rijden...

€1,- aan LPG is dan goed voor 21.4 km
€1,- aan Diesel is dan goed voor 16.9 km

Dus als ik voor €15.- in de maand aan wegenbelasting kan blijven rijden, met een eenmalige investering van €1500,-...
zonder dat ik zelf een halve auto operatie hoef te ondergaan... je brengt je auto weg, haalt 'm 2 dagen later op, en je kan legaal op LPG rijden...

dan heeft dat mijn voorkeur!

De enige goedkopere oplossing: een auto zoeken die even zwaar is (das al lastig) die op LPG G3 rijdt (bijna onmogelijk) die minder dan €1500,- kost... je ziet wel wat de kansen zijn om zo'n auto te vinden....
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests