AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby Maarten555 » MonSep05, 2011 10:12:27 PM

Ik had al enige tijd wat koelwaterverlies, kon niets vinden maar wist vorig week wat de oorzaak was. De slang van het thermostaathuis naar de bovenste radiator aansluiting had een scheurtje. Gelukkig kon ik snel aan de kant dus het koelwaterlampje is maar heel even aan geweest. Volgens de ANWB (die de slang ingekort heeft zodat ik weer verder kon rijden erg weinig kans dat de koppakking hieronder te lijden heeft gehad. Diezelfde dag zonder problemen naar huis gereden. Daar de bovenste slang vervangen en sindsdien heb ik het volgende probleem. De motor slaat wel aan maar slaat na ongeveer 1 minuut stationair draaien af. En start dan niet meer tenzij je een paar minuten wacht. Bij wegrijden slaat ie sneller af (15-30 seconden). Heb hem al twee keer terug moeten duwen naar zijn parkeerplek. Gelukkig weegt een AX weinig. :( Vanavond bleef ie wel zonder problemen stationair draaien maar sloeg na 150 m rijden al af. De startmotor draait wel gewoon rond. Ook heb ik moeite om het koelsysteem ontlucht te krijgen. Ook na een minuut of 5 a 10 draaien kreeg ik geen druk op de bovenste radiateur slang dus lijkt het er op dat de thermostaat niet open gaat.

Ik heb eigenlijk nooit startproblemen gehad. Altijd starten lopen ook na enkele weken stil staan. Dus ik vermoed dat er een verband is tussen het vervangen van de slang en de afsla problemen. Het gaat om een 1.1 first monopoint injectie (Magneti Marelli) uit 1994. 180000 km. Gasklephuis is een jaar op 1,5 geleden al eens schoongemaakt.

Heeft iemand een suggestie wat dit kan zijn? Heb het hele forum doorgespit maar vond geen vergelijkbaar probleem. Bedankt alvast!
Maarten555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonSep05, 2011 8:49:12 PM

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby pechie » TueSep06, 2011 5:43:14 AM

Al eens ontlucht. het koelsysteem. Mapsensor bovenin bij het schutboord. Stappenmotor. bij het injectiehuis. probeer eens een injectiereiniger. En niet te vergeten ecu resetten. kwartier de accupool los. Ik zou eerst eens beginnen met wat onderhoud.
Heb ik van het weekend ook gedaan.

En wat denk je.... Loopt weer als een naaimachien.
Eens een citroen, altijd een citroen. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 312
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby q01z » TueSep06, 2011 9:00:40 AM

ha maarten!

om te beginnen; het probleem kan niet veroorzaakt worden door het vervangen van de slang.. echter kan het er uiteraard wel mee te maken hebben!
je zegt dat je het koelsysteem niet fatsoenlijk ontlucht krijgt? dan zou het kunnen dat er nog een luchtbel zit in de buurt van een temperatuursensor, waardoor de sensor niet de temepratuur vd motor kan meten en dus het verkeerde mengsel inspuit.

ik zou eerst even beginnen met een poging tot ontluchten, en dan verder kijken!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby Joost » FriSep09, 2011 12:42:30 AM

kijk eens of de connector op de blauwe sensor onder het thermostaathuis er wel op zit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby AlexanderB » FriSep09, 2011 4:58:07 PM

idem voor de groene..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby Maarten555 » SunSep11, 2011 11:08:28 AM

Alle stekkers van de sensoren zitten er op. Voor de zekerheid gelijk gechecked en met contactspray schoongemaakt. Ook de ECU gereset door de accu een tijdje los te koppelen. Maar nu start ie helemaal niet meer. Het lijkt wel of de motor geen benzine krijgt. Ik zoek verder, tips welkom.
Maarten555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonSep05, 2011 8:49:12 PM

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby Maarten555 » ThuSep22, 2011 6:45:58 PM

Oplossing is gevonden. Hij doet het gelukkig weer. Oorzaak, het grote boze dubbelrelais dat het brandstofsysteem niet aanstuurde en waardoor er geen benzine ging van de tank naar het injectiehuis. In ieder geval bedankt want dit forum heeft me goed geholpen. Een paar nuttige links over Marelli injectiesystemen hieronder. Een aantal documenten betreffen Peugeots maar daar zit bijna hetzelfde systeem op.

http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu1mz.shtml
http://www.amtgarageforum.nl/citroEBn/a ... -4552.html

En als iemand mij kan vertellen hoe ik een pdf hier upload heb ik nog wel meer.
Maarten555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonSep05, 2011 8:49:12 PM

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby Maarten555 » ThuSep22, 2011 6:46:05 PM

Oplossing is gevonden. Hij doet het gelukkig weer. Oorzaak, het grote boze dubbelrelais dat het brandstofsysteem niet aanstuurde en waardoor er geen benzine ging van de tank naar het injectiehuis. In ieder geval bedankt want dit forum heeft me goed geholpen. Een paar nuttige links over Marelli injectiesystemen hieronder. Een aantal documenten betreffen Peugeots maar daar zit bijna hetzelfde systeem op.

http://peugeot.mainspot.net/wiring106/tu1mz.shtml
http://www.amtgarageforum.nl/citroEBn/a ... -4552.html

En als iemand mij kan vertellen hoe ik een pdf hier upload heb ik nog wel meer.
Maarten555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonSep05, 2011 8:49:12 PM

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby MNM(tm) » MonSep26, 2011 1:03:08 PM

Uiteindelijk dus weer zo'n typisch voorbeeld van "ik heb hiér gesleuteld, dus dan gaat er dáár iets stuk". :roll:
Ooit eens zo'n situatie gehad met m'n witte diesel: na vervangen van complete dashboard wilde 't ding met geen mogelijkheid meer starten. Originele dash terug gebouwd: nog steeds nix. Bleek naderhand dat er een contactje bij de plunjer (onder de motorkap, die de brandstoftoevoer naar de pomp afsluit om de boel stil te leggen) erg brak te zijn, waardoor de plunjer überhaupt niet open ging. :roll: Hier klussen, daar stukgaan. *zucht*
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: AX 1.1i first afslaan na koelwaterverversen

Postby q01z » MonSep26, 2011 1:39:48 PM

maarten, mail die pdfjes maar naar bestuur [at]axclub.net
zetten wij ze online!
bedankt :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron