LPG

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

LPG

Postby Holländer » MonMar07, 2011 2:04:42 PM

Hey mensen!

nu de benzine prijs rond de €1.60 is, en voorlopig alleen maar zal stijgen "door de kritische situatie in het midden-oosten" (yeah right)
is zelfs de ax met 1:17 een dure auto om veel km's in te rijden...

De oplossing is een Hybride, maar mn ax ombouwen tot hybride zal vele malen meer kosten dan de dagwaarde van het fijne autootje :wink:

dus: LPG.

Ik weet dat je dit tegenwoordig niet meer zelf mag inbouwen (helaas). Maar zijn er nog mogelijkheden om 't een en ander van bijv. de sloop te halen, dit gedeeltelijk in te bouwen, en het dan laten afmaken & keuren door een gespecialiseerd bedrijf?

en wat zal zo'n geintje ongeveer moeten kosten?

Ook niet onbelangrijk: kan een blok van de ax (gewoon de 1.1 monopoint injectie) eigenlijk wel op LPG lopen?
is er iemand die (in het verleden) wel eens een LPG installatie heeft gemonteerd? is dit zelf te doen? (zit nogal met veiligheid, t blijft toch gas onder druk...)

Graag jullie reacties!
Last edited by Holländer on TueNov22, 2011 5:56:05 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby AlexanderB » MonMar07, 2011 2:47:34 PM

niet teveel zorgen over maken, de druk is maar 7-8 bar ofzo, das amper 2x wat dr op de benzineslang staat als je pomp t goed doet..
zelf ikbouwen mag gewoon, maar moet je daarna laten keuren bij rdw, alternatief is inderdaad door een inbouwbedrijf laten inbouwen (of, als je ze zo gek krijgt, laatste hand aan laten leggen en checken) waarna zij die keuring + op kenteken zetten voor je regelen.

ik zit zelf ook te twijfelen, ik zit eigenlijk precies op het omslagpunt, ik wil dan wel gewoon n simpele G1 installatie (die dus net als een carb met 2 stelschroeven in te stellen is, en met minimale aanpassing aan de injectiemeuk te doen is. 2 relais, 1 weerstand, 1 schakelaar in het dash, wat draad, en ik zou zelf naast de gasniveumeter een 'afr' meter (voltmetertje aangesloten aan de lamda) in het interieur zetten, dan kan je zelf heel makkelijk goed afstellen.. alleen ik weet niet wat ze dr van vinden bij de apk :P

alternatief is een G2 installatie, das eigenlijk t zelfde maar dan met een computertje die aan de hand van de lamda een stappenmotortje aanstuurt in de gaskraan ipv 1 van de 2 instelschroeven van de G1 installatie.. storingsgevoelig, maar waarschijnlijk de goedkoopste apk-toegestane oplossing.

3e alternatief is een G3 installatie die met een kastje de injectorwaarde van de benzineinjector 'omrekent' naar de hoeveelheid te injecteren gas, die gaat dus uit van alle features van de motorcomputer om de boel juist te krijgen. helaas is een AX (waarschijnlijk) te oud om het G3 belastingvoordeel te krijgen, dus ik zie weinig punt om deze duurdere installatie te kopen. je kan het wel voor elkaar krijgen, dan moet je n saxo g3 installatie zien te vinden die werkt op je 1.1i, en dan ook nog eens aan de RDW bewijzen dat je blok 1:1 100% hetzelfde is als het wel-G3 saxo 1.1i blok, tot de bestelnummers van alles aan toe. not easy.

en over onderdelen van de sloop: gewoon doen, enige wat een probleem kan zijn is de gastank, die moet om de 10 jaar gekeurd worden en dat keuren schijnt praktisch net zo veel te kosten als een nieuwe tank.. verder begreep ik dat hele oude spullen (tank, verdamper) waar nog geen keurmerk op staat ook niet mogen, mja.. wil je werkelijk 30 jaar oude troep van al 25 jaar failliete merken?

last but not least: inbouwen incl een nieuw setje kost +/- 1000-1200 euro, als je n minder dan 10 jaar oude tank en een regelaar van de sloop haalt, wat nieuwe slangen koopt en evt n revisiekitje voor je verdamper indien lek, zelf inbouwwt, en laat omkeuren ben je waarschijnlijk +/- 500-600 euro kwijt all in. :)

[edit:] oh, en niet gelijk een 100 liter tank dr in bouwen, je kentekengewicht leeg word vermeerderd met 0.8x de bruto inhoud van de tank, en dat kan je net n schaal belasting hoger kosten, waardoor je niet 4x maar 5x zoveel MRB gaat betalen.. (ja, n dikke 50 euro de maand is toch net ff wat minder leuk dan 12-15 euro per maand, maar als je genoeg rijd, haal je t dr wel uit..)
[edit2:] en eigenlijk moet je uit voorzorg je ontstekingssysteem goed checken/vervangen door nieuw, als die niet 100% goed vonkt, dan word het onbetrouwbaar, backfires, etc.. niet leuk. klepstellen ook ff doen als dat niet al gebeurd is.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Holländer » MonMar07, 2011 3:07:39 PM

dat is nog eens informatie waar je iets aan hebt!!!

dus... samen een keer een gastankje inbouwen? :-P

misschien kunnen we een keer een meeting "LPG in je ax bouwen" organiseren? :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby AlexanderB » MonMar07, 2011 3:11:39 PM

haha, gezellig :) wel eerst maar eens parts verzamelen denk ik :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby raoel » MonMar07, 2011 3:17:42 PM

Als je dan bezig bent met inkoop e.d.

Schrijf ff adressen op.. en verzamel die voor een HowTo, zodat straks elke nitwit in staat is een G1 installatie in de AX te leggen :P
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Holländer » MonMar07, 2011 6:06:29 PM

Dat is een goed idee inderdaad, maar ben alleen bang dat het me zelf niet lukt...

Ik heb vorige week een koppakking vervangen, das geen probleem. want je haalt eerst alles eraf, en dan bouw je het weer op...

Maar nu moet je dus iets inbouwen wat er nooit heeft gezeten... (tenzij je alles uit een sloop auto haalt natuurlijk, dan is het al iets makkelijker).

Ik zal in ieder geval eens kijken of ik iets bruikbaars kan vinden, adressen opschrijven, en áls ik het in ga bouwen, maar ik er zeker een How To van!

maar tot die tijd heb ik graag nog wat meer info!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby AlexanderB » MonMar07, 2011 6:27:48 PM

je hebt nodig:

- een gastank
- een gasvulpijp
- een vacuumgeregelde gasverdamper/regelaar
- harde buis voor het vloeibare gas, met P-clips om ze aan de bodem van je auto te schroeven.. bestwel lookalike van remleiding iig..
- maybe 'hogedruk' slangetjes voor t 1e stukje vanaf de tank, en laatste stukje tot de regelaar? dunno..
- een gasventuri --> die n beetje match is voor het motorvolume/vermogen, misschien een idee om die op maat te maken voor ax als je niks kan vinden dat "klein genoeg" is
- een instelkraantje voor de lagedrukzijde, of eentje met een stappenmotor dr op voor G2
- lagedruk gasslang voor tussen de verdamper en de venturi
- waterslang om in serie met de kachelradiatorslang de verdamper toe te voegen.

verdere electronica G1:
- paar dubbelrelais, dashbord schakelaar, paar meter draad, voltmetertje, gasniveaumeter passend bij tank, een weerstand (om de ECU te laten denken dat de benzineinjector nog is aangesloten), en een "lamda simulator"..
of G2:
-paar dubbelrelais, schakelaar, paar meter draad, G2 gascomputer + lamda simulator + die stappenmotorkraan, niveaumeter passend bij tank, en ook n weerstand..

aandachtspunten:
- tools om die hogedruk gasleiding op maat te installeren..?
- een blok waarvan de ontsteking en kleptiming/speling prima in orde zijn.

valt eigenlijk best mee :) anders kijk je op zo'n lpg webshop wat er in een universele G1/G2 DIY kit zit? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Drake » MonMar07, 2011 6:49:53 PM

Hou er wel rekening mee dat de wegenbelasting van een g1/g2 instalatie aanzienlijk hoger is dan die van een G3 installatie.

Bij een bouwjaar vanaf 1995 komt een auto in aanmerking voor G3, hence je rustig een laat type ax kan nemen en die dan ombouwen ;).
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby Terminal » MonMar07, 2011 6:51:37 PM

AlexanderB wrote:je hebt nodig:

- tools om die hogedruk gasleiding op maat te installeren..?


Waarom hoge druk leiding? Je kan gewoon normale lpg slang gebruiken... verkrijgbaar op rollen van 25meter ;)

Heb er zelf ook zitten denken, alleen dan zonder het gedoe van keuren maar gewoon weer uitbouwen voor de apk en beetje opletten met waar je tankt.

Nadeel van LPG is wel, je kleppen moeten zeer goed gestelt worden en ook de koeling moet voldoende wezen. Een nu al slecht blok zal door lpg nog veel sneller vergaan.

Ook heb je meer kans op een backfire, zeker als je een warm blok uit zet wil een lpg blok nog wel eens een backfire geven. Dit is wel vrij simpel op te lossen door niet de ontsteking maar de gas toevoer te stoppen bij omzetten van het contact. Zodat de motor door blijft lopen totdat de gas in de verdamper en leidingen op zijn.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby AlexanderB » MonMar07, 2011 7:02:21 PM

hm, ik was nog in de veronderstelling dat lpg aan de hogedruk kant niet met slang mocht maar alleen met harde leidingen.. mja, als het gewoon met lpgslang kan, dan lekker makkelijk :)

uitbouwen is idd n optie, maar als ze je kenteken checken bij de pomp (verdekt opgestelde auto met spotter van belastingdienst) dan krijg je n boete van 150 euro + naheffing MRB over de periode dat zij denken dat jij lpg hebt gereden (meestal gaan ze voor t gemak uit van t moment dat je de auto aangeschaft hebt..) en dat is niet leuk..

en idd, als je toevallig een 1995+ model AX hebt die ervoor in aanmerking komt heb je echt geluk, zo niet, heb je echt pech, en heb je de belasting van 48 euro de maand te pakken..

[edit:] en tegen backfires idd, afzetten zonder gas in de inlaat, dus of een knop maken die het gas killed, of gewoon terug naar benzine schakelen 100m voor je eindbestemming..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Terminal » MonMar07, 2011 7:07:26 PM

Moet ik wel zeggen, ik weet niet 100% zeker dat het in de auto industrie ook mag... Maar ik denk het haast wel. Je moet er alleen koppelingen aan laten persen. Maar daar zijn genoeg bedrijven voor te vinden.

Klopt, daarom goed opletten met waar je tankt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby AlexanderB » MonMar07, 2011 7:18:56 PM

of je neemt een heftruckfles, die is ook geschikt om aan de pomp te tanken (en draagbaar zodat je m terug naar je heftruck kan brengen) en dan sluit je m even verderop weer aan op je auto.. alleen als je langs de kant gezet word voor algemene controle en ze vinden die fles aangesloten en opengedraaid achterin, en n mooie verdamper voorin, ben je alsnog evenzogoed de zak.

G3* kan je trouwens niet zelf inbouwen, dat kan alleen door n bedrijf.. (*met belastingvoordeel)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby citrofenwick » MonMar07, 2011 8:37:17 PM

Ik heb er ook al erg vaak zitten aan denken om een ax op LPG te zetten.


Nu rijd ik een 1.8 impreza op LPG, en die kost me 500€ wegenbelasting per jaar (150€ daarvan voor LPG) en gaat geen zak vooruit. Een ax op LPG zou me een stuk minder kosten per jaar.
Het toeval wil dat we nog een sloper hebben staan op LPG, dus dat is misschien wel een voordeel.

Ik zou het trouwens niet illegaal beginnen doen hoor. Je moet maar eens een serieus ongeval hebben.

Ik houd dit onderwerp in het oog :)
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Holländer » TueMar08, 2011 9:04:59 AM

Hey das heel veel informatie, en ik ben duidelijk niet de eerste die hier over denkt.

Voor mij is het duidelijk dat ik het gewoon op kenteken wil hebben, niet illegaal. En dat je dan wat meer wegenbelasting moet betalen: het zij zo. Kan nog uit als je genoeg km's rijd 8-)

Ik het sterk mijn twijfels of ik dit zelf in een axje kan bouwen...

de kleppen kun je zelf van te voren goed stellen (ff een uurtje heel precies werken & controleren) dat is geen probleem. Hoe goed mijn ontsteking is weet ik niet, de auto doet het ;-) Maar misschien zijn een setje nieuwe bougies dan wel aan te raden (kost je ook nog geen €20.-)

Ik het een ax uit 1996, dus eventueel zou ik er G3 in kunnen bouwen. Helaas mag dit dus niet zelf, en zit je met een enorme investering (toch wel €1000-€1500,- ben ik bang) maar goed, als je de auto lang genoeg houd, en er genoeg km's mee maakt kan ook dit wel weer uit (omdat je dan nog steeds maar weinig wegenbelasting betaald...)

Het is een lastig onderwerp hoor ik wel.

Ik zal eens kijken wat voor LPG kitjes er zijn, en wat dit soort dingen mag kosten. verder zal ik even kijken wat (voor mij) het omslagpunt ongeveer is qua km's om het gas in te kunnen bouwen.
Ik zal alles netjes in dit topic zetten zodat er misschien meer leden zijn die LPG in hun axje kunnen bouwen (of in ieder geval de afweging kunnen maken of het nuttig is of niet)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby jk » TueMar08, 2011 9:14:55 AM

Beter gewoon een diesel zoeken.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Bas_S » TueMar08, 2011 10:36:38 AM

Eens met bovenstaande ^^
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Holländer » TueMar08, 2011 11:30:32 AM

Diesel zoeken is denk ik niet echt een alternatief.

Diesel kost tegenwoordig ook €1.35 ltr? + het wegenbelastingverhaal... dan moet je wel veel km's rijden om het uit te laten kunnen...

Maar ik zal binnenkort even een rekensommetje maken. Even alles op een rij, met investeringen en vaste lasten erbij...

bovendien zijn dieseltjes toch wel erg zeldzaam...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Bossie » TueMar08, 2011 11:33:35 AM

Vergeet in je berekening niet mee te nemen dat een AX Diesel behoorlijk zuining is. Met een G1/G2 installatie moet je wel rekening houden dat je verbruik omhoog gaat t.o.v. je benzineverbruik.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby denny » TueMar08, 2011 11:38:48 AM

Vergeet ook niet dat je ook bij gas flink in de wegenbelasting omhoog gaat ;)
nog wel meer als met een diesel denk ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby AlexanderB » TueMar08, 2011 11:43:26 AM

je kan altijd je bestaande auto ombouwen naar een diesel met n blok + tank + evt. veerpootswap, en om laten keuren voor 53 euro.. (blok uit een 106 D, die zijn niet zeldzaam) dan zit je op vergelijkbare kosten als een lpg installatie inbouwen, rij je (in km per liter) 2x zo zuinig als lpg, wegenbelasting is 36 euro per maand ofzo, (3x dat van benzine, lpg is 4x dat van benzine) en vergelijkbaar in power met een 1.1, (maar tov een 1.4 zoals die van mij ga je dr op achteruit)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests