AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby Gerrit » FriSep09, 2011 7:24:52 PM

Haai,

Ik heb een groots probleem.

Ik heb een AX 1.0 uit 1994 en deze reed prima tot ik een klein schoonheidsfoutje op de snelweg kreeg. De koelslang van de radiator naar thermostaat (de korte) die vond het nodig om een beetje water af te voeren (slang gesprongen, gat van +/- 5 cm). Gevolg was natuurlijk motor oververhit, motor onder de koelvloeistofzeik, naja prima gelopen allemaal. Dus repareren.

Vervangen:
Radiatorslang
Koppakking
Thermostaat (omdat de slang niet zomaar springt)
Thermoswitch (omdat de slang niet zomaar springt)
Kleppendekselpakking
Nog wat kleine dingetjes.

Vervolgens:
Olie vervangen, koelsysteem 100x ontlucht vergat het ontluchtingsnippeltje bij de thermostaat dus schoot niet echt op etc.
Sleutel omdraaien en...
Starten en lopen. Motor ff in laten leren en rondje gereden, auto reed maar niet jofel, dus ff kleppen gesteld en toen al een stuk beter. Mn meissie wou de auto lenen, start hem s'ochtends rijdt 100 meter en de auto begint te stotteren, hikken en slaat af. Gevolg: ze moest hem helemaal achteruit terugduwen door de smalle straat bij ons achter. Vond ze niet zo heel fijn....

Maar goed, ik ging eens even kijken wat er aan de hand was etc. Kreeg de auto niet gestart.
Vervolgens het volgende gedaan:
- Brandstofpomp gecheckt
- Injectiesysteem gereinigd
- Benzinetank gecontroleerd (meter zei dat er wat inzat, toch ff gecheckt.)
- Luchtfilter gecheckt, was prima
- Distributie bekeken, of deze goed op tijd stond, dit was het geval...

Niks, startte nog steeds niet. Vervolgens proberen de auto uit te lezen aangezien het geel/oranje K+ motorlampje ook knipperde tijdens de startpogingen. Niks, geen foutmeldingen alles was prima...

Volgende dag ineens starten en lopen...
Dag erna weer hetzelfde probleem, niks nakkes nada..

Daarna boordcomputer gereset, alle contacten ff gesprayt met contactspray, en wat gebeurd er.... Starten en lopen.
Daarna ff paar dagen laten staan, elke dag ff proberen te starten omdat alles het nu deed en ik dus niet echt kon doormeten wat er wel of niet werkte...

Vandaag dus ff klein stukje wezen rijden. Rijdt prima totdat ik de koppeling op laat komen en iets meer gas geef als wanneer ik normaal rijdt. Dan begint de auto te stotteren en vrij heftig ook. Het motorlampje gaat branden en zodra ik de koppeling weer intrap stopt het schokken. Ik hoor op dat moment verder geen backfires ofzo dus ik denk dat het niet de ontsteking is ofzo...

Maargoed, ik kan dus niks vinden en heb nu zo'n beetje alles wel nagekeken en al veel te veel gelezen over wat het eventueel wel niet zou kunnen zijn.

Is er hier iemand die ooit iets vergelijkbaars heeft gehad en mij verder kan helpen? Want ik word er een beetje gallemikkig van :D
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby raoel » TueSep13, 2011 12:13:49 AM

Ik weet het niet, maar ik vind het altijd fijn als er oplossingen komen :) Dus ik ga wat roepen.

Het afslaan heeft niks te maken met de reparaties die je uitgevoerd hebt (tenzij, nergens iets vergeten? alle bekabeling gecontroleerd?)

Daarnaast moeten kleppen koud gesteld worden. Als je schrijft "stukje gereden, kleppen gesteld en toen beter" zou het natuurlijk kunnen dat ze warm waren (al moet dat niet leiden tot de problemen die je beschrijft, ik vind het niet aannemelijk).

Dan kun je eens kijken of er iets nat is? De motor heeft bougies + kabels natuurlijk, daar mag geen vocht in.

Dat "uitvallen zodra je iets van de motor vraagt" klinkt in ieder geval als een electrisch probleem.

Enneh.. 1.0 uit '94, da's Magnetti Marelli (ECU) met disbobine neem ik aan?
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Rio97 » TueSep13, 2011 7:14:09 AM

Inmiddels opnieuw de ECU uitgelezen?
Als het storingslampje tijdens een storing gaat branden zou de storing in het geheugen moeten zijn opgenomen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby CitroCin » TueSep13, 2011 11:04:45 AM

1.0 is volgens mij Bosch
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby AlexanderB » TueSep13, 2011 9:32:46 PM

raoel wrote:Daarnaast moeten kleppen koud gesteld worden. Als je schrijft "stukje gereden, kleppen gesteld en toen beter" zou het natuurlijk kunnen dat ze warm waren (al moet dat niet leiden tot de problemen die je beschrijft, ik vind het niet aannemelijk)

ik ook niet, het netto resultaat van stellen met warme motor is dat je 1: je vingers brand, en 2: je kleppen eerder te los staan dan te vast (dat laatste is gevaarlijk voor de motor, dat 1e geeft alleen n boel getik en vermindert de prestaties)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby Gerrit » ThuSep15, 2011 6:59:34 PM

raoel wrote:Ik weet het niet, maar ik vind het altijd fijn als er oplossingen komen :) Dus ik ga wat roepen.

Het afslaan heeft niks te maken met de reparaties die je uitgevoerd hebt (tenzij, nergens iets vergeten? alle bekabeling gecontroleerd?)

Daarnaast moeten kleppen koud gesteld worden. Als je schrijft "stukje gereden, kleppen gesteld en toen beter" zou het natuurlijk kunnen dat ze warm waren (al moet dat niet leiden tot de problemen die je beschrijft, ik vind het niet aannemelijk).

Dan kun je eens kijken of er iets nat is? De motor heeft bougies + kabels natuurlijk, daar mag geen vocht in.

Dat "uitvallen zodra je iets van de motor vraagt" klinkt in ieder geval als een electrisch probleem.

Enneh.. 1.0 uit '94, da's Magnetti Marelli (ECU) met disbobine neem ik aan?


Bedankt voor je gooi :)

Alle bekabeling die eraf is geweest heb ik nagelopen en ff wat contactspray opgespoten (doe ik altijd als ik in een oude auto stekkers loshaal)

De kleppen zijn inderdaad koud gesteld dus dat zal het niet kunnen zijn... Ik zal morgen eens ffies de bougie kabels nakijken maar die moeten het goed doen denk aangezien hij prima stationair loopt en het echt is als je "versnellend" motorvermogen vraagt, hoge toeren gaan prima maar moeten langzaam opgebouwd worden lijkt het wel...

Ik denk zelf ook aan een elektrisch probleem maar zou ff niet weten wat nog meer te controleren....

Er zit in dit model geen Magnetti maar een Bosch systeem.

Wie o wie heeft er nog een idee?
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby q01z » ThuSep15, 2011 7:09:11 PM

euhm...

ik gok op 'te weinig brandstof'
vermoedelijk doet de auto het vooral niet op momenten dat het koud/vochtig is?

mijn vermoedde -> brandstofslangen verkeerd om op het injectiehuis!
eenvoudig te testen, de slang die op de aanvoer zit even loshalen.. in een flesje stoppen.. auto op contact zetten, wordt het flesje gevuld is het goed.. anders mag je je voor je kop slaan :D
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby AlexanderB » ThuSep15, 2011 7:40:58 PM

q01z wrote:ik gok op 'te weinig brandstof'

+1

q01z wrote:vermoedelijk doet de auto het vooral niet op momenten dat het koud/vochtig is?

mijn vermoedde -> brandstofslangen verkeerd om op het injectiehuis!
eenvoudig te testen, de slang die op de aanvoer zit even loshalen.. in een flesje stoppen.. auto op contact zetten, wordt het flesje gevuld is het goed.. anders mag je je voor je kop slaan :D

dat zou zomaar kunnen :lol: wel het simpelst om te checken.. (en anders blijft dr nog over: groene sensor, lamda of opgeven en n andere ax kopen)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby Gerrit » ThuSep15, 2011 9:01:41 PM

Hmm, brandstof had ik nog niet aan gedacht aangezien hij stationair enzo wel goed loopt...

Groene sensor is die TDC sensor toch? Kan ik ook nog even proberen, ff doormeten? Of ff langs de sloop? De lamda houdt ik ff als laatste optie... Maar die zal misschien ook aan de beurt komen ;)

Thnx, ik ga er morgenmiddag ffies mee aan de slag!
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby AlexanderB » ThuSep15, 2011 9:06:27 PM

groene sensor is watertemperatuur, daarmee bepaalt de ecu dat ie rijker loopt met koude motor, maar ik heb al gevallen zien langskomen dat ie door n defecte sensor te arm of juist te rijk liep.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.0 Afslaan / Schokken soms wel, soms niet

Postby Gerrit » MonSep19, 2011 5:42:25 PM

Zo vandaag ffies die sensor vervangen, was hem aan het doormeten maar de batterijen van de multimeter waren leeg... Grmbl...
Dus maar gewoon een nieuwe gehaald voor die 9 euro :wink: .

De auto lijkt nu in ieder geval niet meer te schokken en trekt een stuk vlotter door lijkt het wel. Ook de stationaire loop is veel minder onzeker.

Ik ga uit voorzorg nog ff de BDP sensor ook vervangen, deze is helemaal wit geworden na (waarschijnlijk) 15 jaar dienst :wink : . Ik kan me herinneren dat dit ook bij mn andere auto ooit zo was, de waardes waren nog goed alleen hij stotterde soms doordat de BDP sensor smerig was...

En verder nog ff de pakking van injectiehuis opnieuw geborduurd, rubberen ring om luchtfilterding vervangen (was gescheurd). Autotje lijkt wel weer vooruit te willen.

Hulde voor AlexanderB, een koelvloeistofsensor had ik nooit aan gedacht...

Mocht het morgen weer anders zijn dan horen jullie nog van me :wink:
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests